سه شنبه 30 خرداد 1391 - 18:05:00 چاپ

این صدای نسبت طلایی است، زیباترین راز ریاضیات / فیلم

دانش > دانش‌های بنیادی - نسبت طلایی یکی از زیبایی‌های دنیای ریاضی است که رد آن را در جای‌جای طبیعت می‌توان مشاهده کرد، از نسبت طول اندام‌های انسان گرفته تا چشم‌نوازترین آثار معماری و حتی رشد مارپیچ دانه‌های گل آفتابگردان.

نسبت طلایی، عددی غیرگویا (گنگ) است که با حرف یونانی فی نمایش داده می‌شود. مقدار دقیق آن از رابطه 2/( 5√+1)= φ بدست می‌آید که حدود 1.618033988749894848294586834 است. بسیاری از هنرمندان معتقدند شکل‌هایی که در آن‌ها نسبت طلایی رعایت شده است، چشم‌نوازترین شکل‌های ممکن را تشکیل می‌دهند. مثال معروف آن‌ها، کاغذهای استاندارد سری A (مانند کاغذ A4 به ابعاد 210×297 میلی‌متر) است که در آن‌ها نسبت طول به عرض برابر نسبت طلایی است. نسبت طلایی هم‌چنین از رشته فیبوناچی نیز بدست می‌آید. رشته فیبوناچی یکی از جالب‌ترین رشته‌های اعداد است که در آن، عدد بعدی برابر حاصل‌جمع دو عدد قبلی است (1,1,2,3,5،8،13,21,34،55،89 و ...) و هرچه این رشته بیشتر ادامه پیدا کند، نسبت عدد بزرگ‌تر به عدد قبلی به نسبت طلایی نزدیک‌تر می‌شود.
مایکل بلیک، موسیقیدانی که به ریاضیات علاقه دارد، قطعه‌ای موسیقی را بر اساس نسبت طلایی نوشته است. او برای این کار، رقم‌های اعشار نسبت طلایی را به صورت نت‌های موسیقی بازنویسی کرده و حاصل آن‌ را به صورت یک کلیپ ویدیویی آماده کرده است.
شما از شیندن این کلیپ چه حسی پیدا کردید؟ پاسخ‌های خود را در بخش نظرات در پایین همین مطلب بنویسید.
5353

کلید واژه‌ها : طبیعت - موسیقی -
مطالب مرتبط
68 دیدگاه
  • نور
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 18:19:34
    پاسخ
    41 7

    به نام خدا تمام زیر و بم ها ی حیات و اوج و فرودهای زندگی و در پایان ؛ آرامش ....... آرامش .......

    • شهاب
      سه شنبه 30 خرداد 1391 - 21:56:41
      21 5

      انگار روح انسان دوباره متولد ميشود وحيات درانسان پديدار ميشود انگار تمام علم هاي دنيا رو د رانسان مي دمند هوالجميل

  • ایران98
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 18:33:45
    پاسخ
    57 4

    دختر 4 ماهم با شنیدن این موسیقی آروم گرفت و خوابش رفت.شاید هارمونی خاص این موسیقی رو اون درک کرد!! ممنون که خلاصمون کردید از نق و نق!!

  • بدون نام
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 18:35:45
    پاسخ
    61 10

    من از داوطلبانی هستم که سازمان سنجش به ناحق (اعلام کردن برابر ظرفیت و نه چند برابر ظرفیت) در آزمون دکتری دعوت به مصاحبه نکرد. حتی این موسیقی زیبا نیز سرخوردگی من را از نظام آموزشی ... تغییر نداد.

  • بدون نام
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 18:36:08
    پاسخ
    35 6

    صدای زندگی و هستی

  • سه تار
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 19:00:53
    پاسخ
    22 2

    از ارتباط موسیقی با ریاضی لذت بردم. به نظر من لذت ریاضی در قالب های مختلفی چون موسیقی، چیدمان دانه های آفتابگردان و ... می تواند منتقل شود.

  • منوچهر
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 19:04:59
    پاسخ
    23 7

    روح رو قلقلک میده

  • hamid
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 19:06:29
    پاسخ
    19 5

    آغاز تا پایان هستی

  • بدون نام
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 19:17:15
    پاسخ
    18 5

    من هم موافق مثل صدای زندگی بود انگار با ریتم ضربان قلب و دم و باز دم میزان شده بود همه سلول های بدن انسان آرام می گرفت

  • بدون نام
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 19:31:00
    پاسخ
    27 7

    ببخشید ! ابعاد کاغذ A4 که نسبتش میشه :414285714/1 چه ربطی به 618/1 داره؟ 1.414285714=210/297

    • sia
      سه شنبه 30 خرداد 1391 - 20:57:02
      16 7

      احتمالا کاغذش A4.5 بوده :-))

    • گوگل
      سه شنبه 30 خرداد 1391 - 21:27:12
      5 42

      استاد. نسبت دو تا عدد با هم با تقسیمش به هم فرق داره

    • تسوکه
      چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 10:25:26
      27 4

      گوگل تو که از اون بدتری. کی گفته نسبت دو عدد به هم با تقسیمشون به هم فرق داره !!!

    • بانو
      سه شنبه 11 شهریور 1393 - 17:19:28
      2 0

      نسبت طول و عرض کاغذ a4 میشه تقریبا 1.4 و عدد فی یا همون نسبت طلایی تقریبا 1.6 هست که حدودا برابرند. جالبه بدونین نسبت طول پایین تنه به بالا تنه هم در آدمای عادی تقریبا همین عدد میشه به طور کلی این عدد طلایی در هر چیز زیبایی وجود داره و با زندگی مون پیوند خیلی نزدیکی داره اینم بگم که a4 مگه عضوی از طبیعته؟ نه خیر ولی اینکه به عدد فی نزدیکه برای اینکه این ابعاد رو چشم انسان پسنندیده و حتما اگه نسبتشون برابر عدد فی بشه برای ما قشنگتر به نظر میاد مثل اینکه آشنا باشه برامون عدد جالبیه کلا. شما هم اگه به ریاضیات علاقه دارین راجع بهش تحقیق کنین. انقد چیزای جالب گیرتون میاد که فکر نکنم هیچ مغزی گنجایشش رو داشته باشه جز وجود تنها خدا و توانا ترین توانا لا اله الا الله..............

  • ايري
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 20:15:52
    پاسخ
    11 4

    ارامش سادگي لذت

  • صابر
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 20:56:56
    پاسخ
    16 4

    خیلی زیباست، اما چرا لینک دانلودش رو نگذاشتید؟

    • دبیر سرویس دانش
      سه شنبه 30 خرداد 1391 - 23:22:07
      6 4

      کاربران عزیزی که مایل به دانلود این کلیپ هستند، به لینک زیر مراجعه کنند. حجم این فایل 35 مگابایت است. http://brightcove.vo.llnwd.net/d22/unsecured/media/981571807/981571807_1695493215001_phi.mp4

  • khoram
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 21:03:08
    پاسخ
    7 4

    سرعت اینترنتم پایینه نتونستم نگاش کنم لطفا بنویسینش

  • بدون نام
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 21:07:30
    پاسخ
    9 3

    روح نواز. آرامش بخش .زیبا .زلال..سرشار از رو ح و انسانیت...

  • رضا
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 21:22:52
    پاسخ
    2 2

    اقاي ايري واقعا لب كلام رو فرموديد

  • علی
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 22:42:57
    پاسخ
    3 1

    جالب بود. ممنون.

  • مهیار
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 22:52:04
    پاسخ
    3 1

    سلام ممکنه لینک دانلودشو بذارید لطفا؟

    • دبیر سرویس دانش
      سه شنبه 30 خرداد 1391 - 23:23:39
      1 1

      کاربران عزیزی که مایل به دانلود این کلیپ هستند، به لینک زیر مراجعه کنند. حجم این فایل 35 مگابایت است. http://brightcove.vo.llnwd.net/d22/unsecured/media/981571807/981571807_1695493215001_phi.mp4

  • حسین
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 23:26:20
    پاسخ
    13 1

    نسبت طول و عرض کاغذ A4 نسبت لیختنبرگ (2√) است که در مقابل نسبت طلایی به نسبت نقره ای معروف است. لطفا اصلاح شود

  • سجاد
    سه شنبه 30 خرداد 1391 - 23:59:34
    پاسخ
    7 14

    چیز خاصی نبود

  • زس
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 00:29:50
    پاسخ
    7 1

    ...عالی بود

  • بدون نام
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 00:47:49
    پاسخ
    5 1

    MP3 دانلود هم لينكش را بزاريد تا بتونيم با موبيل...

    • دبیر سرویس دانش
      چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 01:25:59
      3 1

      کاربر عزیز، شما می‌توانید این فایل را در قالبMP3 از لینک زیر دریافت کنید http://www.khabaronline.ir/Images/News/AtachFile/29-3-1391/FILE634757396179826330.mp3

  • رضا
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 01:09:44
    پاسخ
    8 5

    من آهنگ های بهتری هم شنیدم که وقتی گوش میدین بنیان روحی تون می لرزه!

  • ایرج
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 02:55:26
    پاسخ
    8 20

    واقعا مسخره بود سر درد گرفتم واقعا بعضی ها یک چیزشان می شود!!!!!!!!!!!!!!!!! به احترام شی نورانی @<

  • بدون نام
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 05:25:45
    پاسخ
    4 4

    مطمئنین نسبت طلایی تو ساخت این اثر رعایت شده بود؟!

    • ریاضی
      سه شنبه 3 آذر 1394 - 01:18:14
      0 0

      سلام...اونایی که گفتن قشنگ نیست ببخشید اما احتمالا درک نکردید عدد طلایی رو... عدد طلایی نسبتیه که هرچیز رو به چشم نواز ترین شکل ممکن نشون میده...اگه میگید اهنگ هایی شنیدین که جالب ترن به این دلیل که با سلیقه ی شما سازگار ترن ولی این اهنگ متناسب ترین اهنگه در کل عدد طلایی هرچیزی رو به متناسب ترین شکل ممکن درمیاره... کاغذ اچار 1.4 هست و عدد طلایی 1.6 ف اچار نستب نزدیکی به عدد طلایی داره اما زیباترین مستطیل نیست...متناسب ترین مستطیل اونیه که نسبت طول و عرضش 1.6 بشه...کلیپش رو سرچ کنید ببینید . این مستیطیلی که با نسبت 1.6 بدست میاد تو معماری های قدیم خیلی خیلی کاربرد داشته...

  • تسوکه
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 10:36:09
    پاسخ
    6 12

    به نظر من که اصلا مالی نبود و همه از روی احساسات الکی نظر مثبت دادند. فقط چون شنیدن این موسیقی عدد طلایی و از این جور چیزها داره الکی میگن خوبه. مقوا بود، مقوا.

    • بدون نام
      جمعه 2 تیر 1391 - 01:24:03
      5 1

      این هم نظر شماست ولی به احساسات سایرین احترام بگذارید.

  • بدون نام
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 14:00:00
    پاسخ
    2 2

    نسبت طلایی رادیکال 2 میشه لطفا اصلاح کنید،طول ضرب در عرض ورق A4 میشه 625 که برابر یک شانزده ام متر مربعه،که 16 یعنی 2 به توان 4،در واقع ورق A1میشه نصف متر مربع و A0 میشه 1 متر مربع

  • Nasim
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 18:03:54
    پاسخ
    2 0

    Ali bud merc

  • nano20
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 20:48:49
    پاسخ
    3 13

    اصلا ارزش گوش کردنو نداره

  • محسن
    چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 23:23:37
    پاسخ
    3 1

    صدای امید بود.

  • بدون نام
    پنجشنبه 1 تیر 1391 - 00:42:58
    پاسخ
    1 6

    صداش کامپیوترم بلند بود، رو اعصابم راه رفت...

  • -
    پنجشنبه 1 تیر 1391 - 00:48:55
    پاسخ
    5 1

    حس رویش

  • ایران دخت
    پنجشنبه 1 تیر 1391 - 13:20:39
    پاسخ
    14 0

    میخواستم یه تشکرِ ویژه از دبیر سرویس دانش بکنم. شما جزو معدود افرادی هستین که خیلی زود و با حس مسئولیت ِ کامل به کامنتِ کاربرانِ خبرآنلاین جواب میدین... حتی به سوالاتِ تکراری. و این جای تقدیر داره. به شخصه ممنونم ازتون :)

  • مرتضی
    پنجشنبه 1 تیر 1391 - 19:02:00
    پاسخ
    2 7

    موسیقی آسیای شرقی . چین و نیز مارش نظامی را تداعی می کند.

  • lمیلاد
    پنجشنبه 1 تیر 1391 - 21:50:45
    پاسخ
    8 1

    کلا 2 چیز تو دنیا بیشتر دارای نسبت طلایی نیست , ستاره داوود و مجسمه صورت کلوپاترا که تمامی اجزایش عدد 1.618 یا ضرایبی از اون رو داره , کسایی که میگن کاغذهای a نسبتش فرق میکنه درست میگن اما نظریه ای که در این مورد هست اینه که هر چه به سمت این نسبت ( 1.618 ) نزدیک تر بشیم دید همگانی نسبت به زیبایی توجیح پذیر تره و در مورد این موسیقی باید اهل فن در مورد کد گذاریش نطر بدن , بصورت کلی اگه نگران قیمت دلار نباشیم میتونیم بگیم موسیقی خوبی بود

  • من
    شنبه 3 تیر 1391 - 04:26:19
    پاسخ
    3 3

    کلیپش خیلی قشنگتر از موزیکش بود!

  • بدون نام
    جمعه 9 تیر 1391 - 01:38:11
    پاسخ
    3 1

    سلام واقعاً زیباست خواهش می کنم کمکم کنید دانلودش کنم یه کنفرانس دارم بایدتوی پاور پوینت نمایشش بدم واقعا نیازمندم خواهشا من بدنبال این خیلی چیز های دیگر را امتحان کردم من وقت ندارم لطفاً کمکم کنید اگر امکان دارد کمکم کنید و هر چه سریعتر برام ایمیل کنید یا خبرم کنید من برای این کنفرانس واقعاً نیز دارم ممنون

  • ميرهاني...
    دوشنبه 12 تیر 1391 - 05:13:34
    پاسخ
    2 14

    همچين چيز شگفت آوري هم نشده ... اتفاقا خيلي هم آرامش نداد به من ... حتا به نظرم مسخره اومد ....

    • دورقلی
      چهارشنبه 14 تیر 1391 - 01:02:49
      12 2

      خیلی پرتی عمووووووووو.... به این قشنگی/ خیلی بی ذوقی....

  • بهزاد
    یکشنبه 26 شهریور 1391 - 03:47:01
    پاسخ
    6 2

    آرامش من موسیقی دان نیستم ولی خوب گوش میدم از این بهتر هم میشه ساخت .

  • محمد
    پنجشنبه 27 مهر 1391 - 15:05:19
    پاسخ
    4 0

    ,واقعا" عالی بود

  • نسرین
    دوشنبه 8 آبان 1391 - 22:46:07
    پاسخ
    6 1

    من که ریاضی خیلی دوست ندارم و این جور چیزا رو زیاد ازش سر در نمیارم ولی د رکل خوب بود خوشم اومد البته اگه نسبت طلایی توش رعایت شده باشه!!!

  • تایماز
    چهارشنبه 17 آبان 1391 - 15:41:28
    پاسخ
    8 0

    بسیار زیبا بود و آرامش بخش و صد البته نظم در آفرینش.......

  • لیلا
    پنجشنبه 30 آذر 1391 - 17:54:15
    پاسخ
    3 2

    مطالب عالی بود,حتما دانش اموزانم رو به سایت مدرسه میبرم واین اطلاعات رو در اختیارشون قرار میدم.خدا رو میشه از این طریق به اونها نشون داد

  • امين
    سه شنبه 12 دی 1391 - 15:00:46
    پاسخ
    3 7

    نميدونم شايد توقع داشتم يه چيز بي نهايت زيبا بشنوم ولي واقعآ اون چيزي كه فكر مي كردم نبود

  • مریم
    پنجشنبه 10 اسفند 1391 - 00:35:01
    پاسخ
    2 2

    کلی لذت بردیم.....

    • كامران
      جمعه 20 اردیبهشت 1392 - 02:56:03
      1 4

      به قول بابا پنجعلي توي سريال پايتخت 2 الكي ميگي

  • كامران
    جمعه 20 اردیبهشت 1392 - 02:53:06
    پاسخ
    4 2

    اون طوري كه انتظار داشتم زيبا نبود شايد بقيه جوگير شده بودند كه خيلي تعريف كردند

  • مهلا
    یکشنبه 16 تیر 1392 - 14:16:28
    پاسخ
    2 3

    فوق العاده از ابتدا تاپایان سپس ابدیت ،دست روی قلب انسان می گذارد.

  • صدف
    سه شنبه 2 مهر 1392 - 21:57:01
    پاسخ
    2 1

    سلام ، واقعا زیبا بود !!!

  • بی نام
    شنبه 16 آذر 1392 - 11:50:44
    پاسخ
    0 3

    خيلي بد بود من كه هيچي گيرم نيومد

  • علي
    پنجشنبه 1 اسفند 1392 - 10:25:06
    پاسخ
    0 0

    سايت جالب و مطالب عالي داشتيد....... ممنون!

  • بی نام
    سه شنبه 7 مرداد 1393 - 11:07:21
    پاسخ
    0 2

    اصلا" خوب طراحی نشده و به نظرم ایشون نتونسته از اعداد اسرار آمیز فیبوناچی به درستی استفاده بکنه.

  • بی نام
    سه شنبه 28 مرداد 1393 - 14:24:45
    پاسخ
    0 1

    از کجا باید این اهنگ رو دانلو کنم؟

    • بی نام
      شنبه 26 مهر 1393 - 16:57:33
      0 0

      چی

  • s.one
    یکشنبه 20 مهر 1393 - 19:30:35
    پاسخ
    0 0

    سلام این لینکایی که شما برای کاربران گذاشتید تا دانلو کنن هر دوش خرابه و وقتی باز می کنیم ارور 404 page not found میزنه لطفا یک لینک سالم برای دانلودش معرفی کنی. ممنون

  • تانیا
    شنبه 26 مهر 1393 - 18:40:09
    پاسخ
    0 0

    سلام من برای کنفرانسم خیلی به این فیلم احتیاج دارم تا اون رو در پاورپوینتم قرار بدم به لینکی هم معرفی کرده بودید مراجعه کردم ولی ارور میده خواهش میکنم یه لینک معتبررو معرفی کنید برای دانلود ممنون

  • احسان
    جمعه 26 دی 1393 - 16:59:49
    پاسخ
    1 0

    والا این چیز خاصی نداره ارزش خاص موسیقیایی هم نداره و فقط چیز جالبیه، اینایی که خیلی خوششون اومده حالا اگر بهشون نمیگفتن داستان این موزیک چیه هیچ حس خاصی نسبت بهش نداشتن : برید یکم موسیقی کلاسیک گوش کنید این چیزا فقط جنبه سرگرمی داره....

  • اشکان
    سه شنبه 30 دی 1393 - 13:09:32
    پاسخ
    0 0

    دوست عزیزی که فرمودی نسبت نقره ای رادیکال ۲ هست، اصلا هم نیست. نسبت نقره ای ۱ رادیکال ۲ هستش یعنی 2.4142 ولی در برش کاغذ ها از مستطیل نقره ای استفاده شده. در ضمن نسبت نقره هم مربوط به حد اعداد پل میشه. ممنون

  • حمید
    دوشنبه 21 دی 1394 - 15:13:26
    پاسخ
    0 0

    سالها است با اعداد فیبوناچی و نسبت طلایی آشنایی دارم. و از موسیقی هم لذت می برم. اما لطفا مستند صحبت بفرمایید. نویسنده محترم زحمت بکشند 297 را بر 210 تقسیم کنند ببینند به عدد نسبت طلایی می رسند؟

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700