دکتر حسین کرمپور، دستیار رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: سونوگرافی فقط خاموش و روشن کردن دستگاه نیست، اگر تشخیص اشتباه صورت گیرد جان مردم به خطر می‌افتد.

فهیمه حسن‌میری: چند روزی است سپردن انجام رادیولوژی و سونوگرافی به پزشکان عمومی، در بین جامعه پزشکی و به ویژه متخصصین رادیولوژی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با این که معاون وزیر بهداشت گفته این قضیه یک سوءتفاهم بوده و چنین مجوزی به پزشکان عمومی داده نشده، حرف‌های وزیر بهداشت مبنی بر پیگیری این قضیه و شکستن انحصار انجام رادیولوژی توسط تحصیلکرده‌های این رشته، نگرانی و اعتراض متخصصین رادیولوژی را به دنبال داشته است. وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد قرار نیست پزشکان عمومی در کار تخصصی رادیولوژیست‌ها وارد شوند اما کارهای ساده رادیولوژی را پزشکان عمومی هم می‌توانند انجام دهند. درباره تبعات عملی شدن این تصمیم با دکتر حسین کرمپور، دستیار رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران و نماینده دستیارهای رادیولوژی این دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

آقای دکتر، اصلا چه شد که چنین بحثی پیش آمد و بعد به اعتراض و تکذیب کشیده شد؟

بر اساس آیین‌نامه وزارت بهداشت، تمام اقدامات تصویربرداری فقط توسط رادیولوژیست باید انجام شود؛ اما حدود دو ماه پیش نامه‌ای که روی برگه وزارت بهداشت هم بود، به دست بعضی از همکاران ما رسید که در آن نوشته شده بود به خاطر مردم مناطق محروم و این که در آنجا رادیولوژیست کم است، با دوره‌های 3 و 6 ماهه به پزشکان عمومی آموزش داده شود که این کار را انجام دهند که این خبر اعتراض متخصصین رادیولوژی را در پی داشت. حدود 500 رادیولوژیست و اساتید این رشته از شهرها و دانشگاه‌های مختلف کشور و متخصصین رادیولوژی بخش خصوصی در تجمعی که برگزار کردند، خواسته‌شان را به وزارت بهداشت اعلام کردند مبنی بر این که جلوی انجام این کار گرفته شود. آقای امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت تنها کسی بودند که در وزارتخانه به ما پاسخگو بودند. ایشان گفتند این خبر ناشی از یک سوءتفاهم بوده چرا که چنین بخشنامه‌ای صادر نشده بلکه یک نظرسنجی به روسای دانشگاه‌ها داده شده بوده که رییس یکی از دانشگاه‌ها نظرسنجی را به اشتباه ابلاغ و در شبکه‌ها پخش کرده است. ایشان گفتند فعلا خبری از این مصوبه نیست تا در محیطی کارشناسی بررسی‌های لازم انجام شود. ما خواسته خودمان را بحق و علمی می‌دانیم و توقع داریم حتی قبل از مطرح شدن چنین حرف‌هایی، ابتدا کار کارشناسی انجام شود.

اما قبل از این، متخصصان زنان هم این کار را انجام می‌دادند.

اجازه انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان به این صورت بود که وزارتخانه آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن، تنها درموارد اورژانسی پزشکان زنان می‌توانند سونوگرافی کنند، آن هم بدون دریافت هزینه و بدون ارائه گزارش. اما متاسفانه این قضیه راهی را باز کرد که بعضی از همکاران متخصص زنان، این کار را در مطب‌هایشان حتی در موارد غیرضروری انجام دهند و از مراجعانشان پول دریافت کنند در حالی که دریافت پول از آنها غیرقانونی است و حتی افراد می‌توانند این تخلف را گزارش و شکایت کنند.

 اصلا این امکان وجود دارد که ظرف چند ماه، این کار آموزش داده شود؟

بعد از گذراندن دوره عمومی و هنگامی که افراد بخواهند در آزمون تخصص شرکت کنند، بالاترین رتبه‌ها معمولا رادیولوژی را انتخاب می‌کنند و درس‌هایی که در این رشته تدریس می‌شود بسیار سنگین است. سونوگرافی بخشی از این رشته است که همراه با موارد دیگر یک مجموعه را تشکیل می‌دهد. رادیولوژیست باید با دید همه‌جانبه‌ای این کار را انجام دهد چرا که فقط دیدن یک تصویر در یک صفحه نیست بلکه مهمترین بخش کار، مرحله تشخیص است. سوال ما این است که چطور از لحاظ علمی امکان دارد که رشته ای که در ایران 4 سال و در بعضی کشورها 5 سال تحصیل در آن لازم است را ظرف چند ماه بشود به افراد آموزش داد؟


 بر اساس گفته‌های وزیر، در کشورهای دیگر هم این اتفاق می‌افتد و پزشکان عمومی اجازه انجام رادیولوژی دارند و با این کار می‌خواهند انحصار را از بین ببرند. 

بله ما هم این را شنیده‌ایم که مطرح کرده‌اند می‌خواهیم انحصار را بشکنیم اما آنچه به آن توجه ندارند این است که تخصص‌گرایی، انحصار نیست. از بین بردن انحصار این نیست که بگوییم چشم‌پزشک هم بتواند عمل قلب انجام دهد. این که توقع داشته باشیم پزشک‌هایی باشند که بتوانند همه کاری انجام دهند، باعث سطحی‌نگری در علم می‌شود. ما احترام زیادی برای پزشکان عمومی قائلیم و معتقدیم آنها اساس درمان در کشور هستند و اگر نظام ارجاع بیمار و پزشک خانواده تقویت شود احتیاجی به از بین بردن این انحصارها نیست و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما باید بر اساس الگوهای شناخته شده و مصادیق علمی صحبت کنیم. این که وزیر می‌گوید در بسیاری از کشورها پزشکان عمومی رادیولوژی انجام می‌دهند حرف درستی نیست. الان فقط در سه کشور دنیا این کار انجام می‌شود آن هم به این صورت است که چهار سال لیسانس پزشکی می‌گیرند و بعد آموزش این کار را می‌بینند و بعد از آن هم فقط می‌توانند عکس‌ها را تهیه کنند و باز هم گزارش و تفسیر توسط پزشک رادیولوژیست انجام می‌شود. یعنی یک واسطه وجود دارد در حالی که در وضعیت فعلی ما این واسطه حذف شده است.


این که گفته می‌شود این طرح به نفع مردم مناطق محروم است را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اگر در مناطق محروم با کمبود رادیولوژیست مواجه باشیم، این کار نمی‌تواند برای آنها مفید باشد؟

در اینجا دو موضوع مطرح می‌شود. اول این که می‌گویند ما کمبود متخصص رادیولوژی داریم. این در حالی است که ما رادیولوژیست کم نداریم بلکه مشکل توزیع داریم. آماری که نسبت به جمعیت گرفته شده، ما نهمین تخصص هستیم که در آن کمبود وجود دارد و اگر اینطور باشد باید ابتدا به تخصص‌هایی که قبل از جایگاه ما قرار گرفته‌اند رسیدگی شود و بعد به این رشته پرداخته شود که در مرحله نهم است و جای تعجب دارد که چرا روی آن رشته‌ها مانور داده نمی‌شود. وقتی در جایی رادیولوژیست هم داشته باشیم اما جراح و اتاق عمل نداشته باشیم، چه فایده‌ای دارد؟ از طرف دیگر این که ما اعلام کرده‌ایم نام آن مناطق محروم را به ما بدهید تا آن شهرها را پوشش دهیم. ما یک طرح در سال چهارم داریم که افراد باید یک ماه به مناطق محروم بروند، ما اعلام کردیم امکان این وجود دارد که این کار را در سال‌های دوم و سوم هم انجام دهیم و به این ترتیب مشکل کمبود نیرو حل شود.
موضوع دیگر این است که به نظر ما، شهروندان درجه یک و درجه دو نیستند. چگونه می‌شود که در تهران و شهرهای بزرگ، افرادی کار رادیولوژی را برای مردم انجام دهند که تخصص بیشتری دارند و چهار سال در این رشته تحصیل کرده‌اند و در مناطق محروم، پزشکی این کار را انجام دهد که فقط چند ماه آموزش دیده و طبیعتا تجربه و دانش کمتری در این زمینه دارد که ممکن است به قیمت به خطر افتادن جان مردم مناطق محروم تمام شود.


درباره هزینه‌ها چطور؟ این که می‌گویند مردم باید بابت این خدمات پول زیادی بدهند و اگر این کار انحصارا در اختیار متخصصان رادیولوژی نباشد ممکن است ارزانتر تمام شود؟

ببینید، از لحاظ درآمد رادیولوژیست‌ها یک مورد را در نظر نمی‌گیرند و آن هم هزینه زیادی است که آنها باید بابت دستگاه و خدمات آن متحمل شوند. الان ساده‌ترین دستگاه سونوگرافی 90 - 80 میلیون تومان است و یک دستگاه سی‌تی اسکن و ام آر آی پیشرفته تا هفت میلیارد تومان هم قیمت دارد ضمن این که وسایلی که استفاده می‌کنیم مدام باید به روز شود و روز به روز گران‌تر می‌شود. با همه اینها، تعرفه‌های ما از طرف انجمن رادیولوژی ابلاغ شده و تمام مراکز موظف به تبعیت از آن هستند و حتی هزار تومان هم نمی‌توانند از مردم پول بیشتری بگیرند.


 وزیر بهداشت اعلام کرده فعلا این کار انجام نمی‌شود و در مرحله کارشناسی است. به نظر شما اگر به این نتیجه برسند که پزشکان عمومی هم اجازه انجام سونوگرافی را داشته باشند، چه خطراتی سلامت مردم را تهدید می‌کند؟

آقای امامی رضوی که رییس بیمارستان امام خمینی تهران هم هستند، آیین‌نامه‌ای داده‌اند که رزیدنت سال یک رادیولوژی حق سونوگرافی ندارد و حتما باید اساتید و رزیدنت‌های ارشد بر کار او نظارت کنند. بعد با این اوصاف چطور ممکن است بگوییم مدت زمان کوتاهی برای آموزش کافی است؟ آیا کسانی که چنین پیشنهادهایی می‌دهند خودشان حاضرند جان خود و خانواده‌شان را برای رادیولوژی به دست پزشکانی که تجربه کمی در این زمینه دارند بسپارند؟


یک هشدار دیگر هم که داده می‌شود این است که ممکن است این کار باعث خودارجاعی هم بشود.

دقیقا همینطور است. در نظام درمان، ما به صورت اولیه بیمار را نمی‌بینیم بلکه پزشکان آنها را به ما ارجاع می‌دهند، به عنوان مثال این که جراح بیمار را به ما معرفی می‌کند که آیا آپاندیس دارد یا نه؟ آیا جنین سالم است یا نه؟ در اینجا ما از جوابی که می‌دهیم نفع یا ضرری نمی‌بریم و این کار از بسیاری‌ مفسده‌های مالی جلوگیری می‌کند. اما با تمام اعتمادی که به جامعه پزشکان وجود دارد و تمام احترامی که برای آنها قائلیم، باید این احتمال را هم داد که ممکن است یک پزشک به خاطر منفعت بیشتر، حتی در صورتی که نیاز نباشد به بیمار بگوید که باید سونوگرافی کند، یا بعد از آن او را به انجام عمل جراحی غیرضروری ترغیب کند. مثلا ممکن است یک متخصص زنان خودش سونوگرافی انجام دهد و بگوید بچه حالتی دارد که حتما باید سزارین صورت بگیرد. اگر بیمار رادیولوژی را بیرون انجام داده بود و گزارشی در دست داشت می‌توانست بعدا به وسیله آن پیگیری کند اما در این حالت دیگر گزارشی در دست بیمار نیست که بتواند به وسیله آن، پیگیری و شکایت انجام دهد. ضمن این که به این ترتیب ممکن است آمار سونوگرافی و رادیولوژی‌ چندین برابر شود.


گویا اخیرا آگهی‌های آموزش سونوگرافی ویژه پزشکان عمومی هم دیده شده.

بله الان مراکز آموزشی سونوگرافی باز شده‌اند و شروع به کار کرده‌اند. در آگهی‌هایشان نوشته‌اند دوره آموزش سونوگرافی در سه روز! این در حالی است که این رشته به شدت گسترده است و احتیاج به تجربه دارد. با این حال، این مراکز برای کسب منفعت شروع به کار کرده‌ و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.


 این موارد را به وزارت بهداشت اطلاع داده‌اید؟

ما حتی اسم افراد و موسسات را گزارش کردیم ولی هیچ پیگیری و پیگردی صورت نگرفته است. با این اوصاف، ما نگران این هستیم که در آینده موجی از افرادی که با این کیفیت آموزش دیده‌اند شروع به کار کنند و سلامت مردم به خطر بیفتد. سونوگرافی این نیست که فقط دستگاه را خاموش و روشن کنند بلکه مهم تفسیر آن است و وقتی فردی دید جامعی نسبت به بیماری‌ها نداشته باشد ممکن است تشخیص اشتباه دهد. این تصمیم‌ها و این کارها بازی با جان مردم است.


23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    60 62
    بابا یک کلوم بگو نونمونو آجور نکنید .
    • به مهدي A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      43 27
      باعث تاسفه كه افرادي بي دانش اجازه ي نظر دادن راجع به هر چيزي رو به خودشون ميدن! رشته ي راديولوژي گسترده ترين و پر پتانسيل ترين رشته در كل دنياست واقعا لياقت بعضيا همينه كه سونوگرافي شونو پزشك عمومي انجام بده و دندونشونو دندونساز تجربي درست كنه!
    • رضا IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      5 6
      با سلام این موضوع عوامفریبی میباشد زیرا قرار است کاری کنند که عده ای سود بادآورده داشته باشند نه نفع من پزشک عمومی است ونه مردم بنده خدا که همیشه به اسم مردم بخصوص (محروم !)تا دل مردم را به درد آورند واهداف گاه نا جوانمردانه شان را انجام دهند اگر قصدتان انتشارحقیقت است به این مردم عزیز بگویید که اینها چه میخواهند برسرشان بیاورند
  • بی نام JP ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    62 11
    مگه جان مردم هم براتون مهمه ؟!!!!! اگه مهمه پس چرا وضع خودروها اینه؟ جاده ها و هزاران هزار مورد دیگه... اگه بخوام بگم که طوماره! جاش نمیشه اینجا !
  • علی IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    39 35
    در بسیاری از کشورها امکان ادامه تحصیل برای کارشناسان رادیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد اولتراسونوگرافی وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته در مراکز در مانی سونوگرافی انجام میدهند ولی در ایران متخصصان رادیولوژی این رشته رو نابود کردند و اجازه ادامه تحصیل و پیشرفت این رشته رو نمی دهند و در چند سال قبل خانمی که از خارج کشور فارغ التحصیل اواتراسونوگرافی شده بود ودر یکی از بیمارستانهای خصوصی تهران کار می کرد اعتراض کردند و تومار نوشتند.مسولان وزارت بهداشت برای اینکه مشکل سونوگرافی بیمارستانهای مناطق محروم را حل کنند باید به کارشناسان رادیولوژی اجازه اداامهتحصیل در مقطه اولتراسونوگرافی بدهندتا این مشکل حل شود سیستم درمان وقتی پزشک سالار باشد بهتر از این نمی شود و پزشک عمومی که از س
    • محمود A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      26 24
      درود به شرفت علی حرف دل مارا زدی بعضی دوستان نمی دونند این رادیولوژیستها چه مافیایی درست کردند
    • پزشک عمومی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      39 11
      برخی از دوستانی که در اینجا نظر می دهند متأسفانه آگاهی کامل از وسعت رشته تخصصی رادیولوژی ندارند. علی آقا حرف شما کاملاً درست است و در سه کشور دنیا کارشناسان رادیولوژی و بر خی لیسانسهای دیگر مثل شما دوره 1 تا 4 ساله می گذرانند و سونوگرافر می شوند و بعد برای رادیولوژیست ها تصویر سونوگرافی می گیرند تا متخصصین رادیولوژی آنها را تفسیر کنند. بنده به عنوان پزشک عمومی کاملاً صادقانه اعلام می کنم که همه پزشکان عمومی محترم آرزو دارند رتبه برتر آزمون دستیاری شوند تا بتوانند تخصص رادیولوژی قبول شوند، چرا در کشور ما علم و تخصص اینقدر بی ارزش شده است که هر کسی به خود اجازه می دهد به نخبگان کشور توهین کند!.
    • به علي A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      18 11
      هموطن عزيز كارشناس راديولوژي در هيچ جاي دنيا سونوگرافي رو تفسير نمي كنه فقط سونوگرافي رو انجام ميده و تصاوير رو تهيه مي كنه! چون كارشناس راديولوژي هيچ اطلاعاتي در مورد امراض نداره!
    • محمد IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      5 10
      برادر جان ، درسته که کارشناسان رادیولوژی (در ایران البته) واحدهای بیماری شناسی کمی پاس میکنند ودر حد پزشکان اطلاعات امراض ندارند ولی تخصص رادیولوزی به همان اندازه ای که علمی است وابسته به تجربه دیداری است و باید چشم رادیولوزیست به فیلم و سونو خو بگیرد تا تشخیص دهد و این چندین سال زمان میبرد ، و واقعا راه این کار از یک دوره بلند مدت میگذرد نه کوتاه مدت ، ولی چون در حال حاظر کمبود هست میشود با تصویب دوره تحصیلات تکمیلی فوق و دکترا از یک کارشناس طی 4 سال با آموزش های پاتولوژیک یک متخصص فوق العاده متبحر ساخت چون کارشناس قبل از اینکه با امراض آشنا بشود با تصاویر و آنومالی های تصویر آشنا شده و با تجربیات خود ادامه میدهد و مطمئنا متخصصی که از این مسیر وارد میشود و تحصیل میکند با سواد تر است
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    43 8
    تنها چیزی که تو ایران مهم نیست جان مردمه دکتر جان. وقتی وزیر ورزش قیافه حق به جانب میگیره جلوی دوربین میگه با 6 ماه دوره گذاشتن برای پزشکای عمومی میتوان از این همه اتلاف وقت صرفه جویی کردمثال هم میزنه دیگه چی میشه گفت. چه کسایی وزیر شدن؟!
  • کریم IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 13
    خودت که پول داری مشکلی نداری برادر،مناطق محروم هم باید بمیرند،لطفا نگاهی به تعرفه ها بندازید،رحم ومروت هم خوب چیزی است
    • به كريم A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      5 5
      ما تعرفه ها رو ديديم. شايد منظور شما پول غير قانوني اي ست كه متخصصين زنان از مردم بيچاره ميگيرند! وگرنه همه ميدنند كه تعرفه هاي سونوگرافي سالهاست زياد نشده! كامل شكم و لگن 6000 تومن. آدم واقعا خجالت ميكشه! بعضي از متخصصين زنان كه در اين امر غير قانوني يد طولايي دارند براي سونوگرافي آنومالي 250000 ميگيرند!!!!
    • م ا IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      11 3
      حاضري مثلا پول كمتري بدي ولي جون خانوم و بچه ت رو بخ خطر بندازي؟! نخبه هاش ٤ سال درس ميخونن ، (با احترام به پزشكان عمومي عزيز) اونوقت اوني كه نتونست نمره شو بياره ٦ ماهه ياد ميگيره به نظر شما؟ اعتماد داري شما به اين پزشك؟
    • احسان IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      4 1
      برادر عزیزم اولا در مناطق محروم مشکل کمبود پزشک عمومی خیلی مهمتر و جدی تره تا کمبود رادیولوژیست. ثانیا مگه باید هزینه درمانو شما یا مردم مناطق محروم یا برخوردار بدن؟ پس حق بیمه از حقوقتون کم میشه برای چی؟ این حرفا همش واسه اینه که شما یادت بره باید یقه کیو بگیری وگرنه وزیر خودش خوب میدونه که پزشک عمومی تو مناطق محروم بیکار نیست که بیاد جور متخصصین رو هم بکشه. تو تهران شاید بتونه این کارو بکنه ولی تو مناطق محروم عملی نیست.
    • mehdi A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      3 1
      سلام خوبی 1 دندونپزشک 1 حرفه جالبی خیلی وقت پیش میزد میگفت 1 دکتر وقتی تو صف نونوایی میره همه چپ چپ نگاش میکنن!!آخه مگه دکتر نون نمیخوره؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    44 6
    البته در دولت اقای احمدی نژاد از این تصمیمات و اقدامات عجیب و خلق الساعه کم نبوده، مثل اعطاء مجوز انجام شیمی درمانی به را یوتراپیستها، سونوگرافی به پزشکان زنان یا عمومی ! و ....
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    39 5
    اقاي دكتر حق باشماست دكترهاي زنان از ساليان پيش اينكار را در مطبهايشان انجام ميدهند اما اگر قرار باشه هر كسي توي كار ديگري مداخله بكنه كه نميشه . اما اينو بدونيد توي اين ايران گل و بلبل ما جون آدميزاد پشيزي نمي ارزه . اينو همه ميدونن خبرهاي ديگر را بخوانيد سرنگ آشغالي چيني مدتهاست كه آلوده وارد ايران ميشه و همه هم بدونه اينكه بدونن مصرف ميكنيد و معلوم نيست سر چند نفرشون بلا اومده .
  • سعید IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    35 4
    اینم ازمصوبات کیلوئی دولته
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    12 23
    بایدم نگران باشه دکون دستگاهشون جمع میشه!!!! بعدشم تشخیص های واضح که فرد بیسوادم یه چیزایی از رو عکس رادیوگرافی میفهمه
    • به بي نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      12 4
      جريان شما كه موضوع " آن كس كه نداند و نداند كه نداند" هستش دوست عزيز. شما خيال مي كني كه از عكس چيزي سر در مياري :)))))))))
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    39 56
    بله دکترهای رادیولوژی باید این همه دارامد داشته باشند وناراضی هم باشند که باری انها هم رقیب پیش بیاید حالا اقای وزیز یک کار درست میخواهد انجام بدهد ان وقت مافیا پزشکان متخصص صدایشان درامده است
    • دكتر محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      28 5
      مافيا چيه؟سالها درس خوانده اند و گرنه مى توانستند مثل پزشكان عمومى بعد از اتمام دوره عمومى در همان مرحله بمانند وكار كنند .طورى با بغض صحبت مى كنيد كه انگار رانتى بوده واين كه در رشته اى كه حداقل ٦-٧سال اضافه بردوره عمومى براى آن زحمت كشيده اند(با احتساب چند سال شركت در امتحان دستيارى براى قبولى در چنين رشته اى)و از شكم زن و بچه شان زده اند و با حقوق پانصد هزار تومانى رزيدنتى زندگى كرده اند،يك چيز هم بدهكار هستند. راه باز است و اگركسى به اين رشته علاقه دارد كمر همت ببندد و در امتحان دستيارى شركت كندوبا علم كامل وارد عرصه شود نه اينكه بخواهد از اين روشهاى ميان بر و بى زحمت ورانتى استفاده كند.
    • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      21 4
      با سلام خدمت دوست گرامی احیانا منظورتون از کاردرست وزیر، همون در آمدزایی برای برخی مسئولین نیست که گفته اند ما دستگاه رادیولوژی وارد کرده ایم.... به نظرم مافیای قویتر مربوط به این عزیزان است نه یه عده پزشک متخصص که فقط طبق تعرفه وزارتخونه اونهم بعد از تحمل مراحل فراوان تحصیلی و آزمونهای سنگین مشغول بازکردن گره از مشکل سلامتی بیماران در زمینه تشخیصی هستند اگه کلا با کار علمی مخالفیم اون یه بحث دیگه است برای بررسی بیشتر شما رو ارجاع میدم به صحبتهای وزیر در شبکه خبر که در همین سایت هم هست(جمعه 28 تیر 1392 - 10:28:28) به اونجایی که در مورد واردات دستگاه صحبت میکنند دقت کنید دیگه تا آخرش معلومه...
    • دستیار رادیولوژی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      5 0
      جالبه که شما کسب تخصص پس از شرکت در آزمون و گذراندن دوره های دستیاری و آزمون های مکرر و در نهایت قبولی در آزمون های گواهینامه و دانشنامه و دو سال طرح وسپس ورود به بازار کار رو اسمشو میذاری "رانت".من تا حالا تعریف رانت رو نمیدونستم!!!!!
  • بیمار A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 3
    آقایان دکترها آیا وقتی مریضی به دکتر مراجعه میکند چند درصد دکتر ها به فکر درمان مریض هستند ،بیشتر دکتر ها فقط به فکر خودشون هستند که این 100 تا مریضو هر چه سریعتر مثلا ویزیت کنند وتا بعد از ظهر هم خدا می داند چند تا مریضو ویزیت می کنند . اگر اینطور نیست چرا برای تشخیص یک بیماری با چند دکتر برویم وهر دکتر دارویی تجویز می کند وما شدیم بلانسبت موش آزمایشگاهی . یک سوال ؟ چرا میگن فلان دکتر خوبه وفلان دکتر نه همین سوال رو جواب بدین ممنون میشم
    • احسان IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      6 0
      دلیل این که افراد به پزشکان مختلف مراجعه می کنند در بیشتر موارد این است که خودشان را با سواد تر از پزشک مربوطه می دانند و به راحتی حتی قبل از امام دوره درمان یا حتی قبل از کارهای تشخیصی، می گویند بابا این دکتره که هیچی حالیش نیست و به سراغ همکار دیگری می روند. جالب اینجاست که آنقدر فرد خودش را قبول دارد و آنقدر پزشک را قبول ندارد که حتی ناتمام گذاشتن دوره درمان و... را به پزشک اطلاع هم نمی دهد چه برسد به این که با او مشورت کند. مریض داشتم که حتی در شیشه شربت بچشو باز نکرده عصرش اومده میگه این داروها چیه که دادی اینا که اثر نمی کنه. باید سوزن بنویسی. شما اگر به مادربزرگتان یا عطار سر کوچه بیشتر اعتماد دارید از اول وقت و پولتان را صرف مراجعه به پزشک نکنید. ما هم ناراحت نمی شویم
  • پزشک IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 3
    آقای دکتر شما بیشتر نگران درآمدتان هستید تا جان مردم--- شما ظاهرا توجه نکردید آقای وزیر گفتند رادیولوژی های ساده ضمنااگر مثلا امسال 500 نفر در رشته رادیولوژی دستیار تخصصی بگیرند شمادیگر شما نگران نمی شوید؟!!!!...
  • وجدان بیدار IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    21 0
    پای شرکتهای واردکننده تجهیزات پزشکی و خصوصا سونوگرافی درمیونه و گرنه با این مشکل دارویی حاد و این همه مشکل در تامین داروی بیماران خاص که با زندگی اونها گره خورده وزیر تو این چند هفته نباید وفت سر خاروندن داشته باشه. به نظر من ایشون برای فرار از مسئولیت در این زمینه دارن جنجال درست میکنن تا اذهان عمومی رو به سمت دیگه منحرف کنن.هر کودکی میدونه که اولویت اول تا دهم وزارت بهداشت و درمان ایران در حال حاضر تامین داروی بیماران خاصه!
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    17 1
    کسانی که موافق واگذاری اختیار سونوگرافی به پزشکان عمومی هستند خودشان یا نزدیکانشان هیچگاه در معرض خطر تشخیص اشتباه نبوده اند در یک مورد متخصص زنان با انجام سونوگرافی به دلیل تشخیص اشتباه در مورد بیمار خود، تا مرز خطر مرگ برای مادر پیش رفت . . . .
  • احمد A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 9
    دانشگاهی به نام دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود خارجی ندارد و بر اساس دو نامه صادره از سوی دیوان محاسبات کشور و عدالت اداری احیای این دانشگاه غیرقانونی و موجب اتلاف بیت المال است ولی متاسفانه با پافشاری و اصرار وزارت بهداشت و عدم توجه به این نامه ها و دور زدن قانون توجهی به نص صریح قانون نمیگردد. لذا از خبر آنلاین به عنوان رسانه آزاد تقاضا داریم نسبت به اصلاح این خبر اقدام نماید . با تشکر
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    16 11
    من به عنوان یک پزشک عمومی در بیمارستان شهر بندر انزلی مدتی کار کرده ام و دیده های خود را شرح می دهم نه شنیده ها!در انزلی که به هیچ وجه منطقه محروم هم نیست متاسفانه رادیولوژیست ها در بیمارستان فعالیت خاصی نداشتند و مردم بیچاره مجبور می شدن پشت در مطب شخصی آقایان صف بکشن و بدون برخورداری از امکانات دولتی هزینه های گزاف بپردازن.به نظر بنده کم کاری همین متخصصین محترم هستش که باعث میشه وزارت بهداشت به فکر چنین درمانهایی بیفته چون این متخصصین محترم راه دیگری باقی نمیذارن
    • عجب استدلالی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      11 2
      یعنی شما گمون می کنی اگر عمومی و همه بیان سونوگرافی کنن،همه میان بیمارستان سونوگرافی می کنن یا اینکه اونا هم می برن مطباشون؟ فکر کنم اینطوری مریض میره پیش یک عمومی ،اول سونو میشه بعد دارو میده مریض راضی نمی شه میره پیش یک متخصص مثلا کلیه اون میگه نه من سونوی کس دیگه رو قبول ندارم و دوباره سونوگرافی میشه(همان طور که نسخه قبلی،اندوسکوپی قبلی،اکوی قبلی مریضا رو الان دکترا قبول ندارن.)گمونم ان بار سونو میشه تا پولاش تموم بشه بره خونه اش. اینطوری نیست وافعا برادر؟ در ضمن اگر پزشکی همکاری نمی کنه بی عرضگی از شبکه است که وادارش نمی کنه به کار،استاد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    25 5
    یک توصیه خیلی کاربردی ودر راستای منافع ملت به وزارت بهداشت برای پوشش کلیه مناطق و روستاها : اموزش کوتاه مدت تکنسینهای اتاق عمل وکمک جراحها به جای تمامی رشته های جراحی ،ماماها به جای متخصص زنان ،شکسته بند های محلی به جای ارتوپدها وجراحان استخوان و مفاصل، بهداشت کاران دهان ودندان به جای دندان پزشکان و ... چه مملکتی میشه... تخصص و علم کیلوئی چند...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    16 23
    امروزه رادیولوژیست های ما با این انحصار طلبی پول کلانی به جیب میزنند.من هم بودم مخالفت می کردم...
    • به بي نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      8 3
      انحصارطلبي؟؟؟؟ مد جديده كه تو اين مملكت باب شده؟؟؟ هر كس سنگ رشته شو بزنه ميشه بده و هركس پا تو كفش ديگران كنه براش كف و سوت مي زنن!!!!
  • رضا ببكوچ A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    13 24
    راديولو‍يست ها و دستيارهاي اين رشته فقط و فقط از بخطر افتادن جيب مباركشون دارن اين همه دست و پا ميزنند. مطمئن باشيد اين طرح بنفع مردم ميباشد و ديگر مردم لازم نيست اين همه بابت انجام يك سونو زجر بكشند.
    • مهندس توکلی EU ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      6 5
      آره،اونا نگران جیب خودشونن و تو امیدوار جیب خودت.پزشکای ایران رو ببین به چه روزی افتادن. اونا 5000 تا هستن و شما 50000 تا، چه شود...
  • پزشک رادیولوژیست طرحی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 4
    با سلام اینجانب مطب ندارم و بخش خصوصی هم نیستم. من و همکارم تمام عید 92 در خدمت مردم بودیم و حتی اینجانب روز پنجم فروردین ساعت سه بامداد در وقت آنکالی در حالیکه جراح در بیمارستان حضور نداشت برای یک مورد واژگونی خودرو در حالیکه مصدومین حال رضایتبخشی داشتند حاضر شدم. کم کاری بقیه پزشکان بیش از متخصص رادیولوژی هست. اغلب پرستاران باید دستورات تلفنی پزشکان را اجرا کنند. بیمار هنوز معاینه نشده پزشک یک سونوگرافی تلفنی برای خلاصی از حضور در بیمارستان براش میخواد و قبل از ویزیت پزشک اول باید بیمار سونوگرافی بشه که اغلب هم در صورت حوصله پزشک در معاینه بیمار نیازی به آن نیست و مریض هم بیخود معطل سونوگرافی و هزینه نمیشه. خبر لطفا بخاطر عدالت و آگاهی مردم از مشکلات نظر مرا منتشر کن.
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    18 6
    من پزشک عمومی هستم و با دادن مجوز انجام سونوگرافی به پزشکان عمومی به این صورت مخالفم. حتی من خودم شاهدم که عده ای از دوستان متخصص رادیو لوژیست به سونوگرافی تسلط ندارند با اینکه دوره تخصصی آنرا گذرانده اند چه رسد به پزشک عمومی مثل من که حتی بعضی عکسهای رادیولوزی را نمی توانیم بخوانیم و تشخیص ها از بین می رود. وزارت بهداشت اگر می خواهد به پزشکان عمومی در امر تشخیص کمک کند محدودیت های بیمه ای در انجام امور پرتونگاری که در دستان متخصصان سایر رشته هاست را کاهش دهد و راه تشخیص را برای ما ساده کند. قرار نیست ما بلد باشیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. ما فقط به حمایت بیشتر نیاز داریم.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 18
    با جان مردم بازی نمیشه ولی با جیب گشاد شما شاید قدری بازی بشه!... عزیز من همین الانش دانشجوی تخصص(رزیدنت) رادیولوژی اونقدر خودش رو دست بالا میگیره که اصلا تو کشیک های شب پیداشون نیست و تمام کارهای سونوگرافی و خوندن گرافی اورژانس مریض رو رزیدنت طب اورژانس داره انجام و اتفاقا تجربه و مهارت و دلسوزی بیشتری هم به خرج میده....(مگه اونا چقدر آموزش دیدن؟!!) شما نگران جان مردم هستین و اینقدر بهای بالایی بابت خدماتتون دریافت می کنید؟!!! دست از انحصارطلبی بردارید و قدری هم به فکر جیب مردم باشید...
  • عارف IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    17 5
    كاملا مشخصه كه اقاي وزير دلش به حال مردم نسوخته ومشكلش سوديه كه راره به جيب شركتهاي وارد كننده دستگاههاي سونوگرافي بره مثل بعضي مادراي نادر فاقد احساس مسئوليت كه وقتي بچه غذا ميخواد يه پفك ميندازه جلوش والا اگه مشكل مناطق محرومه بياد اون مناطقو اعلام كنه اگه راديولوژيستها پوشش ندادن اونموقع ازابتكارات خودش استفاده كنه تازه محروميت در بيشتر رشته ها مثل رشته خودش بيشتره چرا اول فكري واسه اون نميكنه مادم خروسو باور كنيم يا قسم حضرت عباسو
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 2
    آبان ماه پارسال یکی از اقوام من که باردار بود به 2 مرکز سوناگرافی 3 بعدی در شهر قم مراجعه کرد و و بهش گفتن که دست و پاهای بچت ناقصه و 20 روز دیگه وقت زایمانش هست ، او میخواست بچه رو سقط کنه میگفت نمیتونه از هزینه های داشتن یک فرزند معلول برآید پس بعد یک هفته از شنیدن این خبر اومد تهران اما پیش یک دکتر رفت که او ازش خواست تهران بره سونوگرافی و در کمال ناباوری اون مرکز سونوگرافی تشخیص داد بچه سالمه سالمه و هیچ نقصی نداره و هنوز یک ماه به تولد بچه وقت داره، بچه به دنیا آمد سالمه سالم بود. البته یکی دیگر از آشنایان ما در شهر قم بهش گفته بودن بچه سندروم دان هست و حدود 10 تا دکتر تایید کردن اما وقتی به تهران اومد دکترهای تهران تشخیص دادن بچه سالمه و به دنیا آمد و سالم هم بود
    • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      1 2
      حتما دکتری که در تهران تشخیص درست داده متخصص زنان بوده
  • رزیدنت رادیولوژی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    23 7
    با احترام به نظر همه دوستان باید یاداوری کنم که نکند بعضی فکر می کنند پزشکی شغل نیست؟!! هر پزشکی در کنار اینکه به این رشته علاقه داشته اند، امیدوار بوده که بعد از فارغ التحصیلی درآمد مناسبی هم داشته باشد. کسی که با تلاشهای شبانه روزی در کنکور پزشکی پذیرفته شده در نهایت بعد از 7 سال درس خواندن دردوره پزشکی عمومی و گذراندن طرح در شهرهای دورافتاده کشور و سپس دوباره شرکت در کنکور طاقت فرسای رزیدنتی با رتبه برتروارد رشته هایی مثل رادیولوژی شده، بعد از 4 سال گذراندن دوره رزیدنتی و مطالعه منابع متعدد آیا حق ندارد کار تخصصی خود را انجام دهد و از آن راه کسب درآمد کند؟؟!! اگر به واگذاری کار تخصصی رشته خود به سایر پزشکان اعتراض کند، غیرمنطقی ست؟؟!!
  • رزیدنت رادیولوژی A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    21 5
    با احترام به نظر همه دوستان باید یاداوری کنم که نکند بعضی فکر می کنند پزشکی شغل نیست؟!! هر پزشکی در کنار اینکه به این رشته علاقه داشته اند، امیدوار بوده که بعد از فارغ التحصیلی درآمد مناسبی هم داشته باشد. کسی که با تلاشهای شبانه روزی در کنکور پزشکی پذیرفته شده در نهایت بعد از 7 سال درس خواندن دردوره پزشکی عمومی و گذراندن طرح در شهرهای دورافتاده کشور و سپس دوباره شرکت در کنکور طاقت فرسای رزیدنتی با رتبه برتروارد رشته هایی مثل رادیولوژی شده، بعد از 4 سال گذراندن دوره رزیدنتی و مطالعه منابع متعدد آیا حق ندارد کار تخصصی خود را انجام دهد و از آن راه کسب درآمد کند؟؟!! اگر به واگذاری کار تخصصی رشته خود به سایر پزشکان اعتراض کند، غیرمنطقی ست؟؟!!
  • رزیدنت رادیولوژی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 1
    چه لزومی وجود دارد وقتی یک متخصص 4 سال برای ارائه یک سری خدمات معین آموزش داده، پزشکان دیگری که خود در زمینه های دیگر و نه سونوگرافی آموزش دیده اند، خدمت تخصصی او را انجام دهند؟؟ ایک کار لوث کردن بحث خدمات تخصصی است و در آن صورت این اتفاقی که الان شاهدش هستیم می افتد: ابارها مشاهده شده که بیماری که توسط متخصص دیگری غیر از رادیولوژیست سونوگرافی می شود، جهت تشخیص درست و دقیق ضایعه و یا جهت حل بعضی مسائل قانونی مجددا به رادیولوژیست ارجاع می شود!! این کار تنها باعث هزینه اضافه برای بیمار و نظام سلامت کشور و سرگردانی بیمار می شود.
  • علی A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 2
    این وزیر کارهایی در همین مدت کوتاه بدون کارشناسی قصد انجام آن را دارد که وضعیت نظام سلامت را دچار چالشهای جدی میکند یکی از آنها آزاد کردن ارز دارو و ریختن یارانه آن به حساب بیماران خاص که شما میتوانید نظرات رییئس کانون بیماران هموفیلی را بخوانید که چطور از این کاری که به قول ایشان کارشناسان ستادی نیز در جریان آن نبوده اند انتقاد کرده است و بحث خدمات رادیولوژی توسط پزشکان عمومی نیز از همین مقوله است ایشان مدام میگویند این کار در حال کارشناسی است چه اصراری است که کاری که هنوز در مرحله کارشناسی است در فاصله سه روز مدام توسط ایشان از شبکه های مختلف بیان شود
  • حسن IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    22 7
    اصلا موضوع درآمد مطرح نیست .چون مطمئنا در صورت ابلاغ این طرح اونقدر مشکل تشخیصی پیش میاد که درآمد رادیولوژیستها فرقی نخواهد کردوموضوع بازی کردن با جان مردم ومحرومتر کردن مردم از خدمات تخصصیه.آقای وزیر! روی سلامت کمردم نمیشه آزمون وخطا کرد.........
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    14 4
    با تشكر از انعكاس اين خبر از سايت شما اميدواريم باروشن شدن ابعاد غيرعلمي اينكار در رسانه ها جلوي طرح هاي مشابه غير علمي گرفته شود
  • محمد A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    17 7
    كاش ميشد ما بزشكاي عمومي سزارين هم ميكرديم با يه اموزش 3 روزه اگه وزير اينكارو كنه خيلي خوب ميشه
    • به محمد A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      0 4
      مردم قضاوت كنيد كه جيب كي گشاده!!!! اينجور آدما معلومه كه بوي از طبابت نبردند.چون يك پزشك عمومي واقعي انقدر كار براي انجام دادن دارد كه لزومي ندارن چشم طمع به بقيه ي رشته ها بدوزد!
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      4 1
      موافقم. انجام عمل سزارین خیلی ساده تر از سونوگرافی است فقط ریسک پذیری ان بالاتر است. والا یکماهه می شه سزارین کردن رو یاد گرفت.
  • نازنین A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 3
    تمام این حرفا درسته امیدوارم با نظارت دایم رو کار مسوولین جلوی این مصوبات نادرست که جان مردممونو به خطر می اندازه رو بگیریم آقای وزیر مردم احتیاج دارند به پزشکشون اعتماد کنند با این ندونم کاریها تو دنیایی که علم هرچه بیشتر رو به تخصصی شدن میره شما دارید ریشه تخصص رو در ایران خشک میکنید با توجه به آمارها و اینکه ما متخصصان درمانی حتی پزشک عمومی و درمانگاه در نه تنها مناطق محروم بلکه شهرستانهامونم کم داریم کار وزیر به نظر شک برانگیز میاد؟؟؟ واقعا چه انگیزه ایی پشت این تصمیمات هست؟ آیا اینگونه باید برای کشورمون تصمیم بگیریم ایران کشور ماست و تنها انسانهای بزرگ کارهای بزرگ میکنند این تنها شعار نیست برای جایگاه و مسوولیتتون ارزش قایل باشید آقای وزیر
  • سعید A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 1
    دم طریقت جون گرم، بذارین ما هم یه کم پول در بیاریم.نمیشه هر چی درآمد هست برای متخصصها باشه.
  • rad-teh-iran A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    15 3
    متاسفانه همه با بهانه خدمت به مردم مناطق محروم به منافع شخصي خود خدمت مي كنند. هروقت استانداردهاي ديگر مملكت ما مانند كشورهاي ديگر شد مي شود راديولو‍ژي را نيز مانند كشورهاي ديگر كرد. متاسفانه كساني كه دم از مردم مناطق محروم مي زنند همانهايي هستند كه چيزي از وضعيت مناطق محروم نمي دانند. حالا كه حرف مناطق محروم شد لطفا عمل جراحي سزارين، جااندازي شكستگي دوبل ساق، يا حداقل گچ گيري، اندوسكوپي تشخيصي، و از همه مهمتر جراحي آپاندكتومي و كوله سيستكتومي نيز به پزشكان خانواده عزيز و دلسوز طي دوره هايي آموزش داده شود تا وقتي آپانديسيت و كوله سيستيت و شكستگي و ... بيمار توسط آنها مردم تشخيص داده شد باز مردم مناطق محروم مجبور نشوند 100 كيلومتر جهت انجام اين اعمال ساده و ابتدايي تا شهر نروند!
  • بهرام EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 21
    با سلام من خودم متخصص عفونی هستم و فکر میکنم جناب وزیر نکته کاملا صحیح و به روز را مطرح کرده اند باید من هم به عنوان متخصص که برای بعصی از نمونه برداری ها نیاز به هدایت سونو است بتوانم استفاده کنم البته به شرطی که از بیمار پول گرفته نشود وبه همکاران رادیولوژیست توصیه میکنم انحصار طلبی را کنار گذاشته کمی به فکر مناطق محروم مثل نیکشهر در سیستان و بلوچستان باشند وزیر بهداشت فقط وزیر رادیولوژیستها که نیست و ما قاطعانه از این تصمیم علمی و انسانی حمایت میکنیم
    • علی A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      4 1
      کسی مخالف این نیست که شما در مطبتان از سونوگرافی استفاده کنید ولی اگر مسئله درآمدزایی نباشد کسی حاضر به خرید دستگاه دهها میلیونی و استفاده آن در مطب نیست واگر واقعا به سمتی برود که هیچ کس بابت سونوگرافی از بیمار پول نگیرد مانند همه جای دنیا هیچ رادیولوژیستی مخالف آن نیست ولی عیب کار اینجاست که بعضی حرفه اصلی خور در مطب رها کرده اند و صرفا به سونوگرافی جهت کسب درآمد روی آورده اند
  • یک مادر IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    3 1
    پیام محمد گویای بارزی از اشتباه بودن این مساله است. کسی که در این قضیه متضرر میشود مردم مناطق محروم هستند که فقط برخی جهت توجیه کارهای غیرمنطقی خود از کمک به آنها سخن میگویند. مردم مناطق به قولی برخوردار که خود را به دست غیر متخصص نمیسپارند. امید که روزی یاد بگیریم که به جان همه انسانها یکسان بنگریم و بدانیم محروم و غیر محروم هردو به استفاده از متخصص نیاز دارند و جان محرومین بازیچه نیست. من از مسوولین دولت آینده تقاضامندم که نیروهای متخصص را با مدیریت ساماندهی کنند که جان مردم اینگونه به سخره گرفته نشود.
  • راديولوژي ايران-تهران A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    15 2
    متاسفانه كساني كه از حقوق مردم مناطق محروم صحبت مي كنند همانهايي هستند كه جز به منافع خود نمي انديشند. حالا كه قرار است خدمات راديولوژي مردم مناطق محروم توسط پزشكان خانواده محترم و دلسوز انجام گيرد، لطفا طي دوره هاي كوتاه آموزش عمل جراحي سزارين سكشن، جاندازي و گچ گيري شكستگي هاي شايع، و نيز جراحي آپاندكتومي و كوله سيستكتومي نيز جهت پزشكان خانواده دلسوز صورت گيرد تا مردم مناطق محروم پس از اينكه تشخيص آپانديسيت و كوله سيستيت و شكستگي شان توسط پزشكان خانواده دلسوز! صورت گرفت مجبور نباشند جهت اين اعمال ساده و ابتدايي به شهرها ارجاع شوند. با تشكر
  • مریم A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 2
    آخه گیرم اون پزشک عمومی تشخیص بده مثلا طرف اپاندیسیت داره اولا میشه اعتماد کرد که درست میگه یا نه بعدش اون روستایی بدبخت باید همون ۲۰۰ کیلومتر رو بیاد شهر اپاندیسشو عمل کنه چون تو همچین جایی جراحی که تخصص مهمتری هم وجود نداره! میخوان الکی بگن خیلی به فکر مردمن خاله من سرطان سینه داره بیچاره بزور داروشو گیر میاره با یک شوهر کارگر اول این بدبختی مردم رو حل کنید بجای اینکه هی این دکترا رو بندازید بجون هم
  • کارشناس بهداشت A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 1
    با انجام این کار انقدر اشتباه تشخیصی پیش خواهد امد که چند برابر متخصص راديولوژي لازم است تا مشکلات حاصله راجمع کند.وزیر بهداشت که چشم پزشک هست باید برای جلوگیری از کوری ناشی از اب مروارید بیماران مناطق محروم به اپتومتریستها اموزش جراحی ساده کاتاراکت توسط دستگاه واجازه انجام ان را بدهد.از این دست تصمیمهای کیلویی بسیار میتوان مثال زد اما به چه قیمتی؟
  • علی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    5 8
    اقایان بایدانحصارشکسته شود رادیولوژی نیازبه تخصص انچنانی نداردیک نفرتکنسین این کاروبااموزش 2ماهه انجام میده قطرلگنچه چند نمای مثانه چطوری حالب هااتساع دارند
  • من یک داغدیده ام (اقای وزیر درنگی!) IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 3
    من فرزند مادر مرحومه ام هستم که این مطالب را با سوز دل مینویسم وقتی مادرم بدحال شد به بیمارستان شهر مان(س.) بردیم متاسفانه گفتند مشکی قلبی است و او را به سی سی یو منتقل کردند از آنجا که آشنا داشتیم وارد سی سی یو شدیم متاسفانه پزشک بی انصاف قلب بدون ویزیت مادرم بصورت تلفتی دستورات را داد بعد با اصرار فراوان و تلفن های فراوان مجبور کردند پزشک قلب بیاید متاسفانه با بی رحمی شدید مادرم را اکو کرد(که مادرم از شدت فشار دستگاه صدای ضعیفش درامد)و متاسفانه با دستورات بیخودش که نوشت فردایش ازمیان ما پرکشید خدایش مادرم را بیامرزد و این پزشک را به عذاب وجدان مبتلا کند آقای وزیر ما در مرکز شهرستان 500 هزارنفری زندگی میکنیم ولی پزشک قلب برای بیمار اورژانسی نمی اید حال انصاف با خودت !!چرا عوامفریبی میکنی
  • دامپرور نمومه خ. IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 2
    آخه وزیر جان!(وزیر محترم! بهداشت) با این همه مشکل تو زمینه سلامت تو به زور داری یه مشکل دیگه به سلامت مردم اضافه میکنی بابا من گاو و گوسفندمو نمیدم دامپزشک سونوکنه حتما متخصص دامپزشکی میدم اینکاروبکنه حالا چی شده میخوای دکترعمومی سونو کنه امان از افکار و اغراض ...
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    4 1
    جان مردم چه ارزشی داره لذت توجهات ویژه شرکتهای واردکننده سونوگراف راببرید بگو خوب!
  • رزیدنت رادیولوژی بهشتی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 2
    خدا خیرت بده دکتر، میگن در خانه اگر کس است ... یک حرف یس است دیگه واضح تر از اینم نمیشد گفت که اصل ماجرا چیه! متاسفانه در سالهای اخیر باب شده که هر دفعه مسوولین از حل مشکلات اساسی حوزه خودشون ناتوان میشن، یه مساله جنجالی رو بی دلیل علم می کنن تا مدتی افکار عمومی رو از مشکل اصلی منحرف کنن ... بعدش هم که خدا بزرگه! الان این بحث خدمات رادیولوژی چندمین اولویت وزارتخونه ست؟؟!! یعنی وزیر بهداشت دیگه کار مهم تری نداره که از صبح تا شب داره در این مورد مصاحبه می کنه؟؟!!
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 1
    چرا اینقدر میگن انحصار این تخصصه چرا کسی نمیاد عمل جراحی چشم یا جراحی گوارش رو پیش یک پزشک عمومی انجام بده به همون دلیل هم نمیاد سونو یا سی تی پیش یک غیرمتخصص انجام بده
  • متخصص داخلی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    4 2
    به نظر من خود مردم اینقدر آگاهی دارن که برای هر کاری پیش متخصصش برن این مسئله هم به خاطر اینه که جایگاه پزشک عمومی در کشور خوب تعریف نشده و میخوان با این کار سطحی پزشکان عمومی را راضی نگه دارن و طبق معمول سلامتی مردم هم کشکه اگه قبلا میشد با یک مدرکی از یک رادیولوژیست شکایت کرد دیگه با این طرح مدرکی هم نداریم
  • بی نام A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    5 1
    به نظر من اونایی که فهمیده هستن این کارو نمیکنن فقط مردمه عقب مونده وهسه سونوگرافی پیش پزشک عمومی میرن