۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
فقط ۵۷ درصد اقتصاد مالیات می‌دهد

فارس نوشت:

علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پنجمین نشست از همایش نفت و توسعه گفت: در حال حاضر حدودا سهم درآمدهای مالیاتی کمتر از 7 درصد تولید ناخالص داخلی است که در دو دهه اخیر تقریبا در همین حدود بوده است.

وی ادامه داد: همچنین سهم مالیات از تامین هزینه های جاری دولت حدود 44 درصد است که در مقابل سهم نفت همیشه بیشتر از درآمدهای مالیاتی یعنی بیش از 50 درصد هزینه های دولت بوده است که نشان می دهد تکیه اصلی هزینه های جاری دولت همواره بر درآمدهای نفتی بوده است.

عسگری با بیان این نکته که ساختار اقتصادی کشور ما در برنامه های توسعه بعد از انقلاب تغییرات چشم گیری نداشته است افزود: در اقتصاد بدون نفت ما به دنبال حذف نفت از اقتصاد نیستیم بلکه باید آن‌را از حوزه تزریق نقدینگی از طریق کانال هزینه های دولت حذف کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که حدود 60 درصد هزینه های دولت از طریق نفت تامین می شود به معنی آن است که بانک مرکزی، ریال مربوط به این درآمدها را در اقتصاد تزریق می کند بنابراین مشکل اصلی از طریق ورود ارزهای نفتی از دریچه هزینه های دولت به اقتصاد ایجاد می شود.

به اعتقاد رئیس سازمان امور مالیاتی، با توجه به ظرفیتهای موجود اقتصاد ایران می توان تا حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی، یعنی دو برابر میزان فعلی ظرفیت مالیات ستانی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد درآمدهای مالیاتی مبتنی بر پایه درآمد است ولی سایر پایه های مالیاتی هنوز به طور دقیق تعریف نشده اند تصریح کرد:  تنها از 57 درصد اقتصاد مالیات می گیریم یعنی حدود نیمی از اقتصاد ما زیر بار مالیات نیست، بنابراین وقتی از بعد نفت و مالیات به مساله وابستگی اقتصاد به نفت نگاه کنیم حساسیت موضوع بیشتر می شود بنابراین باید دید که مشکل اصلی در مورد عدم امکان استقلال دولت از درآمدهای نفتی از کجاست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما آن است که دولت ها همواره خود را مالک و صاحب نفت می دانند و هر جا که لازم بدانند از درآمدهای نفتی برای جبران هزینه های خود خرج می کنند،بنابراین همان گونه که باید نگاه خود را به نحوه استفاده از مالیات عوض کنیم، نگاه ما به نحوه مصرف نفت نیز باید اصلاح شود.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 3
    زکات در اسلام چندین بار در قرآن ذکر شده و بدون هیچ گونه شک و تردیدی در جامعه امروزی ما زکات همان مالیات بر در آمد است که متاسفانه مسئولین هیچ گونه توجهی به این امر ندارند . از مسئولین ذی ربط خواهشمندم .....
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    اگه اون سازمانها و نهادهایی که درآمد های بسیار کلان دارن مالیات بدن مشکل دولت در این زمینه حل خواهد شد اگرنه با مالیات چندتا کاسب خرده فروش چیزی عوض نمیکنه!
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ما تا نفت مفت را داریم غم نداریم.
  • مرتضی چعفری پور A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 0
    از این 57 درصد 98 درصدشون یا کارمند و کارگرند یا راننده تاکسی و وانت
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    جرات داری برو از اون 43 درصد مالیات بگیر حرف الکی نزن که مجبور بشی از همون 57 درصد مالیات بیشتری بگیری
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    مالیات را باید از اینهایی بگیرید که در خرید و فروش املاک ( زمین و آپارتمان) سود می کنند یا در خرید و فروش ها فاکتور معتبر ندارند . نه از کارمند و فعالیت های رسمی اقتصادی.
  • اصغر A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    فقط از ما كارافرينها خوب بلديد بگيريد اما از دلالها و بازاريها كه اشتغال زا هم نيستند نه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    ما حقوق بگیران کاملا این موضوع و مقدار را با گوشت و پوست خود لمس میکنیم!!! چرا که سالیانه نزدیک به 10 تا 15 حقوق ما مستقیما میرود به حساب مالیات !!! و ذره ای هم خدمات رایگان از دولت نمیگیریم!!! اما چرا اصناف و شغلهایی که درامدهای 100 میلیونی در یک ماه دارند از پرداخت معاف هستند؟؟؟؟؟
  • ایرانی A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    آقای مسئول امورمالیاتی در ایران ما فقط میتوانید ازحقوق کارمندا قبل از پرداخت حقوق مالیاتشان را کم کنید . کی جرات کردید از سرمایه دارا مالیا ت واقعیشان را بگیرید. ایران بهشت دلال بازی شده است . نه درآمدشان درجایی ثبت میشود ونه کسی میتواند انهارا مجبور به دادن مالیات کند. وقتی وضعیت معیشتی مردم بد می شود خون مردم رادر شیشه می کنند وبه هیچ کس رحم نمی کند و فقط به فکر جیب خود هستند . تولید کنندها هم بخاطر در آمد زیاد دلال بازی بسوی آن راغبتر شده اند. چه کسی این وضعیت را سامان خواهد داد فقط خدا می داند. از دولت تدبیر و امید انتظار می رود تدبیری بیندیشند . البته یواشکی .