جزئیات صدور مجوز ساختمان ده طبقه در حریم مقبره الشعرا

ساخت و سازهای غیر متناسب با فضای تاریخی، فرهنگی مقبره الشعرا اعتراض دوستداران فرهنگ آذربایجان را در پی داشت.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز/ اخیرا ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه در مجاورت حریم مقبره الشعرا و موزه قاجار انتقاداتی را در بین فرهنگ دوسدان آذربایجان به همراه داشته است.

"مقبره الشعرا" یکی از گورستان های تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۱۹۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که بیش از ۴۰۰ عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از حدود ۸۰۰ سال پیش را در خود جای داده است.

"موزه قاجار" نیز یکی از موزه های تاریخی شهر تبریز بوده که در محل خانه امیرنظام گروسی و در محله ششگلان قرار گرفته است؛ خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیرنظام گروسی و توسط وی ساخته شده که در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و با شماره ۱۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

امروز در حالی بحث صدور مجور و احداث ساختمان ۱۰ طبقه در جوار مقبره الشعرا به عنوان حریم یک اثر تاریخی فرهنگی، مطرح می شود که  در چند سال اخیر عملیات عمرانی مقبره الشعرا، زیبایی بصری این مکان تاریخی، گردشگری را به خودی خود خدشه دار کرده است.

در این میان برخی ساخت و سازها در جوار بنای تاریخی موجب بی اثر شدن هویت تاریخی ابنیه ها می شوند بطوریکه با این مجوزهای ساخت نظم و سازمان فضایی محیط را برهم زده و آلودگی بصری شدیدی در عرصه و حریم مجموعه تاریخی فرهنگی مقبره الشعرا ایجاد کرده‌ است.

تصاویر ساخت و سازهای این ساختمان های بلند مرتبه بعد از چندماه دوباره بازنشر شده و واکنش بسیاری از فعالین رسانه ای را به دنبال داشته است.

این در حالی است که بر اساس معیارهای سازمان جهانی یونسکو احداث بنا در محدوده آثار تاریخی، شرایط و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود.

یونسکو می گوید: ساختمان هایی که بر آثار تاریخی اشرافیت پیدا می کنند یا موجب تحت الشعاع قرار گرفتن این آثار می شوند، معیارهای پذیرش آثار در فهرست جهانی را خدشه دار می کنند.

احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرآنلاین در این خصوص، گفت: پاسخگویی به این خبر دو دوره قبل از طرف مدیران انجام شده و میراث در صدور مجوز آن نقشی نداشته و مجوز از طرف شهرداری صادر شده است.

وی افزود: مدیران وقت میراث فرهنگی صدور مجوز را مشروط به اجرای طرف تفصیلی دانستند و متولی طرح تفصیلی نیز خود شهرداری است.

وی ادامه داد: اکنون نیز باید مدیران شهرداری پاسخگو باشند که این ساخت و ساز از پارامترهای طرح تفصیلی عبور کرده است یا نه؟

حمزه زاده خاطرنشان کرد: اگر ساخت و سازها در حد حریم آثارهای تاریخی قرار بگیرد حریم محسوب شده و اگر غیر این باشد، جزو طرح تفصیلی محسوب خواهد شد.

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای کلانشهر تبریز در این خصوص اظهار کرد: این نوع ساخت و سازها در نوع خود دارای ضوابط خاصی هستند.

وی افزود: در محدوده ی تاریخی شهر تبریز علاوه بر اینکه شهرداری مرجع صدور پروانه است، سازمان میراث فرهنگی نیز در این خصوص متولی امر بوده و تمام مجوز ساخت و سازها با استعلام از این سازمان انجام می شود.

عضو شورای شهر تبریز درباره ساختمان ۱۰ طبقه ضلع شرقی مقبره الشعرا، گفت: این ساختمان در ضلع شرقی مقبره الشعرا و در سمت خیابان ششگلان دارای پروانه است که شورا نیز در مقطعی به این مسئله ورود پیدا کرد تا این پروانه را باطل و دستور توقف بدهد.

وی ادامه داد: چون بالاخره این پروانه صادر شده است و حالا یا باید شهرداری توافق کرده، پروژه را متوقف کند و مبلغی را به عنوان غرامت بپردازد یا مالک با توجه به پروانه ای که دارد پروژه را ادامه دهد.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: چون آثار و بناهای تاریخی دارای حریم هستند در این مسئله باید متولیان امر پاسخگو باشند.

 شهردار منطقه ۱۰ تبریز  نیز در واکنش به این موضوع 'گفت: مدیریت این موضوع با شهرداری مرکز بوده و آنها باید پاسخگو باشند؛ چون من در جریان این بحث نیستم.

وظیفه شناس ادامه داد: صدور مجوز این ساختمان ده طبقه در زمان مسئولیت من اتفاق نیافتاده است.

در اکثر کشورهای دنیا که عمده درآمد خود را از صنعت بزرگ گردشگری به دست می آورند، حفظ حریم آثار و بناهای تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتی این موضوع در اکثر نقاط کشورمان ایران نیز رعایت می شود اما متاسفانه در تبریز با سهل انگاری برخی نهادها شاهد ساخت و ساز در جوار دو بنای تاریخی مهم و نماد فرهنگ و هویت این کهن شهر هستیم که توجه ویژه مسئولین امر را برای جلوگیری از چنین اقداماتی می طلبد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =