نمایشگاه فارنبروی امسال 25 تیرماه پایان پذیرفت اما خبرهای حاشیه‌ای پیرامون آن همچنان داغ است. در این میان شاید اخبار مرتبط با ویرجین‌گالکتیک و رقابت جدی بوئینگ و ایرباس از همه بیشتر خودنمایی می‌کرد.

محمدحسین جهان‌پناه: در حاشیه نمایشگاه امسال خبرهای زیادی منتشر شد که اخبار تکنولوژی و اقتصادی هر کدام سهم خاص خود را داشتند. در این میان می‌شود گفت رونمایی غیرمنتظره ویرجین گلکتیک از طرح تازه خود برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار زمین توجه بسیاری را به خود معطوف کرد. در عین حال ویرجین موفق شد تا توجه زیادی را هم در بخش توریسم فضایی متوجه خود کند، آن هم در شرایطی که اسپیس‌ایکس تنها از دور به نظاره نشسته بود. برآورد شده است که بیش از 250 هزار نفر بازدیدکننده عمومی و تجاری از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.


باشگاه غول‌ها
هواپیمای غول‌پیکر ایرباس آ380 و بوئینگ 787 دریم‌لاینر بزرگ‌ترین ستاره‌های نمایشگاه بودند. زیر سایه پرواز این دو هواپیما اما رقابت نفس‌گیر ایرباس و بوئینگ برای فروش هر چه بیشتر هواپیما جریان داشت که در نهایت با پیروزی قاطع بوئینگ پایان پذیرفت. در پایان روز هفتم بوئینگ توانسته بود تا 373 فروند سفارش برای هواپیمای جدید بگیرد در حالی که ایرباس به تنها 115 فروند بسنده کرد اما حتی همین تعداد هم بیش از دو برابر سفارش‌های نمایشگاه هوایی پاریس سال گذشته به شمار می‌آید. در این میان رونمایی از مدل جدید بوئینگ 737 که به تنهایی موفق به جذب 280 سفارش شد نقش ویژه‌ای در این رشد داشت. در سوی نظامی ماجرا حضور فعال هواپیمای نظامی ایرباس آ400 که به علت بروز نقص فنی اجازه پرواز نمایشی نیافت و هواپیمای ترابری سی 17 بیشترین توجه را معطوف خود کرده بود. البته جای خالی هواپیمای گشت دریایی جدید بویینگ پی 8 هم در حاشیه خبرها احساس می‌شد. در عین حال لاکهیدمارتین اف35 را با خود به نمایشگاه نیاورده بود و تنها مدل‌های بزرگ این جنگنده در غرفه این شرکت وجود داشت با این حال مدل کاملی از کابین این جنگنده نسل پنجمی به نمایش عمومی درآمد و البته خبرهایی هم از به‌روزرسانی نرم‌افزارهای این جنگنده منتشره شد.

 

 

آن سوی میدان
شرکت انگلیسی BAE systems در نمایشگاه امسال سلول‌های خورشیدی جدید و مقاومی را به نمایش گذاشت که تنها با تعویض پوسته هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند نیروی کافی را برای پرواز این هواگردها تامین کنند. این باتری‌ها که از مواد کامپوزیتی ساخته شده‌اند، ظاهرا آن‌قدر مقاومند که می‌شود از آنها به عنوان بخشی از بدنه هواپیما یا خودرو و یا حتی تجهیزات معمول‌تری مثل وسایل سربازها استفاده کرد. بی.ای.ئی در عین حال از نوع خاصی از پوشش‌های استتاری هم پرده برداشت که می‌توانند بازتاب گرمایی اجسام را تا حد زیادی بپوشانند و مثلا بازتاب گرمایی یک تانک را به اندازه یک خودروی سواری کاهش دهند. در سوی دیگر جت‌های جنگی حاضر در نمایشگاه اگرچه حضوری فعال داشتند اما نقش تجاری آنها به نسبت کمرنگ بود، بخصوص که ظاهرا بیشتر مشتریان فارنبرو برای هواپیماهای مسافربری، تجاری منطقه‌ای یا در بهترین حالت هواپیماهای بدون سرنشین به نمایشگاه آمده بودند. این طور که در پایان نمایشگاه اعلام شد، تنها ارزش کلی سفارش‌های دریافتی به رقمی بالغ بر 72 میلیارد دلار رسید.

 

 

LauncherOne
لانچر وان (به معنی پرتابگر 1) شاید مهم‌ترین خبر تکنولوژی نمایشگاه امسال بود که ریچارد برنسون، موسس ویرجین گلکتیک خبر آن را خیلی غیر منتظره منتشر کرد. لانچر وان به صورت کلی راکت یک مرحله‌ای هواپرتابی است که از هواپیماهای وایت‌نایت (به معنی شوالیه سفید) ویرجین گلکتیک در ارتفاع بالا رها می‌شود تا محموله خود را به مدار رساند. این سیستم امکان حمل ماهواره های کوچک با میانگین وزنی 100 کیلوگرم را به مدار زمین آن‌هم با هزینه تمام‌شده بسیار پایین ممکن می‌کند. شروع پروازهای این سیستم برای سال 2016/ 1395 برنامه‌ریزی شده است.

 


B737 MAX
نسل جدید بوئینگ 737 بیشترین توجه را در میان خریداران هواپیماهای پهن‌پیکر نمایشگاه امسال به خود معطوف کرد. مدل اولیه 737 بیش از نیم قرن پیش به پرواز در آمد و اکنون قرار است تا نسل جدیدی از هواپیماهای 737 مجهز به موتورهای جدید و بدنه‌ای اصلاح شده تا حداکثر 5 سال دیگر وارد خط تولید شود. 737 ماکس تاکنون بیش از 649 سفارش دریافت کرده که 280 فروند از این تعداد تنها در طول 7 روز نمایشگاه ثبت شده‌اند.

 


A-400M
برخلاف انتظارها ایرباس ای400 در نمایشگاه امسال فقط حضوری ثابت داشت و در نمایش های هوایی شرکت نکرد. هواپیمای ترابری پرحاشیه ایرباس این روزها با مشکلات فنی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. اینطور که گفته می‌شود مشکلات فنی هواپیما همچنان تاخیرهای بیشتری را به برنامه تولید آن تحمیل خواهد کرد. ایرباس ای 400 ام تا همین امروز دست کم با سه سال تاخیر در آغاز خط تولید خود مواجه است.

 

 

Diamond DA42
دیاموند دی.ای4 هواپیمای دو موتوره به ظاهر متعارفی بود که امسال در نمایشگاه به دنبال مشتری می‌گشت. این هواپیما در اصل به عنوان گشت هوایی و شنود الکترونیکی طراحی شده که حضور خلبان در آن کاملا اختیاری است. به این ترتیب هواپیما هم با خلبان و هم بدون خلبان می‌تواند برای 24 ساعت پرواز کند. این هواپیما نخستین بار 10 سال پیش پرواز کرد و امروزه در انگلیس و چهار کشور مختلف به پرواز در می‌آید.

 

 

EF-2000
بر اساس توافقی که در طول نمایشگاه امسال اعلام شد هر چهار کشور درگیر در برنامه ساخت جنگنده یوروفایتر تایفون توافق کرده‌اند تا برای جلب مشتریان بیشتر برنامه تایفون را به سطحی جدید توسعه دهند. بر این اساس امکانات هوا به هوا و هوا به سطح بیشتری به تایفون اضافه خواهد شد. از میان توافقات جدید می‌توان به یک رادار آرایه فازی جدید به همراه امکان حمل موشک های هوا به هوای متئور اشاره کرد.

 


V-22
بوئینگ در نمایشگاه امسال باز هم به دنبال مشتریانی بالقوه برای تیلیت‌روتر معروف خود وی 22 می‌گشت. این طور که به نظر می‌رسد تاکنون انگلیس، کانادا و امارات نسبت به این هواگرد علاقه نشان داده‌اند با این حال هنوز هیچ سفارش رسمی برای وی 22 ثبت نشده است. تاکنون 160 فروند وی 22 سفارش داده شده که همگی به نیروی هوایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده تحویل داده شده‌اند.
5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    14 3
    پس توپولف کو؟
  • بدون نام DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
    9 3
    آهن پاره ای بیش نیستند :-) توپولوف رو عشق است
  • دوست IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    1 0
    خبرهارو گاهی وقتا دنبال هم کنید بد نیستا دوستان خبرآنلاین! ریچارد برنسون از دو ماه پیش گفته بود لانچر-1 رو تو فارنبرو رونمایی میکنه..کجاش غیرمنتظره بود!