آیا وزیر خارجه سوئیس حامل پیامی از سوی آمریکا است؟

یک کارشناس مسائل استراتژیک معتقد است که ترامپ به دنبال واسطه تراشی برای کاهش تنش با ایران است چراکه نگران انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین الملل با حضور در کافه خبر، خبرآنلاین، درباره سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران گفت: بنا بر گفته وزیر خارجه سوئیس، کشورها به دنبال این هستند که امریکا حداقل گفتگو را با ایران داشته باشد با این هدف که تا انتخابات امریکا تنش ها را کم کنند. نگاه و مذاکرات طرف سوئیسی این است که دو طرف تنش مقداری مسائل را به صورت خاص ببیند تا تنش ها کمتر شود. تماس پمپئو با وزیر خارجه سوئیس حاکی از نگرانی ترامپ است.

این کارشناس در ادامه با تاکید بر نگرانی عمیق ترامپ از نتایج انتخابات و تلاش بی وقفه برای کشاندن ایران به میز مذاکره گفت: ترامپ نگران این است که قبل از انتخابات اتفاقی بیفتاد و این حادثه سبب شود که روی نتایج اثر منفی بگذارد امریکایی ها تلاش می کنند که در این 60 روز با واسطه های که می تراشند به دنبال این هستند که هم دستاوردی بسازند هم جلوی اتفاقات را بگیرند.این فشار ها به خاطر مذاکره است، اما بعید است که مقامات ایرانی هر گفتگویی را بپذیرند.

وی درباره پیشنهاد کشورهای دیگر برای میانجیگری گفت: اقای لاوروف صحبتی کردند که روسیه اماده است بین ایران و امریکا زمینه گفتگو را فراهم کند قبل از ان هم سخنگوی کرملین اعلام کرد در مذاکراتی که تلفنی بین پوتین و ترامپ انجام شده صحبت ها امیدوار کننده بوده است.

اقای پوتین صحبتی کرده و انها اعلام کردند که امیدوار کننده بوده است اما معنای آن این نیست که ایران بپذیرد که مذاکره ای صورت بگیرد نزدیک انتخابات امریکا است روس ها دارند تلاش می کنند کمک کنند به ترامپ در مقابل بایدن اگر روس ها بتوانند کاری کنند که دو طرف یک مقدار یکدیگر را درک کنند به نفع روسیه و ترامپ است چون دستاورد برای ترامپ تلقی می شود و ترامپ می تواند دستاورد خود را به رای دهندگان بفروشد.

فرجی راد در نهایت افزود: هم صحبت لاوروف و هم کرملین بعد از مذاکره تلفنی پوتین با ترامپ که گفت امیدوار کننده است و هم سفر وزیر خارجه سوئیس که آنها به دنبال این هستند تا راهی را باز کنند و تنش ها کم بشود یکی منافع خود را می بینند یکی مثل سوئیس وظیفه می داند که ممکن است امریکایی ها انها را مجاب کرده باشند ..

البته در داخل کشور مقامات شرط گذاشتند که اگر امریکا برگردد به برجام و تحریم ها را لغو کند در قالب 5 بعلاوه یک می تواند مذاکره کند اگر بتوانند این شرط را عملیاتی کنند طبیعی است که در کشور تصمیماتی گرفته شود ولی تا زمانی که آنها بخواهند تحریم ها را افزایش بدهند همانطور که پالایشگاه ابادان را تحریم کردند فکر نمی کنم کاری از پیش برود،اب در هاون کوبیدناست. امریکا باید برگردد به برجام و تحریم ها را بردارد و مانند دیگر کشورهای عضو برجام مذاکره کند.

مشروح این گفتگو منتشر خواهد شد...

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1429806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیرد امید وارم سیاسیون ما انقدر سخت نگیرند تا اخر از طرف دیگر پشت بام به زمین روسیه چین و ... بیفتند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    مثل اینکه کارشناس محترم نمی داند آمریکا زورش زیاد است؟
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    چشم بش میگیم بگه غلط کردم پد امریکا از دست تحریمهای ما در اومده اقتصادش ویران شده بنده خدا