«خبرجنوب» نوشت: تا کنون طرح های متعددی برای حفاظت و حتی احیاء بافت تاریخی شیراز از سوی ارگانهای مختلف ارایه شده اما نه تنها مشکلات و مصایب این بافت حل نشده بلکه این محدوده تاریخی بیچاره ای که بوده باقی مانده اما امیدواریم با اجرای طرح برنامه حفاظت (فعال)، بافت تاریخی شیراز جانی دوباره بگیرد.

این گفته علیرضا قلی نژاد مدیر پروژه حفاظت (فعال) بافت تاریخی شیراز است.
قلی نژاد که معتقد است بافت تاریخی شیراز هویت این شهر است و باید بازآفرینی شود افزود: باید اقداماتی صورت گیرد که ساکنان بافت تاریخی این محلهها را ترک نکنند تا آثار تاریخی و هویت شهر شیراز حفظ گردد.
36۰ هکتار از اراضی شیراز به بافت تاریخی تعلق دارد بافتی که به واسطه آثار منحصربه فردش سند هویت شهر محسوب می شود. چرا که در این محدوده ارزشمندترین بناهای دوره های مختلف تاریخی را میتوان دید آثاری که به رغم آسیب های که گذر زمان بر آن ها وارد کرده همچنان دیدنی هستند و برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب می باشند . بافتی که در دل خود بیش از دو هزار دانه ارزشمند شامل مسجد ،خانه، بازار،حمام،کاروانسرا و ... را جای داده است و هم اینک با مصایب متعددی همراه است . در حال حاضر پروژه حفاظت از بافت تاریخی شیراز با همکاری یک گروه ایتالیایی که سابقه درخشانی در احیا و حفاظت از بافت های تاریخی جهان دارند در حال اجرا است، هم اینک نيز به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در این بافت اقدام کردهاند و چند ماهی است از فعالیت این گروه میگذرد. در این رابطه مدیر پروژه برنامه حفاظت ( فعال) بافت تاریخی شیراز به خبرنگار ما گفت: بازدیدهای میدانی آغاز شده و تیم ایتالیایی با همکاری یک تیم ایرانی مشغول جمعآوری دادهها و اطلاعات اولیه محیطی هستند و ادامه و تصریح کار نیاز به همکاری بیشتر شهرداری و ارگانهای مربوطه دارد.قلی نژاد با مثبت ارزیابی کردن اجرای این پروژه برای شهر تاریخی شیراز گفت : مسئولان و دستاندرکاران مدیریت شهری شیراز باید از فرصتی که توسط وزارت راه و شهرسازی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور فراهم شده و تجارب تیم ایتالیایی که سابقه و تجارب خوبی در باز زندهسازی بافتهای تاریخی کشورهای دیگر دارند استفاده کنند و برای انجام و تهیه این طرح نهایت همکاری را با این گروه داشته باشند چرا که در این پروژه بزرگ از یک گروه ایتالیایی که قبلاً سوابق کاری و مطالعاتی در بافت های تاریخی دارند استفاده می شود.مدير پروژه حفاظت (فعال) بافت تاريخي شيراز در ادامه اضافه كرد: براي حفاظت از اين بافت، طرح هاي متعددي با القاب مختلف طي سال هاي گذشته مطرح و حتي اجرا شد اما هيچ يك از اين طرح ها منجر به احيا و حفاظت اين محدوده تاريخي نشد و تنها نسبت هاي روا و ناروا را نصيب بافت تاريخي و ارزشمند شيراز كرد.
وي گفت: به طوري كه هم اينك بافت تاريخي شيراز به محدوده اي جرم خيز، خراب و ناامن محكوم شده و مشكلاتش هنوز مرتفع نگرديده است.
قلي نژاد با تاكيد بر اينكه براي نخستين بار است كه هم اينك به صورت مشاركتي اقدامات حفاظت اصولي در بافت تاريخي شيراز در حال شكل گرفتن است، افزود: خوشبختانه برنامه حفاظت (فعال) بافت تاريخي شيراز با مشاركت دستگاه هاي متولي چون ميراث فرهنگي، عمران و بهسازي، راه و شهرسازي، شهرداري و... در دست اجراست و تاكنون چنين مشاركتي براي حفاظت از بافت را شاهد نبوده ايم.
وي همچنين اضافه كرد: با استفاده از يك تيم مجرب ايتاليايي از آخرين دستاوردهاي روز دنيا و تجارب اين گروه براي حفاظت از بافت تاريخي شيراز بهره برده مي شود كه بي ترديد تصميم گيري ها موثرتر خواهد بود.
قلي نژاد بر لزوم شناسايي دقيق وضعيت موجود بافت تاريخي شيراز تاكيد كرد و گفت: طي سال هاي گذشته يكسري اطلاعات از وضعيت بافت تاريخي شيراز توسط دستگاه هاي مختلف تهيه شده كه نيازمند اين است كه در قالب اين پروژه مشاركتي تمامي اين اطلاعات تجميع شود و در اختيار طرح قرار گيرد.وي در ادامه با بيان اينكه در اين طرح حفاظت به منظور تغييرنكردن نيست، افزود: حفاظت در واقع امري پيش رو است و به معناي فريزكردن نيست و در قالب اين طرح توجه به نيازهاي روز و مشاركت همه جانبه مردم و ساكنين اين بافت در اولويت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =