ایسنا نوشت:

 نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس با بیان اینکه بیش از 60 درصد از منابع نفتی دنیا از خلیج فارس عبور می کند، گفت: کشورهای مختلفی به همین بهانه و بهانه‌های مختلفی اعم از امنیت، سرکشی و سرزدن به پایگاه‌های خود در حوزه خلیج فارس از تنگه هرمز عبور می کنند و این تنگه به عنوان یک راه آبی اصلی بین کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس و کشورهای فرا منطقه شناخته می شود.
 علیرضا خسروی در خصوص طرح اخذ عوارض و مالیات از کشتی های عبوری از تنگه هرمز خلیج فارس گفت: یکسری کشورهای حوزه خلیج فارس در بحث محیط زیست و وضعیت سلامت خلیج فارس به صورت مستقیم دخیل هستند، پیشنهاد ما در مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل آن کشورهایی که با عبور کشتی های نفتی و ... خود از این تنگه به محیط زیست خلیج فارس آسیب می زنند به همان میزان کمک کنند تا شرایط قبل و ایده آل خلیج فارس برگردد.
 
وی افزود : تا کنون بیش از 60 نماینده موافقت خود را با این طرح اعلام کرده اند و بسیاری از نمایندگان نیز در حال بررسی و کار بر روی این طرح هستند ،همچنین این طرح در کنوانسیونهای مختلف که کشورمان عضو آنها است و قردادهای بین المللی مطرح شده است تا مشکلات احتمالی و تداخلات آن برطرف شود.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس نهم با بیان اینکه این طرح به نفع کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس خواهد بود، افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته و یا ناخواسته در عوارض و تبعات ناشی از محیط زیست در خلیج فارس دخیل هستند و می توانند روی کیفیت کار، میزان و نوع و موارد این برنامه و ریزه کاری‌های های آن بحث‌هایی را داشته باشند اما در موارد کلی باید این طرح را قبول کنند چرا که به نفع آنها خواهد بود و نباید روی کلیات طرح بحثی داشته باشند.
 
به گفته وی، با وجود مشکلاتی از قبیل دزدان دریایی و نا امنی آبهای خلیج فارس، طرح اخذ عوارض و مالیات از کشتی های عبوری از تنگه هرمز می تواند امنیت صنعت حمل و نقل را فراهم کند.
 
/29220
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    21 7
    مگر می شود برای آبراه بین المللی عوارض گذاشت؟
    • بدون نام IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      2 0
      تنگه هرمز آبراه بین المللی به آن معنی که می گی نیست یعنی در آبهای آزاد نیست . درست در حریم آبی ایران است و بله میشه عوارض گرفت.
  • حسین 57 IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    13 7
    بهترین ایده برای این نابخردی کشورهای غربی است
  • ایرانی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    1 1
    امیدوارم روزی برسد که نماینده گان مجلس ما چنین قدرتی داشته باشند که بتوانند بدون برگزاری نشست بین المللی و بدون توجه به مفاد کنوانسیون راپمی یا سازمان منطقه ای برای حفاظت و حمایت از محیط زیست (ROPME) که مربوط به محیط زیست دریای عمان و خلیج فارس می باشد و حق کشور های عضو، بتوانند چنین قانونی را تصویب کرده و دولت های حاشیه خلیج همیشه فارس را ملزم به رعایت آن کنند.
  • دانشجوي دكتراي محيط زيست(ن.ب) IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    1 1
    طرح بسيار خوبي است. اهميت محيط زيست بسيار زياد است و حفظ امنيت امري بسيار خطير. كه هر دوي اين امور هزينه هاي گزافي دارد. لذا بايستي براي جبران قسمتي از اين هزينه ها عوارض اخذ گردد. البته پيشنهاد ميكنم براي اجرايي شدن آن و مقبول بودن آن، عوايد حاصل از اين عوارض به نسبت طول سواحل و يا سطح آبهاي تحت مالكيت و ميزان مشاركت كشورهاي حوزه خليج فارس دراين طرح، بين آنها تقسيم شود. مسلم است كه با اين شيوه، سهم ايران بسيار زيادتر از ساير كشورها خواهد بود و از نظر بين المللي هم قابل قبولتر خواهد بود و چالش زيادي را ايجاد نخواهد كرد.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    1 0
    آفرین خیلی خوبه ولی یه عده باز مخالفت می کنند
  • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    1 0
    اتفاقا خیلی بهتر از بستن تنگه هرمز است
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    0 0
    فقط عوارض محیط زیست نگیرید ! عوارض تحریم بگیرید این عوارض باید فقط هم برای ایران باشه چون ما تحریم هستیم و حالا هم برای عبور کشتی هایی که به نوعی به کشورها و شرکت های تحریم کننده ی ما تعلق دارند عوارض می گیریم
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    0 0
    شنیدم طرح مجلس برای اخذ عوارض 3 درصد است که خیلی کم است باید نسبت به کشورها متفاوت باشه مثلا برای آمریکایی ها 25 درصد و برای بقیه کشور های تحریم کننده کمتر .