۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲

اقتصادنیوز نوشت: یک کارشناس بازار ارز معتقد است: شایعه ارز تک نرخی در محدوده 3300 تومان و شائبه کنترل دولت برای کاهش نرخ ارز با نزدیکی به انتخابات، نرخ دلار در بازار آزاد را کاهش داده است.

امیرمحمد خدیوی اظهار کرد: بازار آزاد ارز در چند روز اخیر تحت الشعاع دو موضوع اصلی شایعه تک نرخی شدن ارز در محدوده قیمتی 3300 تومان و شائبه کنترل دولت در راستای جلب رضایت عمومی با نزدیکی به انتخابات اسفندماه، قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه،‌ متاسفانه کاهش قیمت دلار به عنوان یک افتخار در بین دولت‌ها جا افتاده است، ادامه داد: دولت یازدهم رشد نرخ دلار را با یک شیب منطقی همواره رعایت کرده که این موضوع مورد قبول تمام افراد فعال در حوزه اقتصاد بوده و به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی تاکنون در دوران فعالیت خود در بانک مرکزی را به صورت استاندارد این امر را مدیریت کرده است.

این کارشناس بازار ارز خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت کاهش قیمت دلار منطقی نیست و نباید با توجه شرایط اقتصادی کشور از کاهش نرخ ارز دفاع کرد.

خدیوی یادآور شد: تک نرخی کردن ارز یک پروسه طولانی مدت است و نمی‌توان آن را با زور و کنترل‌های غیرمتعارف به سرانجام رساند. نرخ دلار را بدون برنامه ریزی بلندمدت و با کنترل‌های غیرمتعارف نمی‌توان تک نرخی کرد، بازارها در تمام دنیا تحت تاثیر عرضه و تقاضا هستند و نباید به صورت دستوری با آن‌ها برخورد شود.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    67 3
    آقای کارشناس محترم، در چند روز اخیر قیمت جهانی طلا بالارفته و طبیعتا ارزش ارزها من جمله دلار پایین آمده است. ضمنا کاهش نرخ ارز با این کار دولت رخ نخواهد داد، بلکه دلار دولتی دارد 300 تومان دیگر گران می شود تا تک نرخی باشد چرا نمی فهمید.
  • افشین IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    19 4
    این کارشناس ارز احتمالا ابوی نیستن که زیر کرسی افاضات می فرمایند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    17 2
    کاهش قیمت؟ زرشک.
  • سیا IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    13 3
    الان بانک مرکزی به تکاپو افتاده تا دوباره قیمت را بالا ببرد، دو روز اسکناس تو بازار عرضه نکند قیمت به 4000 دلار هم میرسد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    20 2
    به اين كارشناس بفرماييد ارزش خود دلار پايين اومده حتي دلار در برابر لير يا يورو ضعيف شده ماه پيش صد دلار بيش از ٣٠٠ لير ارزش داشت الان حدود ٢٩٢ لير ارزش داره يا اگه توجه كنيد تو بازار ازاد قيمت يورو تغير محسوسي نداشته
  • history A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    7 12
    علت اصلی افزایش نرخ ارز و در واقع کاهش ارزش پول ملی فعالیت های سوداگرانه یک عده در قالب صراف هست که اگر این بازار را به من بسپرند در عرض یک هفته نرخ دلار دولتی و آزاد را به زیر هزارتومان خواهم رساند. فقط یک ذره عرضه و مسئولیت پذیری می خواهد.... نرخ برابری واقعی دلار به ریال 7600 ریال است حتی نه یک ریال بیشتر از این، تازه باید به زیر 1000 ریال برسد....
    • سیا A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      2 1
      دوست عزیز ، قیمت ارز را دلالان تعیین نمیکنند ، میزان عرضه و تقاضا تعیین میکند ، در تمام کشورهای دنیا جز ایران ، دولتها با تزریق اسکناس به بازار آزادصرافیها توازن ارزش پول کشورشان را تعیین میکنند، دلالها که دلار از خارج نمی آورند بفروشند بلکه این بانک مرکزی است که با تهیه اسکناس دلار یا یورو و میزان تزریق آن به بازار آزاد است که این نرخ را تعیین میکند. حال اگر بانک مرکزی از میزان تقاضا کتر ارز تزریق کند قیمتها بالا میرود و اگر بیشتر تزریق کند قیمتها پایین خواهد آمد . اگر دلالان باعث افزایش قیمت ارز شدند پس چرا سیستم قیمت دلار را رسما از 1020 تومان ابتدا به 2400 و بعد به 2650 و حالا به 3000 تومان افزایش داده است،
    • ایرانی EU ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
      1 0
      احتمالا شما دکتر محمود هستین؟
  • کیان A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    10 1
    قیمت ارز بالا بره مردم و کارشناس ها تاسف میخورند.پایین هم بیاد ناراضی هستن.با این همه کارشناس تو کشور باید از نظر اقتصاد تو دنیا اول باشیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    10 1
    کارشناسی که می فرماید "متاسفانه کاهش قیمت دلار به عنوان یک افتخار در بین دولت‌ها جا افتاده است" نمیدونه کاهش ارزش پول ملی به معنی تضعیف قدرت اقتصادی اون کشور در برابر سایر کشوررها هست که میگه متاسفانه؟ طبیعیه که اگر هر دولتی بتونه ارزش پول ملی رو واقعانه صوری و کوتاه مدت افزایش بده باید هم افتخار کنه.
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    9 18
    صادرات فاتحه اش خوند است با دلار ۳۳۰۰