بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در زمستان ۹۱ با 1.1 درصد افزایش به 12.۴ درصد رسید.

مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری نیروی کار مربوط به فصل زمستان سال 1391 را اعلام کرد.

بر اساس گزارشی که توسط مرکز آمار منتشر شده نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است، به طوری‌ که این نرخ در نقاط شهری 13.4 درصد و نقاط روستایی 9.8 درصد است و جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر هم نرخ بیکاری همان 12.4 درصد است.

مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی 20 تا 24 ساله با رقم 38.3 درصد بوده و در این گروه سنی نرخ بیکاری در بین مردان 2.8 درصد و در بین زنان 48.4 درصد بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌افزاید: بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان 91 نسبت به پاییز همان سال 1.1 درصد افزایش یافته و این نرخ در نقاط شهری 0.9 درصد و در نقاط روستایی 1.8 درصد افزایش دارد.

نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در زمستان 91 نسبت سال 90، 1.7 درصد کاهش یافته است، این شاخص در نقاط شهری 1.8 درصد و در نقاط روستایی 1.6 درصد کاهش یافته و در بین مردان 1.6 درصد و در بین زنان 2.7 درصد کاهش یافته است.

همچنین نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر 32.3 درصد بوده که این نسبت برای مردان به مراتب بیش از زنان بوده است، به طوری که نسبت مذکور در بین مردان 54.1 و در بین زنان 10.4 درصد به دست آمده است.

بررسی نسبت اشتغال در جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می‌دهد، این نسبت در کل کشور 35.4 درصد بوده و در بین مردان بیش از زنان و در نقاط روستایی بیش از نقاط شهری است.

به گزارش مرکز آمار از بحث اشتغال در بحث‌های عمده فعالیتهای اقتصادی بیانگر آن است که بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند، ضمن اینکه سهم اشتغال در بخش‌های عمومی و خصوصی نشان می‌دهد 82.5 درصد در بخش خصوصی و 17.5 درصد در بخش عمومی مشغول به کار بوده‌اند.

همچنین نتایج به دست آمده در فصل زمستان نشان می‌دهد 8.1 درصد از جمعیت فعال اقتصادی 10 ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان 9.1 درصد و در بین زنان 3.2 درصد بوده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، سطح مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر در استان زنجان با 41.1 درصد در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن استان‌های آذربایجان غربی با 40.9 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و در مقابل استان سیستان و بلوچستان با 28.3 درصد پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارد، در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور برای جمعیت 10 ساله و بیشتر ، 36.8 درصد و جمعیت 15 ساله و بیشتر 40.4 درصد است.

همچنین شاخص نرخ بیکاری در استان‌های کشور نشان می‌دهد، استان لرستان با رقم 20.4 درصد در زمستان 91 بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن استان ایلام با 19.2 درصد قرار دارد.

از سوی دیگر پایین‌ترین نرخ بیکاری با 7.7 درصد در استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

مقایسه نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد استان زنجان با 36.4 درصد بالاترین نسبت اشتغال را دارد و استان سیستان و بلوچستان با 24.7 درصد پایین ترین نسبت اشتغال را دارد و نسبت اشتغال در کل کشور 32.3 درصد است.

همچنین مقایسه استان‌ها به لحاظ بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از آن است که در استان خراسان شمالی بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند و در مقابل در استان تهران کمترین شاغلان در بخش کشاورزی بوده‌اند، در بخش صنعت استان قم با 43.6 درصد بیشترین و استان کرمانشاه با 18.9 درصد کمترین درصد شاغلان به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش خدمات، استان تهران بالاترین و استان خراسان جنوبی پایین‌ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را دارند.

مقایسه سهم اشتغال در بین استان‌ها نشان می‌دهد، استان گلستان با 10.6 درصد، بالاترین اشتغال ناقص جمعیت 10 ساله و بیشتر و استان تهران با 1.4 درصد کمتر از استانهای دیگر است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    82 2
    این آمار هارو دقیقا میشه تو خیابونا دید
    • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      8 0
      البته فکر کنمم خیلی بیشتر از این آمارها، بیکار تو خیابون ها وجود داره
  • بی نام EU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    70 2
    تا الان 4 تا ازمون دادم هر چارتا تا مرحله اخر رفتم بعد قراداديا رو پيماني كردن جان هركي دوست دارين ازمون هاي تبديل وضعيت رو از ازمون هاي افراد عادي جدا كنيد فوق ليسانسم دوساله دنبال كارم
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    75 2
    یکی بمن بی سواد بگه اینا چجوری حساب می کنند که 12 درصد بیکار وجود داره؟!!!اصلن خانه داری شغله؟!
    • رضا IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      27 1
      از نظر اینا اره من دارم لیسانم رومیگیرم بخاطره همین هم phd خانه داری روگرفتم
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    75 1
    این نرخ هارو براساس چه معیاری بدست آوردن؟ ماهی یک ساعت کار؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    27 1
    نر بیکاری در همه شهرهای ایران بالای 100 درصد هستش ولی این ها نمی خوان بگن
  • میثم A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    33 0
    با این آمار مرغ پخته هم میخنده!!!
  • نعمت IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    23 0
    شما گفتین و ما باور کردیم
  • حسن A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    24 0
    بعداز عوض کردن تعریف افراد شاغل (هفته ای 4 ساعت کار) این امار به دست آمده، وگر نه وضعیت خیلی تاسف وار هستش.
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    25 0
    من هم فوق لیسانس هستم کارهم میکنم اما درمرکزمشاوره ای که 10ماهه پول مارانداده اند واصلا هم عین خیالشون نیست ماهم بیکاریم فقط بیگاری میدهیم به بنیادشهید
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    21 0
    این امارهایی که میدن رو ضرب در 3 بکنین امار درست بیکاری به دست میاد زمان انتخابات که میشه شعار جوا و بیکاری و ... داده میشه ولی دریغ از 1 ذره کار کردن برای جونها همه فسادها از بیکاریه اینکه سن ازدواج رفته بالا از بیکاریه چرا به فکر نیستن؟؟؟؟ بیکاری تو کشور ما بیداد میکنه تو هر خانواده ای حداقل 3 جون بیکاره
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    47 3
    بله لرستان چون اصیل ترین قوم ایران هستند و خطری ازجانب لر تمامیت مملکت را تهدید نمی کند نیازی به توجه ندارد
  • ناشناس IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    18 0
    به نظرم هرکی یارانه دریافت میکنه شاغل محسوب میشه!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بانوی ایرانی... IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    22 0
    بینوا لرستان...
    • احسان A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      15 0
      لرستان از اول انقلاب تا الان دوتاکارخونه تقریبا برزگ داشت که هردو تعطیل شدن که بعد از اون دیگه هیچ کارخونه ای در اینجا (لرستان )ساخته نشده تمام امیدمون به پتروشیمی هست بودجه لرستانو اصفهان ودیگر استانها میبرن نمایندگان ما در مجلس خواب تشریف دارن مظلوم لرستان ...
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    16 2
    کسب مقام اولی را به هموطنان لرستانی تسلیت عرض می کنم
  • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    20 0
    وقتی از یک خانواده 6نفره الشتری(دو دختر و4پسر)باداشتن مدرک فوق دیپلم ولیسانس هر6نفرچندین سال است بیکارهستندومشابه آن را دربقیه فامیل می بینم که از50نفرمگر یک نفر طی پنج شش سال گذشته کار گیرش آمده باشدچطور نرخ بیکاریدر لرستان 20درصداست ؟!!!!!!!!!!
  • امیر A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    6 0
    من یه بار فرم اشتغال اینها رو دیدم واقعا خنده داره مثلا ابدارچی اداره رو تو فرم اشتغالزایی که به ادارهها میفرستن منظور میکنن خودش میگفت سال قبل هم اسم منو نوشته بودن امسال هم این کار رو انجام دادن یا مثلا یه طرح لوله گذاری در یه روستا که با مشارکت مردم انجام شده وبه صورت فصلیه تمام گارگراشونو تو همین امارها لحاظ میکنن بیکاری تو ایران بیداد میکنه و نا واردی و نداشتن تخصص کاربردی در بیشتر زمینه
  • بهنام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    22 0
    من که توی خرم آباد زندگی میکنم این آمار کاملا غلطه.فقط کافیه بعد از ظهرا برید خیابون تا ببینید چند تا جوون از جمله خودم از بیکاری خیابونا رو متر میکنن.واقعا قوم لر مظلوم ترین قومیت تو ایرانه
  • بی نام A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    25 0
    لرستان، ایلام و کرمانشاه و کردستان مظلوم ترین استان های ایران
  • محسن-ازنا-لرستان IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    25 0
    لرستان بیچاره اب دارد-زمین مستعد کشاورزی دارد-نیروی کار دارد-جوان تحصیل کرده بسیار دارد-در زمان جنگ بیشترین رشادتها را جوانان این استان انجام دادند ولی این مردم نجیب فقط به درد زمان جنگ میخورند.بیایید ببینید بیکاری چه به سر مردم نجیب این خطه از کشورمان اورده است.برای انتقال آب لرستان به قم دولت بزرگترین تونل خاورمیانه را حفر میکند وچون میخواهد به این مردم نجیب چیزی نرسد اسم آن را (قمرود) میگذارد ومینویسد طرح انقال آب از سرچشمه های رود دز.بیایید تا این مردم به صف معارضان در نیامده اند کاری برای این مردم کنید
  • جانباز IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    14 0
    سلام بر همه جای تاسف دارد استان لرستان که دومین استان خسارت دیده در جنگ 8 ساله میباشد. وبیشترین بها را پرداخته است . اما نرخ بیکاری بسیار بالا (اول در کشور) ونرخ پایین سرمایه گذاری است. دولت عدالت نژاد که فقط شعار داد.از دولت آقای دکتر روحانی تقاضا داریم . فکری کنند .
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    13 0
    سلام این آمار کاملا اشکال داره آمار بیکاری بیشتر از اینهاست چون اینها حتی شخصی که تصادف میکنه و پول خسارت رو می گیره هم از نظر اینها شاغل است
  • بی نام EU ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    اگر در خانه تکانی عید به خانواده کمک کرده باشید بیکار محسوب نخواهید شد.
  • اشتغال زایی US ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    8 0
    با سلام اینجانب 3 سال روی 2 تا از بهترین پروژه های روز دنیا کار کردم.تو این 3 سال میتونستم برم بهترین کشورای دنیا.ولی وایسادم تا به این مملکت و مردم خدمت کنم با علمم.واسه طرح حای تولیدی به شدت عالی که مربوط به انرژی هم هست اگه واحد تولیدیش راه بیوفته ذش 3ملیارد هزینه حدود 200 نفرمیرند سر کار.ولی هیچ جا بمن وام نداد.سند میخواند.ولی آقایان با وام سند قلابی میرند ساخت و سازوخرید فروش.حالا همه دم از عدالت و اشتغال زایی میزنند.از جیب خرج کن که هم خودت به یه جا برسی هم 4 تا اشتغال زایی بشه کلی شود دیگه واسه این کشور.نتیجه اش پایان کار میشه من شکست خورده.الان به این نتیجه رسیدم که منم باید برم.البته پس از کلی تاوان پس دادن!!!
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      5 0
      تا زمانیکه از بنگاههای تولیدی و خدماتی و توزیعی و .... حمایت نشه هیچوقت مشکل بیکاری حل نخواهد شد،خیلیها هنوز قبول ندارند که این بنگاهها هستند که می تونن کار ایجاد کنند،مشکل تو مملکت ما همینه که به جای حمایت افزایش مالیات و ارزش افزوده و .... داریم
  • محسن A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 0
    سلام من. از رشتم. 32سنمه. 4 سال سابقه کار لیسانس مدیریت به دلایلی شرکت ورشکسته شد الان یک سال دنبال کارم. واقعا تکلیف چیه. کسانی که شعار کار میدن. بیا جلو پاسخگو باشند