۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
رونمایی از «ایرانی زنده» در مسکو

کتاب ایرانی زنده ترجمه خاطرات پرفسور جهانگیر دری با حضور سفیر کشورمان در رایزنی فرهنگی ایران در مسکو رونمایی شد.

به منظور تجلیل از 50 سال تلاش مستمر جهت رشد و گسترش زبان وادبیات فارسی توسط جهانگیر دری؛ مترحم و مدرس دانشگاه در روسیه، مراسمی با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، سید حسین طباطبایی سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در این کشور و جمعی از میهمانان ایرانی و روسی علاقمند به فرهنگ و ادبیات فارسی برگزار شد.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه، جهانگیر دری را یکی از چهره های منحصر به فرد در معرفی ادبیات معاصر ایران به روس زبانان دانست که در طول بیش از پنجاه سال تلاش علمی خود، بار معرفی ادبیات معاصر ایران به علاقمندان روس را بر دوش گرفته و در این مسیر، با تمام دشواری ها، توفیقات بسیاری را کسب کرده است.

سید حسین طباطبایی، خاطرات جهانگیر دری را که به زبان فارسی شده است را مقطعی از تاریخ تعاملات و روابط ادبی و فرهنگی ایران و روسیه دانست و اظهار امیدواری کرد: سنت حسنه خاطره نویسی، توسط دیگر اساتید و ایران شناسان روس نیز تداوم یابد و امکان شناخت دقیق تر مناسبات ایران و روسیه در ابعاد مختلف فراهم آید.

در این مراسم جهانگیر دری با تشکر از برگزارکنندگان، به بیان خاطراتی از دوران پرنشیب و فراز تلاش های علمی و فرهنگی خود به ویژه در حوزه ترجمه ادبیات معاصر ایران پرداخت و به نقل نکاتی شیرین از مناسبات شخصی خود با بزرگان ادب معاصر ایران، پرداخت.

وی درباره کتاب ایرانی زنده گفت: این کتاب فرازهایی از زندگی من است؛ زمانیکه از کودکی مجبور شدم در روسیه زندگی و تحصیل کنم و آن زمان در این کشور هیچکس یک ایرانی را ندیده بود و دوستان در مدرسه نام من را ایرانی زنده گذاشته بودند.

جهانگیر دری در سال 1932 میلادی در مسکو چشم به دنیا گشود و در سال 1935 به همراه پدر و مادرش به ایران عزیمت کرد. وی در سال 1946 به دلیل انتخاب پدرش به سمت رایزن ایران در شوروی به این کشور بازگشت و پس از طی مدارج عالی علمی‌و فرهنگی در دانشگاه دولتی مسکو به عنوان بزرگترین و معتبرترین دانشگاه روسیه برای همیشه در این شهر ماندگار شد. این نویسنده ایرانی تاکنون 9 عنوان کتاب و بیش از 200 مقاله علمی ‌نگاشته است و بیش از 15 مجموعه از آثار نویسندگان ایرانی را به زبان روسی ترجمه کرده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =