امروز رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در یک برنامه رادیویی درباره برنامه های این مرکز برای زنان و عملکرد آن در دولت سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در این برنامه مریم مجتهد زاده گفت: مرخصی پدران غیرقابل خرید و غیرقابل ذخیره است و صرفا به منظور حضور آنها در کنار همسرانشان پس از زایمان در نظر گرفته شده است و در حال حاضر این لایحه از سوی رییس جمهور به دستگاه‌ها به منظور اجرا ابلاغ شده است.
مهمترین اظهارات وی در این برنامه تلویزیونی در جدول زیر آمده است:

 

موضوع شرح موضوع
بیمه زنان خانه دار -قرار است در دولت یازدهم بیمه زنان خانه دار اجرایی شود و 100 میلیون تومان برای بیمه بازنشستگی زنان خانه دار در سال جاری تخصیص یافته شده و قرار است با این مبلغ 200 هزار زن سرپرست خانوار بیمه شوند.
-تا سال 94 یک میلیون و تا پایان برنامه هفتم 19 میلیون زن خانه دار بیمه می‌شوند.
زنان سرپرست خانوار
-از ابتدای دولت نهم اهتمام ویژه‌ای برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار صورت گرفت؛ چرا که این زنان به علت مسئولیت مضاعف هم نقش پدر و هم نقش مادر خانواده را ایفا می‌کنند و لازم است نگاه ویژه‌تری به آنان شود.
-در دولت دهم اعطای حق اولاد به زنان سرپرست خانوار مصوب شد و برای دورکاری نیز آنان را در اولویت قرار دادیم.
-لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار در حال حاضر در مرحله نظرخواهی است و در این لایحه اولویت استخدام و مشوق‌های بیمه‌ای دیده شده است. این لایحه در حال حاضر در کمیسیون لوایح هیأت دولت قرار دارد و مصوب نشده است.
قانون دورکاری
-دورکاری یکی از شیوه‌های نوین اشتغال منعطف است و در بسیاری از کشورها به اجرا درآمده و موجب افزایش بهره وری شده است و در واقع خرید خدمت است به جای خرید وقت.
-زنان در ابتدای تصویب قانون دورکاری، نگرانی‌هایی داشتند؛ چرا که به علت جو ایجاد شده برخی از آنان گمان می‌کردند که با این قانون قصد راندن زنان به خانه وجود دارد، این در حالیست که زنان نقش بی بدیلی در زمینه مادری دارند، ضمن اینکه برای توسعه کشور نیز لازم است از ظرفیت آنان استفاده شود.
-در نامه‌ای که به رییس جمهور نوشتیم از وی درخواست کردیم که در شرایط مساوی، زنان در اولویت دورکاری قرار گیرند.
لایحه تقلیل ساعات کار زنان سرپرست خانوار در مجلس -با تلاش‌های صورت گرفته قرار شد زنان سرپرست خانوار، زنان دارای فرزند زیر هفت سال و یا زنان دارای همسر و فرزند معلول ساعت کاریشان از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش یابد که این لایحه اکنون در مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم با عنایت ویژه‌ فراکسیون زنان مورد پیگیری قرار بگیرد و تصویب شود.
-در بیشتر استان‌ها زنان پنج شنبه‌ها تعطیل نیستند این در حالی است که فرزندان دبستانی آنها در این روز در تعطیلات به سر می‌برند، بنابراین در دولت مطرح شد که زنانی که فرزندانشان درسنین دبستان قرار دارند پنج شنبه‌ها تعطیل شوند و کسری ساعت کاری خود را طی هفته جبران کنند.

23545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد حمیدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    31 13
    ذخیره نشدن مرخصی زایمان برای مردان از تبعات این است که قانون نویسان و لایحه دهندگان و عقل کل های بخش خانواده در دولت و مجلس همه زن هستند و این باعث تبعیض در حق آقایان شده است. ضمنا این مرخصی ها مهم نیست. این لایحه و بازی بازی های حول و اطراف آن تنها به این دلیل است که بحث اشتغال زنان (به جز سرپرست خانوار) که ناحق هم هست و تصاحب حقوق مردان است، همیشه داغ بماند و رویش تاکید شود. زیرا که بحث مرخصی تنها زمانی مفهوم پیدا میکند که اشتغال زنان پیشفرض باشد. و الا که چه نیازی به مرخصی بود. هر فرد مبتدی هم می فهمد این قبیل سیاست ها در روند موالید موثر نخواهد بود و صرفا بازی است
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    1 21
    رییس مرکز زنان!!! مرخصی زایمان پدران!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    9 24
    خیلی خوبه اما یه موضوعی که درباره بعضی مردان ایرانی است اینه که فرهنگ کمک به همسر تازه زایمان کرده هنوز متاسفانه جا نیفتاده و آقایان تنبلی داریم که حاضرند ساعتها در اداره بمانند اما از مسولیت های خانه فرار کنند واصلا درکی از حضور شان گه آرامش به همراه دارد،ندارند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 9
    مادر زن ها برای نگهداری نوزاد باید از پدران مرخصی گرفته کمک بگیرند نه اینکه مردها مرخصی بگیرند و مادر زن ها کارشان زیادتر شود و مجیور باشند از آقای داماد هم پذیرایی کنند
  • بی نام EU ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    7 5
    اصولا زایمان پدران امکان پذیر نیست که مرخصی داشته باشد.اما با این جو فمینیستی که شما خانمها راه انداخته اید اخر کار را به جایی می رسانید که می گویید ما بچه دار نمیشویم بروید رحم پیوند بزنید اونوقت مرخصی زایمان پدران احتمالا ذخیره شود.
  • سمیه A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    باسلام پس کی به ادارات ابلاغ میشه!!!؟؟؟ ما که مردیم از انتظار!1 پس کی؟؟
  • به نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    این مرخصی ها جهت تشویق به بچه داری تخصیص یافته است غافل از اینکه مشکل بچه دار نشدن خانواده ها ویا اصلا عدم رغبت خانواده ها به ازدیاد جمعیت ، چیز های دیگری است مثل مشکلات مادی ویا در اصل مخارجی است که این امر بردوش خانواده ها می گذارد است که دولت باید برای آنها فکری بکند در اصل دولت اگر به فکر کمبود نیروی انسانی در آینده است باید هزینه های احتمالی که آینده به علت کمبود جمعیت باید انجام دهد را امروز تخصیص دهد