سه روز از ربوده شدن 47 زائر ایرانی در سوریه می​گذرد.

به گزارش خبرآنلاين،  اين زائران در راه بازگشت از دمشق به تهران از سوي مخالفان دولت سوريه ربوده شدند. (اينجا) نخستين واکنش وزارت امورخارجه براي پيگيري وضعيت اين افراد، تماس​هاي تلفني علي​اکبر صالحي با همتايان ترک و قطري بود. (اينجا)
پس از انتشار تصاويري از ربوده شدگان از سوي العربيه، وزارت خارجه ادعاهاي مطروحه در هويت نظامي گروگان گيران را تکذيب کرد. پيش از آن نيز اعلام شده بود که هيچ نيروي نظامي​ ايراني در سوريه حضور ندارد.
اقدامات بعدي وزارت امورخارجه، س روز بعد از ربوده شدن اين افراد، به احضار كاردار سوئيس و ارسال یادداشت ایران به آمریكا انجاميد. احضار کاردار سوئيس از آن رو که گروه‌هاي مسلح مورد حمايت دولت آمريكا در سوريه اين گروگان گيري را مرتکب شده​اند و بايد به كاردار سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا در تهران هشدار داده مي​شد.
رضا زبيب مدير كل آمريكاي شمالي  دولت آمريكا را مسوول سلامت 47 زائر ربوده شده دانست و تاكيد نمود از دولت آمريكا انتظار مي‌رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربايندگان امكان آزادي فوري و بدون قيد و شرط آنها را فراهم نمايد. كاردار سوئيس نيز تاكيد نمود مراتب را در اسرع وقت به دولت آمريكا منعكس و نتيجه را به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام خواهد كرد.
امیرعبداللهیان معاون وزیر امورخارجه  نيز از ارسال یادداشت جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریكا از طریق سفارت سوئیس در تهران كه حافظ منافع این كشور در ایران است، خبر داد.
به گزارش ايرنا، در این یادداشت باتوجه به حمایت علنی آمریكا از گروه های تروریستی و ارسال سلاح به سوریه، مسوولیت تأمین امنیت جان 48 زایر ایرانی ربوده شده در دمشق متوجه ایالات متحده آمریكا دانسته شده است.
عبداللهيان علاوه بر آمریكا دولت های قطر و تركیه را نیز در این موضوع مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست به مسوولیت خود در قبال حفظ جان زوار ایرانی ربوده شده در سوریه توجه داشته باشند.
وي با تاكید بر اینكه تلاش های فشرده وزیر امورخارجه در مورد 48 زایر ایرانی ربوده شده كماكان تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت، گفت: انتظار داریم كشورهایی كه به نوعی در حوادث سوریه مسوول هستند، جهت تأمین امنیت، حفظ سلامت و بازگشت زایران ایرانی اقدامات لازم را انجام دهند.
تروریست​های مخالف اسد اعلام کردند که چنانچه حملات هوایی ارتش سوریه متوقف نشود، گروگان​های ایرانی را می​کشیم. در خبرها آمده است که سه نفر نيز تا کنون کشته شده​اند. (اينجا) معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش كه آیا اخبار كشته شدن چند نفر از این زایران ایرانی ربوده شده را تایید می كنید یا خیر؟ به ايرنا گفت: بر اساس پیگیری​های به عمل آمده تاكنون هیچ خبر تایید شده​ای مبنی بر كشته شدن این افراد وجود ندارد و امیدواریم با تلاش های دیپلماتیك شاهد اقدامات كشورهایی كه مسوول در این حادثه هستند باشیم و تمام زایران ایرانی به سلامت به كشور بازگردند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    43 1
    آخه چرا يكي نميگه اين 47 تا ايراني اونجا چيكار ميكردن؟17.18 ماهه وضع سوريه اينجوريه.چرا بايد اجازه ميدادن اينا برن اونجا آخه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    22 2
    چرااز خود سوریه بعنوان مهمان پذیر درخواست نمیشود سلامت مهمانان را تامین کند انان که مدعیند دردمشق هیچ خبری نیست چطور یک اتوبوس ادم را روز روشن میربایند یک نفر دونفر نبوده که بدون مقاومت تسلیم شوند 48 نفر هرکدام کمی مقاومت کنند ساعتها انتقالشان طول میکشد نیروهای اسد کجا بودند ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    1 26
    آمریکا هر حادثه ای را در دنیا به ایران نسبت می دهد و در دادگاهها بر علیه ایران پرونده تشکیل میدهد و اموال ایران را مصادره می کند. ایران باید مقابله به مثل کند.
    • سعید CA ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
      1 0
      شما اموالی از آمریکا دارید که میخواهید مصادر کنید؟