یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گلایه کرده که دفتر اسناد رسمی برای رهن گذاشتن خانه او جهت دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی، بیش از ۳۶۰ هزار تومان مطالبه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعرفه های دریافتی در دفاتر اسناد رسمی، همگی دارای میزان مشخص و معلومی است که توسط رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک اخیرا، مورد بازبینی و افزایش قرار گرفته است. با این حال برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم می گویند تعرفه های خدمات ثبت را برای آنها به گونه ای حساب کرده اند که احتمال دریافت مبلغ بیشتر وجود دارد.
مخاطبی که خود را احمد معرفی کرده است، در این باره نوشته: با سلام و درود بخاطر 50 میلیون وام که سند در رهن بانک رفته محضر سه مبلغ 1207406 ریالی از بنده دریافت کردند در ضمن شیرینی هم میخواستند لطفا به گوش مسولین برسانید .با تشکر


دریافت اضافه تعرفه قابل پیگیری است
طبق بخشنامه شماره ۷۷۸۱۱/۹۴ مورخ ۱۲/۵/۹۴ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که طبق تفویض اختیاررئیس قوه قضاییه صلاحیت تعرفه گذاری را در این باره دارد، میزان دریافت تعرفه توسط دفاتر اسناد رسمی به صورت زیر، اصلاح شده است.


همانطور که می بینید تعرفه حق التحریر دفاتر اسنادرسمی برای معاملات رهنی ۵۰۰ میلیون ریالی، کمتر از ۳۶۰ هزار تومان می شود. لذا در صورتی که چنین تعرفه خارج از قانونی از طرفین معامله دریافت شود، طبق همین بخشنامه، فردی که برای معامله رهنی او اقدام به دریافت تعرفه ای بیش از میزان مصوب شده است، می تواند به معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره کل ثبت استان مربوطه، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی اداره ثبت و اداره ثبت شهرستان محل وقوع معامله مراجعه و طرح شکایت کند. لازم به ذکر است کانون سردفتران و دفتریاران نیز درباره تخلفات صنفی دفترخانه ها، صلاحیت رسیدگی به شکایات را دارند.
البته این را نیز باید در نظر داشت مطابق ماده ۵۰ قانون ثبت، وجوهی که برای تنظیم و ثبت سند دردفا‌تر اسناد رسمی وصول می‌شود ۴ نوع است:
۱-حق تحریر طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستری
۲-حق ثبت به ماخذ ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت
۳-مالیات و حق تمبر برابر مقررات مالیاتی
۴-سایر وجوهی که طبق قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول است
بدیهی است محاسبه تمامی این مبالغ در صورتی که مشتری احساس می کند دریافت خدمات ثبت بیش از تعرفه مقرر است توسط نهادهای نظارتی قابل بررسی است.


۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    6 2
    جا داره مسئولین رسیدگی کنن
  • هادی IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    3 1
    مبلغی که دفترخانه باید بگیرد زیر سند ذکر می شود که دفترخانه مکلف است دقیقا همان مبلغ را بگیرد نه بیشتر و نه کمتر در غیر این صورت می توان به بازرسی اداره ثبت شکایت کرد فقط دو نکته: اول اینکه اگر وام 50 میلیون باشد مبالغ بر اساس 50 میلیون انجام نمی شود بلکه بر اساس مبلغ بازپرداخت مثلا 60 میلیون محاسبه می شود دوم اینکه اگر استعلامی انجام شود هزینه آن جدا محاسبه میگردد
  • نظری IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 2
    این اقا اشاره نکرده که تعرفه حق التحریر وام با بازپرداخت وام محاسبه میشه نه خود پنجاه تومن اگه باز پرداخت وام صدمیلیون شودهمون مبلغی که اون اقا پرداخته زیاد تفاوتی نداره نیم دصد از صدمیلیون حق الثبت دولت می باشد ارزش افزوده هم که دارهاگه مردم میخوان هزبنه سند پایین بیاد از نمایندگان محلس بخوان حق الثبت و ارزش افزوده را تعدیل کنند تا به مردم فشار زیاد نیاد
  • سید رامین A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    8 2
    درج این خبرازمنبعی بااین همه اعتباربعیدبودچون بدون مشورت ودریافت نظر حتی یک کارشناس تهیه شده است اولابانک مبلغ وام رابه همراه سودوسایرمخارج به دفاتراسنادرسمی اعلام میکندکه دفاترملک وام گیرنده رادر مقابل کل آن مبلغ دررهن بگیرندبطور مثال بانک مسکن مبلغ وام چهل وپنج میلیون تومانی راحدود نودمیلیون اعلام میکند درحالی که وام گیرنده فکرمیکندمبلغ همان 45 میلیون تومان است دوما همانطور که درپایان مطلب آمده است مبالغ دیگری نسبت به آن مبلغ اعلامی ازسوی بانک توسط دفاتراسنادرسمی اخذمیشودکه اصلا هیچ ارتباطی بادفاترندارندومستقیمابه خزانه دولت واریزمیشودولی چون دفاتر اسناد رسمی سردفتران مامور رسمی دولت هستند موظف به وصول وجوه دولتی هستند بدون داشتن نفعی که قسمت اعظم هزینه سند همان مبالغ دولتی است
  • کاربر A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    7 8
    ترابخدا ازاینهابگذریم چرادفترخانه هاهنوزپس ازتعویض پلاک که طبق فرمایش ریس راهنمایی رانندگی که درسال 91ازطریق رسانه ها وحتی صداوسیما به مردم اطلاع رسانی شد هنوزمیگن بایدسندقطی انتقال داده شوداین یعنی چی من خودم دودستگاه خودروخریداری کردم باقانون جدید وفقط تعویض پلاک کردم مگربه غیرازاین است که بالای برگ سبز تعویض پلاک نوشته شده شناسنامه مالکیت خودرو دیگه سندقطعی چه معنادارد دفترخانه هابهمین بهانه کلی مبلغ که بستگی به مدل ماشین داره بمردم تحمیل میکنند این کانون سردفترهافقط بفکرمنافع سردفترهاست چون تمامشان دفترخانه دارهستند خداروخوش نمیاد بمردم زورگویی کنند هیچکسی هم بخصوص دستگاه قضایی چیزی به اینهانمیگه وفقط روزبروز قوانینی برای پرکردن جیب خودشان وصف میکنند بداداین ملت شریف برسیدهمشون سر
  • دفتریار دفتر اسنادرسمی A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    14 6
    با سلام لطفا جهت تنویر افکارعمومی و رفع شبهه این پاسخ درج کنید: هزینه سندرهنی براساس مبلغ 500 میلیون ریال رهن شامل 1 حق الثبت به مبلغ: 2/500/000 ریال 2 حق التحریر به مبلغ: 2630000 ریال 3 با فرض اینکه سند در 4 برگ تنظیم شده باشد مبلغ 300/000 ریال بابت وجه اوراق اضافه 4 مالیات برارزش افزوده 263700 ریال 5 هزینه صدورالکترونیکی سندرسمی 50000 ریال و جمع کل: 5/743/700 ریال. البته چنانچه درقرارداد بانکی مبلغ اعلامی توسط بانک به اصل مبلغ 50 میلیون تومان هزینه های کارمزد و سود نیز اضافه گردد قطعا محاسبات سند براساس مبلغ اعلامی بانک خواهد بود. با تشکر