توافق آب وهوایی سازمان ملل درپاریس به تصویب رسید/گامی تاریخی برای کند کردن آهنگ گرم شدن زمین

توافقنامه آب وهوایی سازمان ملل روزشنبه پس از دوهفته مذاکرات درپاریس به تایید نمایندگان 195 کشور جهان رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق این توافقنامه برای اولین بارتقریبا تمامی کشورهای جهان متعهد به کاهش گازهای آلاینده می شوند.
پیش ازاین درروزشنبه لوران فابیوس وزیرامور خارجه فرانسه پیش نویس این توافقنامه که به گفته او«بلندپروازانه ، متوازن ومنصفانه» است را به نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس ارائه داده بود.
هدف ازاین توافق آب وهوایی تغییر اقتصاد برمبنای سوخت فسیلی جهان درچند دهه آینده و کُند کردن آهنگ گرم شدن زمین است.
این توافقنامه تعهداتی را شامل اختصاص حدود یک صد میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در بر می گیرد.
بیست ویکمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب وهوایی سازمان ملل متحد (CCNUCC ) ویازدهمین نشست اعضای پیمان کیوتو (CMP-11) با عنوان کنفرانس آب و هوایی پاریس از 30 نوامبر (9 آذر) آغاز به کار کرده بود.

سند 32 صفحه‌ای مقابله با تغییرات آب و هوایی با حمایت سازمان ملل تصویب شده و از لحاظ قانونی برای کشورها الزام‌آور است. 

بر اساس این سند، کشورها متعهد خواهند شد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. 

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که ریاست این نشست زیست‌ محیطی را بر عهده دارد، امروز در یک نشست خبری، سند به دست آمده را «منصفانه» و از لحاظ قانونی «الزام‌آور» توصیف و اعلام کرده بود که این سند بر عزم کشورها برای جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین صحه می‌گذارد.

وی افزود: «تصویب این سند، چرخشی تاریخی و فرصتی استثنائی است که برای ما پیش آمده است.»

بر اساس این سند، کشورهای جهان متعهد شده‌اند که میزان افزایش دمای کره زمین کمتر از 2 درجه سانتیگراد باشد. همچنین کشورها تلاش خواهند کرد تا این افزایش از سقف 1.5 درجه سانتیگراد فراتر نرود. 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امروز، آن را «نقطه عطفی تاریخی» توصیف کرده است.

بنابر اعلام شبکه یورونیوز، این توافق که انتظار می‌رفت روز جمعه حاصل شود، به دلیل اختلافات بر سر محتوای آن با یک روز تأخیر به امروز شنبه موکول شد.

نحوه کمک به کشورهای در حال توسعه برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی پاک از موضوعات مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

طی روزهای گذشته حامیان محیط زیست تلاش کردند تا با شیوه های مختلف نمایندگان حاضر در کنفرانس پاریس را به اقداماتی جدی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین وادارند که از جمله این اقدامات خلق پیام «گزینه دیگری وجود ندارد» بر روی برج ایفل بود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =