پس از حدود یک هفته که از انتشار اخبار غیررسمی در مورد توافق بانک های کشور برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می گذرد، انتشار نامه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی نشان می دهد، پیشنهاد این تصمیم از سوی بانک های خصوصی به دولت و بانک های دولتی داده شده و شاید بتوان سکوت بانک های دولتی را در برابر این پیشنهاد نشانه ای از موافقت آن ها با این پیشنهاد قلمداد کرد.

مریم یعقوبی: هفته گذشته برخی از بانک های خصوصی کشور از کاهش نرخ سود سپرده های یک ساله به 15 درصد خبردادند؛ خبر این تصمیم اگرچه ابتدا به صورت غیررسمی منتشر شد اما اطلاع رسانی های بعدی نشان می داد که این تصمیم محصول توافق بانک های کشور است و قرار است در آینده نزدیک سایر بانک ها اعم از دولتی و خصوصی به جمع چند بانک خصوصی که از کاهش نرخ سپرده های خود خبر داده بودند، بپیوندند گرچه پس از یک هفته هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است و به غیر از بانک های پارسیان و پاسارگاد، بانک های دیگر ترجیح داده اند فعلا در این باره سکوت کنند.

سکوت شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه هفته قبل در قبال آنچه تصمیم بانک های کشور برای کاهش نرخ سود عنوان می شد، در کنار تعلل اکثریت بانک ها اعم از خصوصی و دولتی در اعلام همراهی با کاهش نرخ سود به این شائبه دامن زد که هنوز اجماع لازم و کافی برای اجرای این تصمیم وجود ندارد.

اظهارات روز گذشته اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز نشان داد که شورای پول و اعتبار برای تأیید و همراهی با این کاهش منتظر دریافت و بررسی گزارش جامع تحولات اقتصاد کلان است؛ گزارشی که احتمالا تا یک ماه دیگر روی میز اعضای شورا قرار خواهد گرفت!

متن و تصویر نامه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی که شرحی از تصمیم این بانک ها و مؤسسات را در جلسه 23 خرداد این کانون ارائه داده است بخوبی نشان می دهد که چرا در فاصله کمتر از سه روز مانده به موعد کاهش نر خ ها، نشانه ای از همراهی بانک های دولتی با این تصمیم کانون بانک های خصوصی دیده نمی شود.

 

 

طبق آنچه در نامه کانون بانک های خصوصی آمده " این پیشنهاد از سوی بانک های خصوصی ارائه شده است" و جالب اینجاست که رونوشتی از این نامه " به آقای حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی  جهت استحضار و ابلاغ به اعضای شورا " ارسال شده است.

این روند در حالی است که در دفعات گذشته، اعلام کاهش نرخ سود سپرده ها در نامه ای با امضای مشترک رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی برای رئیس کل بانک مرکزی ارسال می شد.

فارغ از این نشانه ها که احتمال شکست توافق بانک ها را با نرخ شکنی برخی از آن ها مانند دفعات قبل بالا نشان می دهد، باید دید تصمیم و پیشنهاد بانک های خصوصی تا چه حد با اقبال بانک های دولتی همراه خواهدشد؟

این در شرایطی است که گزارش های مختلفی که از سوی نهادهای پژوهشی منتشر شده نشان می دهد وضعیت شبکه بانکی بسیار حساس است و ادامه شرایط فعلی در آینده ای نه چندان دور به از هم گسیختگی در این شبکه منجر خواهدشد.

این گزارش ها تأکید دارند نرخ سود بالا یکی از عواملی است که به شدت به ترازنامه بانک ها فشار می آورد و باید هر چه سریع تر فکری برای این مشکل کرد گرچه بالا بودن مطالبات غیرجاری و نامناسب بودن کفایت سرمایه به بدهی ها، بانک ها را ناگزیر کرده است تا به هر نحو ممکن به جذب منابع بپردازند بنا بر این پرداخت سود بالا به سپرده ها در شرایط فعلی تنها راه به تأخیر انداختن بحران است.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    99 5
    سودو بیارید پایین ما اجاره نشین ها جور اضافه شدن کرایه خونه و مغازه ها رو می کشیم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    83 3
    با این هزینه های سرسام آور حتی اگر تورم هم تک رقمی شود مردم قدرت زندگی را ندارند در آمدشان هم که به لطف کاهش سود بانکی روزبروز تنزل می کند
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    61 3
    زور بانک مرکزی به بانک های خصوصی بیشتر میرسه
    • احسان خراسان شمالی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
      3 1
      آخه مگه خودزنی میکنه
  • شهرام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    18 0
    نرخ سود وام چی میشه؟
  • رضا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    26 1
    کاهش نرخ سود سپرده ها به هیچ عنوان نمیتونه به نفع مردم باشه.... دیگه هیچ مالکی حاضر نمیشه خونه خودش رو رهن بده و همه اجاره های گزاف از مستاجر بدبخت طلب می کنن. از طرف دیگه مردم پولشون رو از بانک ها میکشن بیرون و میبرن تو بازار ارز و طلا سرمایه گذاری میکنن. نکنین این کارو...
  • سید علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    4 0
    خداییش معلومه کسی نمی خواد کاری واسه این ملت بکنه. اکه راست می گید بهره تسهیلات رو بیارید پایین که بانکها از نزول خوری دربیان. اینجوری خودبخود سود سپرده ها هم پایین می آد. ضمنا پایین آوردن سود سپرده به تنهایی کاری برای اقتصاد بیمار ما نمی کنه. باید سود تسهیلات رو پایین آورد تا قیمت تمام شده بیاد پایین. مثل روز روشنه که از این تصمیم فقط بانکها سود می برند. خدایا خودت به داد ما برس.
  • حسام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    3 2
    درسته که سود سپرده باید کاهش پیدا کنه اما سود تسهیلات نیز نباید 2 درصد بیشتر از این باشه. تولید کننده ضرر میکنه به خدا. تسهیلات رو دولت باید بده و با سود کم و زیر 10 درصد بده تولیدی ها کشش ندارند. به نظرم ولی بانکداری و اقدامات دولت مارو در مسیر درستی قرار داده. شرایط رو به بهبود است
  • مريم ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    5 0
    اين وسط يمي بياد فكري به حال مردم بيچاره كنه مردم چندرغاز پولي ميگذارم بانك و با سودش نون و نمكي ميخوردن اينجاست كه بايد از كليد اقاي روحاني كمك گرفت تا قفل زندگيمون باز شه
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    7 0
    خنده داره نرخ سود و حقوق به تورم مربوطه من نمیدونم این چه کاهش ورمیه که توش نرخ دلار بالا میره اجاره بالا میره میوه بالا میره ما نخوایم تورم تک رقمی شه چه شخصیو ببینیم عرضه دارید جنسا ارزون شن قدرت خرید بالا بره از رکود خارج شن. فقط تورم چون به نفعه مردمو چی فرض کردن؟ سفره هامونو جمع کردید. کل جوونها بیکار توخونه نون خور پدر بازنشستن ،آقازاده ها مازراتی و پورش سوارن این بود وعده هاتون کاخ نیاورون غلط کنه به پای خونه های این نوکیسه ها برسه اینا این پولها رو از کجا میارن؟ جز از بیت المال؟ نرخ سود بانکی کم شه کمر قشر متوسط میشکنه میلیاردره که میبره تو بازار دلار و نقدینگیتونم میره بالا. آقای روحانی تیم اقتصادیتو عوض کن سخنگوتو عوض کن مگه بهشون بدهکاری با این ناکارمدی موندن
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    7 0
    ما با این سودها زندگی می کنیم مگه شما وجدان ندارید؟