گفت‌وگو بایحیی آل‌اسحاق

محمد هیراد حاتمی: " بلا تکلیفی طرح تحول اقتصادی. " این شاید کلیشه ای ترین جمله ای باشد که این روز ها می توان در رابطه با طرح تحول اقتصادی آن راعنوان کرد. پارادوکس در اظهار نظرهای مطرح شده از سوی مسئولان دولت نهم و نمایندگان پارلمان کشور در رابطه با طرح تحول اقتصادی طی هفته گذشته می تواند گویای این واقعیت باشد که اجرای این طرح در پرده ای از ابهام قرار گرفته است. درحالی که رییس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با قاطعیت خبر منتفی شدن اجرای پرداخت نقدی یارانه ها را تایید کرد، سخنگوی کار گروه طرح تحول اقتصادی صبح امروز اعلام کرد لایحه هدفمند کردن یارانه ها فردا (سه شنبه ) به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود تا به این ترتیب دولت نهم فصل تازه ای برای اجرای یکی از موضوعات مطرح شده در طرح تحول اقتصادی را رقم زده باشد. در رابطه باارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجلس که بنا به گفته سخنگوی کار گروه طرح تحول اقتصادی قرار است فردا صورت بگیرد یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت و گو با خبر آنلاین عنوان کرد دولت ابتدا باید اهداف مورد نظر خود در اجرای موضوع هدفمند کردن یارانه ها مشخص کند: " دولت در وهله اول باید هدف خود از پرداخت نقدی یارانه ها را بررسی کند که این اقدام در راستای چه هدفی انجام می گیرد. به طور مثال آیا هدفمند کردن یارانه ها به دلیل افزایش تولید است یا اینکه دولت رعایت عدالت را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده است. "
وی ادامه داد: " عمده ترین هدفی که تا کنون مسئولان دولت نهم در رابطه با پرداخت نقدی یارانه ها مطرح کرده اند این است که یارانه به دهک های پایین جامعه بر گردد. "
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه گفته های خود به پرداخت یارانه ها از محل یک دوازدهم بودجه اشاره کرد و گفت: " دولت باید به خوبی جوانب این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که آیا شیوه نقدی کردن یارانه ها از محل یک دوازدهم بودجه عمومی به نفع دهک های پایین است یا خیر؟ آیا این اقدام افزایش تورم در جامعه را تشدید نخواهد کرد؟ این موضوعاتی است که دولت باید به خوبی آنها را مورد واکاوی قرار دهد. "
آل اسحاق پاسخ به انتظاری که در حال حاضر نزد دهک های پایین جامعه به وجود آمده است را یکی دیگر از مشکلات پیش روی دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد: " در حال حاضر انتظاری نزد خانواده هایی که قرار است به آنها یارانه تعلق بگیرد ایجاد شده است مبنی بر اینکه مبلغی که در اختیار آنها قرار می گیرد پاسخ گوی تورم موجود خواهد بود یا اینکه با تورم موجو تناسب ندارد. سوالی که در این رابطه می توان از دولت مطرح کرد این است که آیا دولت در این رابطه تدابیری اتخاذ کرده است یا خیر؟"
وی افزود: " یکی از حساس ترین موضوعاتی که در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها باید به آن توجه کرد وضعیت تولید در داخل کشور است چرا که حامل های انرژی در قیمت تمام شده تولید نقش به سزایی دارند و دولت اگر بدون بررسی تمامی این جوانب در شرایط رکود اقتصادی جهان طرح هدفمند کردن یارانه ها را به مرحله اجرا در آورد، وضعیت نابسامانی برای تولید رقم خواهد خورد. "
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به نقش مجلس در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: " مجلس باید با یک نگاه ویژه تبعات خاص طرح هدفمند کردن یارانه ها را مورد بررسی قرار دهد. این اقدام اگر به صورت متعادل انجام شود و به بقیه بخش ها لطمه وارد نکند اقدام مناسبی است. بر این اساس می توان گفت مجلس اقدام سختی را در دستور کار خود دارد و باید با واقعیت های هدفمند کردن یارانه ها به درستی برخورد کند و حواشی سیاسی این موضوع را در نظر نگیرد. "
آل اسحاق به جدایی اقتصاد از سیاست تاکید کرد و گفت: " نباید با اهداف سیاسی مسائل اقتصادی را حل کنیم. این اقدام به دفعات تکرار شده است و همیشه نیز ضررهایی را به همراه داشته است. بنا بر این فضای اقتصاد از سیاست باید جدا باشد. این دو موضوع را باید از همدیگر تفکیک کنیم تا مشکلات احتمالی که در این رابطه ممکن است به وجود آید از میان برداشته شود. "
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست به جای آنکه یارانه ها به مردم پرداخت شود در اختیار مردم قرار بگیرد گفت: " نباید تمام یارانه ها در اختیار فعالان بخش خصوصی که در زمینه تولید فعالیت می کنند قرار بگیرد چرا که این موضوع قابل تحمل نیست. البته این جمله به معنای نفی تولید نیست اما دولت باید یارانه ها را با برنامه های اقتصادی مناسب و به طور دقیق در اختیار بخش های مختلف قرار دهند. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =