دفاعیه وزیر علوم از عزل و نصب‌هایش: فقط ۲۳ مسوول تغییر کرده، اما دولت نهم ۴۹ نفر را عوض کرد

وزیر علوم امروز بالاخره پاسخ انتقاداتی که به او درباره عزل و نصب ها در وزارتخانه تحت مدیریتش می شود را داد. آن هم در یک مراسم تودیع و معارفه.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یکی از انتقادات برخی رسانه ها و البته تعدادی از نمایندگان مجلس به رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، عزل و نصب‌های اوست. هرچند پیش از این گفته شده که تعداد تغییرات در وزارت علوم دولت یازدهم از دولت نهم در مدت مشابه، بسیار کمتر است، اما این توضیحات باعث کاهش انتقادات نشده است. 

امروز اما وزیر علوم در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه خوارزمی به این انتقادات واکنش نشان داد. 

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم از این مراسم گزارش داده، فرجی‌دانا در سخنانش دراین باره چنین گفته: در یکی از رسانه ها عنوان شده بود که بیشترین عزل و نصب ها در تاریخ آموزش عالی در 3 ماه اول فعالیت وزارت علوم در دولت یازدهم صورت گرفته است در صورتی که در 100روز اول دولت 23 حکم برای روسای دانشگاهها و مدیران ستادی صادر کرده ایم که تعدادی از آنها نیز برای راه اندازی مراکز جدید است و این درحالی است که در 100روز اول دولت گذشته 49 حکم صادر شده است.

او همچنین در بخشی دیگر از سخنانش در مراسم تودیع دکتر زهرا بیگم حجازی زاده رئیس سابق دانشگاه خوارزمی و معارفه دکتر سبحان اللهی سرپرست جدید این دانشگاه ازاینکه براساس آیین نامه های گذشته اعضای هیات علمی هیچ نقشی درمدیریت دانشگاهها و حتی در انتخاب مدیران گروهها و روسای دانشکده ها ندارند انتقاد و بر لزوم فراهم کردن زمینه مشارکت آنان در حل مشکلات دانشگاهها تاکید کرد. 

وزیر علوم با اشاره به هیات های نظارتی که به دانشگاه ها اعزام می شوند گفت: برخی، به اعزام این هیات‌ها به دانشگاه ها انتقاد دارند، اما ما ناچار به اعزام این هیأت ها بودیم؛ چرا که در دانشگاه ها یک نهاد منتخب نداشتیم که نظر آنها را جویا شویم.

او در ادامه این مراسم گفت: از نظر من جلسات تودیع و معارفه، جلسات عبرت برای تمام کسانی است که در این جلسه حضور دارند زیرا به یاد ما می آورد که هر آغازی، پایانی دارد و مدیریت ها هرچند طولانی باشند روزی به پایان می رسند لذا باید این مساله برای همه ما عامل تلاش مضاعف باشد. مسئولیت و مدیریت، سنگین و دشوار است. از طرفی مسئولیت ها فرصتی برای خدمتگزاری به مردم هستند که باید از این توفیق حداکثر استفاده را ببریم. 

فرجی‌دانا گفت: ما وامدار کسانی هستیم که به واسطه تلاش آنها این امانت به دست ما رسیده و لازمه این امانتداری، شناخت آن و برنامه ریزی برای رفع مشکلات آن است. هر چقدر نیات خیر هم داشته باشیم این کارنامه عملکرد ماست که تاریخ در مورد آن قضاوت می کند لذا باید کاری کنیم که قضاوت تاریخ در مورد ما قضاوت خوبی باشد و نکته مهم در این خصوص این است که در این مسیر باید مراقب دو مسئله باشیم اول اینکه در داخل سیستمی که حضور داریم ظلمی صورت نگیرد چراکه ظلم همه چیز را به باد می دهد و دوم اینکه مراقب باشیم به پیرامون و جامعه ظلمی وارد نشود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در دانشگاهها نباید نسبت به اساتید و دانشجویان و کارکنان ظلم شود، گفت: دانشگاه باید حتما جامعه را در نظر گیرد و این ظلم است که دانشگاه از منابع جامعه استفاده کند، ولی پاسخگوی نیازهای آن نباشد؛ لذا دانشگاه باید در آموزش و پژوهش تقاضا محور عمل کند و در راستای تکمیل زنجیره علم تا ثروت حرکت کند.

او گفت: اول ظلم دیگری که باید مراقب باشیم صورت نگیرد ظلم به نظام است نظامی که جامعه از آن حیات مجدد یافت ؛ لذا غالب کردن گفتمان علمی در جامعه وظیفه ماست و اگر ما در این مسیر حرکت نکنیم در واقع به نظام ظلم کرده ایم که در این زمینه صرفا وزارت علوم وظیفه مند نیست و رسانه ها ی گروهی از قبیل رسانه ملی نیز باید در آن نقش داشته باشند. یکی از تکالیف ما ایجاد فضای آرام برای آموزش و پژوهش است؛ چراکه غلبه گفتمان علم و فناوری در فضای آرام صورت می گیرد پس باید از حاشیه سازی پرهیز کنیم و فضای آموزشی دانشگاه ها را به سمت آرامش سوق دهیم. 

فرجی‌دانا از مطالب برخی رسانه ها که خبرهای غیر واقعی در خصوص آموزش عالی و حتی مصاحبه های غیر واقعی از وی منتشر می کنند اظهار تعجب کرد و گفت : تاکید ما در وزارت علوم بر دوری از حاشیه است زیرا حاشیه ها به روند رشد علمی لطمه می زند و به حاکم شدن جریانات غیر علمی کمک می کند. 

دکتر فرجی دانا با اشاره به قدمت طولانی دانشگاه خوارزمی گفت : توجه مسئولین این دانشگاه به قدمت تاریخی آنان و حتی عنوان اولین دانشگاه ایران امر شایسته ای است و همانند دنیا ما باید تاریخچه دانشگاه هایمان را با مراکز گذشته و اولیه آنان پیوند بزنیم . 

 

حاشیه های مراسم

مهر از حاشیه های این مراسم چنین نوشت: این مراسم که دکتر جعفر توفیقی مشاور وزیر علوم و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. به علت استقبال دانشگاهیان ظرفیت سالن 17 شهریور دانشگاه خوارزمی تکمیل شد و مابقی مدعوین به صورت سرپا برنامه را پیگیری کردند.

معمولا مراسم های تودیع و معارفه روسای دانشگاهی با حضور معاونان وزیر علوم برگزار می شود ولی امروز با وجود اینکه وزیر علوم باید در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در خصوص آزمون دکتری حاضر می شد ترجیح داد که در این مراسم نیز حضور داشته باشد .

ابتدا دکتر مدقالچی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی سخنرانی کرده و به سابقه دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و اینکه سابقه این دانشگاه از دانشگاه تهران نیز بیشتر است، وزیر علوم که خود از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به این نکته گفت: اشکالی ندارد برای خدمت در دانشگاهی به سابقه دانشگاه و ریشه آن برگردیم اما یک مزاحی در دانشگاه تهران مطرح است که می گویند یک دختر می تواند خیلی زیباتر و بهتر از مادرش باشد ولی هرگز نمی تواند از مادرش پیرتر باشد (کنایه وزیر حکایت از جایگاه دانشگاه تهران به عنوان نماد و مادر آموزش عالی است).

دکتر زهرا بیگم حجازی زاده رئیس سابق دانشگاه خوارزمی در سخنرانی خود مطرح کرد که مشکلات بودجه ای دانشگاه با راه اندازی پردیس ها برطرف شده و وضعیت بودجه دانشگاه بهتر شده است و امسال تا عید دانشگاه مشکل بودجه ای نخواهد داشت که این مساله باعث شد دکتر سبحان اللهی سرپرست جدید دانشگاه خطاب به وزیر علوم عنوان کند که دانشگاه با کمبود بودجه مواجه است و فقط فصل اول بودجه را دریافت کرده و در فصل دوم نیز فقط 30 درصد بودجه را دریافت کرده است و خودش از ترم اول سال 90 حق التدریس خود را دریافت نکرده است .

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی یکی از هدیه های خود را که یک تابلو فرش بود تقدیم یادمان شهدای این دانشگاه کرد تا در روز حساب شفاعت وی را انجام دهند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاتح IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    72 7
    باورم نیست زبد عهدی ایام هنوز... یعنی دانشگاه ما هم دانشگاه میشه؟ الان که متاسفانه فعالیت در حد صفر از صدقه سری رییس قبلی. میخوام با صدای بلند نفس بکشم
    • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      12 1
      نکنه نماینده ها می خواستند رییس دانشگاه علامه طباطبایی عوض نشه،کسی که کلی ادم را با پول بیت المال بی ضابطه وارد دانشگاه کرد که بعضی هاشون از اشناهاشون بودند و بعضی از جریان انحرافی
    • امیررضا GB ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
      1 5
      خانم حجازی زاده خیلی زحمت کشیدند. اخلاقی نیست به خاطر گرایش سیاسی اینجوری صحبت بفرمایید. مدیر قبلی که الان رییس علم و صنعت شدند چه کردند؟ خانم دکتر حجازی زاده چه؟
  • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    4 0
    ضعف ایشان همینه که عزل ونصباش کمه اون اقایون قبلی اگربدردمی خوردند که .....
  • مهربان توسی A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    7 0
    موفق باشید دکتر
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 1
    بدنمیشه اگه بعضیهاازمنافع شخصی چشم پوشی کنن بلکه بااین تغییرات جایی مثل دانشگاه دست اهلش بیفته ومعنی واقعیشو بدست بیاره.لطفا.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    9 1
    درود بر وزير محترم علوم
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    13 0
    لطفا سریعتر تیم کاریتان را تکمیل کنید. گروه قبلی به اندازه کافی فرصت برای تخریب داشته اند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 0
    دکتر فرجی دانا یکی از اعضای هیات امنای کتابخانه ملی هستند بعلاوه وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش. کاش این عزیزان کتابخانه ملی را هم فراموش نکنند.
  • یکی از کارکنان دانشگاه فنی وحرفه ای IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    2 0
    آاقای وزیر اگر اموزشکده های فنی وحرفه ای را نیز به عنوان مرکز اموزش عالی قبول داشته باشید روسای 140 مرکز در دولت قبلی عوض شدند در برخی از این مراکز دربان درب را هم عوض کردند وافراد بسیار بی سوادی را در این مراکز منصوب کردند ضمنا لطفا عملکرد دانشگاه فنی وحرفه ای را نیز بررسی فرمایید توجهی به نظر نمایندگان که به قول نماینده محترم اردبیل اغلب برای منافع گروهی ونه برای رضای خداست توجهی نکنید