ناکامی، توجیه و دیگر هیچ...

خبرورزشی نوشت: تیم ملی شمشیربازی اسلحه اپه نتایج خوبی در مسابقات انتخابی المپیک نگرفت.

همه وعده‌ها پوچ شد. وعده سهمیه المپیک شمشیربازی اسلحه اپه. علی یعقوبیان سرمربی تیم شمشیربازی اپه قبل از رقابت‌های انتخابی زون آسیا خیلی به سهمیه شاگردانش امیدوار و گفته بود به سهمیه المپیک اپه در رقابت‌های زون آسیا امیدواری فراوانی دارد اما این امیدواری نتیجه‌ای نداشت‌ جز پنجمی.سرمربی تیم ملی اپه در بازگشت از انتخابی المپیک آن هم با دست خالی و توجیه ناکامی، حرف از سختی رقابت‌ها را پیش می‌کشد: «مسابقات سختی بود اما ما می‌توانستیم نتایج بهتری بگیریم و امید هم داشتیم. انتظار من قبل از مسابقات قهرمانی محمد رضایی بود. او می‌توانست حریف ویتنامی‌اش را شکست دهد اما بازی را بد شروع کرد و کارش سخت شد.»

البته او با مظلوم‌نمایی، شرط تحقق سهمیه اپه را برابری امکانات تیمش با اسلحه سابر می‌داند: «اگر می‌خواهیم به سهمیه برسیم باید شرایط خوب و برابر با اسلحه سابر داشته باشیم. اسلحه سابر، پزشک، ماساژور و روانشناس دارد اما ما تا حالا یک بار هم رنگ تمرین در آکادمی را ندیده‌ایم و در شهرستان‌ها تمرین کرده‌ایم.» او از حسرت تمرین در آکادمی حرف می‌زند و گویا فراموش کرده خودش ترجیح می‌داده به خاطر خانواده‌اش اردو در مشهد برگزار شود.

علی یعقوبیان سرمربی تیم ملی اپه در حالی مدعی سختی مسابقه انتخابی المپیک زون آسیا شده که در این رقابت‌ها خبری از تیم‌های چین، کره، قزاقستان و هنگ‌کنگ نبود. چراکه آنها قبلاً سهمیه‌هایشان را گرفته و در این مسابقات غایب بودند. وقتی مقام‌های اول تا چهارم بین شمشیربازان قرقیزستان، ویتنام، عربستان و ازبکستان تقسیم می‌شود، یعنی تیم‌های درجه ۲و۳ آسیا برای سهمیه حضور داشتند، آن وقت سرمربی اپه ادعای جنگ با کلاشینکف مقابل تانک دارد. شمشیرباز قرقیزستان که با قهرمانی سهمیه گرفت، نفر۱۷۰ رنکینگ جهانی است. ایران بعد از عربستانی ایستاده که جایگاهی در شمشیربازی آسیا ندارد. کاش سرمربی محترم به جای قبول ضعف‌هایش و توجیه شکست‌ها، از تیم‌های ضعیف آسیا، غول و تانک نسازد. با این روش ایشان، اپه حالا حالاها باید آرزوی سهمیه المپیک را در سینه نگه دارد. البته ناکامی تنها مختص اسلحه اپه نبوده و ‌شمشیربازان فلوره هم دست‌کمی از اسلحه اپه نداشتند و علیرضا ادهمی ملی‌پوش فلوره سومین تجربه‌اش در انتخابی المپیک هم ناکام ماند؛ با چهاردهمی بین ۱۷ نفر، نتایجی نزدیک به فاجعه. نگین کافی دختر شمشیرباز فلوره هم با باخت همه مسابقه‌هایش بین ۱۴ نفر، به ته جدول چسبیده است. ظاهراً او در انتخابی المپیک تنها ۹ ضربه زده است و بس.

اما بد نیست کمی به عقب برگردیم و پله‌پله جلو بیاییم. زمانی که دو اسلحه اپه و فلوره، مربی خارجی داشتند، مربیان فعلی تیم‌ها در آسیا عرضه اندام می‌کردند. بعد از مربیان خارجی، تیم جوانان اپه با مربیگری سیامک فیض‌عسگر در آسیا مدال گرفت و حتی امیدها هم طلایی شدند. هرچند پنجمی با جوانان نسخه‌اش را پیچید، آن هم درست همزمان با دبیری علی یعقوبیان در فدراسیون، همین مسئله بهترین بهانه برای برکناری فیض‌عسگر شد. او رفت و سرمربیگری تیم‌ها به یعقوبیان رسید. او درست جایی قرار گرفت که چند سالی پیمان فخری بود و همان موقع هم خیلی‌ها دلیل پیشرفت سریع اسلحه سابر را به دبیری همزمان سرمربی‌اش ربط می‌دادند اما وقتی یعقوبیان دبیر شد و سرمربی، حال شمشیربازی اسلحه اپه روز به روز بدتر شد و حتی کار به قلع و قمع آنها رسید. آخرین سناریو هم اعتراض ۶ ملی‌پوش اپه در آذر سال قبل به عملکرد ضعیف فنی یعقوبیان و عدم پیشرفت‌شان بود. آنها در نامه‌ای به فدراسیون در انتقاد به عدم نتیجه‌گیری یعقوبیان، تهدید کردند تا وقتی او سرمربی است، به اردو نمی‌آیند. البته علی یعقوبیان هم در واکنشی مقابله به مثل، گفت تا وقتی سرمربی باشد، ۶ معترض رنگ اردو را نمی‌بینند.

البته بعضی از کارشناسان فنی ادعای سرمربی اپه را تنها بهانه می‌دانند و حتی تفاوت امکانات‌ بین‌ اسلحه سابر و اپه هم مطرح نیست. یکی از کارشناسان که نمی‌خواهد اسمش مطرح شود، می‌گوید: «وقتی مربیان خارجی رفتند، عدم نتیجه‌گیری را به پوست‌اندازی تیم‌های اپه و فلوره ربط می‌دادند و می‌گفتند خوب می‌شویم اما حالا شمشیرباز فلوره در انتخابی المپیک بین ۱۷ نفر، چهاردهم می‌شود و شمشیرباز اپه هم پنجم. آنها با شمشیربازان هند و امارات در انتخابی می‌بازند. اماراتی که ۵ سال هم نیست شمشیربازی‌اش راه افتاده اما نیما زاهدی در جام جهانی‌ مجارستان با شکست حریفانی از مجارستان، فرانسه و اوکراین به جدول ۳۲ تایی رسید. اصلاً تیم عربستان در اپه سوم مشترک می‌شود و شمشیرباز ما دو ‌پله پایین‌تر از او قرار می‌گیرد. مگر عربستان کجای شمشیربازی است؟ آن‌وقت شمشیربازان سابر با تیم‌های فرانسه، چین، و ژاپن را شکست می‌دهند که امکانات‌شان صد برابر ایران است. تیم سابر چینی را شکست داد که مربی فرانسوی دارد. شاید مهمترین دلیل عدم پیشرفت شمشیربازان اپه را باید به بلد نبودن فن ربط داد تا امکانات.» 

ناکامی، توجیه و دیگر هیچ...
رسیدگی، نتیجه نمی‌آورد
علی یعقوبیان در حالی حرف از عدم رسیدگی و نداشتن امکانات برابر با اسلحه سابر می‌زند که باید محض یادآوری گفت تیم سابر المپیکی، تیم ۶ رنکینگ جهانی است، به تازگی و برای المپیک ماساژور، پزشک و روانشناس به کادرش اضافه شده‌اند. شما فراموش نکرده‌اید که پیمان فخری و سه شاگردش سال ۲۰۱۶ با همین ترکیب تیم چهارم جهان شدند. ظاهراً سرمربی تیم شمشیربازی اپه فراموش کرده حقوقش از محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بیشتر است. نکته مهمتر اینکه تنها امکانات و رسیدگی نتیجه را رقم نمی‌زند. حتی کشتی فرنگی هم تا وقتی محمد بنا سرمربی‌اش نشد، نتیجه نمی‌گرفت و ۷۰ سال تنها کشتی آزاد ایران بود که می‌درخشید. اصلاً چرا راه دور برویم؛ شمشیرباز اپه سوئیس قهرمان المپیک است و سابرش نه، ژاپن هم شمشیرباز فلوره‌اش قهرمان المپیک است اما دو اسلحه دیگرش نه.


سابر؛ ویترین شمشیربازی ایران
اسلحه سابر با درخشش حالا ویترین شمشیربازی ایران است. شاگردان پیمان فخری حتی با نتایجی که در رقابت‌های مختلف گرفته‌اند، حتی بودجه فدراسیون را هم بالا برده‌اند. تا حدی که مهدی علی‌نژاد معاونت امور حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در مجمع سالانه فدراسیون شمشیربازی این قضیه را به زبان آورد: «بودجه شمشیربازی ۶۰ درصد بود که با درخشش سابر در دو سال ۱۲۰ درصد بیشتر شد.» هر چند وزارت ورزش و کمیته بابت اعتبار سابر بودجه فدراسیون را بیشتر کرده‌اند اما همه آن سهم سابر نیست و برای اپه و فلوره هم هزینه می‌شود اما نتایج انتخابی المپیک نشان می‌دهد شاید هزینه ۵۰۰ میلیونی این رقابت‌ها بدون نتیجه، هدر رفته است.

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =