۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۱

سخنگوی طرح تحول اقتصادی با وجود رونمایی از طرح تحول خبرنگاران را از درج سناریوهای فرضی این طرح منع کرد.

گروه اقتصاد: سرانجام محمدرضا فرزین جسارت یافت تا آنچه برای طرح تحول اقتصادی در نظر گرفته بود امروز در میان خبرنگاران رونمایی کند.وی که با همکاری معاون اقتصادی بانک مرکزی دو سناریو برای اجرای طرح تحول اقتصادی در نظر گرفته در حالی به دفاع از سناریوهای فرضی پرداخت که در یک جمله تمامی خبرنگاران را از درج خبر مربوط به سناریوهای درنظر گرفته برای طرح تحول اقتصادی منع کرد و اعلام کرد که در آستانه ارایه لایحه به مجلس حساسیت ایجاد نکنند.

اما آنچه رامین پاشایی فام ارایه کرد به هر حال نگرانی هایی را در پی دارد و از همین رو ست که عنوان می شود فضای مجلس چندان مساعد برای ارایه لایحه نیست.

پاشایی فام در تشریح این مدل های اقتصادی طرح تحول اقتصادی ابراز داشت : برای اجرای طرح تحول اقتصادی دو سناریو مد نظر دولت است که یکی بر اساس نفت 35 دلاری و دیگری بر اساس 60 درصد مبنای نفت 80 دلاری یعنی 48 دلار تنظیم شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در جلسه ارائه مدل‌‏های طرح تحول اقتصادی افزود :‌ چنانچه سناریو 35 دلاری برای اجرای طرح تحول در نظر گرفته شود، با فرض اینکه بنزین 400 تومان باشد، قیمت‌‏های حامل‌‏های انرژی تغییر می‌‏کند به طوری که نفت و گاز 270 تومان، نفت کوره 160 تومان، ‌‏نفت سفید 275 تومان، گاز مایع 150 تومان، ‌‏گاز طبیعی 75 تومان و به طبع آن برق 80 تومان خواهد بود. اما چنانچه سناریوی نفت 48 دلاری را مبنای اجرای طرح تحول قرار دهیم، نفت و گاز 350 تومان، ‌‏نفت کوره 200 تومان، نفت سفید 350 تومان، گاز مایع 200 تومان، گاز طبیعی 130 تومان و برق 100 تومان خواهد بود.

پاشایی فام با اشاره به تأثیر طرح تحول در شاخص‌‏های کلان اقتصادی همچون تورم،‌‏ نقدینگی و غیره ابراز داشت: پیش از هر چیز باید این نکته را متذکر شد که تورم متفاوت از جهش قیمت‌‏ها است. به گونه‌‏ای که تورم افزایش مستمر قیمت،‌ در یک دوره 24 ماهه را در پی دارد اما جهش قیمت‌‏ها یک دوره کوتاه مدتی خواهد بود که قابل کنترل است.

پاشایی فام تصریح کرد:‌‏ طرح تحول جهش قیمت به دنبال دارد که این به معنی افزایش مستمر قیمت‌‏ها نیست.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تورم پایه بدون اجرای طرح تحول اقتصادی و بودجه‌‏بندی با نفت 35 دلاری و اتخاذ سیاست انقباظی 20 درصد خواهد بود، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح تحول اقتصادی در قالب سناریوی نفت 35 دلاری و بر اساس محاسبات تورم به 31 درصد، افزایش می‌‏یابد.

پاشایی فام اظهار داشت: با توجه به منابعی که از طرح تحول به دست می‌‏آید برای هر نفر در هر ماه حداقل 19 هزار و 500 تومان و حداکثر 26 هزار تومان توان بازپرداخت در نظر گرفته می‌‏شود که امکان جبران جهش قیمت تورم برای اقشار پایین‌‏تر وجود خواهد داشت.

پاشایی فام در خصوص اجرای طرح تحول با سناریوی نفت 48 دلار ابراز داشت: تورم پایه 22 درصد در نظر گرفته می‌‏شود که با اجرای طرح تحول با نفت 48 دلار تورم به 37 درصد افزایش می‌‏یابد. به طوری که از محل اجرای طرح تحول 15 واحد درصد به تورم افزوده می‌‏شود.

وی به رقم پرداختی در سناریوی نفت 48 دلاری اشاره کرد و گفت:‌‏ حداقل 32 هزار تومان و حداکثر 43 هزار تومان به 63 میلیون نفری که فرم‌‏های اقتصادی خانوار را پر کرده‌‏اند، ‌‏تعلق می‌‏گیرد.

وی با بیان اینکه بر اثر اجرای طرح تحول اقتصادی 24 میلیارد دلار به دست خواهد آمد، تصریح کرد: از این رقم 60 درصد میان خانوارها توزیع می‌‏شود،‌‏ 15 درصد به صورت ترجیحی در اختیار تولید قرار می‌‏گیرد و 25 درصد هم در بودجه دولت لحاظ می‌‏شود.

به گفته پاشایی فام در سناریوی دوم یعنی محاسبات با نفت 48 دلاری،‌‏ 40 میلیارد دلار عاید می‌‏شود که این منابع نیز به همان ترتیب توزیع خواهد شد.

فرزین نیز ضمن ابراز خوشبینی به افزایش قیمت نفت گفت: ما افق نفت 80 دلاری را در نظر می‌‏گیریم و معتقدیم کاهش ارزش دلار موقتی است و در دوره سه ساله متوسط قیمت نفت به 80 دلار خواهد رسید.

پس از پاشایی فام این بار دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس به جمع خبرنگاران آمد تا وی نیز اعلام کند فضای مجلس مساعد است اما بازهم فروضی که دلخوش در نظر گرفت از جمله چگونگی توزیع منابع میان دهک های کم درآمد؛ گزینه های حداقلی و حداکثری ؛ چگونگی پرداخت نقدی موجب باز توضیح فرزین شد.

از دیگر سو از آنجا که مجلس احتمال تصویب لایحه ظرف یک ماه آینده را داده و هنوزدر بودجه سال 88 منابع پرداخت نقدی یارانه ها دیده نشده فرزین دریافت تنخواه از بودجه را راه حل در نظر گیری منابع برای پرداخت نقدی یارانه ها عنوان کرد.

اگرچه نوع بیان دلخوش حکایت از توافقی از ژیش انجام شده داشت اما فرزین سعی در کتمان داشت .

دلخوش در بخشی از صحبت های خود ابراز داشت که ما به دو فوریت لایحه رای می دهیم چون اگر این کار را نکنیم توپ در زمین مجلس می افتد و دولت می گوید که مجلس نگذاشت ما یارانه ها را به مردم پرداخت کنیم.

این گفته دلخوش سناریویی را تداعی کرد که پیشتر دکتر محمد ستاری فر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت اصلاحات از آن یاد کرده بود . وی گفته بود که مجلس در عمل انجام قرار می گیرد و برای این که در معرض باز خواست مردم قرار نگیرد مجبور به تصویب لایحه خواهد بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =