علی مطهری منادی «صدای ملت»/ روایتی از منش و روش مردی که زیر بیرق چپ و راست نرفت

علی مطهری دیگر سالهاست که از زیر سایه «فرزند شهید مطهری» بودن، بیرون آمده است و یک سیاستمدار محبوب و البته جنجالی در سیاست پارلمانی ایرانی شده است.

فاطمه استیری: می‌گفتند آقازاده است، همان سال 82 که یکباره عزم کرد فقط بر صندلی استادی دانشگاه تکیه نکند و کرسی‌های سبز بهارستان هشتم را نشانه گرفت. پسوند «فرزند» شهید مطهری بودن آن روزها وجه شناسايي علی مطهری بود. فرزند سوم سیاستمدار شهید اما فاصله «فرزندِ شهید مطهری» بودن تا «علیِ مطهریِ سیاستِ ایران» شدن را به سرعت طی کرد تا تبدیل به یکی از مطرح ترین چهره‌های سیاست پارلمانی ایران شود.

او گرچه زمانی با حمایت و تلاش حامیان رییس جمهور سابق در لیست اصولگرایان قرار گرفت و توانست راهی بهارستان شود اما این امر از مطهری، نماینده‌ وامدار و حامی محمود احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم نساخت و از قضا در نقد سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت سابق تا آنجا پیش رفت که زمانی فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام و نگارنده معجزه هزار سوم در مطلبی نوشت «ای کاش اشتباه احمدی نژاد یا نمایندگانش باعث نمی‌شد که این آقازاده به مجلس راه یابد.»

رونمایی از رابطه مرید و مرادی احمدی‌نژاد و مشایی

مطهری که سال‌های اول مجلس هشتم را بی‌حاشیه و کمرنگ طی کرده بود در ماجرای استیضاح علی کردان وزیر کشور دولت نهم به دلیل جعل مدرک تحصیلی در کنار احمد توکلی قرار گرفت و کم کم انتقادات خود به دولت را آشکار کرد. وی که در طول 4 سال حضورش در مجلس عضو کمیسیون فرهنگی بود، انتقادات زیادی را  متوجه سیاست‌های فرهنگی دولت کرد که اوج آن به طرح موضوع مکتب ایرانی از سوی اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر و مرد محبوب رییس دولت باز می‌گردد، تا آنجا که وی محمود احمدی نژاد را مرید مشایی دانست.

انتقادات مطهری از دولت احمدی نژاد اما به همین جا ختم نشد او بارها نسبت به قانون گریزی‌های دولت و برخورد قاطع مجلس با او هشدار داد و خواستار برخورد محکم برای جلوگیری از استبداد و دیکتاتوری از سوی رییس‌جمهور شد «رئیس جمهور می‌گوید من قانونی را که منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم امضا و اجرا می‌کنم و قانونی را که منطبق بر قانون اساسی تشخیص ندهم امضا و اجرا نمی‌کنم؛ این یعنی استبداد و دیکتاتوری و به توپ بستن مجلس. چنین شخصی حتی یک روز هم نباید در مسند قدرت باقی بماند».

سوال از رییس‌جمهور و ساختارشکني پارلماني

اوج تلاش‌های منتقدانه فرزند شهید مطهری نسبت به دولت‌های محمود احمدی‌نژاد به اسفند 90 باز می‌گردد مطهری که معتقد به تغییر رویکرد و شعارهای احمدی‌نژاد بعد از حضورش در کسوت رییس جمهوری بود در نقد او تا بدانجا پیش رفت که توانست بعد از کش و قوس‌های فراوان که حتی تا پای درخواست استعفایش از سمت نمایندگی هم پیش رفت، اولین رییس دولت را برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به مجلس بکشاند. هرچند این جلسه با پاسخ‌های مزاح گونه و شوخی‌های رییس دولت، خواست نهایی نمایندگان را محقق نساخت اما نام مطهری را به عنوان اولین نماینده‌ای که موفق شد رییس جمهور را مجبور به پاسخگویی به مجلس کند، در تاریخ پارلمانی کشور ثبت کرد.

از منتهی الیه راست تا منتهی علیه چپ

مطهری می‌تواند چپ و راست را له یا علیه خود بسیج کند، وقتی عزمش بر ورود به مباحث فرهنگی از جمله حجاب باشد آنقدر سفت و سخت جلو می‌رود که اصولگرایان هم کمتر به پایش مي رسند و اصلاح‌طلبان هم از او دلخور مي شوند. او هنگامي که در رداي حمايت از آزادي هاي سياسي مصرح در قانون اساسي، در مي آيد نيز عمدتا مطالبي را عنوان مي کند که کمتر اصلاح طلبي در سالهاي گذشته با توجه به مضيقاتي که وجود داشت، جسارت بيانش را داشت و رسانه ها هم چون گوينده علي مطهري بود با تيب خاطر آن را منتشر مي کردند اما اگر گوينده يک چهره اصلاح طلب بود، دستخوش سانسور مي شد!

از همين رو، اصولگرایانی که زمانی مطهری را برادر هم کیش سیاسی خود می‌دانستند، زمانی دیگر خواستار حذف او از فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم شدند. گرچه این امر در نهایت محقق نشد اما دلخوری از مشی سیاسی فرزند شهید مطهری آنقدر ریشه‌دار بود که در نهمین دوره انتخابات مجلس رخ بنماید و در نهایت با تلاش چهره‌های نزدیک به جمعيت رهپویان، جمعيت ایثارگران و دیگر نواصولگرایان، مطهری در لیست 30 نفره اصولگرایان تهران قرار نگیرد. همین امر هم کلید جدایی رسمی مطهری از اصولگرایان را زد تا او راه خود را رسما از راست‌ها جدا کرده و «صدای ملت» را نماد خط و ربط سیاسی خود کند.

مطهری اما بدون حمایت جبهه متحد اصولگرایان در همان انتخابات توانست رای بالایی را از پایتخت نشینان بگیرد تا نشان دهد که اگر «سیاست ورزی» او به کام اصولگرایان خوش نیامده است اما مهم «مردم» بوده اند که علی مطهری سیاستمدار را بدون وابستگی به چپ و راست پذیرفته و خواستار هستند.

رویارویی با اصولگرایان تندرو و همراهي با اصلاح طلبان

شاید از همین رو بود که مطهری در مجلس نهم سیاستمداری بی پرواتر و جسورتر از قبل شد و در نقد سیاست های دولت و افراطی گری و تندروی محکم تر قدم برداشت. آنگونه که زمانی روزنامه کیهان دیگر او را نه اصولگرای جدا شده از برادرانش که یک اصلاح طلب معرفی کرد. این زمزمه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و آن زمان که مطهری در طیف حامیان کاندیداتوری ایت الله هاشمی قرار گرفت، بلندتر شد تا نتايج انتخابات تهران نشان دهد که او در کنار ديگر چهره هاي اعتدال گرا و اصلاح طلب حاضر در ليست اميد، بتواند دومين نماينده منتخب پايتخت شود. 

اصلاح‌طلبان مریدان پروپاقرص علی مطهری!

وقتی صحبت از سیاست ، حقوق مدنی و شهروندی و دموکراسی باشد، او مدافع آزادی بیان می‌شود، مدافع رفع حصر، مدافع فضای باز سیاسی برای نقد کردن و ... گرچه برخی اظهارات او را متناقض می دانند اما خودش معتقد است «راه واقعی‌اش در میانه زمین است».

او حتی زمانی که اصلاح طلبان منتقد مواضع فرهنگی‌اش می‌شوند، می گوید: «می‌دانم گروه‌های اصلاح طلب یا تیپ به اصطلاح متجدد و امروزی مواضع فرهنگی من را چندان قبول ندارند. اما همان‌ها هم می‌گویند چون این حرف ها از روی صداقت است، می پذیریم. مردم هم می‌دانند که نظرات فرهنگی من تند و افراطی نیست.»

علاقه اصلاح گرایان به مردی که نه خود را اصولگرا می‌داند نه اصلاح طلب زمانی بیشتر شد و رنگ و بویی متفاوت گرفت که علی مطهری از سال 88 به بعد از تریبون رسمی مجلس روایتی متفاوت از اتفاقات ریاست جمهوری آن سال ارائه می داد و خواستار آن بود که در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی، احمدی نژاد هم محاکمه شود. او حتی در چند سال اخیر بارها دست به قلم برده و چندین نامه خطاب به رییس قوه قضاییه، آیت الله جنتی، دادستان کل کشور و  حتی حسن روحانی نوشته و خواستار رسیدگی به مساله حصر شده است.

این اقدامات از سوی فردی که تا آن روزها بدون شک فقط برچسب اصولگرایی داشت برای اصلاح طلبان آنقدر خوش آمده بود که کم کم فاصله های خود را با فرزند شهید مطهری کمتر و کمتر کنند.

سال 92؛ موعد پیوند اعتدالیون اصولگرا و اصلاح طلب

سال 92 که موعد همگامی و همراهی اصولگرایان اعتدالی و اصلاح‌طلبان بود، نزدیکی اصلاح طلبان به مطهری را بیشتر و البته دور شدن اصولگرایان از او را تعمیق کرد، چه آنکه او نیز در ابتدا موافق کاندیداتوری هاشمی بود و بعد از ردصلاحیت آیت الله به مثابه اصلاح طلبان در طیف حامیان حسن روحانی قرار گرفت.

این نزدیکی تا بدانجا پیش رفت که 2 سال بعد، اصلاح طلبان که سرخوشانه وارد گود رقابت مجلس دهم شده بودند از همان ابتدا از علی مطهری به عنوان گزینه‌ای که می تواند در لیست آنها قرار بگیرد سخن می‌گفتند، گرچه ردصلاحیت‌های گسترده آنها را مجبور به قرار دادن چهره‌های اصولگرای دیگر در لیست نهایی تهران و شهرستان‌ها  کرد اما علی مطهری بدون شک دیگر برای آنها یک چهره اصولگراي صرف نبود. او سیاستمداری مستقل بود که در اصلاح گرایی حتی از نامداران اصلاح طلبی هم گاها جلوتر حرکت می کرد.

حتی آنجا که برخی تندروهای اصلاح طلب تلاش کردند رای آوردن مطهری در این دوره از انتخابات مجلس را به قرار گرفتنش در لیست اصلاح‌طلبان ربط بدهند، افرادی از درون همین جریان این تفکر را به نقد کشیدند. چرا که برخی کاندیداهای اصلاح طلب فقط صرف قرار گرفتن در بالای لیست اميد که به ترتیب حروف الفبا بسته شده بود، آرای زیادی کسب کردند، اما علی مطهری که در رتبه 25 لیست اصلاح طلبان قرار داشت توانست پا به پای عارف جلوتر از دیگر کاندیداها حرکت کند و رای دوم تهران را به نام خود ثبت کند. امری که حکایت از آن داشت که نه فقط اصلاح طلبان که برخی اصولگرایان نیز مطهری را مرد شایسته برای حضور در کسوت نمایندگی مجلس دهم دانسته و نام او را بر برگه رای شان نوشته‌اند.

مطهری وکیل الدوله نشد

علی مطهری اما در دو سال و اندی که از روی کار آمدن دولت روحانی گذشته است نشان داده است در قالب حمایت از روحانی حاضر نیست که تبدیل به وکیل‌الدوله شود. آنگونه که بارها به سیاست های فرهنگی دولت انتقاد کرده و حتی در مخالفت با وزرای پیشنهادی رییس دولت هم پشت تریبون قرار گرفته است.

شاید از همین روست که جمله معروف «مجلس دهم دیگر یک علی مطهری نخواهد داشت» چه پیش از انتخابات مجلس و چه این روزها تبدیل به یک عبارت رايج در ادبیات سیاسی شده و «مطهري» متر و میزان نماینده خوب بودن شده است. او که روزگاري «مدرس زمانه» خوانده مي شد حالا خودش معيار «نمايندگي شايسته» است.

علی مطهری دیگر این روزها نه فقط فرزند شهید آیت الله مرتضی مطهری که میزان و معیار «نمایندگی» شده است، مردی که معتقد است  «مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین هایی که به شخص او می شود، کرخ و بی حس است ولی در مقابل پایمال شدن حقوق مردم حساس است.»

مطهری حال با تجربه 8 سال نمایندگی، دیگر آنقدر راه و رسم سیاست ورزی را همراهی با داماد ديپلمات و پارلماني خانواده علی لاریجانی آموخته، که چون او وجهه سیاسی اش بر وجهه و سابقه فرهنگی اش غلبه کند.

خردادماه که بیاید هرم سبز بهارستان، پذيراي نمايندگان مجلس دهم خواهد بود و بايد ببينيم که بنا بر پيش بيني برخي اعضاي اين مجلس، «علی مطهری های دیگری» هم در آن خواهند بود يا نه؟!

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 16
    حرفهایش خوب است اما نمی دانم چرا ممنوع التصویر و النفس نمی شود در ضمن هر کس را انقدر بزرگ می کنید که خودش هم باورش می شود وظیفه اش را انجام می دهد و نه بیشتر فدا که نمی شود
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    27 2
    «مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین هایی که به شخص او می شود، کرخ و بی حس است ولی در مقابل پایمال شدن حقوق مردم حساس است.» ای کاش همه به این جمله جامه عمل میپوشاندند
  • بی نام RO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    25 2
    ایران امثال علی مطهری ها فراوان داره منتهی اگه بعضی ها اجازه بدن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    13 4
    .. ایشان بهترین انتخاب برای ریاست مجلسی است که باید در راس امور باشد..
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    18 1
    تفاوت او با سایر سیاستمداران این است که هیچ گاه حقیقت را فدای مصلحت نمی کند . ا و با صداقت صحبت میکند و شجاع ودلیر است.
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    11 1
    قلم فوق العاده. ممنون
  • بی نام US ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    انشاءالله ایشان را در کسوت ریاست جمهوری ببینیم خرداد1400