دکتر مصطفی اقلیما،رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران درباره اتفاقات اخیر در فضای فیس بوک درویژه نامه جست و جوی اعتماد نوشت:

اتفاقی که این هفته در صفحه فوتبالیست مطرح آرژانتین و همین‌طور مجری مراسم قرعه‌کشی در فضای مجازی افتاد بار دیگر بحث ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ایران در رسانه‌ها مطرح شد و همچنین باعث شد که این موضوع سوژه اکثر رسانه‌های دنیا شود و خیلی‌ها به این نتیجه برسند که ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ایران در حال گسترش است. طبیعتا وقتی جوان ایرانی نتواند حرف‌هایش را بدون هیچ ترس و واهمه‌یی بزند، روی می‌آورد به فضای مجازی و در آنجا حرف خود را با دیگران مطرح می‌کند. فقط هم در ایران به این شکل نیست بلکه در همه کشورهای دنیا این موضوع وجود دارد. هنگامی که فضای حرف زدن به مردم داده نمی‌شود، خوب آنها هم به فضاهای دیگری روی می‌آورند. در جامعه ایران هم چون فضایی برای گفتن حرف‌ها وجود ندارد مردم به فضای مجازی که این روزها در اختیار همه است، روی آورده‌اند.

مردم حق دارند که عصبانی شوند و این عصبانیت را نشان دهند اما معقول و صحیح.

از این جهت هم می‌شود به این موضوع نگاه کرد که چون مردم تفریح دیگری ندارند همین باعث می‌شود که مردم ایران 10 برابر مردم دیگر کشورهای دنیا به یکدیگر پیامک بدهند.

از طرفی در کشوری که مردم خواسته‌ها و مطالباتی دارند اما قانون در آن کشور نمی‌تواند به‌درستی کار خود را انجام دهد خوب طبیعی است که مردم راه‌های دیگری برای احقاق حقوق خود و به دست آوردن مطالبات‌شان در پیش می‌گیرند و همین باعث می‌شود که مردم به افرادی چون زورگیر و افرادی که چک نقد می‌کنند روی بیاورند و به آنها برای اجرای قانون متوسل شوند و همین یکی از نقطه‌های اتفاق افتادن ناهنجاری و هرج و مرج در جامعه است.

امروز چیزی که مردم در دست دارند فضای مجازی است. مردم جرات حضور در این فضای مجازی را به خود داده‌اند و خیلی راحت و بدون هیچ ترسی مسائل و موضوعات زیادی را به بحث و گفت‌وگو می‌گذارند. چرا؟ چون در دنیای واقعی امکان حضور ندارند، چون می‌دانند حرف‌شان به جایی نخواهد رسید، و خیلی دلایل دیگر و این دلایل باعث می‌شود که به فضای مجازی روی بیاورند.

وقتی می‌بینیم در فضای مجازی بحث خیلی شدیدی پیش آمده است و افراد در حال استفاده از کلمات رکیک هستند، باید عامل این موضوع را شناسایی کنیم که چه عوامل و موضوعاتی باعث شده است این اتفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین این عوامل فشاری است که در جامعه به این فرد وارد شده است و فرد به خود این حق را می‌دهد که این تحت فشار بودن را در جایی خالی کند، حال یا در کانون خانواده یا در فضای مجازی.

من معتقدم افرادی که در صفحه فوتبالیست مطرح جهان حضور پیدا کردند و از کلمات ناشایستی استفاده کردند بیشترشان ابراز حق‌خواهی کردند و این رفتارشان عقده‌گشایی نبود چرا که فکر می‌کردند این شخص به ایران و فوتبال ایران توهین کرده است. به نظرم، مردم به روش کار اعتراض کردند و نه آقای مسی. مردم وقتی می‌خواهند حرفی را بزنند باید اجازه داده شود که آن حرف گفته شود، چرا که اگر حرف‌ها در دل مردم انبار شود اصلا خوب نیست و تبعات سنگینی دارد.

فردی که در جامعه زور ندارد خوب طبیعی است که روی می‌آورد به فحش دادن و همچنین در جامعه ایران این قبیل کارها شده است یک روش انتقاد که مردم هم به صورت عرف قبول کرده‌اند و نخستین بار هم نبوده است که چنین اتفاقی افتاده و تا وقتی که علت‌ها و معلول‌های این موضوع مورد بررسی قرار نگیرد به نظرم آخرین بار هم نخواهد بود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    154 5
    تنها یک ایرانی میتواند از پیامک به عنوان تفریح استفاده کند !!!
    • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 26
      فقط و فقط یه انسان مثل خودت میتونه همین جمله رو به عنوان تفریح اس ام اس کنه!!! ، که فرستادنش با مفهوم جمله در تضاده!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      37 3
      شما تفریح معرفی کن!
    • مسعود A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      5 42
      ورزش. بازی های سالم و اخلاقی، صله ارحام، مسجد رفتن، مطالعه آزاد... این همه تفریح سالم. آخه پیامک هم شد تفریح!!! این تفریح نیست اصراف در بکاربردن یک وسیله است.
  • رضا A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    24 0
    یادمه چند سال پیش ژاپن میخواست تمام شبکه و زیرساخت های ارتباطی ایران را خودش واسه ایران بسازه و در عوض فقط هزینه های پیامک نصیبش بشه! و هیچ دستمزد دیگه ای هم نگیره! 15 سال پیش اونا میدونستن که ایرانی ها جنبه استفاده از پیامک رو ندارن ! ایام عید... برنامه نود.... میلیاردها تومان سود خالص نصیب مخابرات میشه!!!
  • ندا A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    132 5
    بی شک بزرگترین تفریح ایرانیان مسخره کردن دیگران است! و این تفریح در وسایل ارتباط جمعی از جمله سرویس پیامک به خوبی نمایان است!
    • كاظم IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      6 63
      حجاب محدوديت نيست مسونيت است
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      21 1
      وای کاظم. باز که اومدی. بچه ها اینقدر به این کاظم بیخود منفی ندید. خیلی بچه ی باحالیه.
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 0
      کاظم جان چه ربطی داشت عزیز
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      20 0
      کاظم جان داره با این کارهاش برای ما تفریح سالم ایجاد میکنه تا دل ما شاد شه۱
  • بي نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    113 4
    نه واقعا با اين درآمدا و خرجا تفريحم ميشه كرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
    • مسعود A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      1 30
      عذر میخوام... مثلا ورزش کردن چه خرجی داره؟! یا مثلا به دیدار دوستان و آشنایان رفتن! یا بازی های سالم چه خرجی داره؟! مطالعه آزاد داشتن چه خرجی داره. منظور شما از تفریح چیه؟!
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    163 3
    نه خدایی چه تفریح دیگه ای داریم؟؟؟!!
    • رضا A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      54 4
      مزاحم نوامیس مردم شدن، متلک پرانی،مسخره کردن دیگران،کلاه گذاشتن سر هم،دروغگویی،از صبح تا شب برای پول و فقط پول کار کردن.... بازم بگم ؟!
    • كاظم IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      4 57
      شماهايي كه خواب آمريكا را و مي بينيد و بيدار شويد
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      23 0
      کاظم عاشقت شدم.همه جا در به در دنبال کامنتهای مرتبط به موضوع و سازنده ات میگردم :))
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    32 1
    زندگي استاندارد اروپايي ها اينه كه پنج روز هفته رو مفيد و سخت روزها كار مي كنند، شب ها خستگي روز رو با امكانات تفريحي كه دارند در مي كنند و انرژي مضاعف مي گيرند، آخر هفته ها هم به يك تعطيلات ولو مختصر ميرن و واسه هفته بعد آماده ميشن، براي ايراني ها: پنج روز هفته رو با از زير كار در رفتن و بدون بازدهي همراه با اس ام اس بازي كار ميكنن، عصرها هم يك جاي ديگه و شب ها هم يك جاي ديگه بدون بازدهي كار ميكنند، آخر هفته ها هم ميخوابن
  • مهدی IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    37 2
    این همه ما جوونا می گیم تفریح نداریم! میگن: چرا ندارین این همه پارک و مسجد و کتابخونه و ... اینا واقعا تفریح می شه؟!
  • آراز A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    21 0
    البته نبایدسیاستهای مخابرات را نادیده گرفت.
  • میم.الف A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 12
    ولی بنظر من این کامنتها بیشتر واسه جلب توجه و ابراز وجود بود!
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    10 1
    اولا " خوب " نیست و " خب " ه . تایپیست همه رو اشتباه نوشته ! دوم اینکه با این هزینه بالا و حقوق کم درصد بالایی از جامعه ، کلا تفریح هم میشه کرد مگه! مجبوریم رو بیاریم به تفریحاتی که درواقع تفریح نیستن! ... لکن ، کو گوش شنوا و چشم بینا ... !
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    30 0
    خدا وکیلی هیچ تفریحی برای ایرانیا وجود نداره. کجا؟ چی؟ اصلا چیزی به نام تفریح برای ایرانیا تو فرهنگ لغت زندگی دیگه نذاشتن بمونه. تنها دلخوشیه مردم اینه که تو فصل گرما یه سر برن شمال یا جنوب کشور(کیش) تازه اونم هر کسی نمی تونه بره.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    22 1
    احه تلویزیون که هیچی نداره سایتها هم که شده فقط درباره یا توافق ژنو یا فوتبال
  • از تهران IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    در عالم واقع چيزي برامون قابل دسترسي نيست معلومه همه رو مياريم به عالم مجازي و اونجا دنبالش مي گرديم چون خيلي چيزا اونجا قابل دسترسي تر هست
  • محمد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 17
    "تنها تفريح ايرانيان پيامك زدن است!" (دكتر شريعتي هنگام ديدن inbox مبايلش)
    • مسعود A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      7 11
      میدونی چطور باید از مرحوم شریعتی (که نه دست تو بهش میرسه نه دست اون بهت) برای تمسخرش حلالیت بطلبی؟! خدا بدادت بررسه انسان!!!
  • رکسانا IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    16 0
    یعنی مردم باید با درآمدزایی برای مخابرات و همراه اول تفریح کنند؟!! نتیجه ش هم میشه قبض های "منتهی به آبان"! پس حقمونه!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 0
    تفریح میخواین پلی استیشن 3 بازی کنید صبح میشینی پاش میبینی یهو شب شده و هنوز نتونستی دو مرحله رو تمومش کنی!
  • کا IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    11 0
    بنظرم تحلیل درست و محکمی نیست . این توصیفات در مورد بی احترامی به مجری برنامه که بنحوی باعث پخش نشدن برنامه در ایران شد ، می تواند صادق باشد ( که البته آنهم مورد پذیرش نیست ) اما آقای مسی که بی احترامی ای نکرده بود ! پس جمله : " به نظرم، مردم به روش کار اعتراض کردند و نه آقای مسی ! " خیلی درست نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    13 5
    ملت ایران قانع ترین مردم دنیا هستن
    • تبریزلی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      17 1
      قانع نیستند بلکه چیزهایی را که می توانند و باید داشته باشند نمی دانند پس نمی خواهند
  • میترا IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    14 0
    تمام حرفتون درست بود غیر از این قسمت: «افرادی که در صفحه فوتبالیست مطرح جهان حضور پیدا کردند و از کلمات ناشایستی استفاده کردند بیشترشان ابراز حق‌خواهی کردند» استفاده از کلمات ناشایست به هیچ بهانه ای و بر ضد هیچ فردی اعم از داخلی و خارجی درست نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    23 0
    به خدا راست میگه. من یکی که دیگه خسته شدم از پیامک طنز و متن و... قسمت جالب قضیه هم اینه که وقتی طرف رو می بینی کلی گلایه داره چرا پیامکهاش رو جواب نمیدی، یکی نیست بگه مگه سوالی کردی که منتظر جوابی!!!!!!!! پیامک جوک که واسه خنده فرستادی و منم خندیدیم دیگه گلایه و انتظار جواب چیه!!!!!! یا مثلا نشستی و غرق افکار خودتی و کلی مشکل ریز و درشت داری واصلا حوصله نداری که ناگهان یکی از اقوام زنگ می زنه و تو هم با همون حالت جواب میدی بعدا میشنوی پشت سرت گفته: این فکر می کنه کیه خودش رو گرفته ، ما مریضیم که به این آدم زنگ می زنیم و کلی افراد رو بر علیه تو تحریک می کنه و تو هم از همه جا بیخبر... تکنولوژی بلای جون جهان سوم شده
  • محمدرضا A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    16 0
    تفریحی که گاهی اوقا تخریب هم میشود!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    10 0
    جالب بود اما یک سوال از نویسنده:توهین آقای مسی به این افراد چه بود که سبب توهین ایرانیها بشه یا مثلا خانم مجری توهینی به ما نکرد این ماییم که مشکل با فرهنگ اونا داریم ونمی تونیم با جهان کنار بیایم
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 1
    پیامک سر رشته از ذات میهمان دوستی و میهمان نوازی ایرانیان است و نوع دوستی و جویای حال و احوال هم بودن بخاطر همینه که وقت بیشتری میگذارند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    2 0
    با این بیکاری وگرانی در مملکت شادی ونشاطی برای ما نمانده است میدانم درج نمی شود باشد خدائی هست