سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: این طرح در جهت حفظ سلامت و رفت و آمد و ورود و خروج و به طور کلی حفظ سلامت خانم‌ها بهتر است.

محمد حسین نجاتی: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده است که به موجب آن زنان مجرد زیر 40 سال باید با اجازه "ولی قهری" خود یا حکم شرعی " حاکم شرع" از کشور خارج شوند. به این معنا که از این پس در صورت تصویب کلی این طرح زنان مجرد زیر 40 سال برای دریافت گذرنامه باید از پدر، پدر جد یا کسی که قانون گذار او را ولی زن مجرد مشخص می کند، اجازه داشته باشد.

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران زنان متاهل در هر سنی برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند، از طرف دیگر مجلس به دنبال تصویب طرحی است که براساس آن زنان مجرد بالای 40 سال نیز برای خروج از کشور برای خروج از کشور باید اجازه "ولی قهری" یا " حکم شرعی "حاکم شرع" را کسب کنند.

این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است و قرار است پس از فرستادن این طرح به صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان تصویب یا رد شود.

طرحی که برخی جزئیات آن با قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، به خصوص در رابطه با ولی قهری مغایرت دارد و به همین دلیل به نظر می رسد باید از سوی کمیسیون های های مرتبط یعنی کمیسیون قضایی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

این درحالی است که تاکنون دختران مجرد بالای 18 سال می توانستند با اختیار خود از کشور خارج شوند و این محدودیت ها شامل حال آنان نبود.


طرح پیشنهاد دولت است و برای حفظ سلامت خانم هاست
تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در شرایطی است که حسینی نقوی، سخنگوی این کمیسیون طرح را پیشنهاد دولت می خواند ومعتقد است: این لایحه به معنای ایجاد ممنوعیت برای خارج شدن بانوان مجرد از کشور نیست

به گفته او توجیه نمایندگان دولت در کمیسیون برای تعیین سقف سنی 40 سال برای صدور گذرنامه برای بانوان مجرد این بود که در حال حاضر مراجعات زیادی از سوی بانوان مجرد برای سفر به خارج از کشور به ویژه سفرهای زیارتی می‌شود که در جهت حفظ سلامت و رفت و آمد و ورود و خروج و به طور کلی حفظ سلامت خانم‌ها تعیین سقف سنی 40 سال برای صدور گذرنامه بهتر است.

تقوی همچنین به ایسنا می گوید: این لایحه به معنای ایجاد ممنوعیت برای خارج شدن بانوان مجرد از کشور نیست چرا که آنها به راحتی می‌توانند با داشتن اجازه ولی قهری درخواست صدورگذرنامه را داشته باشند حتی اگر ولی نیز این مجوز را نداد می‌توانند از طریق دادگاه صالحه اقدامات لازم را برای صدور گذرنامه انجام دهند.

تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حالی است که طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، "ولی قهری" شخصی است که به حکم قانون تعیین می‌شود و ولایت او بر یک فرد اختیاری نیست. از سوی دیگر بر اساس ماده 15 قانون حمایت از خانواده، ولایت قهری تنها برای «طفل صغیر» در نظر گرفته می‌شود.

طبق قانون فعلی گذرنامه در جمهوری اسلامی ایران، تمام افراد زیر 18 سال برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی ولی (پدر) یا قیم خود نیاز دارند و زنان متاهل نیز برای دریافت گذرنامه به اجازه همسر یا حاکم شرع نیاز دارند.


ولی قهری کیست؟
این طرح، در صورت تصویب، زنان مجرد زیر 40 سال را برای گرفتن گذرنامه و خروج از کشور ملزم به کسب اجازه از ولی قهری خود می کند، اما در قانون مدنی جمهوری اسلامی اسلامی اشاره به ولایت ولی قهری برای زنان مجرد زیر 40 سال نشده است.

طبق قانون مدنی کشور "ولی قهری" حق و تکلیفی است که قانون گذار برای اداره‌ی اموال صغیر، مجنون به پدر و جد پدری واگذار می کند. بر اساس قانون بین پدر و جد پدری از نظر ولایت متساوی است، یعنی هر دو در یک ردیف قرار دارند. در صورتی که صغیر ولی خاص (پدر و یا جد پدری) نداشته باشد و وصی هم برای او تعیین نشده باشد دادگاه برای او قیم تعیین می کند که حاکم شرع است.

در مورد فرزندان تامین وسایل زندگی آنان به عهده پدر است که این تکلیف انفاق نامیده می شود و از سوی دیگر اداره امور مالی فرزند شامل اختیارات اموال و حقوق مالی و تصمیم گیری در مورد مسایل مهم طفل نیز بر عهده پدر است که در اصطلاح قانونی به آن ولایت قهری می گویند.

بنابراین کودک تا زمانی که به سن رشد برسد دختر 9 سال و پسر 15 سال تمام تحت ولایت پدر و جد پدری است به عبارت دیگر پدر و جد پدری نسبت به کودک حق ولایت دارند. .
در مورد ولایت قهری در قرآن مجید چنین آمده است:
"اموالی را که خدا اقوام زندگانی شما قرار داد به سفیهان ندهید و از آن اموال روزی بدهید آنها را بپوشانید و با آنها سخن سخن پسندیده بگوئید. یتیمان را آزمایش کنید تا به حد نکاح برسند پس اگر آنها را رشید یافتید مالشان را به خودشان بدهید و از روی اسراف و مبادرت قبل از بلوغ آنها اموال را نخورید و هر کس غنی است، پس خود را نگهدارد و هر کس فقیر است به مقدار شایسته بخورد پس آنگاه که مال هایشان را پرداختند شاهد بگیرید و خداوند کافی است از حیث محاسبه" سوره نساء آیه 5 و 6

23745

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    154 8
    انشاءالله که رد میشه
    • بهتر میشه اگر FR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      70 2
      انشاءالله اصلاً مطرح نشه که بهونه دسته بهونه‌گیر ها نده.
  • بدون نام US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    156 1
    یعنی اگر پدر اجازه بده دیگه اون طرف مرز هیچ اتفاقی نمیفته ؟به خاطر یکسری اتفاقها که برای یکسری میفته نباید همرو درگیر کرذ .
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    این یعنی یک خانم تحصیلکرده بالغ عاقل 37-8 ساله نمیفهمه چطور مراقب خودش باشه و پدر بزرگ بیسواد 90 ساله اش باید براش تصمیم بگیره.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    153 2
    یعنی جی آخه؟ دختره کدومشون می خواد در بره
  • عجب IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    98 1
    تا حالا شده با انگشت اشاره به بچه کوچک جایی را نشان دهید و او تنها به سرانگشتان شما بنگرد.
  • آیس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    140 2
    یعنی خانم ها در حد صغیر و مجنون فرض میشن .. آفرین به مقام پیشنهاد دهنده چه فکر باز ومتعالی دارن ایشون..
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    مي شه يه کم بيشتر توضيح بدن. يعني اگه پدر اجازه بده خطري متوجه دختربچه (زن 39 ساله) در خارج نمي شه ؟ و اونوقت اين خطرات چيه که متوجه پسر 20 ساله نمي شه يا مثلا متوجه زن سي و چن ساله در داخل کشور نمي شه و لي در خارج مي شه ؟ کلا چه نوع سلامتي هايي رو حفظ مي کنه ؟
  • هاشم IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    آقایان مجرد چی؟ برایشان اتفاقی نمی افتد یا سلامتشان مهم نیست ؟
    • بدون نام MY ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      30 2
      اقایان میرند ایدز میگیرند میان همین خانمها را بدبخت میکنند
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    90 2
    سری که درد نمیکنه رو دستمال نمی بندند.
  • بدون نام EU ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    48 95
    این همه سوء استفاده های عرب ها امارات و ... از دختران ایرانی کردند و با اینها ازدواج هم نگردند کافی نیست؟!
    • آیس IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      بدون نام عزیز یعنی اگه پدر اجازه بده این قبیل سوء استفاده ها بلامانع است؟!!
    • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      1 46
      فرض این است که پدر غیرت دارد و مانع می شود :)
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    98 0
    میشه لطفا این حوزه سلامت را تعریف کنید؟ یعنی اگر پدر تایید کند دیگر آن طرف مرز اتفاقی رخ نمیدهد؟ آنوقت فکرش را کرده اید که چطور ازدواجهای موقت زیاد میشود؟ چطور است که یک دختر از سن نه سالگی بالغ محسوب میشود و در سنهای خیلی پایین تر قصاص هم میشود ولی تا سن چهل سالگی هنوز ناقص العقل است و نمیتواند برای خو د تصمیم بگیرد؟ واقعا که!!!!
  • محمد پ IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    116 0
    خبرآنلاین اگه نظرمو منتشر نمیکنی بگو چرا... یعنی تو کشور الان این مساله یه اولویت محسوب میشه دیگه؟ پس واسه مشکلات اقتصادیمون مجلس داره چیکار میکنه که وقت و هزینه رو صرف این مسایل میکنه؟! آخه من واسم سواله...یعنی نمایندگان مجلس میفرمایند خانم ها تا زیر 40 سال نمیتونن واسه سلامت خودشون تصمیم بگیرن؟!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    150 0
    یعنی یک پسر 18 ساله می تواند برود پاسپورت بگیرد برود خارج اما یک خانم 35 ساله باید با اجازه ولی خود برود؟ آقا چرا با حیثیت ما در دنیا اینطور بازی می کنید؟؟؟؟؟
    • بدون نام GB ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      81 2
      من خودم از اون دست مردها نیستم که تریپ روشن فکری می ذارن و یا می گن قوانین ما ضد زن هست (که به نظرم نیست) ! اما از دید من این قانون مشکل داره و یه جورایی به فهم و جایگاه زن درش توهین میشه. دلیلش هم خیلی عجیبه و اصلاً نگرفتم که این چه ربطی به سلامت خانما داره ؟!؟!؟ من امیدوارم که این طرح رد بشه چون حتی میتونه به چهرۀ اسلام عزیز در جهان هم آسیب بزنه و آب به آسیاب کسانیکه میگن اسلام یک دین ضد زن هست بریزه یا حق
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    74 1
    اگر منظور پیشگیری از بعضی ... است این کار تاثیر تعیین کننده ای ندارد چرا که معمولا چنین دختری مشکلی در گرفتن اجازه کتبی ولی محترم ندارد .تنها اثر چنین مواردی ریختن آب به آسیاب کسانی است که با دین مشکل دارند ودنبال بهانه برای ضدیت هستند.
  • بدون نام DE ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    74 0
    من متوجه نشدم که منظور از مجرد چیه؟ مطلقه هم مجرده؟ اگه نیست منتظر باشن همه دخترا برن الکی ازدواج کنن بعد طلاق بگیرن که آزاد باشن. اگر معتقدیم در اسلام زن انسان سازه چطور این موجود انسان ساز نمیتونه درباره سلامتی خودش تصمیم بگیره؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      20 29
      این طرح احتمالا مطلقه هم شامل میشه چون اونم در هر صورت مجرده از این به بعد همه باید تن به ازدواج های صوری بدن تا بتونن از جاهای دیگراین کره خاکی که خداوند افریده دیدن کنند..... جای بسی تاسف است
  • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 85
    خیلی خیلی طرح خوبی است خدا کنه تصویب بشود .
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    45 23
    چه جالب اونوقت یه پسر بیست ساله بره راحت خارج و هر کاری هم دلش بخواد بکنه سلامت اون در خطر نیست؟؟؟ این طرح توهین به شعور بانوان مجرد است. انشاالله که تصویب نشود. خبرانلاین سانسور نکن لطفا
    • بدون نام DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      8 47
      من دارم اینجا میبینم که یک خانم محجبه ایرانی با رفتار درست میتونه به اندازه یه رسانه تاثیرگذار باشه چون داره پیام میده دین من دین خشونت نیست و زن شیعه و مسلمان جایی خارج از حرمسرا هم داره.
    • یک پسر خارج رفته FR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      21 7
      "چه جالب اونوقت یه پسر بیست ساله بره راحت خارج و هر کاری هم دلش بخواد بکنه سلامت اون در خطر نیست؟؟؟ این طرح توهین به شعور بانوان مجرد است." مگه پسر میره خارج چی کار می‌کنه!!!!؟؟
  • joker IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 42
    نه بابا پسرم باید 2 سال بره سربازی
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    41 0
    مسئولان محترم شما لطفا امنیت و سلامت ما رو در مرزهای داخلی کشور فراهم کنید تا بتونیم بعد از غروب آفتاب ربع ساعت نزدیک خونمون پیاده روی کنیم بدون اینکه از هر جنبنده و سایه ای بترسیم ، حفظ سلامت و امنیت در خارج از کشور پیشکش!
  • شهرزاد MY ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    17 1
    من که پدرم ول کرده دو ساله رفته معلوم نیست کجاست و با منم قهره چی کار باید بکنم؟ من خارج از ایران درس می خونم دارم میرم مادرم رو ببینم...
  • الهه IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 5
    من از همسرم جدا شدم پسرف تحت تکفل من الانم سنش 14 سال تمام آیامن بدون هیچ ممنوعیتی میتوانم او را از کشور خارج کنم
  • بدون نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    9 0
    این کارا یعنی چییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا میدونین دارین چیکار میکنین؟ اون از تصویب اون قانون که مردی که ولایت دختری رو به عهده گرفته اجازه ازدواج با اون دختر رو داره اینم از این قانون!!! شما این راهو به روشون ببندین به راهای دیگه سر میزنن! دوست دارین ناخواسته به صورت صوری با یکی ازدواج کنن؟ یا اینکه به صورت غیرقانونی و قاچاق خارج بشن؟ به عواقب این کارا فکر کردین؟ 1% احتمال اینو بدین اگه به صورت قاچاق بخوان خارج بشن چه بلاهایی سرشون خواهد اومد؟ اونوقت مسبب این بلاها کیه؟؟؟