مانور کبرا مشهورترین مانور هوایی برای نبردهای نزدیک هوایی است که برای سال‌ها جنگنده‌های روسی سوخو27 و میگ 29 شهرت خود را مدیون آن بودند و به کمک آن جای تعقیب‌شونده و تعقیب‌کننده را عوض می‌کردند!

محمدحسین جهان‌پناه: مانور مشهور کبرا برای نخستین بار توسط خلبان روس یک جنگنده سوخو27 در نمایشگاه هوایی پاریس 1989/1368 به اجرا درآمد. این مانور در عمل برای به نمایش گذاشتن مانورپذیری بالای نسل جدید جنگنده‌های روسی در آن زمان انجام شده بود.
در مانور کبرا خلبان با چرخاندن سریع دماغه هواپیما، زاویه حمله جنگنده را خیلی سریع به 90 تا 120 درجه می‌رساند. این عمل برای مدتی کوتاه موجب کاهش شدید سرعت جنگنده و واماندگی هواپیما می‌شود. در این حالت پسار ایجاد شده در انتهای هواپیما گشتاوری را ایجاد می‌کند که هواپیما را مجدد به جلو می‌چرخاند. سپس خلبان با افزایش توان موتور، جنگنده را به مسیر خود باز می‌گرداند. نام کبرا نیز به شباهت این مانور به حالت نیم‌خیز شدن مار کبرا اشاره دارد.
اصلی‌ترین کاربرد مانور کبرا در درگیری‌های نزدیک هوایی معنی پیدا می‌کند، زمانی که هواپیمای جنگنده در حال تعقیب شدن توسط جنگنده دیگری در ارتفاع بالاست و با ایفای این مانور می‌توان جای تعقیب‌شونده و تعقیب کننده را عوض کرد؛ هرچند اجرای کامل مانور کبرا مهارت زیادی را طلب می‌کند. شکی نیست که ظهور تکنولوژی نازل‌های تغییر دهنده بردار رانش موتور تا حدی در آسان‌تر کردن مانور کبرا موثر بوده‌اند.
روس‌ها مانور کبرا را در اصطلاح پوگاچف کبرا (Pugachev Cobra) می‌خوانند که به نام ویکتور پوگاچف، نخستین خلبانی که این مانور را در ملأ عام ایفا کرد، گرفته شده است. انجام این مانور تنها توسط جنگنده‌هایی خاص همانند اعضای خانواده سوخو27 و میگ29 روسی و اف22 آمریکایی آن هم در سرعت‌های بالا امکان‌پذیر است.

در فیلم زیر، انجام مانور کبرا را توسط جنگنده سوخو27 ملاحظه می‏کنید.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    41 7
    بله! نبردهای هوائی نزدیک که به Dog Fight یا نبرد سگی معروفند، در فواصل کمتر از 2 کیلومتر (که امکان استفاده از موشک علیه هواپیمای دشمن نیست) انجام میشه و هواپیماها سعی دارند تا برای ممکن شدن استفاده از توپ (مسلسل) هواپیما خودشونو در پشت هواپیمای دشمن قرار بدهند. این امر مستلزم امکان ترمز ناگهانی یا پرواز با سرعتی نزدیک به سرعت واماندگی موتورها هست که معدودی از هواپیماها با اتکا به موتورهای پرقدرت و مطمئنشون امکان اون رو دارند. در مانور پوگاچوف سرعت هواپیما به کمتر از 120km/h (!!) میرسه و بدین ترتیب برای هواپیمای دشمن هیچ راهی به جز ردشدن و در تیررس قرارگرفتن نمیمونه! مگر اینکه هواپیمای تعقیب کننده خودش یه کبری‌زن قهار باشه!! با تشکر از خبرآنلاین برای نمایش این مانور
  • خان داداش IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    14 1
    ممنون خیلی جالب بود
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    3 5
    خیلی جالب بود. مسلما فشار زیادی بر خلبان وارد می اید. حتی اگر بر اساس گزارشات اگر اشتبه نکنم شتاب گرانش از 3 برابر 9.8 بیشتر شود اعضا بدن انسان از عهده گرانش بر نمی اید و از هم می پاشد. باید سعی شود در این امور از بی سرنشین شکارچی استفاده شود. مثلا توسط هواپیماهای ضعیف این بی سرنشین تا حوالی دشمن حمل و بعد رها شود و خودش دنبال جنگنده دشمن با شتاب بیشتر از توان انسان حرکت و انرا شکار کند. مثلا خلبان دشمن با 4g شتاب حرکت کند و بی سرنشین ما با 5g در اینصورت شکار ان حتمی است.
    • متولد ماه مهر IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      9 3
      عزیز بدون نام خلبانان هواپیماهای جنگنده پیشرفته لباس پروازشون مخصوص تحمل فشار طراحی شده و میتونه اغلب تا 6G رو تحمل کنه. هواپیمای بی‌سرنشینی که مدنظر شماست، درواقع باید یه ربات هوشمند پرنده و مسلح باشه تا بتونه از عهده چنین ماموریتی بربیاد! اینو هنوز اونوریها بهش نرسیدند..
  • مهدي IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    5 2
    پسار نه ، پسا.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    5 2
    قابل توجه آن دوستانی که در فیلم مربوط به هواپیمای اف 18 این مانور اختصاصی کبری را به اف 18 نسبت دادند. این مانور مخصوص هواپیمای سوخوی روسی است
  • مهدی LU ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    2 6
    خدا قوت دلاوران بخدا دستتان را میبوسم همیشه دعا گویتان هستیم
  • رامیس مازیاریان IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    10 10
    با درود این مانور اولین بار و در شرایط واقعی توسط سپهبد نادر جهانبانیان و با هواپیمای اف-4 و در فرودگاه بغداد هنگام فرار از دست پنج میگ عراقی که وی را محاصره کرده بودند ، به طور بسیار کاملتر و حرفه ای تر و در شرایط واقعی بین مرگ و زندگی و با هواپیمای قدیمی اف 4 که مسلماٌ نسبت به سوخو 27 و میگ 29 بسیار ابتدایی تر است انجام شد !!!!! . افتخار این مانور مال او و خلبانان ایرانی است و نه مال روسها . لطفا اطلاع رسانی کنید .
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      3 0
      حتی تامکت هم نمیتونه یعنی توانش رو نداره که مانور کبری رو به صورت کامل انجام بده ... پس لطفا اطلاعات غلط ندید