واکنش کاربران خبرآنلاین به موضع‌گیری حبیب رضایی/ از قدردانی تا اتهام نژادپرستی

موضع‌گیری حبیب رضایی بازیگر سینمای ایران در برابر موضوع راه ندادن بانوان به استادیوم و ورزشگاه در ماجرای بازی‌های والیبال، با واکنش کاربران خبرآنلاین روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حبیب رضایی در صفحه شخصیاش در فیسبوک نوشته بود: ««جالبه که همه ما باور داریم زمانی که پارس ها تمدن و دین داشتند،همان زمان،اعراب قبل از اسلام،دختران خودرا زنده به گور می کردند..

و شاید صد سال دیگه و یا کمتر،تاریخ نویسان بگویند زمانی که اعراب میزبان جام جهانی بودند،همزمان ایرانی ها دخترانشان را به استادیوم راه نمی دادند....حیف.
پَرش ققنوس وار بچه های نجیب والیبال، بر همه زنان و مردان ایران زمین گوارا...همین »

این نوشته کوتاه اما بعد از منتشر شدن در خبرآنلاین، واکنش کاربران را در پی داشت.نخستین کامنت این مطلب با مضمون «فعلا که آقایون هم به زور بلیت گیر آوردند» پاسخهای زیادی گرفت. یک کاربر نوشت: «کسی جلوشون رو نگرفته خانمها برن والیبال خانمها را نگاه کنند» و الی هم نوشت: «یعنی چی؟ یعنی اولویت با شماهاس؟ یعنی اول باید شما برید و اگر احیانا جا بود ما خانمها؟» پری هم نوشت:‌ «شما به فکر کمبود بلیت نباش پارسال شما واسه خانوما بلیت گیر میآوردی؟».

کاربر دیگری هم که نوشته بود‌: «حالا تا مدتها پیش نمیدونستند والیبال چی هست» پاسخهای زیادی گرفت. مصی نوشت: «برفرض که حرف شما صحیح ؟ حالا که میدونیم چیه میخوایم بریم مثل همه جای دنیا تو سالن ببینیم؟ مشکلش چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟» زهره هم نوشت:‌ «عرضم به حضورتون در مدارس راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه زمان ما حداقل ..یکی از ورزش های تخصصی که باید برای زنگ ورزش و تربیت بدنی انتخاب می کردیم والیبال بود هر مدرسه و دانشگاهی تیم والیبال داشت و اتفاقا تماشاچی و مسابقات و جام و این ها هم داشت هیجان هم داشت ..لطفا اول تحقیق کن بعد بگو قبلا چیزی نمی دونستند ...البته رشته های دیگر هم داشت ولی کلا گفتم کسانی که فکر می کنند هنوز عهد دقیانوس است و زنان هیچی از ورزش سر در نمیارن در جریان باشن.»

بی‌نام دیگری هم نوشت: «جالبه تا همین دو سال پیش ورود بانوان به مسابقات والیبال آزاد بود، تا قبل از اینکه ایران وارد لیگ جهانی شود و نگاه ها به سمتش بیاید گویا بعضی ها نمی دانستند والیبال چیست.»

وقتی هم کاربر دیگری خاطره خود درباره واکنش یک اماراتی به عدم حضور زنان در استادیوم را تعریف کرد کاربران به آن پاسخ دادند. او نوشته بود:‌ «چرا صد سال ديگر همين الان بما ميخندند دبي با يه دوست اماراتي راجب واليبال جهاني صحبت ميكرديم از قدرت واليبال ايران خيلي تعريف كرد آخرش با لحن تمسخرآميزي گفت چرا بانوان خارجي در ايران به استاديوم ميتونند برن ولي زنان ايراني در كشور خودشون نمي تونن برن لبخند مليحي هم داشت.» 

یاسر در پاسخ به این کامنت نوشت:‌ «اون شخص اماراتی خیلی بیجا کرد که به ایرانی خندید.» یک کاربر دیگر هم در جواب یاسر گفت: «این خودمونیم که نباید اجازه بدیم کسی بهمون بخنده.» 

کاربر دیگری اما نظر متفاوتی داشت. او نوشت: «اگر آقایون برای همدلی و به نشانه اعتراض، یک بار در استادیوم حضور پیدا نمی‌کردند یا لااقل به شکل نمادین اعتراض خودشان را نشان می‌دادند اون وقت قضاوت تاریخ شاید کمی تغییر می‌کرد.» و کاربر دیگری به او پاسخ داد: «امان از دست ما آقایون که هیچ وقت عمل‌مون با زبان‌مون یکی نیست.» اما کاربر دیگری گفت:‌ «بی نام عزیز که میگی اگه اقایون ی بار نمیرفتن... فکر میکنی چی میشد باور کن هیچی نمیشه کل دنیا هر روز این موضوع رو تیتر کرده هیچی نشده با نرفتن اقایونم هیچی نمیشه... مشکل از پایس ولی واسم سواله یعنی تو این کره خاکی فقط ما خوبیم باقی کافرا….» یک نفر دیگر هم نوشت:‌ «اینطوری هم عدم حمایت مردم از تیم رو نشون می دادن هم موضوع بیشتر از همیشه امنیتی می شد و عملا قضیه حضور خانما به حاشیه کشیده می شد و غیرممکن. بذارین با آرامش حل شه»

کاربران زیادی هم از حبیب رضایی بابت این موضع‌گیری از او تشکر کردند اما ستاره نوشت: «چه نژاد پرستانهایا لازم بود برای نشان دادن اندوهتان از عدم حضور بانوان در ورزشگاههابر طبل نژاد پرستی بکوبید و تقابل میان عرب ها و پارسیان را مطرح کنید..ایا شما تاریخ صدر اسلام را مطالعه کرده اید تا بدانید ریشه انچه میگویید از کجا اب میخورد.متاسفم خوب میدانید که چه گونه از اب گل الود ماهی بگیرید و از عواطف پاک دختران در مورد یک موضوع به نفع موضوع دیگر که سنخیتی با هم ندارند استفاده کنید.چرا نمیگویید که نجیب محفوظ نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبی است و ما نویسنده ادبی برنده جایز نوبل ادبی نداریم.راستی چرا از جبران خلیل جبران ،یحیی حقی،نازک الملایکه،می زیاده ،طه حسین,جمیله بوحیرد و....نمیگویید ان ها همه عربند.....نژادپرستی وتعصب را متوقف کنید لطفن.» اما یک کاربر به او این گونه پاسخ داد:‌ « میشه مطالعات خودتون رو بالا ببرید و ببینید که زمان قبل از اسلام زبان عربی اینقدر گسترش نداشت؟ حتی شمال عربستان هم فارسی حرف می زدنند. پس به خود نگیرید و وقتی صحبت از اعراب زمان جاهلیت است بدانید که منظور عربستان است. پس این حرف ایشون نژادپرستی نیست.»

بی‌نام دیگری هم نوشت:‌ «تمام این نویسنده ها که گفتی و تمام دانشمندانی که عرب می خوانند در واقع عرب نیستند بلکه معرب شدند یعنی به زور شمشیر زبان عربی را بر آنها تحمیل کردند از لبنان بگیر تا شاخ افریقا و...منظور از عربی که ما میگیم عربهای شبه جزیره هستند.» و سعید هم گفت:‌ « دوست گل من، به مفاخر عرب دقت کردی، همگی تنها در رشته های ادبی و کلامی تبحر دارند، تا به امروز نام یک ریاضی دان عرب، فیزیکدان عرب، مهندس و یا پزشک عرب که از مشاهیر باشه رو شنیدی ؟... می دونستی اعراب به علم حساب میگن ریاضی، یعنی باید ریاضت بکشی و بفهمی .... اون نوابغ عرب که شما نام بردی انگشت کوچیکه بوعلی سینا، پرفسور سمیعی، پرفسور حسابی و ... نمیشن.»

کاربری هم به نام قاطع‌زاده نوشت: «بیخود مسائل را بهم گره نزنید؟ زنده بگور کجا حضور بانوان کجا؟ چه ربطی دارد ؟ شماها نمی خواهید قبول کنید که اینجا نظام مقدس جمهوری اسلامی جاری و ساری ست و باید پایبند به اصول و ارزش ها باشیم . صد سال یا هرچند سال دیگر هر کسی می خواهد هر حرفی بزند ، بزند مهم حفظ شان و ارزش های زن از نظر اسلام است نه تحریف تاریخ توسط معاندان.» که این کامنت هم با واکنش روبرو شد. 

بی‌نام در پاسخ به این کامنت نوشت:‌ «اگه اينجا ... مقدسه چرا بيت المال و حق مردم ضعيف رو مثل اب خوردن بالا مي كشن ابم از اب تكون نمي خوره اگه اينجا اينجور كه شما مي گي هست چرا يدونه مسيول بخاطر اين اختلاسها از مردم عذرخواهي نكرد.» و م م هم گفت:‌ «جدی میگی؟؟؟؟با ورود خانمها به ورزشگاه شان و منزلتشون میره زیر سوال؟/شما چیکاره ی خانمایی..به شما چه ربطیییی داره؟؟؟شما نگران خانواده ی خودت باش..والسلام تورو خدا چاپ کن.» و کاربر دیگری گفت:‌ « وقتی میگیم تک بعدی هستین بهتون بر میخوره برادر یا خواهر من این بانوان محترمی که میخوان برن استادیوم همونایی هستند که در جامعه کنار دیگران زندگی میکنن همونایی هستند که میرن راهپیمایی 22 بهمن و .... همونایی هستند که تو صف رای نشون میده و شما میبینی میرن خرید و.... اینطوری باشه که باید مملکت رو از وسط نصف کرد.»

صالح هم گفت: «اول نژاد پرستی ممنوع. دوم ما باید تابع راه هدایت باشیم نه حرف دهان این و آن که در مورد ما چه می گویند. سوم حضور در ورزشگاه ها مستلزم اظهار شادی و حرکات خوشحالی است که قابل کنترل هم نیست و این با پوشیدگی زن و متانت او در مقابل نامحرمان منافات دارد که این پوشیدگی و متانت لازمه ی سعادت جامعه و جلوگیری از فساد است.» که سمیرا در جوابش نوشت‌: «نژادپرست شمایید یا ما که می‌گید خانوما برن بمیرن.» و محمد هم نوشت:‌«مخلص برادر داعشی‌مون هم هستیم.» 

یک کاربر دیگر هم گفت آنهایی که جلوی حضور خانم‌ها را می‌گیرند به اسلام ظلم می‌کنند و علی هم نوشت:‌ «بنظر شخصي من زنان ايراني بسيار بافرهنگ و شعور هستند و رفتن به استاديوم تنها يك حق كوچكي است كه دارند بايستي به بانوان كشور بيشتر توجه شود كه فكر نكن خارجي ها يا آنور آب با ما خيلي فرق دارند اگر وارد اين محل ها شوند باور كنيد خيلي عادي خواهد شد و روزبه روز بهتر خواهند شد.» 

یه نفر هم گفت:‌ « سلام..... من که میگم این قضیه رو بیخودی با اسلام قاطی نکنین. یعنی اسلام قطعا و بدون شک با حضور خانم ها در استادیوم مشکل نداره. به خدا مشکل بی فرهنگیه......بی فرهنگی..... منظورم فقط بی فرهنگی آقایون نیست ها....من خودم یه خانومم و میدونم متاسفانه این بی فرهنگی گاهی از جانب بعضی از خانم ها هم هست....من میگم همون قدری که آقایون حق دارن استادیوم بیان خانم ها هم حق دارن نه کمتر نه بیشتر. ولی من با اینکه خودمم یه خانمم اگه توی این مملکت یه کاره ای بودمم تا وقتی فرهنگ درست رفتار کردن خانم ها و آقایون توی استادیوم آموزش داده نشده و جا نیفتاده اجازه ورود خانم ها رو نمیدادم والا.........بعضیها متاسفانه فرهنگ یه چیزی رو ندارن فقط هی میگن حق ما ضایع شده.....فلان شده........انصافا اینطور نیست؟؟؟»  

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    5 26
    من ورزشگاه بانوان نرفتم خانم ها هم به ورزشگاه آقایان نیامده اند. این به آن در
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    1 5
    اینا همه بهانه است..فرعو گرفتیم اصلو ول کردیم
  • مازنی RO ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    25 9
    آفرین به حبیب رضایی
  • هومن US ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    16 5
    کاش چاپ بشه. منم دلخوشی از اعراب ندارم. اما اجازه بدین پاسخ دوستی که گفتند دانشمند عرب نداریم رو بدم. من دانش آموخته دانشگاه بوستون هستم.عداد زیادی از اساتید برجسته ییما که اکنون مشغول به تدریس هستند اعراب هستند. بخوامید لیست دانشمندان عرب رو. فقط عراقی ها رو‌میگم. دلاور علاالدین. هدا صلیه مهدی. ریهاب تاها. سعد الداوله. و خیلی های دیگه که فقط کافیه سرچ کنید. حتی اگر در بیسوادی محض باشن هم پیرفته نیست که یک کار قبیح رو با یک‌کار قبیح تر پاسخ داد. و بعد داعیه اخلاق هم داشت. دوره ای که مژاد برتری داشت مربوط به هزاره ی قبل از میلاد و دوره های برده داری بود. از تمدن ما جز چهارتا نماد مگر چیزی مونده که اینقدر سنگشو به سینه میزنید. کاش این رو نداشتیم که بفکر ساختن تمدن جدیدی بودیم
  • بهروز IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    12 4
    من با این نظر آخری که تو متن اومده بود کاملا موافقم . مشکل بی فرهنگیمونه
  • یه ایرانی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    4 2
    شرع و عرف و منافع ملی هر کدوم سر جای خودش. نمیدونم کدوم در اولویته ولی هر سه مهمن.اول اینکه بچه های تیم ملی توی زمین خودی بهتر بازی میکنن پس ما باید به فکر منافع ملی مون باشیم چون اگه میزبانی رو از دست بدیم این امتیاز از ما گرفته میشه.عرف جامعه هم پذیرای رنان در ورزشگاه ها هست،فقط یکم همکاری خانوما و آقایون داداشام رو میخواد که میتونن به عشق سرزمینشون یه جورایی درست رفتار کنن تا کل قضیه بهانه دست کسی نده.و در پایان،دین ما قرار نیست تغییر کنه اما باید به زبان روز ترجمه بشه.و دین ما، طبق چیزی که من فهمیدم تو همچین قضیه ای اگه ناهنجاری اخلاقی پیش نیاد در این مورد مشکلی نداره که اونم با رعایت شخصی هر فرد حله.اینقد مسائل هست که به همین سادگی قابل حله و چون جنبه سیاسی پیدا میکنن به بیراهه میرن
  • گيلاني IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    7 5
    براي اينكه سوء تفاهم نشه و احيانا انگ نژادپرستي به كسي وصل نشه اينطوري بگيم بهتره . سال 2556 ميلادي نسلهاي آينده ما كه به اين برهه تاريخي نگاه مي كنن به ممانعت زنان براي حضور در ورزشگاهها ، گم شدن بي سر و صداي يك دكل نفتي و غيره مي خندن
    • افشین RO ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
      0 1
      چرا بچه مچه میکنی؟ مگه دکلم داریم؟؟؟؟ اینا تبلیغاته آقا ... والا خودم میرفتم دکلو میاوردم