چند روزی است که منتظر مانده‌ام و چشم دوخته‌ام به سایت‌های خبری و روزنامه‌ها تا ببینم آنها که برای فیلم «یک خانواده محترم» بلوا به راه انداختند و تهیه‌کننده‌اش را به بدترین چیزهای ممکن متهم کردند و نمایش آن را در جشنواره کن یک فاجعه ملی خواندند چیزی درباره فیلم زورگیری چهار تن از اراذل و اوباش آن هم در ملاء عام چیزی می‌گویند. همان طور که پیش‌بینی می‌کردم خبری نبود. طبیعی هم بود.

کسی بابت اعتراض به فیلم زورگیری به شما جایزه نمی‌دهد. جایزه نمی‌دهد که هیچ، تازه ممکن است به سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی و چیزهای بدتر از اینها هم متهم شوید. من از این دوستان به اصطلاح ارزشی و مدعی عدالتخواهی چند سوال ساده دارم: اینکه شما به تبعات یک فیلم سینمایی معترضید به خودی خود هیچ عیبی ندارد. علی‌الظاهر شما به حیثیت فرهنگی و سیاسی کشورتان خیلی اهمیت می‌دهید و دوست نمی‌دارید چهره‌ای زشت از سرزمین‌تان و هم‌وطنانتان در دنیا به نمایش درآید. تا اینجای ماجرا ما نیز با شما همداستانیم. به قول آقای نبوی قرار نیست ما رخت‌چرک‌هایمان را جلوی دیگران بشوریم. قبول. اما آیا فیلم زورگیری تصویری زشت و زننده از ایران و ایرانی به نمایش نمی‌گذارد؟ آیا نباید به کسانی که مسوول مستقیم به وجود آمدن چنین صحنه‌هایی هستند دست‌کم با لحنی ملایم اعتراض کرد؟ دوستان عزیز! یک خانواده محترم یک فیلم سینمایی است. یعنی بر اساس داستانی که شکل فیلمنامه به خود گرفته ساخته شده است. یک فیلم سینمایی لزوماً بر اساس واقعیت ساخته نمی‌شود. تخیل فیلمنامه‌نویس و کارگردان در آن نقش مهمی ایفا می‌کند اما آنچه در فیلم زورگیری اتفاق می‌افتد عین واقعیت است. یعنی چهار گردن‌کلفت در روز روشن، آن هم با قمه به جوانی بی‌آزار حمله‌ور می‌شوند. در کجا؟ در ام‌القرای اسلام. پولش را می‌برند. کتش را درمی‌آورند. کتکش هم می‌زنند. یک یادگاری هم با قمه روی صورت ایشان جا می‌گذارند. تا اینجایش هم خیلی مهم نیست. ممکن است بگویید این اتفاق‌ها در همه جای دنیا رخ می‌دهد. بله رخ می‌دهد. اما آیا در همه جای دنیا در روز روشن و جلوی دوربین این کارها را انجام می‌دهند؟ بر سر عابران و ماشین‌های عبوری هم فریاد می‌کشند که مزاحم کار ما نشوید؟ اصلاً این میزان از خونسردی و آرامش از کجا می‌آید؟ کلینت ایستوود در فیلم‌های گنگستری‌اش هم تا این اندازه خونسرد نبود که این دوستان زورگیر ایرانی و هم‌وطنان غیور ما. من که یک روزنامه‌نگار یک‌لاقبایم و بالاترین خلافم درحال حاضرخوردن چای پررنگ است این قدر احساس امنیت و آرامش ندارم که دوستان خلافکار ما دارند. چرا؟ اگر کسی بخواهد از روی این فیلم که در تمامی دنیا قابل دسترس است و بر خلاف «یک خانواده محترم» فقط در یک جشنواره به نمایش درنیامده، درباره ایران و ایرانی قضاوت کند چه خواهد گفت؟ این حرف‌ها به معنای دفاع از فیلم «یک خانواده محترم» نیست. اگر آن فیلم در فضایی به دور از هیاهوی سیاسی به نمایش درآید من هم نظرم را به صراحت خواهم گفت اما تا فرا رسیدن آن روز –که امیدوارم خیلی دور و دیر نباشد- می‌توانم بگویم ای کاش همه ما اندکی، فقط اندکی می‌توانستیم سخن سرور آزادگان جهان را با گوش جان بشنویم. آنجا که خطاب به سپاه اشقیا فرمود: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263127

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    21 0
    امنیت مثل آب و هوا برای انسان لازم است.
  • بدون نام US ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    22 3
    خوب کارگردانان باید فیل هایی بسازند که خدایی نکرده به کسی برنخورد.شاید خدایی نکرده کسی قلقلکش بیاید.انگار فقط گروهی نشسته اند تا فیلمی ساخته شود بیایند و اعتراض کنند.ای کاش اول انان بگویند چه فیلمی باید ساخت
    • بدون نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
      2 28
      میفهمی که توی این فیلم به کسانیکه جونشونو برای تو و من دادن اهانت شده؟ اینو میفهمی؟
    • تبسم IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
      1 23
      ماهی گرفتن از آب گل آلود چه طعمی داره برادر!؟ خیلی منتظر این فرصت بودی که این فیلم کثیف رو تطهید کنی که بحمدلله ! دست داد! نه؟ کاملا پیداست که از این فیلم زورگیری بسیار ذوق کردی چون دستاویز خوبی بود برات اگه کمی فقط کمی غیرت داشتی میفهمیدی که غیرت قدرشناسی حکم میکنه که تا اخرین نفست وایستی پای جووناییکه خونشونو هستی شونو برای من و تو و این کشور و این دین دادن نه اینکه یه فیلم زورگیری رو مقایسه کنی با فیلمی که مثل گرگ پنجه میکشه به ارزشهای بزرگ و کوچیک این مردم
  • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    19 3
    اینا جایی حضور دارن که دوربین باشه و البته بیارزه که واسه داد و هوارشون جیره و مواجب چند ماشون تامین بشه
  • صرفا خواننده IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    6 0
    دوست گرامی انتقاد شما در جای خود بسیار هم بجاست اما اگر قرار باشد انتقاد شما بصورت قیاسی باشد علی القاعده این قیاس باید از یک نسخ باشد که صورت منطقی بگیرد درغیر اینصورت قیاس مقبول واقع نمیشود هرچندکه من این فیلم رو ندیدم و نسبت شما با فیلم رو متوجه نشدم اما جهت یاداوری مشکل رایج در جامعه این مطلب رو نوشتم .
  • اميرحسين IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    23 3
    اقا دمت گرم حرفت حقه...يكي دوتا نيست كه اون دختر بيچاره اي كه مرد و اونايي كه تا اخر عمر با صورت سوخته بايد زندگي كنن رو كسي ككشم نميگزه ،حتي يه پيام تسليت نداد واسشون....بايد منتظر بمونيم ببينيم تا چندروز ديگه خبر بعدي كه ناراحتمون كنه و دلمون بسوزه براش و فرداش باز يادمون بره چيه ،خيلي بي بخار شديما نه ؟!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 24
    هیچ ربطی به هم نداره این موضوع. این طوریه از چراغ قرمز رد بشیم پلیس خواست جریمه کنه بگیم چراغ قرمز رد کردن خطرناک تره یا با سرعت رفتن ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 35
    شما یا فیلم را ندیده اید یا بسیار بیشعور و احمق تشریف دارید. آخه ماست رو چه به دروازه؟ یعنی اگه یکی دزدی کرد و تونست در بره پس بقیه حق دارن فیلم توهین آمیز و ضد مردم بسازن؟ اونی توی کله شماس عقله یا پشگل گوسفند یبس؟
    • حامد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      5 0
      بنده یکی از همسنگران شهدا بودم در دفاع مقدس.امروز شاهد بهره برداری از شهدای عزیز هستیم. در تمام طول تاریخ دفاع و جنگ وجود داشته .و شهدای هر ملتی مورد احترام بوده اند .ولی ایا کسی با توسل به حرمت انها اجازه دارند که حقوق دیگران را سلب کنند؟ این منطقی نیست.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      4 0
      اصلا کار ندارم فیلم چی بوده و چی شده....اما اقا کاش ادب خریدنی بود تا میشد واسه بعضیا که اینقد راحت به هم توهین میکنن پیش خرید کرد...
  • مهدی TR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 33
    بازهم حکایت گودرز و شقایق! چه ربطی دارند اینها به هم؟! با این سفسطه ها نمی توانید یک خانواده محترم را که خیانت آشکار به ایران و انقلاب و شهداست تطهیر کنید! بعد هم چشمتان را درست باز کنید که ببینید همین رسانه های ارزشی بودند که از فرمانده نیروی انتظامی همین مسئله را پیگیری کردند و درباره فیلم زورگیری از او پرسیدند و منتشر هم کردند. فقط کافیست چشمهایتان را باز کنید! همین!
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      14 0
      من وقتی می بینم ادبیات این دوستان ارزشی به پشکل و احمق و ...می رسد متوجه می شوم که چقدر منطق پشت نظرشان وجود دارد .نگاهی بکنید به دوستان ارزشی دیگر راستی چرا اینقدر از کلمه احمق استفاده می کنند ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 21
    ماسمالیزاسیون یک خانواده محترم
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    14 1
    برای خودم خانواده ام وهمه مظلومینی که در این کشور زندگی میکنند و نمیتونند حقشون رو بگیرند متاسفم
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    10 1
    برای اینکه در این صورت خیلی ها باید سکته و با غیرت تراشون خودکشی کنند.اینکه نمیشه.....!!!!!
  • مهران IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    9 0
    آن شخص عوام که کامنت گذاشت شما یا فیلم را ندیده اید یا... باید بداند سیدعبدالجواد موسوی از دردمندترین و باصداقت ترین آدم هایی است که من می شناسم عمرش دراز باد
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    0 10
    تو زندگی ات مسائل را با هم خلط نکن در ضمن ساده نباش...
  • مهران IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    11 0
    نظری که در آن به سید فحاشی شده بود را کامل منعکس نمودید اما کامنت بنده را قیچی کردید. چرا؟