ادغام Shenhua-Guodian اولین ادغام در میان چند ادغام انگشت شمار در صنعت برق چین است که برای سیاست گذاری برتر و سعی در کاهش ظرفیت بیش از حد صنعتی و تعداد شرکت های دولتی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، با ادغام شرکت های Shenhua Group Corp.، بزرگترین شرکت زغال سنگ این کشور با China Guodian Corp. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق چین، حالا کمیته نظارت و مدیریت دارایی هایی دولتی چین اعلام کرده است که بزرگترین شرکت برق در جهان را ایجاد می کند. به گفته منابع مالی انرژی بلومبرگ، با دارایی 1.8 تریلیون یوان (271 میلیارد دلار) این شرکت جدید، دومین شرکت بزرگ جهان با درآمد و بزرگترین ظرفیت نصب شده، خواهد بود.

ادغام Shenhua-Guodian اولین ادغام در میان چند ادغام انگشت شمار در صنعت برق چین است که برای سیاست گذاری برتر و سعی در کاهش ظرفیت بیش از حد صنعتی و تعداد شرکت های دولتی انجام شده است.

ماجرای این ترکیب، ماه های طولانی است که گفته می شود، اما حالا به آن عمل شده است.

تیان میائو، تحلیلگر ارشد مستقر در پکن می گوید: مردم منتظر اتفاق اجتناب ناپذیر هستند. این امر در جهت اصلاح شرکت های دولتی، ادغام با شرکت های مشابه صنعتی برای کاهش سرمایه گذاری بیش از حد و بهبود بهره وری رخ داده است.

*مزایای متقابل

فرانک یو، تحلیلگر  Wood Mackenzie Ltd می گوید: Shenhua با به دست آوردن برخی از دارایی های انرژی پاک Guodian می تواند وابستگی خود به ظرفیت زغال سنگ تا حدود 90 درصد را کاهش دهد. در عین حال Guodian هم می تواند از مدیریت زنجیره تامین و قیمت زغال سنگ Shenhua و همچنین زیرساخت یکپارچه حمل نقلی راه آهن، بندر و کشتی بهره مند شود.

Shenhua در گزارش ماه ژوئن خود اعلام کرد که دارایی هایش به 1.014 تریلیون یوان رسیده است. همچنین آنها در سال گذشته حدود 290 میلیون تن زغال سنگ تولید کرده اند. طبق آمار Guodian،  دارایی این شرکت هم در مجموع 803 میلیارد یوان بوده است. همچنین Shenhua ظرفیت تولید 82 گیگاوات دارد در حالی که Guodian 145 گیگاوات تولید کرده است.

حالا به گفته تحلیلگران Citigroup Inc، این دو شرکت ادغام شده با یکدیگر 13 درصد از ظرفیت تولید انرژی و زغال سنگ چین را شامل می شوند.

*زغال سنگ و انرژی های تجدید پذیر

دولت چین به دنبال کاهش وابستگی کشورش به انرژی زغال سنگ و افزایش استفاده از گاز طبیعی، باد، انرژی خورشیدی، انرژی آبی و هسته ای است. از طرفی گزارش ها حاکی از این است که این شرکت جدید ظرفیت تولید 23 درصدی انرژی تجدیدپذیر را دارد.  

سوفی لو، تحلیلگر BNEF در گزارش خود نوشته است: به دلیل تغییرات جدید، این امر برای Shenhua بسیار مهم است. انرژی بادی، خورشیدی، هسته ای و توربین های آبی هنوز هم توسط رگولاتورها تضمین می شوند در حالی که ژنراتورهای زغال سنگ برای باقی ماندن در بازارهای عمده فروشی باید رقابت کنند. بنابراین این ادغام در واقع تنها یکسری از همکاری های بزرگ چین برای تقویت بخش انرژی است.

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =