فرجی‌راد: ایران با وجود سخت‌گیری غرب وارد مذاکره شد/ ریاض به گفتگو با تهران تن نمی‌دهد

یک کارشناس مسائل بین المللی می‌گوید در این شرایط سفر به اردن؛ تهران را به کشورهای منطقه نزدیک نمی‌کند. اگر عربستان چیزی را نخواهد میزبان نشست که اردن است اصلا وارد نزدیک کردن روابط با ایران نمی شوند. مکرون هم که چهره شاخص غربی این نشست است به خاطر افکار عمومی بعید می دانم گفتگویی با طرف ایرانی داشته باشد.

مهسا مژدهی: سفر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و موضع‌گیری‌های مقامات ایرانی، یکبار دیگر باعث بالاگرفتن زمزمه‌ها در مورد برگزاری مجدد مذاکرات احیای برجام شد. در این میان کشورهای اروپایی شمشیر را بر روی ایران از رو بسته‌اند و مدعی هستند که در شرایط فعلی گفتگو با ایران بر سر ماجرای برجام در دستور کارشان نیست. اما در واشنگتن اوضاع کمی متفاوت است. آمریکایی‌ها انگشت اتهام را به سوی تهران دراز کرده‌اند و عدم احیای برجام را به گردن ایرانی‌ها انداخته‌اند. در این میان وزیر خارجه کشورمان با حضور در امان؛ برای شرکت در «اجلاس بغداد-دو» قصد ملاقات با مقامات دیگر کشورها را دارد. اما به نظر نمی‌رسد این دیدار هم آنطور که باید و شاید نتیجه‌ای رضایت‌بخش برای تهران داشته باشد.

در خبرآنلاین با عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین‌الملل به بررسی وضعیت پرونده برجام پرداخته‌ایم:

کشورهای اروپایی سخت‌ترین موضع خود را علیه احیای برجام اتحاذ کرده اند. اما در ایالات متحده هنوز بازگشت به برجام و توقف فعالیت های هسته‌ای ایران تنها راه‌حل بحران موجود تشخیص داده می‌شود. وضعیت احیای برجام را با توجه به موضع گیری های اخیر چطور می بینید؟

ایران تا الان حدود دو سه تا درخواست از طرف مقابل یعنی امریکا داشت که با یکدیگر سروکله می زدند و نهایتا به انتخابات امریکا و جنگ اوکراین رسیدیم و به دلایلی مذاکرات متوقف شد. امریکایی ها مدعی هستند که در نامه ای که ایران داده مساله پادمان یا بستن پرونده ایران در اژانس را مطرح کرده که برای امریکا شدنی نیست. با توجه به گفتگوهای اخیر به نظر می رسد که ایران به این نتیجه رسیده تا درخواست هایش را کم کند و روی مساله پادمان تمرکز کند. حالا نماینده آژانس هم به تهران آمده و گفتگوهایی انجام شده ولی هنوز نتایج سفر اژانس به ایران اعلام نشده. البته معاون گروسی نمی‌تواند نتایج این گفتگو را اعلام کند و باید با حضور خود گروسی جلسه بگذارند و احتمالا آژانس باید با طرف غربی آمریکایی و اروپایی گفتگو کند و نهایتا بگویند که این سفر قدمی به جلو بوده یا هیچ اقدامی انجام نشده است. همین که مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که طرف ایرانی تمایل بیشتری به توافق نسبت به قبل نشان می‌دهد، خودش چشم انداز امیدبخشی جلوی پای ایران می گذارد. من فکری می‌کنم که در حال ورود به مسیر گفتگو هستیم. البته اروپایی ها مقداری سخت گیری می کنند که به نظر من بیشتر از آمریکایی‌ها هست و با توجه به مسائل داخلی ایران و فشار افکار عمومی و پارلمان‌های اروپایی که روی دولت‌ها است و موضوع اوکراین که باید شفاف‌سازی شود، وسواس بیشتری به‌خرج می‌دهند. در مجموع باید شفاف سازی شود و لذا مقداری کار مشکل شده و همین که ایران آمادگی پیدا کرده تا از برخی از درخواست‌ها کوتاه بیاید و صرفا روی مساله بستن پرونده هسته‌ای و پادمان تمرکز کند، خودش نقطه امیدبخشی است. من فکر می‌کنم که دو طرف مذاکرات را به یک نحوی با واسطه اغاز کنند. اما پیشنهاد شخصی‌ام این است که با توجه به شرایطی که ما داریم و اروپایی‌ها هم موضعشان نسبت به گذشته عوض شده و حتی امروز وزیرخارجه المان موضع تند گرفت؛ بهتر است که ایران و امریکا به صورت غیرعلنی با هم مذاکره کنند. چون هم زودتر اتفاقات پیش می رود و هم با دستاورد بهتری می شود به این قائله پایان داد.

فرجی‌راد: ایران با وجود سخت‌گیری غرب وارد مذاکره شد/ ریاض به گفتگو با تهران تن نمی‌دهد

بیشتر بخوانید:

دیدار امیرعبداللهیان با بورل در اردن

بورل: باید برجام را بر اساس مذاکرات وین بازگردانیم/ توافق کردیم راه ارتباطی اروپا و ایران حفظ شود

نقش عربستان در تحت فشار قرار دادن ایران در بحث برجام چیست؟ به هرحال ما یک تنش مهم با سعودی ها داریم که حالا در این تنش طرف چینی‌ها تا حدی نقش پیدا کرده.

عربستان و اسراییل و حتی امارات در طول دو سالی که مذاکرات انجام می شد؛ خیلی فشار بر امریکا فشار می‌آوردند که تن به مذاکرات ندهند یا در نهایت اگر توافقی انجام شدٰ چیزی برای ایران نداشته باشد و ایران غنی سازی را به صفر برساند. امریکایی ها به این صحبت ها و فشارها وقعی نمی نهند. حتی در سفر بایدن به منطقه آنها فکر میکردند که می‌توانند این امتیاز را از او بگیرند. اما امریکایی ها خیلی روی این حرف ها تمرکز نکردند.

چینی ها به دلیل اقتصاد و ناامید شدن از توافق از قبل به طرف سعودی ها رفته بودند تا رابطه شبهه استراتژیکی با این کشور شکل بدهند. چین کشوری است که دوست دارد این توافق انجام شود. این طور نیست چین در مذاکرات ۵ +۱ سنگ اندازی کند که این کار انجام نشود. قدرتش هم آنقدر بالا نرفته که با وجود حضور و نفوذ ایران در منطقه با تهران دشمنی کند. پکن علاقه‌مند است که این توافق انجام شود. موضع عربستان متفاوت است. آنها توافقی می خواهند که هیچ نوع غنی سازی صورت نگیرد. اما چین مثل گذشته می تواند مطیع ایران و غرب باشد. بعید می دانم که چینی ها در رابطه با برجام کار خاصی بتوانند انجام دهند.

به تازگی صحبت‌هایی در مورد حل مشکلات بین ایران و عربستان به وجود آمده. ایا شما چنین مسیری را در روابط دو طرف می‌بینید؟

عربستان خودش را با شرایط ایران در منطقه و جهان تطبیق می‌دهد. سعودی ها وقتی احساس کنند که سمبه پرزور است و توافق قطعی بوده یا روابط تهران و غرب بهتر می‌شود، مقداری کوتاه می‌آید و مذاکرات را با ایران شروع می‌کند. اما الان که ما مقداری در داخل مشکل داریم و اروپا با ایران به صورت جدی وارد نزاع لفظی و حتی عملی شده و موضع امریکایی ها تند است و حتی چینی ها هم به سمت سعودی ها کشیده شده اند و مواضع بسیار بدی را در مورد تمامیت ارضی ایران مطرح کردند، در واقع عربستان اصلا به گفتگو با ایران تن نمی‌دهد. مگر اینکه ایران وارد یک ژئوپلتیک باز شود. شرایط پیش رو وضعیت بدتری را از نظر داخلی و اقتصادی و روابط خارجی نشان می‌دهد چون ژئوپلتیک ایران بسته است. اگر این موضوع را تغییر دهد؛ عربستان به تدریج خودش وارد گفتگو با ایران می‌شود.

آقای امیرعبداللهیان به امان پایتخت اردن سفر کرده است. دستاورد این سفر چه می‌تواند باشد؟

در این شرایط این سفر تهران را به کشورهای منطقه نزدیک نمی‌کند. اگر عربستان چیزی را نخواهد میزبان نشست که اردن است اصلا وارد نزدیک کردن روابط با ایران نمی شوند. مکرون هم که چهره شاخص غربی این نشست است به خاطر افکار عمومی بعید می دانم گفتگویی با طرف ایرانی داشته باشد. مکرون بارها در مورد آن هفت فرانسوی که در ایران حبس هستند اظهارنظر کرده و مواضع تندی را مطرح کرده. من بعید می دانم که موضع اروپایی ها این باشد که وارد گفتگو با ایران شوند. بنابراین نه اروپایی های حاضر در این جلسه پا جلو می‌گذارند و نه کشورهای عربی جلو می‌آیند. البته مذاکرات حاشیه‌ای انجام می شود و البته من تصور نمی کنم این کشورهایی که نام بردم الان خودشان را در معرض فشار افکار عمومی قرار دهند.

عربستان خودش را با شرایط ایران در منطقه و جهان تطبیق می دهد. اگر احساس کند سمبه پرزور است و روابط ایران با غرب بهتر می شود و... یک مقدار کوتاه می آید و مذاکرات را با ایران شروع می کند تا به حد روابط دیپلماتیک برسد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1709259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    متاسفانه تاریخ باز هم تکرار می‌شود و درس عبرتی برای سیاستمداران ناپخته ما ندارد. آنزمان که می‌توانستیم با امتیاز بیشتری برجام را به سرانجام برسانیم امثال باقری ها و جلیلی ها که تا نوک دماغ خودشان را بیشتر نمی بینند سبب ورشکسته شدن این توافقات شدند و حالا که کم کم خطر را دوباره احساس می‌کنند حاضر به دادن امتیاز و مذاکره شده اند تا کی می‌خواهند یاد بگیرند ایران دوست و دشمن ندارد ایران منافع دارد که باید در حفظ آن کوشا باشد حتی اگر لازم باشد با شیطان هم دست بدهند و روبوسی کنند؟ ؟!.
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      53 2
      کسانی که باعث شدند اوضاع در این یک سال به وضع افتضاح فعلی برسد باید محاکمه و اعدام شوند
  • ناشناس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    120 8
    التماس میکنید مگه منتظرزمستان سرد نبودید
  • حمید رضا IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    95 3
    قیمت دلار رو رساندید به ۴۰ هزار تومان ، حالا اگه توافق بشه نهایت دلار میشه ۳۰ هزار تومان
  • سام NL ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    42 7
    الان دارین همه چیزو اعتراف میگنید، خدا پدر این رسانه را بیامرزد که منتشرکرد، مسعولین بی کفایت ما صبرمیکنند کارازکار بگذره نایه قدم بردارند، دیگه فکر اینو نمیکنند، که توی همین ملت، دردل مردم، درلابلای ملت، هستند کسانی که اراده کنند سرنوشت کشوری را نایین میکنند، به این افراد میگویند، دستهای پنهان، لابدفکرکزدید دست های پنهان توی یه سیاره دیگه است یا خارج از ایران، وبردستگاه حکومتی نظارت میکند، نه خیر، همین جاست در میان همین ملت ها وناظران اصلی حکومتند، واگراراده کنند مسیر جریان رودخانه هارا عوض میکنند، عربستان یا چین یا غرب یا اروپا فرقی ندارند، کل سیاره زمین در دست پرتوان همین مالکین اصلی زمین هستند، مدتیست که استین بالا زدند، ودرحال طراحی جنگ جهانی سوم هستند، ودراین میان قربانیان اصلی، عربستان، اسراییل تایوان، اوکراین، وقسمتی از اروپای مرکزی،المان فرانسه، بخش هایی از اسکاندناوی، وتجزیه امریکا،
  • محمدرضا IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    16 74
    بارها گفته شده دیپلماسی التماسی در اعراب جواب نمی‌دهد آنها بدون قید وبند بر خون شیعیان تشنهاند آنها اجداد ابوسفیان هستند امروز شمشیر علی است که آنها را در سرجای خود نشانده آنها اهل دیپلماسی نیستند می‌گویند دیپلماسی کیلویی چند ط؟پس میدان مهمتر از دیپلماسی در اعرا ب است باقدرت مذاکره کنید ولی قانونمند
  • ج+م مثلث123 IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    11 3
    سلام ❤️ :اگرآمریکا چه درزمان پهلویی وچه درزمان جمهوری اسلامی ازنطرسیاسی ورابطه تجاریی خوبی داشت وضیعت جهان شایدبهتربود
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    19 61
    ایران چه احتیاجی به ریاض داره؟ گفتگونمیکنه به جهنم.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    83 6
    ایران همه فرصت هایش را روی لج و لجبازی با دولت قبلی و توهم نیاز اروپا به گاز ایران و قلدری روسیه از دست داده است. این ایران است که تا سمبه را پر زور نیبیند وارد بازی برد_ برد نمی شود و در نتیجه به بازی برد_باخت به نفع طرف مقابل تن می دهد.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    58 3
    ایران باید مستقیما با امریکا وارد مذاکره شود چین و اعراب و روسیه ...
    • سعید دلیخون IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      3 46
      هشت سال روحانی همه جوره مذاکره کردن و امتیاز دادن! یا نمیفهمید یا در مقابل فهمیدن مقاومت میکنید!
  • اسد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    14 40
    عربستان دشمن درجه یک ایران نبايد اينو کتمان کنید بعضی وقتها اگر یک حرفهای ملایم دررابطه باایران میزنه یک نوع حیله گری است
    • CA ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      36 0
      اخر ما نفهمیدیم دشمن درجه ۱ ما کیه؟ امریکاس یا اسرائیل یا عربستان یا اروپاس یا چین یا...؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    66 11
    یه کم دیگه صبر کنید غربیها تو زمستون یخ میزنن!!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    34 1
    خیلی دیر متوجه شدید که باید چکار میکردید . غرور و خود بزرگ بینی ، تندروهای اصولگرا و همیشه ناراضی های پایداری و توهم نجات بشریت ، فرصتی های طلایی را گرفت . هر بار که امکان برقراری تفاهم وجود داشت ، اصولگرایان متوهم و کیهانی های طالبانی با رفتارهای نسنجیده خود ترس و وحشت از ایران را در بین کشورهای مختلف مضاعف و در واقع با خواست دشمنان همراهی و اسیر توهمات شدند و تنها چیزی که مهم نبود منافع ملی و مردم ستم کشیده بود . اینهم نتیجه لجبازیهای نابخردانه اصولگرایان است که بن سلمان و الهام .... دم در آورده برای ما شاخ شدند .
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    6 35
    آل سقوط شرمنده همیشگی ایران و گاو شیرده برای جهان، بی منطق ترین حکومت است
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    1 17
    برجام که درهر شرایط امضاء شود باز هم برای ایران مشکل سازی می کنند
  • حمید امیری IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    24 1
    چیزی که مشهود است اینستکه تمام کارتهایمان سوخته، وضع اقتصادیمان به بحران رسیده، مردم به تنگ آمده اند ... ما می‌دانیم ، آنها هم می‌دانند... پس بهتر است منطقی، صادقانه و بی کلک مذاکره کنیم ... قبل از اینکه متلاشی شویم...!؟
  • سید‌هادی‌عاصی علوی‌تفتی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 23
    سلام.خدا قوت. آقای‌رییسی با‌خدا‌و‌مردم‌ایران‌دوست‌باش. اگر نمیخواهی‌شکست‌بخوری.والسلام خدا با مستضعفان و مستمندان.و .مومنان است. و من یتوکل علی الله فهو‌حسبه. آمریکا دیگر وجود ندارد. ابر قدرت جهان خداست. صاحب‌اختیار‌جهان‌فقط‌خداست. ملت ایران انقلابی هستند. نه شرقی اند.و‌نه‌غربی. جمهوری اسلامی ایران.با‌خدا‌هستند. کشورایران‌خانه همه ملت‌ایران‌است. دولتی که با ملت باشد.هیچوقت‌شکست نمی‌خورد.چون‌خدا‌با مسلمانان است با ارزشترین.سرمایه‌کشور.جمعیت .میلیونی.کشورایران‌هستند. از وجود این دلار‌کثیف‌در‌کشور‌اوقات‌هیچکس‌ شیرین‌نیست. از یکطرف میگویید آمریکا دشمن است.و‌کشور و مردم ایران را تحریم‌کرده.از آنطرف‌دلارش‌را در کشور رواج دادید.و‌با‌‌دست‌خودتان‌ارزش‌پول ملی را پایین آوردید.دلار‌را‌با‌ارزش کردید. دولتمردان خواب اصحاب کهف فرو رفتید؟؟؟؟ یا پشت‌پرده همدست دشمن‌. ما‌ایرانی ها.هستید؟؟؟. مرگ بر آمریکا شیطان.بزرگ الله اکبر الله اکبر.الله‌اکبر.الله اکبر.الله‌اکبر.
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    25 0
    خود بزرگ بینی آفتی که هیچ وقت از این مملکت بار نبسته
  • رضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    2 14
    برو غنی سازی کن تمام
  • اصغر IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    9 1
    ساده لوح مردم و سیاستمداران ایران هستند همانطور که در 19سال گذشته تجربه نشان داده آنها اصلا بدنبال توافق نیستند و از طرفی ایران هم ادعاهای خود را دارد و در این میان فقط زمان میگذرد و غرب و در راس آن آمریکا و سازمان ملل هر روز قطعنامه ای جدید صادر میکنند و تحت تحریم بیشتر و انزوای کامل قرار دادن ایران است و به خصوص در دولت سیزدهم که دیپلماسی خارجی خیلی ضعیفی داریم راه را بر مذاکرات بسته و فقط معیشت مردم ایران است که توسط سیاستمداران تهدید شده و هر روز بر فقر ایرانیان افزوده میشود چون سیاستمداران که بر مسند کار هستند و گرانی و بیکاری و نداری را درک نمی‌کنند
  • مهدی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    33 0
    همه میدونیم اگر توافق نشه اول ابرتورم میشه بعدم ناچارا قحطی اونوقت مسئولین ما درحال خودزنین دارن کاریو میکنن که هیچ دشمنی نتونست با ایران بکنه ،توهمه توطئه
  • عوام IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    2 30
    توافق نمیشه بمب ساخته میشه تا با زور حقمونو بگیریم
  • یک ایرانی IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    13 4
    برجام وول کنید اگرمیتونید کمک کنید این پرسنل کارگر بدبخت راهبری مدیریت پسماند این حق وحقوق اشو بعدسه سال ازخودروسرویس بگیره به خداثواب داره .خودروسرویس هیولایی شده توبدنه شهرداری هرکس نزدیکش میشه پودرمیشه البت بازوی مالی شهرداری تهران بایدم چپاولگرباشه .