پرچمداران پارلمانی جبهه پایداری که با تابلو «رایحه خوش خدمت» به مجلس هشتم راه یافتند، با تکیه بر چه کارنامه​ای می​خواهند به مجلس نهم پای نهند؟

به گزارش خبرآنلاین، وقتی در دومین ماه آغاز بکار مجلس هشتم روح​الله حسینیان طرح «تشدید مجازات جرایم اخلال در امنیت روانی جامعه» را ارائه داد و با شدت و حدت از آن دفاع کرد و از نمایندگان رای موافق گرفت، این ذهنیت را آفرید که نمایندگان حامی دولت در مجلس با برنامه پیش آمده و حضوری فعال و قدرتمند خواهند داشت. اما هرچه بیشتر از عمر این مجلس گذشت، حضور این طیف از نمایندگان تنها به مواردی خاص و عمدتا در راستای مقاصد دولت محدود شد و کمتر موضع گیری​ای از آنها در بررسی مواد در دستور مجلس بویژه مسائل کلان و ملی دیده شد.

حضور قاطبه این نمایندگان در صف امضا کنندگان «معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد» و طرح​هایی برای اصلاح قوانین بودجه سنواتی در راستای کسب بودجه جاری بیشتر برای دولت، شاهد این مدعاست.

تلاش این نمایندگان برای حضور در کمیسیون​​های کلیدی​ای چون امنیت​ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه نیز نشان دیگری از فعال بودن آنها می توانست باشد. نشانی که با اصرار آنها به تشکیل کمیسیون جدیدی تحت عنوان کمیسیون شوراها و سیاست داخلی و در اختیار گرفتن نظارت بر امور امنیتی داخلی و تمرکز بر اصلاح قانون شوراها، موید آن بود. اما حضور این نمایندگان در کمیسیون برنامه و بودجه و به تبع آن کمیسیون تلفیق بودجه، بیشتر برای تامین نظر دولت در برنامه​های کلان اقتصادی بود. کما اینکه در قوانین بودجه سنواتی، با اغلب تغییر و اصلاحات مجلس در لوایح دولت مخالفت می​کردند. عمده این مخالفت​ها را در سهم درآمد دولت از محل اجرای قانون هدفمندکردن یارانه​ها در دو سال گذشته شاهد بودیم که غالبا نظرات دولت را به کمیسیون تحمیل کرده و جلساتی را میان دولتمردان و اعضای مختلف کمیسیون تلفیق ترتیب می دادند تا نظر نهایی دولت تامین شود.

برخی معتقدند که این نمایندگان در طول سه سال و اندی که از عمر مجلس هشتم می​گذرد، بیش از آنکه به تقنین و نظارت بپردازند به مسائل حاشیه​ای در مجلس پرداختند. سازهای مخالف در انتخابات فراکسیون اصولگرایان، اعلام مخالفت​های مختلف با هیات رئیسه بزرگترین فراکسیون مجلس که تا مرز تشکیل فراکسیون جدید «انقلاب اسلامی» پیش رفت، معرفی نامزدهای هم عرض با رئیس و نواب رئیس مجلس که عموما با فاصله رای زیادی به شکست در انتخابات داخلی فراکسیون می​انجامید و مواردی از این دست؛ تنها بخشی از فعالیت​های سیاسی و البته رقابت​های درون گروهی آنها با دیگر اصولگرایان مجلسی بود. رقابت​هایی که در دو سال اولیه مجلس به این ترتیب شکل گرفته بود، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم، به شکل حمایت یکپارچه از نامزدی محمود احمدی​نژاد درآمد و بعد هم یکپارچه به انتقاد علیه مسائل پس از انتخابات بدل شد. انتقاداتی که طی آن نه تنها اصلاح​طلبان مجلس نشین که حتی اصولگرایان حامی نامزدهای رقیب یا اصولگرایانی که کمتر علیه «فتنه» موضع گیری کرده بودند نیز در امان نمانده و متهم به بی بصیرتی و .. شدند. آنقدر که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در این مدت در خصوص «فتنه88» موضع گیری کردند؛ در مورد دیگر امور جاری کشور و یا حتی ماسئل حوزه انتخابیه و مطالبات موکلانشان اظهارنظر نکرده​اند.    

آنها در زمینه استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس هم منفعل​ترین نمایندگان هستند. چه آنکه تا کنون پیشنهاد تحقیق و تفحصی را ارائه نداده و کمترین سوالات را از وزرای دولت دارند. آن هم سوالاتی که معمولا در کمیسیون​های تخصصی مجلس به سرانجام می​رسانند و تمایلی به طرحشان در صحن علنی و به چالش کشیدن دولت از تریبون رسمی مجلس ندارند. حتی حمید رسایی هم که سوال از وزیر ارشاد را به صحن علنی کشاند، به دنبال طرح شکایت از صاحب‌ امتیاز نشریه​ای بود که به جرم جعل مهر به یک و سال نیم زندان قطعی محکوم شده و فراری است و می​پرسید چرا با او برخورد نمی​شود اما با مدیران مسئول ایران و جوان که با فتنه 88 برخورد به جایی داشتند برخورد شده است. این سوال را هم می​توان در قاب موضع گیری​های نمایندگان حامی دولت علیه مسائل پس از انتخابات دید.

البته حضور فعال نمایندگان حامی دولت را در طرح نظارت بر نمایندگان شاهد بودیم. حضوری توام با انتقاد پیاپی از هیات رئیسه مجلس که چرا این طرح را در دستور کار مجلس قرار نمی​دهد. طرحی که بنا بر پیشنهادات آنها باید توان برکناری نمایندگان از مسئولیت نمایندگی را داشته باشد. این درحالی است که به گفته باهنر، نمایندگی تنها مسئولیتی است که نمی​توان کسی را از آن عزل کرد چون با رای مستقیم مردم انتخاب شده​اند و پس از تایید اعتبارنامه​ها آنها هیچ مقامی قادر به عزل وی نیست.

آنچه در پی می آید جدولی از حضور فعالیت​های تقنینی نمایندگان شاخص عضو فراکسیون انقلاب اسلامی است:

اسامی نمایندگان

حوزه انتخابیه

عضویت در کمیسیون

تعداد طرح​های ارائه داده

عناوین اهم طرح​های مطروحه

فاطمه آجرلو

البرز

آموزش و تحقیقات

13

معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی

مرتضی آقاتهرانی

تهران

آموزش و تحقیقات

30

اختیار دولت برای تعیین ساعات کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر/معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ قانونمند نمودن به کارگیری عناوین علمی/ پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا/

فاطمه آلیا

تهران

امنیت​ملی و سیاست​خارجی

29

معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی/ پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا

جواد ابطحی

خمینی​شهر

سیاست داخلی و شوراها

39

اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور/ اصلاح قانون استخدامی وزارت اطلاعات/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای/ ساماندهی نظام اداری دولت

محمود احمدی​بیغش

شازند

امنیت​ملی و سیاست​خارجی

32

اصلاح قانون انتخابات مجلس/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای/ اصلاح موادی از قانون وظایف و انتخابات شوراها و انتخابات شهرداران.

ولی اسماعیلی

گرمی

سیاست داخلی و شوراها

25

ادغام سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در وزارت ارشاد/ اصلاح قانون انتخابات مجلس/ اصلاح قانون استخدامی وزارت اطلاعات/ نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی

زهره الهیان

تهران

امنیت​ملی و سیاست​خارجی

30

اختیار دولت برای تعیین ساعات کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی/ اصلاح موادی از قانون وظایف و انتخابات شوراها و انتخابات شهرداران.

علی​محمد بزرگواری

کهکیلویه وبویراحمد

کشاورزی

33

عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاههای اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکار/ اصلاح قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی

بهروز جعفری

سمیرم

فرهنگی

21

تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت/اصلاح قانون انتخابات مجلس/ ممنوعیت ساخت، حمل و نگهداری ادواتی که در درگیری فیزیکی بین افراد کاربرد دارد

محمدکاظم حجازی

همدان

عمران

30

معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات/ اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب

روح​الله حسینیان

تهران

سیاست داخلی و شوراها

24

اصلاح قانون انتخابات مجلس/ اصلاح قانون استخدامی وزارت اطلاعات/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا/اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

حمید رسایی

تهران

فرهنگی

21

معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ الزام دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت آنها

علی​اصغر زارعی

تهران

سیاست داخلی و شوراها

31

افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی استانها/ تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی/ اصلاح قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی (ره)/ ساماندهی نظام اداری دولت

رمضان شجاعی کیاسری

ساری

فرهنگی

32

ادغام سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در وزارت فرهنگ و ارشاد/ اصلاح تعطیلات رسمی و تغییر ساعت کار اداری/اصلاح قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری

عفت شریعتی

مشهد

اجتماعی

19

اصلاح قانون انتخابات مجلس/ اختیار دولت برای تعیین ساعات کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر

محمدکریم شهرزاد

اصفهان

برنامه و بودجه

30

اصلاح تعطیلات رسمی و تغییر ساعت کار اداری/ عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاههای اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکار/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد

شهاب​الدین صدر

تهران

بهداشت و درمان

18

اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس/ مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای/ مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

طیبه صفایی

تهران

آموزش و تحقیقات

23

اختیار دولت برای تعیین ساعات کار در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلی عید سعید فطر/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد

محمدکریم عابدی

طبس و فردوس

امنیت​ملی و سیاست​خارجی

28

معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی/ حراست​ها

اسماعیل کوثری

تهران

امنیت​ملی و سیاست​خارجی

37

تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی/ معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات اشغالگران آمریکایی

مهدی کوچک​زاده

تهران

سیاست داخلی و شوراها

24

اصلاح قانون استخدامی وزارت اطلاعات/ اصلاح قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام(ره)/ پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا

  بیژن نوباوه

تهرا ن

فرهنگی

28

طرح جامع نظام باشگاه داری در ایران/معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ پیگیری انتقال مقر دائمی سازمان ملل متحد از آمریکا

حسن نوروزی

رباط ​کریم

سیاست داخلی و شوراها

33

تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی/ اصلاح قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام (ره)/ انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ریاست جمهوری و الحاق آن به وزارت ارشاد

ستار هدایت​خواه

کهیکلویه وبویراحمد

فرهنگی

39

تغییر نظام انتخاباتی مجلس/ نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی / معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد/ اصلاح قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام (ره)

  • منبع: سایت مرکز پژوهش​های مجلس شورای اسلامی

اگرچه مشارکت در تدوین میانگین 30 طرح از سوی نمایندگان حامی دولت، نشان از فعالیت نسبی آنها دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که نمایندگان اصولگرای مجلس که کمتر به دنبال فعالیت سیاسی بوده و وظایف نمایندگی را به پیگیری امور سیاسی رجحان داده​اند، در طراحی بیش از 40 طرح مشارکت داشته​اند. از جمله حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان که از طراحان 50 طرح بوده و یا سیدکاظم دلخوش که در تدوین 67 طرح، نقش داشته است.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =