ارزیابی کارشناسان اقتصادی از جمله محمد طبیبیان، محمد خوش‌چهره، احمد میدری، بهروز هادی زنوز و حسین راغفر از منتفی شدن توزیع نقدی یارانه ها از سوی دولت محمود احمدی نژاد.

گروه اقتصادی: غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در گفت و گو با خبرگزاری مهر از منتفی شدن توزیع نقدی یارانه ها به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت بر اساس توافق دولت و مجلس خبر داد. به گفته او طرح 7 گانه تحول اقتصادی دولت بدون محور توزیع نقدی یارانه ها اجرا خواهد شد و دولت در عوض یارانه برخی اقلام را با هدف کاهش هزینه ها کاهش خواهد داد. بدین ترتیب دولت نهم با کاهش درآمدهای نفتی اجرا یکی دیگر از وعده های اقتصادی خود را منتفی کرد. این وعده هم در کنار وعده هایی همچون افتتاح ماهانه یک واحد پتروشیمی، راه اندازی بورس برق، تک رقمی کردن نرخ تورم، تک زقمی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی و ... قرار گرفت که توسط دولت نهم طرح ولی به فراموشی سپرده شده است.

بدین ترتیب بر اساس توافق دولت و  مجلس، تحقق وعده اقتصادی محوری محمود احمدی نژاد مبنی بر آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم تا وقوع شوک نفتی دیگری منتفی شد. البته اقتصاددانان در واکنش به این تصمیم، اعلام آن را تحقق پیش بینی های کارشناسی مطرح شده در طول ماه های گذشته که دولت شعار توزیع نقدی یارانه ها را سر می داد، دانستند.

تحقق پیش بینی های گذشته
محمد خوش‌چهره، مدرس اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با منتفی شدن طرح پرداخت یارانه ها به خبرآنلاین گفت: « از قبل هم پیش بینی می شد که دولت طرح نقدی کردن یارانه ها را نمی تواند اجرا کند. » عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم اظهارات مصباحی مقدم مبنی بر منتفی شدن طرح پرداخت یارانه ها را منطبق با پیش بینی های چند ماه گذشته خود می داند: « اگر طرح پرداخت یارانه های منتفی شده باشد دقیقا پیش بینی هایی که در چند ماه پیش در این رابطه انجام داده ام تحقق پیدا کرده است. » خوش چهره با اشاره به بحران اقتصادی جهان گفت: « در آغاز بحران اقتصادی جهان برخی از کارشناسان اقتصادی به دفعات به این موضوع اجرا کردند که پرداخت نقدی یارانه ها عملی نیست. » این استاد اقتصاد دانشگاه تهران عنوان کرد هنوز یک راه پیش روی دولت نهم برای پرداخت یارانه ها وجود دارد: « دولت نهم تا پایان فعالیت خود هنوز یک راه برای اجرای طرح پرداخت یارانه ها دارد و آن هم یک پرداخت در یک ماه از جا به جایی منابع است. یعنی دولت می تواند به طور مثال از ستاد تبصره 13 یارانه ها را به مردم پرداخت کند. » وی ادامه داد: « دولت اگر چنین اقدامی انجام دهد مطمئنا با منطق اقتصادی این اقدام را انجام نمی دهد و صرفا اهداف سیاسی به دنبال اجرای آن وجود دارد. »

توجیه شکست طرح ساده بود
محمد طبیبیان، اقتصاددان و رییس سابق موسسه عالی بانکداری به صراحت می گوید منتفی شدن طرح پرداخت یارانه ها از قبل نیز قابل پیش بینی بود: « از قبل هم می توان پیش بینی کرد که پرداخت نقدی یارانه ها قابل اجرا نیست. » وی ادامه داد: « طرح پرداخت نقدی یارانه ها طرح نسنجیده و غیر کارشناسی بود. به همین دلیل هم منتفی شدن پرداخت یارانه ها به راحتی قابل پیش بینی بود. » طبیبیان عدم ثبات قیمت نفت را عامل اصلی دولت در عدم اجرای پرداخت یارانه ها عنوان می کند: « بررسی کارشناسی این موضوع بسیار ساده است. هنگامیکه قیمت نفت کاهش پیدا کند نمی توان آن را اجرا کرد. این اتفاق نیز افتاد و دولت اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه ها را منتفی کرد. »

عطش دولت بیشتر از ادعای مصباحی مقدم است
بهروزهادی زنوز، مدرس بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهارات رییس کمیسون اقتصادی مجلس را به تنهایی منبع قابل اتکایی نمی داند: « رییس کمیسون اقتصادی مجلس به تنهایی نمی تواند از منتفی شدن پرداخت یارانه ها خبر دهد. دولت باید در این رابطه تصمیم گیری کند. » وی ادامه داد: « حساسیت هایی برای اجرای طرح تحول اقتصادی وجود داشت. مجلس نیز در اجرای طرح تحول اقتصادی تردید داشت و اجرای عجولانه آن را به ضرر اقتصاد جامعه می دانست. » هادی زنوز با اشاره به تاکید دولت برای پرداخت یارانه ها به مردم گفت: « نمی توان در این رابطه تصمیم گیری کرد و باید منتظر ماند تا دولت لایحه بودجه 88 را ارائه کند. اظهار نظر های رییس کمیسون مجلس در این رابطه نمی تواند منبع قابل اتکایی باشد. »

کسری بودجه دولت را محتاج یارانه کرد
احمد میدری، مدرس اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در رابطه با منتفی شدن طرح پرداخت یارانه ها به خبرآنلاین گفت: « پیش بینی می شد دولت برای کسری بودجه خود نیازمند به افزایش قیمت انرژی باشد. بنا بر این منتفی شدن این طرح دولت را مواجه شدن آن با کسری بودجه دچار مشکل می کند. » وی ادامه داد: « دولت برای کسری بودجه نیازمند این است که قیمت یک سری کالا ها مانند آب و برق را افزایش دهد. »

با نفت 140 دلاری هم پرداخت یارانه امکان پذیر نیست
حسین راغفر، مدرس اقتصاد دانشگاه الزهرا نیز اجرای طرح پرداخت یارانه ها تا پایان عمر دولت نهم را طرحی شکست خورده عنوان می کند: « این طرح اصلا امکان پذیر نیست. حتی در شرایطی که نفت قیمت 140 دلاری را تجربه می کرد اجرای پرداخت یارانه ها امکان پذیر نبود. در حال حاضر که قیمت نفت در بازار های جهانی به شدت کاهش پیدا کرده است این طرح به هیچ وجه نمی تواند عملی شود. » این استاد اقتصاد ادامه داد: « پرداخت یارانه ها به لحاظ اجرایی شدن تبعات نگران کننده ای برای اقتصاد کشور دارد و باید کاستی های آن مورد بازبینی مجدد قرار بگیرد. »

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابك IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۴
    19 2
    با سلام من يك شهروند هستم كه نظر خودم را مي دهم اگر تمام ايران با ريس جمهور همكاري مي كرد تحول اقتصادي خوب عملي مي شد ومردم از گرفتار بيرون مي آمدند
  • بابک US ۱۶:۵۷ - ۱۳۸۷/۱۰/۰۵
    19 1
    احمدی نژاد باز اسمتو عوض کردی اسم منو رو خودت گذاشتی خجالت نمیکشی این حرفارو میزنی! دیگه از جون این مردم بیچاره چه کمکی میخوای؟ میخوای پولامونو واسه هر طرح مذخرفی که به فکرت رسید دو دستی تقدیمت کنیم؟
  • شاکی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۱۲
    19 1
    از اینکه حداقل این قسمت از این طرح اجرا نمی شود خوشحالم. خداکند در مورد آزاد سازی بهای انرژی هم این اتفاق بیفتد.