در حالی که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس انتشار اخباری درباره عدم ارسال سامانه دفاعی اس-300 از سوی روسیه را «واکنش سنجی» می خواند وزیر دفاع هم با ادبیاتی مشابه معتقدیم اجرای تعهدات توسط کشورهای منطقه موجب اعتماد، و ایجاد پیوند امنیتی مستحکم گردد».

سردار وحیدی که با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان مصاحبه می‌کرد درباره طفره روسیه از تحویل اس -300 به ایران و میزان عملی شدن شبیه‌سازی همان سیستم پدافندی از سوی ایران گفت: قرارداد خرید سامانه S300 هیچ مغایرتی با قوانین و تعهدات بین المللی طرفین ندارد، این نکته به صراحت در متن قرارداد مذکور مورد تأکید قرار گرفته است.

در حالی که مقامات کرملین عدم ارائه این سامانه دفاعی را مرتبط با قطعنامه شورای امنیت می کنند وحیدی  می گوید:«زمان تحویل سامانه S 300 مربوط به دو سال قبل از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است.ضمن این‌که در همین قطعنامه نیز اشاره‌ای به سامانه‌های پدافند هوایی نشده است و این نکته ایست که مورد تأکید و تأیید بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آمریکا و روسیه است و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران را محق می‌دانند.»

وزیر دفاع عدم ارائه این سامانه را «نتیجه دخالت برخی جریان‌های مخل» بر توسعه و تحکیم روابط دو کشور در راستای مخدوش کردن تعهدات طرفین می‌داندومی گوید:«تمایلی نداریم که این‌گونه اقدامات به عنوان «نقطه‌ای سیاه» در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شود».

وحیدی که چندی قبل در حاشیه جلسه هیات دولت از ساخت این سامانه دفاعی در داخل کشور سخن گفته بود این بار هم تاکید کرد:موضوع پدافند هوایی برد بلند در دستور کار  کارکنان وزارت دفاع قرار دارد و همان‌طوری‌ که قبلاً به اثبات رسیده، بخش دفاع از توانمندی لازم جهت حصول به خوداتکائی در این حوزه برخوردار است.

وی درباره انتشار تحلیل‌های منفی از سوی برخی از مطبوعات و رسانه‌های غربی در مورد توان نظامی ایران و دستاوردهایش از جمله این‌که دستاوردهای نظامی ایران را عاملی برای ناامنی خاورمیانه و رقابت تسلیحاتی عنوان می‌کنند، تاکید کرد: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق فرافکنی امنیتی، حضور « آشوب‌ساز » خود را در منطقه به سایر کشورها منتسب کنند و سیاست « اسلام ستیزی » را از طریق پی‌گیری شیوه‌های « اسلام‌هراسی »، « شیعه هراسی » و « ایران هراسی » دنبال کنند. این‌گونه اظهار نظرات را نیز می‌توان در راستای این سیاست مورد تحلیل قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: دکترین صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در تولید ابزار دفاعی ، « بازدارندگی فعال » و « دفاع مبتکرانه و مؤثر » است. در این جهت ما توان دفاعی خود را در اتحاد دفاعی با جهان اسلام و در خدمت به صلح و امنیت پایدار منطقه می بینیم ، تجربه 32 ساله انقلاب نیز نشان داده است که کشور ما نه تنها تهدیدی و رقیبی برای هیچ کشوری در منطقه محسوب نمی‌شود، بلکه خود را همدل، همراه و دارای منافع مشترک بلند مدت با آن‌ها می‌بیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =