با وجود اینکه بیش از ۳ سال از افتتاح بزرگراه صدر می‌گذرد، اما همچنان حواشی ساخت این بزرگراه برای تهران ادامه دارد. در جدیدترین اظهارنظرها، دو معاون شهرداری تهران دو عدد بسیار متفاوت را درباره هزینه‌های این پل اعلام کرده‌اند؛ از ۶۴۰ میلیارد تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در نهم آذر سال ۹۲، بزرگراه صدر بالاخره افتتاح شد، درحالی که همچنان برسر میزان هزینه آن دعوا بود و البته هنوز هم هست.

در همین دو سه ماه گذشته دوباره بحث هزینه های بزرگراه صدر که ظاهرا عدد مشخصی برای آن وجود ندارد، چندباری به بحث شهرداری و منتقدانش بدل شده است. پلی که ظاهرا منشا بودجه یابی برای آن از بابک زنجانی تا تراکم فروشی در منطقه ۲۲ تهران بوده است.

اما در آبان ماه، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت که با هزینه بزرگراه صدر، می‌شد دوبرابر مترو کشید.

مهدی روانشادنیا گفت: می توانستیم با همین هزینه ساخت در زیر بزرگراه‌هایی مانند نیایش، صدر و بابایی اقدام به ساخت خطوط مترو پس از اخذ مصوبات شورای عالی شهرسازی و لحاظ در طرح جامع شهری کنیم.

همین نظر را محسن سرخو،‌ رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر دارد: متاسفانه شهرداری برای ساختن پل صدر و تونل نیایش هزینه ساخت دو خط مترو را صرف کرد، جای سوال است که حالا پل صدر و نیایش چه تاثیری دارند و ساخت خط 6 و 7 مترو نیز چه تاثیری می‌تواند در کاهش ترافیک داشته باشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند.

به گفته او شهرداری هنوز مدارک و گزارش دقیقی از صورت‌ وضعیت مالی ساخت این پل به شورا ارائه نکرده است: اما براساس آنچه که در صورت‌های مالی شهرداری آمده تا سال 93، چهار هزار و 200 میلیارد تومان برای ساخت پل صدر هزینه شده است، اما هنوز مقدار تملک‌ها که برای ساخت این پل انجام شد مشخص نیست.

همچنین محمد حقانیرئیس کمیته محیط زیست شورای شهر درباره هزینه انجام شده بابت ساخت پل صدر گفته است: در خصوص ساخت این پل اعداد متفاوتی از ۷۵۰ میلیون تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده و حتی من گزارشی دارم که این رقم تا ۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و برخی نیز رقمی بیش از این مبلغ را بیان می‌کنند.

ظاهرا درباره هزینه های این پل در شهرداری هم هیچ اتفاق نظری وجود ندارد. دوشنبه گذشته، ۲۰ دی‌ماه، مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پاسخ به برخی حواشی مبنی بر اینکه با پول پروژه صدر - نیایش می‌شد دو خط مترو ساخت گفت: اگر هر خط مترو را 20 کیلومتر در نظر بگیریم، ساخت هر کیلومتر بین 220 تا 250 میلیارد تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که پروژه صدر با 640 میلیارد تومان ساخته شده است و به نظر می‌رسد بیان این سخنان کارکرد فنی ندارد و کارکردهای دیگری دارد! 

البته عدد ۶۴۰ میلیارد تومان را بارها شهرداری تهران دراین باره اعلام کرده است.

اما امروز خبرگزاری مهر از قول علیرضا جاوید، معاون فنی و عمران شهرداری تهران نوشت: یک مقام دولتی چندی پیش اعلام کرد یک میلیارددلار برای پروژه صدر هزینه شده است باید بگویم که اصلا اینطور نبوده است و این رقم اشتباه است. ما یک بار در یکی از روزنامه ها هزینه کامل احداث پل صدر را شفاف و به صورت ریز چاپ کردیم و این اتفاق در مدیریت شهری بی سابقه بود. باید بگویم که یک هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان کل هزینه ساخت پل طبقاتی صدر بوده است که در کنار آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان هم هزینه تملک داشته ایم.

درواقع با اعداد و ارقامی که جاوید ارائه کرده است، حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت بزرگراه صدر شده است، چیزی حدود سه برابر هزینه ۶۴۰ میلیارد تومانی که چهار روز پیش یکی دیگر از معاونان شهردار تهران اعلام کرده بود. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    69 2
    یک دستگاه جرثقیل مخصوص برای ساخت این پل خریده شد حالا کجاست و باهاش دارن چه کاری انجام میدن اصلا خرید همچین وسیله ای برای کشور لازم بود
    • بی نام A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
      22 0
      حتی اگه 640 میلیارد هم عدد واقعی باشه جای تاسف است. حدود 20 کیلومتر اتوبان از قرار هر کیلومتر 32میلیارد تومن هزینه؟؟؟؟؟ واقعا بحال مردم این کشور باید گریست. هیچ کجای دنیا از این هزینه ها نمیکنند.
    • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      17 0
      یک دستگاه نبود، 2 دستگاه بود. ولی این یک موضوع حاشیه ایی محسوب میشه. من سال هاس که هر روز اتوبان صدر مسیر رفت و آمدم هست. از زمانی که این پل و تونل احداث شده، نه تنها وضع ترافیک بهتر نشده، بلکه خیلی هم بدتر شده. حالا همه جا ترافیکه، روی پل و زیر پل اونم ترافیک در حد قفل. واقعا یکی نیست از شهرداری تهران سوال کنه که این پل چه دردی از ترافیک درمون کرده
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    70 1
    مشخص نیست در شهرداری تهران چه آب و غذایی سرو میشود که شهرداران مبتلا به جنون بتن میشوند. حتما باید سیخی به یادگار در زمین فرو کنند. بلند مثل دکل میلاد تهران، کوتاه مثل پایه های قطار بازی شهری قم، زشت و زمخت و خراشناک مثل پل صدر. معماری ایرانی حتی در محدود و محروم ترین مناطق در عین کاربری حداکثری، رنگ و لعاب هم داشته که در طرح های ساخته شده به دست شهرخواران افسار گسیخته تهران دیده نمیشه. آلودگی هوا در تهران انقدر زیاد شده که برج آزادی رو نمیبینن؟
  • بی نام US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    42 1
    با دلار 1300 تومن اون موقع هزینه ساخت همون یک میلیارد دلار شده
  • بی نام US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    39 0
    اون موقع که پل ساخته شد دلار 1300 تومن بود پس اینکه گفتند هزینه ساخت پل یک میلیارد دلار شده درسته
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    48 0
    در این شهرداری چه خبر است؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    36 1
    فقط مترو می تونه مردم را نجات بده. باید ایستگاه های فراوان و پارکینگ همجوار داشته باشد تا مردم مسافت های کوتاه را با اتومبیل بروند و بقیه مسیرشان را با مترو طی کنند.من خودم از مترو استفاده می کنم و دو مشکل اصلی در دسترس بودن ایستگاه برای محل های مورد نظر و شلوغی بیش از حد آنرا دارم. با این ایراد ها هنوز هم بنظرم سریعترین راه برای رفتن به مرکز شهر است.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    47 1
    کاش به جای این پل صدر در زیر همین بزرگراه یک خط مترو می ساختند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    46 1
    آگه مردم تهران مي دانستند در اين ١٠ سال اخير شهرادري تهران براي ساخت هر پروژه شهرتهران را حراج مي گذاره و با اجراي هر پروژه با شهر فروشي ، پارك فروشي ، باغ فروشي و... چه بر سر تهران آوردند يك لحظه اجازه حضور اين شهردار را در شهرشان نمي دادنند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 0
      تا آفای چمران هست کسی از ما برای انتخاب شهردار نظر نمیخواد اساسا نظر مردم کیلویی چند است
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
      0 0
      اسرار شهرداری و وضعیت آن کلاف سردرگمی است که شهردار و شهرداران نواحی و دوستانشان اجازه شفافیت آنرا نخواهند داد.شهر تهران درسایه مدیریت آنان تبدیل به شهری غیرقابل سکونت شده است.
  • حامد A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    26 1
    مشخص نشد که بالاخره راه هوایی خوبست یا راه زیرزمینی شهرداری اخیرا اعلام نموده که پلهای سواره تهران منجمله پل گیشا را برچیده و بجای ان راه زیر زمینی با حفر تونل احداث میکند تا شهر زیباتر شود پس با ساخت پل صدر منظره شهر نا زیبا شد
  • محمدرضا A1 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
    0 0
    ضمن سلام یعنی ریخت یا شایدم خیلی ریخت.