وقایعی که در مالزی رخ می‌دهد و آنچه دیده و شنیده می‌شود هر چند ممکن است متفاوت و بی‌ربط به نظر برسند اما در مجموع سیمایی از این کشور به دست می‌دهد که به واقعیت نزدیک‌تر است.

۱- در گفت‌وگو با مردم معلوم می‌شود که نظرات متفاوتی درباره دوره زمامداری ماهاتیر محمد نخست‌وزیر اسبق مالزی وجود دارد. شماری او را مردی اثرگذار و پیش‌رو می‌دانند که توسعه و پیشرفت مالزی مرهون تلاش‌های اوست. نظری که با عقاید بسیاری از ایرانیان مشابهت فراوانی دارد. راه‌آهن شهری، مونوریل، برج‌های دوقلو، شهرهای جدید، گسترش صنعت، کشاورزی، توریسم و ... به پای مدیریت ماهاتیر نوشته می‌شود. عده‌ای دیگر نیز او را اثرگذار می‌دانند اما توسعه‌ای را به او نسبت می‌دهند که با ظاهرسازی همراه بوده است. به بیان دیگر برخی عقیده دارند طرح‌ها و برنامه‌هایی که در زمان ماهاتیر اجرا شد ظاهری ایده‌آلیستی داشته اما در روزند زندگی مردم و فرهنگ آنها تاثیر مطلبوبی به جا نگذاشته است. این عده از مخالفان به طبقاتی تعلق دارند که در حوزه فکر و اندیشه فعال‌تر هستند و البته با رعایت جوانب احتیاط سخن می‌گویند. به هر حال همچنان این سیاست‌مدار موافقان بسیاری دارد شاید به همین دلیل است که انتقاد از او به راحتی انجام نمی‌شود. وقتی ظرف یک ماه اخیر دوبار یعنی روزهای هفتم و بیست‌ودوم آوریل وبلاگ پرمخاطب و پربازدیدکننده ماهاتیر هک می‌شود می‌توان دریافت که مخالفانش گرچه در ظاهر محتاط هستند اما به شیوه‌های نوین ابراز حضور و وجود می‌کنند.

۲- در مالزی نیز مثل بسیاری از نقاط جهان، جرم و جنایت رخ می‌دهد و نمی‌توان تبلیغ برخی از شرکت‌ها را باور کرد که این سرزمین گرمسیری را بهشت موعود معرفی می‌کنند. شرکت‌هایی که فقط و فقط به دنبال جذب سرمایه یا ارسال دانشجو هستند برای دستیابی به چند سنت بیشتر از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. به تازگی خبرگزاری برناما (خبرگزاری رسمی مالزی؛ شبیه ایرنا در ایران) اعلام کرده است که دو زن مالزیایی همراه چهار نفر خارجی (دو مرد بنگلادشی و دو مرد آفریقایی) از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک ضمن برقراری ارتباط با قربانیان خود، حساب‌های بانکی‌شان را نیز خالی می‌کردند. این باند تبهکار تا به حال بیش از یک میلیون و صد هزار رینگیت (حدود ۴۰۰ میلیون تومان) از طریق فیس‌بوک به جیب زده‌اند. پلیس در یک عملیات جست‌وجو و کشف، محل زندگی آنان را پیدا کرد. از این محل مبلغ ۱۵ هزار رینگت پول نقد، ۱۸ کارت خودپرداز بانکی، ۷ دستگاه تلفن همراه، و یک عدد لپ‌تاپ کشف و مصادره شد. بر اساس گزارش‌های پلیس ظرف یک سال گذشته قریب به یک هزار و ۱۱۵ تخلف و تقلب از طریق اینترنت در مالزی رخ داده است.

۳- بالاخره سفارت ایران در مالزی واکنش‌هایی جدی‌تر نسبت به اخبار مسموم در ارتباط با قاچاقچیان ایرانی نشان داد. نخست آن که سرکنسول با رییس مبارزه با مواد مخدر مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد. کسری مهمان‌پرست در این دیدار از بزرگ‌نمایی و انتشار اخبار غیر واقعی در خصوص دستگیری قاچاقچیان با گذرنامه ایرانی ابزار تاسف کرده و گفته است برخی از مطبوعات با درج اخباری که به طور عمده در خصوص آن مبالغه صورت گرفته، باعث ناراحتی و تکدر خاطر جامعه ایرانیان فرهیخته ساکن مالزی شده‌اند که بخشی از آنان را اعضای هیات علمی دانشگاه‌های این کشور و دانشجویان تشکیل می‌دهند. واکنش دوم در این خصوص به تقدیر سفارت از ۳۰ استاد ایرانی فعال در مالزی مربوط می‌شود. سفیر ایران در این مراسم که خبر آن را ایرنا مخابره کرده گفته است که دو هزار و ۵۰۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی توسط دانشجویان ایرانی در مالزی منتشر شده است. رقمی که در وهله نخست بسیار اغراق‌شده می‌نماید اما با یک حساب سرانگستی و با توجه به شمار دانشجویان ایرانی در مالزی می‌توان قریب به واقعیت بودن آن رقم را باور کرد. آمار دیگری که سفیر ارائه کرده نیز جالب است: « ۱۸۲ اختراع توسط ۹۰ دانشجوی ایرانی در مالزی ارایه شده است.»

اگر چنین آماری رسانه‌ای شود و در مطبوعات و رسانه‌های مالزی انتشار یابد، بی‌تردید اثرات مخرب آن اخبار را خواهد کاست که ایرانیان را سراسر قاچاقچی و خلاف‌کار معرفی‌ می‌کند. با این همه زندگی در مالزی نیز شرایط خاص خود را دارد، فراز و فرود‌هایی که برای اجتماع تازه وارد گاه افتخار و گاه شرمندگی به همراه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۶
    0 0
    اين شركتهايي كه فقط تبليغ مالزي ميكنن به جز كلاه برداري و دروغ گفتن كار ديگه اي بلد نيستن. برادر من از طريق همين شركتها رفته و اين قدر بهش گفتن مالزي خوبه ديگه الان نه راه پس داره نه راه پيش كه برگرده...روش نميشه يعني