امام علیه السلام درمقام انجام دادن اعمال حج نبوده است تا بخواهد برای سفر به کربلا حج خود را کنار بگذارد و نیمه تمام آنرا رها کند ضمن اینکه هیچ کس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار اعمال را انجام دهد

به جمله زیر دقت کنید:

"امام حسین علیه السلام حجًش را نیمه تمام گذاشت وبه جای کوچ به سرزمین عرفات عازم کربلا شد”

بارها این جمله را از مداحان و منبری ها شنیده ایم گاهی هم گفته میشود امام حسین (ع) ازعرفات راهی کربلا شد ، برخی هم که بی دقتی بیشتری دارند امام (ع) را از منا راهی کربلا کرده اند.

انگیزه گویندگان این سخن بیان اهمیت قیام امام (ع) و ایجاد رقت قلب در مستمعین است تا بتوانند اشک آنان را در بیاورند.

متاسفانه این سخن از تهمتهای ناروائی است که عده ای برای رونق کار خودشان به امام حسین (ع) می زنند . برای وضوح مطلب ابتدا به نقل دو فرع فقهی و یک مطلب تاریخی می پردازم :

1- حج تمتع متشکل از دو عملِ عمره و حج است وعمره آن باید در ماههای حج که عبارتند از شوَال ، ذی قعده و ذی حجًه انجام شود و زمان حج تمتع مشخص و از نهم ذی حجه است.

2- عمره در سایر ماههای سال عمره ی مفرده نامیده میشود و نمیتوان با آن حج انجام داد.

3- امام حسین (ع) در اواخر ماه رجب سال 60 هجری قمری از مدینه حرکت وچون ورود به مکًه بدون احرام مشروع نیست اوایل ماه شعبان همان سال بعد از حدود پنج روز راه پیمائی به مکًه رسید وهنگام ورود به مکه عمره مفرده انجام داد.

اکنون به بیان چند نکته که بطلانِ سخن مداحان ومنبری ها را روشن میکند می پردازم .

الف- با توجه به اینکه سفر امام (ع) در ماههای حج نبوده است همانطور که بیان گردید بدون تردید هنگام ورود به مکًه که در ماه شعبان بوده است امام(ع) عمره مفرده انجام داده و به اتفاق فقهاء با عمره مفرده نمی توان حج گذارد.

ب- در هیج جای تاریخ ثبت نشده است که در ماههای حج امام مجددا به جحفه یا سایر مواقیت رفته و با بستن احرام ، عمره تمتع انجام داده است ویا اینکه امام برای حج احرام بسته و آنرا به عمره تبدیل کرده است و اساسا دلیلی هم برای این کار وجود نداشته چون تفاوت انجام مناسک حج با عمره مفرده 4 روز است و این مدت چنان تاثیری نداشته است که امام بخواهد حج را تبدیل به عمره نماید و هرچه سریعتر به سوی کربلا برود.

ج- با توجه به دعوت جمع کثیری از مردم کوفه از امام (ع) برای سفر به این منطقه و پذیرفتن امامت و رهبری مسلمانان ، امام تصمیم به اجابت تقاضای آنان گرفت ولی برای اطمینان از این دعوت و بررسی صحت و سقم آن پسر عموی خود مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد و او نیز طی پیامی دعوت مردم را تأیید و از امام خواست هرچه زودتر به کوفه برود بنابراین قبل از فرارسیدن موسم حج امام تصمیم به خروج از مکه و قصد سفر به عراق داشته است واین مطلب در وصیت امام به برادرش محمد حنفیه هنگام خروج از مدینه نیز دیده میشود بخشی از وصیً امام (ع) به شرح زیر است:

من برای تفریج ، تفرًج ،استکبار ،فساد و ظلم خارج نمیشوم بلکه برای اصلاح امتً جدم خارج میشوم و تصمیم دارم امر به معروف ونهی از منکر کنم و سیره جدم رسول الله (ص) و پدرم علی (ع) را احیاء کنم

د- علت خروج امام (ع) از مکًه در هشتم ذی حجًه این بود که نامه مسلم درآن ایًام به امام رسید از طرفی در همین زمان عده زیادی برای انجام مناسک حج به مکّه آمده بودند و بهترین زمان برای آغاز این سفرمهم و سرنوشت ساز هشتم ذی حجه بود تا اطلاع رسانی صحیح از اهداف این سفر صورت گیرد لذا امام روز هفتم ذی حجه با خطبه ای غرًا آغاز سفر و هدف مهم آنرا به اطلاع مردم رسانید و روز هشتم ذی حجه از مکه خارج شد بخشی از خطبه امام (ع) به شرح زیر بود:

مرگ برای فرزندان آدم همانند گردن بند بر گردن دختران جوان است ، اشتیاق من برای دیدار پدر وجدًم و رفتگان خاندان همانند اشتیاق یعقوب برای دیدار یوسف است گویا می بینیم در جائی که برای کشتنم مقرر شده گرگها بند بند مرا از هم جدا میکنند وفرار از ان نیست و بر بلاهای او صابریم و او اجر ما را کامل خواهد کرد پس کسی که حاضر است ایثار کند وجانش را در این راه بدهد و با ما بیاید بداند که من فردا حرکت میکنم ان شاء الله .

ه- اهمیت قیام امام (ع) درهدف آن است که در کلمات امام بخوبی به آن اشاره شده و زمان حرکت میتوانند آنرا برجسته نماید و مردم را به تفکر وا دارد و جای خالی ایشان در سرزمینهای عرفات و منا میتواند مردم را به اندوه فرو برد و این پرسش را در ذهن آنان ایجاد کند که چرا اقدام به این سفر کرد بنا بر این زمان سفر در استفاده مطلوب برای بیان هدف آن مفید است وبه قدر کافی این مطلب روشن هست تا نیاز به اضافه کردن پیرایه هائی که نه تنها مفید نیست بلکه پرسشهای نا صحیحی در ذهن مردم ایجاد میکند نباشد.

نتیجه گیری
از آنچه گذشت روشن میشود که امام علیه السلام درمقام انجام دادن اعمال حج نبوده است تا بخواهد برای سفر به کربلا حج خود را کنار بگذارد و نیمه تمام آنرا رها کند ضمن اینکه هیچ کس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار اعمال را انجام دهد و تنها در موارد خاصی هست که میشود حج را تبدیل به عمره کرد که در مورد امام حسین سالبه به انتفاء موضوع است و برای بیان اهمیت قیام امام حسین(ع) نیاز به دروغ پردازی نیست بلکه بیان حقیت همیشه با وجدان های پاک سازگار تر است و اگر واقعیات قیام عاشورا همانطور که بوده بیان شود مردم بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت
 

کد خبر 254742

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    5 2
    تحلیل وتشریح جالب ومنطقی به نظر میرسد ،بر عکس آنچه مداحها می گویند
  • بدون نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    5 1
    منبع تحلیل؟
  • A IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    3 0
    نطر منطقی وجالبیست!!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    4 0
    فکر کنم آقای قربانی ت باز تو سفر حجه که این مقاله را نوشته
  • علی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    3 11
    بسمه تعالی کسانی که در این زمینه فاقد اطلاعات کافی تاریخی و نیز مباحث کلامی و فقهی هستند مانند جناب آقای قربانی بهتر است سکوت کنند و موضوع را به اهل تحقیق واگذارند.
  • حسین IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    3 4
    تفکرات و نظرات گمراه کننده باعث چه انحرافاتی می شود . متاسفانه در سخنرانی های پرشور دکتر شریعتی نیز برای شور اندن مخاطب این حرف غلط تکرار شده است
  • بدون نام MY ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    7 0
    ببین هر کس درباره هر چی بلده حرف بزنه چقدر خوبه.
  • بدون نام EU ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    14 0
    آفرین کاش کسانی پیدا می شدند ودروغها وتحریفات راازدامن پاک وزلال شیعه پاک می کردند کاری که شهیدمطهری آغازکرده بود بنده به عنوان یک پژوهشگر وقتی به برخی روایات نگاه می کنم می بینم تناقضات بسیاری دراون هست که البته نمیشه جایی هم مطرح کرد چون افرادعادت کردند یک سری مطالب رابدون تفکرقبول کنند
  • محمد BE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    2 5
    ایشان میتوانست سفرش را طوری تنظیم کند که تمتع را به جا بیاورد و بعد برود اما چنین نکرد ، پیام این عمل هم این بود که جهاد واجب تر از حج است ، خب ، الان مشکل چیه ، من نفهمیدم
  • یکتا IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    3 0
    من دقیقا نمیدونم .پس سکوت می کنم...
  • ربابه IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    3 3
    اگر اینطور باشد پس تمام کسانی که امام انتظار یاری از انها داشت هم قصد تمتع نداشتند؟؟؟ یا اگر نرفتند کارشان توجیه میشود که چون حجشان ناتمام می ماند نرفتند و درست هم بود و دلیلی برای همراه نشدن با امام داشتند... بنظرم نیمه تمام گذاشتن حج منطقی تر به نظر میرسد..
  • ربابه IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    1 1
    اگر اینطور باشد پس تمام کسانی که امام انتظار یاری از انها داشت هم قصد تمتع نداشتند؟؟؟ یا اگر نرفتند کارشان توجیه میشود که چون حجشان ناتمام می ماند نرفتند و درست هم بود و دلیلی برای همراه نشدن با امام داشتند... بنظرم نیمه تمام گذاشتن حج منطقی تر به نظر میرسد..
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    1 0
    همه اینها درست .ولی امام در حین انجام مناسک حج بودند که متوجه شدند ماموران یزید در زیر احرامهایشان شمشیر بسته اند و میخواهند ایشان را شهید کنند . درثانی یکی از راههای عوامفریبی یزید این بود که چون حسین حج خود را نیمه تمام گذاشته بنابراین حکم قتل او واجب است تا حتی چنین حکمی را از مفتی آن دوران شریح قاضی دریافت کرده بود . بنا براین نیمه تمام گذاشتن حج منطقی تر به نظر میرسد
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 1
    همه اينها درست ولي ما جقدر خود اباعبدالله را شناخته ايم؟؟؟؟؟؟

آخرین اخبار