مذاکره با ترکیه و اسپانیا برای افزایش جمعیت میش مرغ در آذربایجان‌غربی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی از مذاکره با ترکیه و اسپانیا برای افزایش جمعیت میش مرغ در آذربایجان‌غربی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، سعید شهند با اشاره به عملکرد این اداره کل در طول سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱ منطقه، تحت مدیریت اداره محیط‌زیست قرار دارد که با حضور ۱۵۰ نیروی محیط‌بان در ۲۰ پاسگاه به‌صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت هستند.

وی با بیان این‌که ۱۵ درصد از مساحت استان تحت مدیریت ماست، افزود: استان آذربایجان‌غربی از لحاط تنوع زیستگاهی در شرایط خاصی قرار دارد که به همین دلیل شاهد حضور حیات‌وحش بسیار متنوع و مثال‌زدنی در سطح کشور هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: در طول سال گذشته سه منطقه جدید به مناطق تحت مدیریت اضافه شد. همچنین علی‌رغم کمبود بارش‌ها در سال گذشته، اقداماتی برای حفاظت و احیاء تالاب‌ها در سال گذشته انجام گرفته و تالاب‌های اقماری به‌صورت صددرصدی آبگیری شداند که از این میان می‌توان به تالاب طالقان در نقده اشاره کرد.

شهند عنوان کرد: ۵۶ گونه پستاندار وحشی، ۳۱۰ پرنده وحشی و ۵۹ نوع خزنده در حال زیست در سطح اراضی استان هستند. همچنین بیش از ۶ هزار راس چهارپای وحشی شامل قوچ و میش ارمنی، گوزن ایران و کل و قوچ وحشی نیز در محیط‌ یست استان در حال زندگی هستند.

وی با اشاره به این‌که تعداد حیات‌وحش نسبت به آخرین سرشماری، ۱۷ درصد افزایش داشت، تاکید کرد: ۵ گونه حفاظت شده در سطح استان داریم که برنامه ملی نجات برایشان تدوین شده است که شامل خرس قهوه‌ای، پلنگ و گوزن زرد ایرانی، میش مرغ و غاز پیشانی سفید کوچک است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی تشریح کرد: برای نجات میش مرغ و گوزن ایرانی اقدامات موثری انجام شده و روند نجات این دو گونه در حال انجام است و بر اساس مطالعات سال گذشته وارد تنگنای ژنتیکی نشده‌اند.

شهند با اشاره به این‌که تقریبا ۳۰ بال میش مرغ در دو دشت استان داریم، افزود: برای افزایش جمعیت این پرندگان با کشور ترکیه و اسپانیا وارد مذاکره شده‌ایم.

وی بیان کرد: گوزن زرد ایرانی در مجتمع رشکان ارومیه در حال تکثیر در اسارت هست که تا ماه آینده شاهد تولد گوساله‌های این گونه خواهیم بود تا مجددا به جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل شوند.

وی با اشاره به حوزه محیط‌زیست انسانی استان، عنوان داشت: در سال گذشه تعداد ۳ هزار و ۲۸۳ استعلام از دستگاه‌های متولی در حوزه احداث واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و بهره‌برداری صورت گرفته که با ۲ هزار و ۱۵۸ مورد موافقت در حوزه احداث موافقت شده و ۱۵۶ مورد به دلیل عدم رعایت قوانین زیست محیطی رد شده است. همچنین با ۱۷۶ استعلام واحدهای صنعتی و خدماتی موافقت شده و ۲۲ مور دیگر نیز رد شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی دلیل اصلی عدم موافقت با بهره‌برداری، عدم احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در محل واحدها عنوان کرد و افزود: واحدها بایستی در خصوص فضای سبز و نصب سیستم پایش آنلاین در واحدها دقت نظر داشته باشند.

شهند اظهار کرد: در طول سال گذشته ۱۷ درخواست بررسی پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست‌محیطی که از پروژه‌های مهم استان هستند انجام شده و مجوزهای لازم برای این پروژه‌های کلان در سطح استان صادر شده و ۳۵ مورد مجوز ماده ۲۳ برای ارگان‌های مختلف برای پروژه‌های خودشان صادر شده است که نشان از جهشی در استان آذربایجان‌غربی برای توسعه، آبادانی و صنعتی شدن است.

وی افزود: ۳ هزار و ۸۸۰ مورد پایش زیست‌محیطی از صنایع، واحدها و کارخانه‌های تولیدی و ۴۹۵ نمونه زیست‌محیطی از پساب، پسماند و خروجی دودکش‌ها اخذ شد. همچنین یک‌هزار و ۹۴۰ پایش خوداظهاری واصل شد که از طرف آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست در استان مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا تعداد یک‌هزار و ۵۰۵ اخطاریه برای واحدهای آلاینده صادر شد که ۳۶ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند و برخوردهای لازم صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: در طول سال ۱۴۰۲، در حوزه روابط‌عمومی، ۶۱۷ خبر در رسانه و پرتال اداره کل، ۱۴۵ مصاحبه اختصاصی با رسانه‌ها و ۷۳۵ دقیقه مصاحبه با صداوسیمای استان و مهاباد در رادیو و تلویزیون و سه تور رسانه‌ای برگزار و انجام شده است.

شهند با اشاره به عملکرد یگان حفاظت اداره کل بیان کرد: ۳۵۷ تخلف زیست‌محیطی در شکار و صید کشف و ضبط شد. در همین راستا ۳۶۷ نفر به مراجع قضایی معرفی شده و تعداد ۲۴۹ قبضه شکاری و جنگی مجاز و غیرمجاز کشف و ضبط شد.

وی تشریح کرد: همچنین ۲۴ مورد تخلف زیست‌محیطی در بستر مجازی کشف و با همراهی پلیس فتا اقدامات لازم انجام شد که می‌توان به خرید و فروش گونه‌های جانوری و حیات‌وحش اشاره کرد.

وی بیام داشت: اعتبارات سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۲.۵ برابر افزایش داشته و بیش از ۵۰ میلیارد تومان رسیده بود که به‌صورت صددرصدی جذب شد. این مبلغ در حالی‌ست که میزان اعتبار در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۰ و ۱۷ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به حقابه دریاچه ارومیه، بیان کرد: بیشتر حقابه دریاچه از کانی‌سیب تأمین می‌شود که برداشت‌های غیرمجاز در فصل زراعی مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرد و در همین راستا ۱۶ مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

شهند با اشاره به اهمیت باغ‌وحش ارومیه، گفت: علی‌رغم حمایت و نظارت‌های لازم در طول سال گذشته و پیشرفت نسبتا قابل قبول این مجموعه، متاسفانه با استانداردهای محیط‌زیستی فاصله دارند و اخطارهای لازم صادر شده است. همچنین پروانه بهره‌برداری موقت بعد از ۲۰ سال اعطا شد و اقدامات مجموعه با نصب دوربین مداربسته مورد پایش قرار خواهد گرفت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =