تسنیم نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما اهل تسنن را بسیار وفادار به نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و همواره در مناطق غربی و مناطق دیگر شاهد فداکاری‌ها و تلاش‌هایشان بوده‌ایم.

 سردار غلامرضا جلالی در نشست رؤسای کمیته دائمی پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور، ضمن گرامی‌داشت ایام ماه مبارک رمضان گفت:در خصوص دلایل رویکردهای مربوط به حوزه تروریستی، مباحث زیادی مطرح می‌شود و خیلی‌ها اینگونه حوادث را به نوعی تکمیل زنجیره و چرخه اقدامات استکبار جهانی به سرپرستی آمریکا در منطقه می‌دانند که عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است.

وی، عوامل حوزه تروریستی در منطقه را دو علت کلی دانست و خاطرنشان کرد: اولین عامل، نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تبدیل به یک قدرت مقبول و مشروع در منطقه‌ غرب آسیا و اعمال نقش و همچنین حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و محور مقاومت دربرابر رژیم صهیونیستی و حمایت از مسلمانان و ایستادگی در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی و ایجاد محور مقاومت در منطقه به رهبری ایران علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین پیروزی‌های محور مقاومت درمنطقه، سوریه و عراق و لبنان و ناکارآمدی جبهه روبروی جبهه مقاومت به سرپرستی آمریکا و با محوریت عربستان سعودی عکس‌العمل‌هایی از جانب دشمنان به دنبال دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دومین عامل را واقع شدن کشور ایران در منطقه پر تلاطم امنیتی دانست و گفت: کشورهای همسایه طیف عمده‌ای از مشکلات امنیتی دارند که باعث شده است تهدیدات و ناامنی‌ها به اروپا و بعضا آمریکا هم کشیده شود و امنیت و فضای آرام ایران دشمنان را تحریک کرده که به نوعی این آرامش را به هم بزنند.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: تلاش عربستان در نزدیک شدن به اسرائیل و معرفی خود به عنوان قدرت منطقه و همچنین حمایت آمریکا از عربستان در جنگ‌های نیابتی و حمایت مستشاری، اطلاعاتی و پشتیبانی از متحدین خود در منطقه باعث به‌وجود آمدن قطب قدرتی با محوریت عربستان و در کنار او اسرائیل شده است.

وی افزود: عربستان با برخورداری از منابع مالی بالا و دلارهای نفتی و وجود اماکن مقدسه مکه و مدینه در تلاش است خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی و با راه‌اندازی ناتو عربی، خود را به قدرت منطقه‌ای تبدیل کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی و شرکت در اجلاس ریاض گفت: آنها با راه‌اندازی هوچی‌بازی سیاسی و تبلیغاتی، سعی در معرفی ناتو عربی را داشتند و احتمالا بیشتر تبلیغاتی برای ارتقای روحیه آنها برگزار شده است.

سردار جلالی افزود: اینکه برخی کشورهای عربی، رهبری عربستان را در منطقه نپذیرفته‌اند، باعث شکست ناتو عربی شده که محور و علت این شکست را متوجه قطر می‌دانند که ممکن است ما را با انواع تحولات امنیتی در منطقه مواجه کند.

وی با اشاره به سه جریان کلی شکل گرفته در حوزه تهدیدات امنیتی و تروریستی، عنوان کرد: جابه‌جایی سران منافقین از عراق به عربستان سعودی و از طرفی انتقال بدنه منافقین به اروپا و ساماندهی جریان تکفیری از طرف دیگر و تلاش برای استفاده از ظرفیت بعضی دولت‌ها به دلیل فقر و نیاز مالی به عربستان به عنوان یک مؤلفه امنیتی در شرق کشور از عمده تهدیداتی می‌باشد که از ابتدای امسال علیه جمهوری اسلامی شروع شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: دشمن سعی دارد با استفاده از عناصر داخلی در منطقه سیستان و بلوچستان و همچنین استقرار یک قرارگاه عملیاتی که توسط عربستان در بخش شرق تشکیل شده است، دست به انجام اقدامات ناامنی و تروریستی بزند و همین تلاش‌ها اقدامات را در منطقه غرب کشور دنبال می‌کند که خوشبختانه به نتیجه نرسیده‌اند.

جلالی با اشاره به زمینه‌ها و ریشه‌ها و علت‌های شکل‌گیری تهدیدات تروریستی در کشور عنوان کرد: تهدیدات تروریستی و ضد امنیتی به دلیل ارتباط با مسائل امنیتی و سیاسی و قومی و اقتصادی و مباحث اجتماعی، نسبتا پیچیده می‌باشد که گسل‌های قومی، امنیتی، سیاسی و مذهبی می‌تواند خود زمینه‌ساز به‌وجود آمدن یک اقدام ضد امنیتی شود.

وی، تشکیل گروه‌های وهابی و تکفیری با محوریت داعش را مخلوق سیستم اطلاعاتی آمریکا دانست و تصریح کرد: گواه این ادعا را مناظره‌های انتخاباتی آمریکاست که کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا به صراحت این موضوع را اعتراف کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: آمریکا به جهت مقابله با قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی و محور مقاومت سعی در تقویت داعش در منطقه و دیگر گروه‌های تکفیری دارد و ائتلاف‌های شکل گرفته علیه داعش به رهبری آمریکا کنترل شده و بیشتر نمایشی و تبلیغاتی می‌باشد.

جلالی به هم‌افزایی اطلاعاتی- عملیاتی شکل گرفته بین گروه‌های تروریستی تحت حمایت قدرت‌های غربی اشاره کرد و گفت: همه پوشش‌های اطلاعاتی از سمت کشورهای غربی صورت می‌گیرد و نباید فریب ژست ضدتروریست این کشورها را خورد و همین غربی‌ها در فتنه 88 به فتنه‌گران پوشش اطلاعاتی می‌دادند و سفارتخانه‌ها را مکلف به دادن انواع گذرنامه‌ها به جاسوسان برای خروج از کشور کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها تلاش در راه‌اندازی جنگ بین شیعه و سنی را دنبال می‌کنند و همواره سعی در همگرایی جریان اهل سنت با جریان تکفیری دارند، تأکید کرد: هیچگاه نباید وهابیت را مساوی با اهل سنت بدانیم و ما اهل تسنن را بسیار وفادار به نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و همواره در مناطق غربی و مناطق دیگر شاهد فداکاری‌ها و تلاش‌هایشان بوده‌ایم و روحانیت اهل تسنن در این موضوع، موضع‌گیری شفاف و صریح دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: علی‌رغم همه شعارهایی که آمریکایی‌ها در رابطه مقابله با تروریست می‌دهند و همواره جمهوری اسلامی را متهم به حمایت مالی از تروریست می‌کنند، شاهد این هستیم که پشتیبانی مالی از گروه‌های تروریستی کاملا آزاد است و صدور و برداشت و دزدی از نفت عراق و فروش در مرزهای سوریه و ترکیه تحت نظارت و زیر چشم آمریکا انجام می‌شود و این نشان‌دهنده دوگانه بودن رویکرد غرب در مبارزه با تروریسم است.

جلالی به استفاده گسترده گروه‌های تکفیری از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشاره کرد و گفت: اکثر ارتباطات، ساماندهی، جذب، تبلیغات، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی و امنیتی گروه‌های تروریستی از طریق فضای مجازی و سایبر انجام می‌شود و همواره تلاش می‌کنند که تقابل اندیشه و ایدئولوژی بین شیعه و سنی را مطرح و ترویج کنند که باید با هوشمندی مراقب بود که ما دچار بازی که توسط آنها طراحی شده‌ است، نشویم.

وی، وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی در کشورهای منطقه را زمینه‌ساز شکل‌گیری و جذب عناصر آزاد و مسئله‌دار به گروه‌های تروریستی دانست و اظهارداشت: تعداد زیادی از اعضای داعش این مدل افراد هستند که بعد از جذب، وارد فضاهای عقیدتی و ایدئولوژیک می‌شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه گفت: ایجاد کشورهای تروریستی، تشکیل ارتش آزاد و گروه‌های تروریستی سه سطح کلی تهدیدات است که محصول مبارزه‌ تروریستی آمریکا در منطقه ایجاد چند کشور تروریستی مانند لیبی و عراق و سوریه شد؛ دسته دوم تشکیل ارتش‌های تروریستی مانند النصره و القاعده می‌باشد که استراتژی سطح گسترش یافته تروریست جمعی را دنبال می‌کنند و ما امروزه شاهد حضور ارتش‌های تروریستی در دنیا هستیم که تهدید جهانی و منطقه‌ای می‌باشند؛ دسته سوم گروه‌های تروریستی می‌باشد که از گروه‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند که در فعالیت‌های خود از روش‌های سایبری، هک و نفوذ، فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

سردار جلالی اضافه کرد: ما در کشور با گروه تروریستی که نازل‌ترین سطح می‌باشد، مواجه هستیم و البته مدافعین حرم و کسانی که جریان مقاومت را شکل می‌دهند با ارتش‌‌ها و کشورهای تروریستی در حال مقابله می‌باشند.

وی گفت: از ایدئولوژی‌های وهابی- تکفیری توجه بیشتر به اهل سنت و توجیه موضوعاتی مانند خلافت، بیعت و انجام عملیات‌های انتحاری می‌باشد و همچنین تمرکز بر عضویت جوانان دارای روحیه انقلابی با پتانسیل جسمانی بالا و استفاده از شهروندان کشورهای غربی اهل تسنن که دارای مهارت علمی بالایی می‌باشند که در حوزه ارتباطات و فناوری از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: تکفیری‌ها از روش‌های مختلفی مانند انقماسی، انتحاری، بمب‌گذاری، ترور، هک و نفوذ و حمله مسلحانه در عملیات‌های خود استفاده می‌کنند که بعضا ماهیت امنیتی و نظامی دارند.

سردار جلالی اتحاد گروه‌های مسلح اپوزوسیون با جریان‌های تکفیری و داعش با محوریت عربستان سعودی و با کمک منافقین دلایل و ریشه‌های اقدامات تروریستی در ایران دانست وگفت: گروه‌های تروریستی در تلاش‌اند با بهره‌گیری از چالش‌های اقتصادی و مشکلات اقتصادی و هر نوع پدیده‌ای که در این زمینه به آنها کمک می‌کند، استفاده کنند و اقدام تروریستی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی کلی از تهدیدات تروریستی در کشور، ما در مناطق مرزی با ترور، عملیات‌های انتحاری و خرابکاری و حملات مسلحانه و در شهرهای بزرگ احتمالا با عملیاتی از جنس انفجار و تیراندازی مواجه هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان خاطرنشان کرد: مقابله با تهدیدات تروریستی دو جنبه اطلاعاتی و اقدامات زیرساختی دارد که در بخش زیرساخت می‌تواند به اندازه زیادی در کاهش امکان عملیات و کم کردن خسارات و تلفات نقش داشته باشد که سازمان پدافند غیرعامل بیشتر بر این بخش متمرکز می‌باشد.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =