زلزله آذربایجان تاکنون 306 کشته و 5000 مصدوم برجای گذاشته است، این در حالی است که زلزله 5.3 ریشتری دیروز مردم را به وحشت انداخت اما خوشبختانه تلفات و خسارت جانی نداشت.

بزرگی زلزله دیروز تبریز 5.3 در مقیاس ریشتر اعلام شد. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین‌لرزه تبریز را ساعت 18.32 به بزرگی 5.3 ریشتر اعلام کرد. این زمین‌لرزه در موقعیت 38.45 شمالی و 46.79 شرقی و عمق 6 کیلومتر صورت گرفته است. مرکز این زمین‌لرزه 13 کیلومتری ورزقان، 24 کیلومتری اهر، 37 کیلومتری هریس و 512 کیلومتری تهران، اعلام شده است.

 

720 پس لرزه در سه روز

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سه روز اخیر 720 پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است، گفت: تاکنون 54 هزار نفر از زلزله‌زدگان اسکان اضطراری یافتند. حسن قدمی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی به فارس گفت:‌ تاکنون 720 پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است که از این تعداد 257 پس‌لرزه بالای 2.5 ریشتر و 27 پس‌لرزه بیش از 4 ریشتر بوده است.

وی ادامه داد:‌ شهرستان اهر طی 50 سال گذشته سابقه وقوع زلزله بالای 3 ریشتر سه بار داشته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: در حال حاضر با توجه به وضعیت و تعریفی که از امدادرسانی داریم اسکان موقت شروع شده است. وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر اصلی‌ترین ارگان در زلزله‌ها و حوادث طبیعی است، بیان داشت: در روزهای نخست حادثه نارضایتی‌هایی وجود داشت که پس از بازدید مسئولان ارشد و تأکیدات آنها اقدامات امدادی با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

قدمی افزود: پس از گذشت 80 ساعت از وقوع زلزله آذربایجان شرقی بیش از 14 هزار چادر، 37 هزار پتو، 35 هزار بسته غذایی، 142 هزار کنسروجات و 40 هزار قرص نان از سوی کمیته امداد خمینی (ره) در این مناطق توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ تاکنون 54 هزار نفر از زلزله‌زدگان اسکان اضطراری یافته‌اند. وی درباره تشکیل کارگروه و وظایف محوله آن بیان داشت: به دنبال تأکیدات رئیس جمهور مسئولان ارشد دولت از این زلزله بازدید و دستورات لازم را پس از تشکیل کارگروه اعلام کردند.

قدمی با اشاره به اینکه 2 ماه پس از اسکان اضطراری، اسکان موقت آغاز می‌شود، گفت:‌دولت در تلاش است که مرحله اسکان موقت را حذف کند و پس گذشت 2 ماه از این حادثه اسکان دائمی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان مدیریت بحران کشور نظارت بر دستگاههای امدادی در بحران است، گفت:‌ در این حادثه 240 روستا آسیب دیدند که تاکنون 155 روستا شناسایی و برای ساخت 9 هزار و 384 واحد مسکونی اقدام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیشگیری باید مقدم بر آمادگی و مقابله قرار گیرد، گفت‌: در صورتی که پیشگیری و امکاناتی برای مقاوم‌سازی خانه‌ها ایجاد می‌شد قطعاً‌ شاهد از بین رفتن 250 تا 260 نفر از هموطنان نبودیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا تاکنون آمارهای متفاوتی از تلفات این حادثه اعلام شده است، گفت: متأسفانه ارگان‌های مختلفی آمارهای فوتی را اعلام می‌کنند که تناقض‌هایی دارد. قدمی درباره مصدومان این حادثه گفت: بر اساس آمار رسمی هزار و 620 نفر مصدوم شدند که از این تعداد 500 نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری و مابقی ترخیص شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بعد از گذشت 12 ساعت از حادثه اخیر کار امداد و نجات به اتمام رسید، گفت: پیدا شدن 2 نفر در زیر آوارها را تکذیب می‌کنیم و براساس گزارش‌های مدیریت بحران این موضوع صحت ندارد. وی به آموزش مردم قبل از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: معتقدیم یکی از عوامل پیشگیری آموزش‌های مردمی است و در این خصوص کلاس‌های امداد و نجات توسط جمعیت هلال احمر تشکیل می‌شود.قدمی به بیمه مسکن در قبال حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند با حدود 13 هزار تومان منازل خود را در مقابل حوادث طبیعی بیمه کنند.
 

زلزله روز گذشته ورزقان تلفات و خسارت جانی نداشت

در پی وقوع زلزله 5.3 ریشتری که عصر روز گذشته شهرستان زلزله‌زده ورزقان را لرزاند، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: این زلزله هیچ تلفات و خسارت جانی نداشته است. خلیل ساعی به ایسنا گفت: کانون این زلزله شهرستان ورزقان بود اما در شهرهای تبریز، هریس و اهر نیز احساس شد. خوشبختانه این زلزله هیچ گونه خسارت جانی نداشت. وی درباره میزان خسارت فیزیکی زلزله دوم اعلام کرد: خوشبختانه در داخل شهر هیچ یک از بناها تخریب نشده است اما احتمال دارد برخی از ساختمان‌های کاهگلی و فرسوده روستاهایی که در لرزه‌های قبلی سست شده بودند و خالی از سکنه هستند، در زلزله روز گذشته ریزش کرده باشند. وی گفت: در حال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی ورزقان باز است.

 

ضرورت اسکان زلزله زدگان تا قبل سرما/ متمم بودجه لازم را تصویب می کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی بر بازسازی و اسکان دائم و سریع زلزله زدگان آذربایجان شرقی تا قبل از فصل سرما تاکید کرد. علی لاریجانی در جلسه شامگاه دیروز با مسئولان آذربایجان شرقی در محل استانداری این استان با تاکید بر این مطلب گفت: در بازدید از مکان حادثه شاهد تلاش و خدمت مسئولان استانی برای ساماندهی امور بودیم و از همین بابت به همه آنها دست مریزاد می گوییم. وی اظهار داشت: اما در این بین کاستی های ملاحظه شد که شامل کمبود چادر برای اسکان موقت ، نبود سرویس های بهداشتی ، کمبود دارو در برخی مناطق و نبود پزشک متخصص برای بیماران خاص است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هم در کنار دولت تلاش می کند تا با تخصیص بودجه عمرانی روند بازسازی را شتاب دهد اما دغدغه همه مردم این است که آیا امکان بازسازی مناطق زلزله زده تا فصل سرما وجود دارد یا نه؟
لاریجانی افزود: خوشبختانه سرعت رسیدگی ها به حدی بود که مردم امیدوار شده اند و مردم منطقه را مایوس ندیدم اما نگرانی های درونی شان که از بایت خودشان و خانواده شان است را به صورت کامل درک کردیم. وی تصریح کرد: اگر روند بازسازی آغاز شود باید برخی روستاها با جانمایی جدید از کانون بحران دور شوند و این امر نیازمند مطالعه جدی و جانمایی جدید برای روستاهاست.
لاریجانی گفت: باید در طول دو ماه باقی مانده تا فصل سرما اسکان موقت سانحه دیدگان توام با آسایش و رفاه باشد. وی از تمام استان هایی که در این حادثه در کنار مردم آذربایجان بودند تقدیر و تشکر کرد و گفت: رادیو و تلویزیون هم از پریشب در تمام بخش های مختلف خود به این مسئله ملی پرداخت داشته و همگرایی خوبی در بین عموم ملت شریف ایران به وجود آمده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر عمق بخشی بر مباحث ستاد بحران تاکید کرد و گفت: در ادامه فعالیت های خود در مجلس متمم بودجه ای برای بازسازی مناطق خواهیم گنجاند.

 

ساخت مسکن برای مددجویانی که در زلزله بی‌خانمان شدند

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: کمیته امداد برای مددجویانی که مسکن خود را در زلزله آذربایجان شرقی از دست داده‌اند، خانه می‌سازد و در این راه از اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت و منابع داخلی کمیته امداد استفاده می‌شود. 

صمدی به ایسنا گفت: تخمین زده می‌شود 10 تا 12 درصد ساکنان مناطق آسیب‌دیده، مددجوی کمیته امداد هستند. 

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به طرح بازگشت از شهر به روستای کمیته امداد امام خمینی (ره)، اظهار کرد: در قالب این طرح، مددجویان شهرهای بزرگ با تسهیلات و امکاناتی از جمله وام مسکن و اشتغال به روستاهای محل سکونت خود بازمی‌گردند. 

صمدی همچنین عنوان کرد: در سال 90 تنها 168 مورد از این خدمات استفاده کرده‌اند، چرا که بازگرداندن مددجویی که ساکن شهر شده‌اند به دشواری انجام می‌شود و لازم است در این رابطه فرهنگ‌سازی شود. 

 

وارد مرحله دوم امدادرسانی به مناطق زلزله زده شده ایم
استاندار آذربایجان شرقی از آغاز مرحله دوم امداد رسانی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی خبر داد.
به گزارش مهر ، احمد علیرضا بیگی در حاشیه جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان استانداری در تبریز با بیان این مطلب گفت: در مراحل اولیه امداد رسانی محل استقرار موقت برای حادثه دیدگان تامین شد و مواد غذایی مورد نیاز اهالی در اختیارشان قرار گرفت. وی اظهار داشت: در حال حاضر از 580 کانون جمعیتی واقع در سه شهرستان اهر ورزقان و هریس ، 304 کانون جمعیتی به صورت 40 تا 100 درصد دچار آسیب شده است.
بیگی ادامه داد: با تصمیم گیری دیروز هیئت دولت در این استان کمک های لازم مادی برای آنها در نظر گرفته شد. وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای احیای زیر ساختها به ویژه آب و برق و گاز در دست انجام است.

 

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    2 0
    خدا خودش کمک کنه؛ معلوم نیست این پس لرزه تا کی ادامه داره, همش استرس زلزله داریم
  • amin IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    2 1
    خدا عاقبتمونو یه خیر کنه با این خونه هایی که داریم و گسل هایی که زیر پامونه!!