به تازگی وزیر آموزش و پرورش از کاهش حجم کتب درسی خبر داده است. اما این امر چه تاثیری بر دانش آموزان خواهد داشت و آیا می تواند از افت تحصیلی بکاهد؟

در این باره ابراهیم سحر‌خیز، معاون آموزش متوسطه (راهنمایی و دبیرستان) وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرآنلاین معتقد است که بیشترین افت تحصیلی در دوره ورود از سوم راهنمایی و مربوط به اول متوسطه است با این حال از حجم کتابها کاسته می شود چون نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق دارند گله کنند اینکه سنگین‌ترین برنامه آموزشی را این معلمان دارند. 

آیا در دوره راهنمایی هم بحث کاهش حجم کتاب‌ها مطرح است؟

اکنون دو رویکرد کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی در دست بررسی است. که برای کاهش ساعات درسی باید پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی انجام شود، زیرا در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان دوره راهنمایی 5‌روز در هفته به مدرسه می‌روند. کاهش حجم کتاب‌های درسی نیز بستگی به تصویب برنامه درسی ملی دارد.

اما عده ای کاهش حجم کتاب‌های درسی را برای دانش‌آموزان مفید نمی‌دانند و آن را عاملی برای افت تحصیلی بیشتر در پایه اول دبیرستان بیان می‌کنند.

برخی از همکاران فکر می‌کنند افت تحصیلی فقط به خاطر حجم زیاد کتاب‌هاست درحالیکه باید به عوامل دیگر هم توجه کنیم. نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق گله از دارند؛ سنگین‌ترین برنامه آموزشی دراین دوره است. این درحالی است که معلمان راهنمایی و ابتدایی نسبت به جایگاه گروه‌های درسی، روانشناسی یادگیری و فعال کردن این گروه‌ها، همچنین برانگیختن روحیه مشارکت‌پذیری در دانش‌آموزان بیش از معلمان دبیرستانی توجه دارند. با این حال دبیران دوره متوسطه از خروجی دوره راهنمایی رضایت چندانی ندارند.

چرا اینگونه است؟

دوران متوسطه دوران سختی است چون هم دانش آموزان به لحاظ سنی در مقطع خاصی قرار دارند و هم حجم کتابهای درسی زیاد است. کم کردن حجم کتاب‌های درسی دوره راهنمایی موجب بالا رفتن آمار قبولی در این دوره می‌شود. البته به‌نظرم باید عوامل افت تحصیلی بررسی و برای هر کدام راه‌حل‌های جداگانه‌ای پیش‌بینی شود. حجم زیاد کتاب‌های درسی در دوره راهنمایی یکی از عوامل افت تحصیلی می‌تواند باشد. البته کم کردن حجم با توجه به اینکه لطمه‌ای به سطح علمی دانش‌آموزان وارد نشود جزو برنامه‌های ماست.

از حرف های شما چنین بر می آید که بیشترین افت تحصیلی بیشتر در مقطع راهنمایی است.

بیشترین افت تحصیلی در دوره ورود از سوم راهنمایی و مربوط به اول متوسطه است؛ ۲۰ درصد یعنی حدود ۲۶۰ هزار نفر از دانش آموزان اول متوسطه در سال تحصیلی جدید، جزو مردودین هستند. که این آمار بالاست. اگر این رقم در سرانه هر دانش آموز ضرب شود، رقم خسارت بالایی برای آموزش و پرورش بدست می آید.

تنها راهکار برای کاهش این موضوع کاهش حجم کتب درسی است؟

برای کاهش درصد افت تحصیلی و کاهش آمار تعداد مردودی ها برنامه های بسیاری از سوی آموزش و پرورش اجرا شده است که ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، تغییر قوانین و مقررات مربوط به مردودی، دسترسی دانش آموزان به کتاب های کمک درسی و روش های نوین تدریس از جمله این برنامه هاست که خوشبختانه موثر واقع شده است. گزارش ها نشان از روند رو به کاهش افت تحصیلی و آمار مردودی در مدارس دارد. اما ما به دنبال کاهش حجم کتب درسی هم هستیم.

47/232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =