معمولا بسیاری ازخریداران درهنگام مراجعه به طلا فروشی از قیمت ساخت و سود و مالیات بر ارزش افزوده وچگونگی محاسبه آن اطلاعی ندارند. محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر دراین باره نحوه محاسبه آن توضیح می دهد.

وحید یکی از خوانندگان خبر آنلاین نوشته بود: با سلام خدمت همه دوستان می خواستم بدونم که قیمت نهایی طلا چطور محاسبه میشه؟من چند جا رفتم متفاوت بود.بعضی ها 7 درصد 5 درصد دستمزد ساخت قیمت خام طلا رو میگیرن.بعضی ها 7 درصد و 5 درصد رو نمیگیرن.بعضی ها فقط 5درصد رو میگیرن.من متوجه نشدم اخرش چطور محاسبه میشه؟لطفا راهنمایی بفرمایید
محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره نحوه محاسبه قیمت طلا در طلا و جواهر فروشی ها گفت:« این محاسبه طبق فرمول مشخصی انجام می شود. به این طریق هریک گرم طلا 18 عیار که قیمت آن دررسانه های مختلف اعلام می شود + دست مزد ساخت مصوب شورای عالی نظارت و یا اتحادیه ها + 7 درصد سود فروشنده + مالیات بر ارزش افزوده "
کشتی آرای درباره متناوب بودن هزینه اجرت ساخت گفت:«برای اجرت ساخت هزینه ثابتی در نظر گرفته شده که هرسال اعلام می شود. این رقم سالانه تغییرمی کند. ازسوی دیگردراین لیست سالانه اجرت ساخت دستبند ها ، النگو و انگشتر و... با جزئیات ذکرشده است. هزینه اجرت ساخت باید برروی تابلوی طلافروشی ها قید شود» وی افزود:« سود فروشنده نیز حداکثر باید 7 درصد باشد. البته ممکن است فروشنده ای سود پائین تری روی اجناسش بکشد. اما این سود نباید از 7 درصد بیشتر شود.»
رئیس اتحادیه کشوری طلا وجواهر افزود:« فروشندگان باید تمام این هزینه ها اعم از قیمت طلا و اجرت ساخت، سود و مالیات بر ارزش افزوده را بر روی فاکتور قید کنند. در صورت وجود اعتراضی در این خصوص خریداران می توانند با فاکتور خرید به اتحادیه طلا و جواهر در شهرستان ها مراجعه کنند. 
45 235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    45 5
    ممنون از راهنمایی شما مردم برای هر کاری باید یک فاکتور در دست دنبال اداره ها باشند اونوقت شما همانجا بشینید و هیچ نظارتی نکنید مردم هم بیکارند خیلی خیلی ممنون از زحماتی که برای مردم بیچاره میکشیدجهت اطلاع باید بگویم هیچ طلا فروشی جزییات رو داخل فاکتور نمینویسد فقط کلی ذکر میکند
  • عرب بیگی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    15 9
    سلام.خسته نباشید.سوالی که داشتم اینه که ایا هنوزم هم سود مجازی که طلافروشها اجازه دارند در محاسبه منظور کنند 7%است؟ امروز به طلافروشی رفتم و به من گفتند سود مصوبه 12%شده و این مال گذشتس.ای کاش نحوه محاسبه دقیق رو ذکر می کردین
  • هانيه IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    10 9
    سلام خسته نباشيد خواستم بدونم قيمت طلاي 16 گرم النگو با قيمت 100000تومان در گرم، سودش چقدر حساب مي شود. خواهشا سريع جواب بدهيد.
    • فتح الله A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      6 14
      والا هانیه خانوم اون چیزی که ایشون میگه سود طلای شما میشه 7 درصد 1600000 که میشه 112000 تومان.
  • وفا IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    7 1
    من به جواهر فروشی ناصرآبادی توی کریم خان مراجعه کردم که برای هر طلائی اجرت ساخت 20% می گیره . علاوه بر 7% سود خودش و 6% مالیات بر ارزش افزوده. کی باید به اینها نظارت کنه
  • حسین A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    3 2
    با سلام، این فرمول اشتباه هستش. اگر کسی تنها نیم ساعت حسابداری خونده باشه، میدونه که ارزش افزوده نباید به مواد اولیه تعلق بگیره جاهایی که این اتفاق میفته، ارزش افزوده قبلا به خاطر خرید مواد اولیه توسط ممیزی مالیات از حساب کل کسر شده است. و لذا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده صرفاً باید به اجرت ساخت تعلق بگیره. در مورد سود 3 تا 10 درصدی فروشنده نیز قاعدتا این سود باید به کاری که انجام داده شده یعنی ساخت یعنی اجرت ساخت تعلق بگیره، که البته بسته به انصاف فروشنده داره. امیدوارم گیر فروشنده ی باانصافی بیفتید. البته نمیدونم چرا آقای کشتی آرای اشاره نکردن که مالیات بر ارزش افزوده و سود رو باید از کدوم قیمت کسر کنند.