ایسنانوشت:

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی درباره ازدواج و مهریه نظرات خود را بیان کرد.
آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار به مساله ازدواج و مهریه اشاره کرد و گفت: در مساله ازدواج یک بعد آن مسائل حقوقی است که فشار فزاینده‌ای به جوانان وارد می‌کند، این مساله را به رییس قوه قضاییه اعلام کردیم. به نظر من شجاعت این کار به علت وجود برخی از قوانین در این زمینه وجود ندارد و به نظر من مجلس باید وارد این عرصه شود.

وی گفت: اگر مهریه عندالمطالبه و عندالقدره و الاستطاعه باشد، هیچ فرقی در شرع اسلام ندارد و نباید این دو مساله را هم دیگر جدا کرد و عنوان کرد که عندالمطالبه قابل پیگیری است اما عندالاستطاعه قابل پیگیری نیست. در حالی که در شرع اسلام هر دو قابل پیگیری است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: جوان را به زندان می اندازند تا ثابت شود اعسار دارد، در حالی که این کار از نظر شرع اسلام درست نیست و نباید این افراد زندانی شوند؛ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم و ایشان دستور آزادی زندانیان مهریه را صادر نمودند و به نظر من اصل اعسار درست است و نباید برای اثبات اعسار فرد را زندانی کرد، بلکه باید در صورت وجود مدرک تمکن مالی از راه های قانونی با آن مساله برخورد شود.

وی افزود: متأسفانه می بینیم در برخی از احکام مرد را محکوم می کنند تا زمانی که مهریه را کاملا به زن ندهد، زن حق دارد که به منزل مرد نرفته و از وی تمکین نکند و اگر ما حمل بر تقسیط مهریه نیز بگذاریم گاها برای پرداخت یک مهریه کامل مرد به زن بیش از چهل سال و یا بیشتر زمان لازم است و مرد در این صورت هم باید اقساط مهریه و نفقه زن را بدون تمکیل وی بپردازد که این از لحاظ شرعی مورد اشکال است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: شرع حکم می کند هم زمان با پرداخت اولین قسط از بدهی مهریه مرد به زن، زن ملزم به تمکین مرد و بازگشت به منزل شوهر می باشد، این مسائل را باید مجلس مورد پیگری قرار دهد تا شاهد افزایش معضلات اجتماعی و کاهش آمارهای ازدواج و افزایش سنین ازدواج در جامعه نباشیم.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیشگو IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    29 6
    در کل این روش اشتباه است. حتی اگر پیش از این درست بوده باشد. ولی وضع موجود با گذشته متفاوت و همه چیز در حد کنترل و کمال و تبعیت از نظرات ائمه معصومین نیست. باید رویه غربی ها را پیش گرفت و سرمایه انباشته شده در بعد از تشکیل خانواده تقسیم به نسبت شود. حتی تعلق وام به افراد را به فرم واریز در یارانه نمایید. البته بعید است بتوان سرمایه ای با حقوق کارمندی جمع نمود و از اینرو حقوقی بر یکدیگر نیز نخواهد بود و پرداخت مهریه نیز منتفی میشود. و اینکه پرداخت نباشد بهتر از وضع موجود مهریه است. بعید است از 100 نفر یک نفر باشد که بتواند مهریه را پرداخت کند. در کل اساس ازدواج و خانواده در وضع موجود باید تحلیل و تجدید نظر شود. زیرا گذشته بحثی از تورم و حقوق و تحریم و محدودیتهای کنونی نبود.
    • احسان IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
      12 1
      این کار را می شود در حین عقد قرار داد نمود ولی مشکل اصلی مهریه این است که جوان ها خودخواه شده اند و نه به حرف بزرگتر گوش می دهند ، نه شرایط طرف مقابل را در نظر می گیرند، و مهریه هایی می نویسند که اصلا با عقل آدمیزاد جور در نمی آید. نتیجه ی افراط همین می شود دیگر.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    38 11
    من به مادرم گفتم اگه دخترخانوم مهریه اش از100سکه رفت بالاتر دیگه فرقی نداره 110تاباشه یا111000 تا. چون بنده ندارم که بدم . نه که نخوام بدم اصلاندارم که بدم. مهریه تواین زمونه بیشتربرای چشم وهمچشمیه وگرنه بعیدمیدونم جوونی بتونه سکه یک میلیون تومنی مهریه بده وقتی حقوقش700 تومنه. بخدااگه یه کم تعهد تفاهم غیرت محبت انصاف بود نه زن انقدمهریه مهریه میکردنه مردانقدبی تفاوت میشد. الان خیلی از زوجها هستند که حقوق خانم خیلی بیشترازآقاست و انگاربایدخانم به آقا مهر ونفقه بده
    • حبیب IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
      15 0
      یعنی شما 100 تا سکه رو میتونی بدی؟؟!! یعنی یه چیزی حدود 100 میلیون تومان؟؟!! من که 10 تا سکه رو به زور بتونم جورش کنم!
  • عادل IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    13 0
    اقا در کل اینه که مهریه بالا بدبخت میکنه در این وضعیت نابسامانی ی دونه سکه هم بیچارت میکنه ازدواج نهههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    17 2
    من یه سوال دارم: اصلا مهریه برای چی هست؟ اگه این حقوق زن برای خانه داری است که شکر خدا الان تعداد زیادی از آنها بیرون کار میکنند و آنچنان کاری در خانه انجام نمی دهند. از طرفی اگر خانه دار هم باشند و این حقوق آنها باشد در کجای دنیا فرد چند ثانیه بعد از عقد می تواند یک مبلغ سنگین را طلب کند؟ آیا مردان وقتی جایی استخدام می شوند در ابتدای کار حقوق یک سال را به آنها می دهند؟ اگر این پول بابت چیز دیگری است من نمیدانم و نمی خواهم بدانم.
  • حبیب IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    18 4
    خانوم‌های ایرانی این روزها تو همه چی میخوان مدرن و بروز باشند. از تساوی حقوق زنان و مردان دفاع میکنند. از مردسالاری شاکیند و ... . ولی وقتی پای مهریه و نفقه و اینجور موارد میرسه از مادربزرگ‌های ما هم سنتی‌ترند! هیچ مادربزرگی نمیشه پیدا کرد که 1360 تا سکه مهریه‌اش باشه ولی دخترهای امروزی هم خدا رو می‌خواهند و هم خرما را!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    9 1
    با توجه به اینکه صاحب مهریه (سرکار عروس خانم) در یک زمان کوتاه مقدار زیادی مال را صاحب می شود لازم است دولت از این سود مالیات اخذ نماید(با توجه به عندالمطالبه بودن مهریه) رود کار ای هست که در ما عقد عروس خانم 10 در مهریه را به عنوان مالیات در زمان عقد به نماینده دولت (عاقد و یا فردی ا اداره مالیات و دارایی محل) در اینصورت هست که همه چیز درست می شودا
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    7 1
    با تشكر ار حضرت آيت الله مكارم شيرازي.به داد جوانها برسيد مستاجر بودن ،نداشتن شغل ثابت و گراني بعد خانم هم مهريه رو يك جا ميخواهد .كي ميتونه همچين وضعي رو تحمل كنه نگذاريد جوانها به سيم اخر بزنند
  • نگار IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    3 9
    آقایون محترم: عقل دارید. موقع ازدواج چشاتونو باز کنید. انقدم همه خانومارو متهم نکنید. وقتی دنبال لقمه گنده باشید و بالا بالا بپرید مسلما دختره هم بالا بالا میپره واسه شما. پارو باید اندازه گلیم دراز کرد.
  • امیر IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    6 0
    همین سخنان ایشون عملی بشه , جلوی کلی کلاهبرداری خانم ها گرفته میشه شرع حکم می کند هم زمان با پرداخت اولین قسط از بدهی مهریه مرد به زن، زن ملزم به تمکین مرد و بازگشت به منزل شوهر می باشد، این مسائل را باید مجلس مورد پیگری قرار دهد تا شاهد افزایش معضلات اجتماعی و کاهش آمارهای ازدواج و افزایش سنین ازدواج در جامعه نباشیم.