هفته گذشته رییس دانشگاه فنی و حرفه ای مهمان کافه خبر بود.

سهراب رضایی در جواب این سئوال که امروزه مدرک گرایی به شدت در جامعه رشد کرده،از طرفی شما هم قصد تربیت نیروی متخصص دارید تا جذب بازار کار شود.برای اینکه فارغ التحصیلان این دانشگاه به دنبال مدرک نباشند  چه برنامه ای داریدمی گوید:

" یکی از اهدافی که در نظام کلان آموزش عالی دنبال می شد این موضوع بود که هرم تحصیلی باید اصلاح شود و بیشترین دانشجویان در مقطع کاردانی باشند و همینطور که به مقاطع بالا که می رسد تعداد فارغ التحصیلان کم شود تا به نوک هرم و دکترابرسد.اما واقعیت موجود این است که با حضور دانشگاه پیام نور، آزاد و علمی کاربردی دانشگاهها به سمتی رفتند که همه گرایش به کارشناسی ارشد و دکترا دارند و متاسفانه هرم تبدیل به گلدان شد.اما وقتی 167 موسسه فنی و حرفه ای وجود دارد که ظرفیت پذیرش 100 هزار دانشجو را دارد ،بنابراین فارغ التحصیل کاردانی افزایش می یابد و هرم تا حدودی اصلاح می شود.

 موضوع دیگر، آمایش اموزش عالی در کشور است که وزارت علوم 2 سال است شروع کرده ،اما به نظر من بیشتر در دانشگاه فنی و حرفه ای کاربرد دارد. زیرا مطابق این طرح  در دانشگاههای باید رشته ها را بومی کرد که این موضوع در دانشگاه ما کاملا اجرا می شود. مثلا ما رشته ای به نام پرورش زعفران داریم که که تنها در قائنات امکان تحصیل آن وجود دارد.یا در میبد رشته سرامیک داریم و تمام فارغ التحصیلان جذب بازار کار هستند.بنابراین آمایش سرزمین یعنی در هر استان بررسی کنیم که امکان پرورش و اشتغال کدام رشته وجود دارد که راه انداری شود ."

او در ادامه می گوید که معتقد است که آنچه بیش از مدرک در جامعه امروزی اهمیت دارد داشتن شغل مناسب است و این دانشگاه به فارغ التحصیلانش این امکان را می دهد که با مهارتی که می آموزنند بتوانند به سرعت و به خوبی جذب بازار کار شوند و دیگر نیازی به تحصیل و کسب علم و مهارت بیشتر نداشته باشند.

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Just Red IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    گیر دادینا.. به جای این حرفا ازشون بپرسید چرا هنوز رشته های کارشناسی جدید ایجاد نشده ظرفیت روزانه کم شده
  • ایرانی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    دوست عزیز : آخه قرار است مدرک گرا نباشند دیگه . وقتی رشته جدید ایجاد نشود و ظرفیت هم کم شود طبیعتا" مدرک کمتری میدهند و آنوقت میشوند غیر مدرک گرا . خدا وکیلی اینهم سئوالی هست که می پرسی ؟
  • بدون نام RU ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    بوشهر مهندسی نفت گذاشته و مکانیک.. کارگاه که چه عرض کنم // کلاس هم نداره