۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۸

مهر: انتخاب یکی از رهبران برجسته اعتراضات اخیرا علیه مبارک که سرنگونی وی منجر شد به عنوان نخست وزیر جدید مصر گامی مثبت در جهت تحقق آرمان انقلابیون این کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای عالی نظامی مصر که از قریب به یک ماه پیش جریان امور در این کشور را بر عهده گرفته است ساعتی پیش با استعفای "احمد شفیق" از پست نخست وزیری که به سقوط کابینه وی منجر می شود، موافقت کرد. شورای عالی نظامی در بیانیه شماره 26 خود اعلام کرد: بدین وسیله با استعفای "احمد شفیق" از پست نخست وزیری موافقت شده و "عصام شرف" (وزیر حمل و نقل سابق) مامور به تشکیل کابینه جدید خواهد شد.

اما سوال اصلی اینجاست که نخست وزیر جدید مصر که مامور به تشکیل دولت موقت شده، کیست و چه سوابقی دارد. عصام شرف شخصیتی است که در مصر معروف به مرد لحظه ها ست که در شرایط سخت موضع گیریهای حساس و تعیین کنننده اتخاذ می کند.

روزنامه الدستور مصر در اخیرا گزارشی با عنوان "مرد موقعیت شناس" به این شخصیت برجسته مصری اشاره می کند و می نویسد: عصام شرف مرد بزرگوار و محترمی است که 4 سال پیش در مقابل تمامی کسانی که بله قربانگو بودند ایستاد. وی استعفا داد و دفترش را در وزارت کشور ترک کرد.

وی پس از واژگونی قطار "قلیوب" متوجه شده بود که هیچ اراده سیاسی برای حل مشکلات مردم مصر وجود ندارد. وی بعدها حتی تهدید کرد که از سمت خود به عنوان رئیس اتحادیه مهندسین مصر نیز استعفا خواهد کرد مگر اینکه اراده ای ویژه از سوی دولت برای حل مشکلات این اتحادیه ببیند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری محیط امروز در گزارشی با اشاره به انتخاب عصام شرف به عنوان نخست وزیر جدید در مصر نوشت: وی همان فردی است که تنظیم کننده تظاهرات اساتید دانشگاهی در انقلاب 25 ژانویه علیه مبارک بود.

عصام شرف از رهبران برجسته تظاهرات از ابتدای شکل گیری اعتراضات علیه رژیم حسنی مبارک بود که در نهایت به سقوط رژیم دیکتاتور مصر در روز 11 فوریه منجر شد.

وی از مهمترین کارشناسان حمل و نقل در جهان محسوب می شود و تنها شخصیت عربی است که توانسته جایزه ویژه مهندسی دانشگاه بوردو را از آن خود کند.

شرف همچنین جوایز بسیاری را در سطح بین المللی و منطقه ای از سال 1987 تا 1995 از آن خود کرده است و هم اکنون از اعضای اصلی مجمع بین المللی علمی - مهندسی است.

وی که هم اکنون در دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره تدریس می کند قریب به چهار سال پیش وزیر حمل و نقل مصر در دولت "احمد نظیف" (نخست وزیر پیشین) بود. اما در همان سالها بود که حادثه قطار قلیوب در مصر رخ داد. در پی این حادثه دردناک که دو قطار به یکدیگر برخورد کرده بودند بیش از 58 نفر کشته و 150 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

عصام شرف وزیر حمل و نقل وقت این فاجعه را تحمل نکرد و در پی مشاهده نبود عزم جدی از سوی دولت برای پایان دادن به مشکلات مردم مصر از سمت خود استعفا کرد و دفتر وزارت را ترک گفت.

آن سالها گذشت تا اینکه در روزهای اخیر وی به یکی از رهبران اصلی تظاهرات علیه رژیم مبارک تبدیل شد. عصام شرف رهبری تظاهرات اساتید دانشگاهی را بر عهده داشت که در نهایت به پرونده حکومت مبارک در سرزمین فراعنه پایان داد.46
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =