محمدنهاوندیان مواضع بخش‌خصوصی را در رابطه با بودجه 88 و تصویب یک فوریت لایجه هدفمند‌کردن یارانه‌ها در مجلس اعلام کرد.

محمد هیراد حاتمی: لایحه بودجه سال آینده با یک پارادوکس در روند فعالیت های دو نهاد اجرایی کشور همراه است. دولت نهم در شرایطی لایحه بودجه سال 88 را برای تصویب به پارلمان کشور می برد که از طرفی آخرین لایحه بودجه دولت نهم و برنامه پنج ساله چهارم است و از سویی اولین لایحه بودجه ای است که در مجلس هشتم مورد بررسی قرار می گیرد. اگر چه تا کنون جزئیات بودجه سال 88 مشخص نیست اما آشفتگی اقتصاد جهانی و به طبع آن کاهش یکباره قیمت نفت در بازارهای سرا سر دنیا محاسبات مردان اقتصادی دولت نهم را تا حد زیادی بر هم زده است و آنها را در تنظیم لایحه بودجه سال آینده با مشکل رو به رو کرده است.

 در رابطه با لایحه بودجه سال 88 محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت و گو با خبر آنلاین به این موضوع اشاره کرد که هم اکنون نگاه دولت به بودجه باید با گذشته آن تفاوت داشته باشد: " به نظر می رسد که اصولا نگاه بودجه در فضای بعد از ابلاغ قانون اصل 44 حتما باید با گذشته تفاوت کند. یعنی از این پس در هر هزینه ای که دولت می کند این سوال که این هزینه چگونه به انتقال مدیریت اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی کمک می کمد باید پاسخ داده شود. "

رییس پارلمان بخش خصوصی کشورکه به واسطه تحصیلات دانشگاهی خود از آن به عنوان یک کارشناس اقتصادی هم یاد می شود ادامه داد: " تفاوت نگاه دولت به بودجه پس از ابلاغ قانون اصل 44به ویژه در مورد بودجه عمرانی صادق است. یعنی بر خلاف گذشته دولت به هیچ وجه نباید جانشین بخش خصوصی باشد؛ بلکه در هر تخصیص ردیفی باید بسترسا زحضور بخش خصوص باشد."

وی حمایت از تولید ملی در شرایط بحران اقتصادی را از موارد دیگر عنوان کرد که حتما باید در بودجه سال آینده لحاظ شود: " نکته دیگری که در بودجه سال آینده حتما باید لحاظ شود این است که در مواجه با امواج بحران اقتصاد جهانی از تولید ملی و صادرات باید حمایت کافی شود. "

افزایش یک باره قیمت نفت در بازارهای جهانی به جای آن که  دلارهای موجود در حساب ذخیره ارزی را افزایش دهد صرف واردات شد تا ویترین فروشگاه های سطح شهر مملو از کالاهای وارداتی باشد. درحال حاضر و با افت نا گهانی قیمت نفت شاید کاهش درآمد های نفتی، اصلی ترین دغدغه مردان اقتصادی دولت نهم برای تنظیم لایحه بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده باشد. نکته ای که رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در رابطه با آن اینگونه توضیح می دهد: " البته توجه داریم که در آمد های دولت نهم با توجه به کاهش قیمت نفت در آمد های گذشته نیست، اما حساب ذخیره ارزی که در برنامه گذشته تشکیل شد یکی از دو فلسفه وجود آن تامین منابع مورد نیاز در شرایط کاهش قیمت نفت بود. در حال حاضر آن زمان رسیده است. حتما می باید در همه تخصیص منابع حمایت از تولید داخلی وجه همت باشد. "

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نکته دیگری که دولت در تنظیم لایحه بودجه سال آینده باید مد نظر داشته باشد را موضوع صادرات عنوان کرد و گفت: " نکته سوم در رابطه با تنظیم لایجه بودجه بحث صادرات است. "

بنا بر گفته نهاوندیان صادر کنندگان هم اکنون در شرایط آسیب پذیری نسبت به گذشته قرار گرفته اند: " با توجه به کاهش قیمت در بازار جهانی و وجود تورم در اقتصاد داخلی صادر کنندگان ما در شرایط بسیار آسیب پذیری قرار می گیرند. "

وی اعتقاد دارد در چنین شرایطی دولت باید تدابیر فوری اتخاذ کند تا صادر کنندگان بتوانند از این بحران گذر کنند: " حتما باید در این مورد تدابیر فوری اندیشیده شود و جبران زیان های تحمیلی بر صادر کنندگان از رهگذر تورم داخلی صورت بگیرد. "

رییس پارلمان بحش خصوصی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با تصویب یک فوریت لایحه هدفند کردن یارانه ها در مجلس اینگونه اظهار نظر کرد: " حتما می باید با این فرصتی که در اختیار مجلس است به صورت همه جانبه این لایحه بررسی شود. هدف از اجرای این طرح هدف خوبی است اما باید شرایط امروز اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی مورد توجه قرار بگیرد و منظر غالب در این بررسی ها باید منظر تولید محور باشد. "

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید بخش خصوصی در تهیه لایحه هدفمند کردن یارانه ها کم تر به بازی گرفته شده باشد گفت: " به هر حال بخش خصوصی قرار است در همه جا حضور فعال داشته باشد بنا بر این خیلی نگران به بازی گرفته شدن یا به بازی گرفته نشدن نیست. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =