۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۹

مصطفی شوقی

چهره آقای محمد بن همام عبدالله، چهره مرد پیروزی نبود، چه آنکه با تمام خستگی هایش و برنامه کاری فشرده ای که برای لابی با 46 کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا تدوین کرده است، همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود.

او قبل از نیمه شب سه شنبه که با هواپیمای اختصاصی اش به ایران آمد به سوریه رفته بود و با ا تمام رایزنی های فاروق بوزو معروف سوری در فوتبال آسیا پاسخ دلخواه اش را از مقامات فوتبال سوریه نشنید. ضمن اینکه خبرنگاران سوریه ای نیز حسابی از خجالت رییس در آمدند و او را متهم به عدول از سیاست های اعراب در فوتبال آسیا کردند.

بن همام در ایران هم روز خوبی نداشت. به نظر می رسد دیدارش با سعیدلو خیلی امیدوار کننده نبود، ضمن اینکه جناب بن همام رقیب چاق و خواب آلود سعیدلو در انتخابات نایب رییسی را به ایران آورده بود؛ پاسخ روشنی به نامزدی رییس سازمان ورزش ایران در انتخابات نایب رییسی کنفدراسیون فوتبال آسیا.

بن همام برای انتخابات ژانویه 2011 در قطر گرچه خود را از هم اکنون رییس می داند اما به دنبال کابینه ای یک دست درAFC  است،جایی که او در تحلیل هایش برای 4 سال آینده ریاست فیفا را می بیند و در این مدت با کادر سازی و برنامه ریزی سعی دارد فوتبال آسیا را در غربال دوستان و مخالفان یک دست کند. از این رو در همه پست ها افرادی از سوی او خود را نامزد انتخابات کرده اند. شاید به همین دلیل است که او در کنفرانس مطبوعاتی اش صادقانه به این پرسش که شما کابینه ای به نفع خود می خواهید را رد نمی کند و می گوید من همیشه آروزی این موضوع را داشته ام.

اما او با چالش هایی نیز روبروست. بن همام به دلیل نوع رفتار خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا و یک سویه نگری اش حتی در میان حامیان سنتی اش در اعراب با مخالف خوانی هایی بسیاری روبروست. او نتوانست در انتخابات سال گذشته بر خلاف سنت همیشگی اعراب، همه آرای کشورهای هم زبان اش را به حساب خود بگذارد. انشقاق به وجود آمده در میان اعراب باعث شده است که وی لابی های شرق آسیا را برای خود فعال کند، شاید به همین دلیل بود که در میان تیم همراه او کسی از اعراب نبود و دو نفر از سریلانکا و مالزی را به همراه آورده بود. این در حالی است که وی در کشورهای شرقی نیز مخالفانی دارد. میزبانی قطر برای کشورهایی مثل کره و ژاپن که خود را برتر از قطر برای میزبانی 2022 می دانستند باعث شده است که این کشورها همانند انتخابات سال گذشته نسبت به تمامیت خواهی بن همام واکنش نشان دهند.

از سوی دیگر آنچه در مورد سفر بن همام به ایران جالب توجه است، سعی وی در متعاقد کردن سعید لو برای انصراف از نامزدی نایب رییسی است. به نظر می رسد بن همام علی کفاشیان را به علی سعیدلو ترجیح می دهد، شاید  به همین دلیل است که کفاشیان در پست خود تک نامزدی است و سعید لو برای نایب رییس شدن باید به مصاف 7 رقیب بالقوه رود. این در حالی است که فرناندو در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی به رییس سازمان ورزش ایران نیز طعنه می زند که در فوتبال آسیا شناخته شده نیست. با همه اینها آیا می توان بپذیریم تک نامزدی کفاشیان در پست خود و رقیب تراشی برای سعید لو یک تاکتیک حساب شده از سوی بن همام برای حذف سعید لو است تا کفاشیان بی خطر و حرف گوش کن با توجه به محدودیت عضویت کشورها در هیات اجرایی AFC ، نماینده ایران باشد.این پیش فرض در حالی مطرح است که کفاشیان روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که اگر بدانیم سعید لو رای نمی آورد، شاید وی کناره کند.

به هر حال آقای بن همام گرچه از دموکراسی در انتخابات فوتبال آسیا سخن می گوید اما کیست که نداند این انتخابات بیرون از محل رای گیری، منتخبان خود را می شناسد.

/40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =