با اورژانس اجتماعی «رومینا» به قتل نمی‌رسید؟ /«قتل فرزند توسط پدر همیشه یک چالش بین‌المللی برای کشور ما بوده است»

اگر رومینا به اورژانس اجتماعی معرفی می‌شد از خیلی از اتفاق‌ها می‌شد جلوگیری کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رومینا اشرفی اردیبهشت سال ۱۳۹۹ توسط پدرش به قتل رسید، درست مانند موارد مشابه که به قتل‌های ناموسی شناخته می‌شوند. حالا سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به خبرآنلاین می‌گوید:« هم درباره رومینا و هم درباره قتل اخیر یک دختر در خوزستان اگر اورژانس اجتماعی زودتر وارد ماجرا می‌شد، می‌رفت این افراد را از خانه جدا می‌کرد، و اگر لازم می‌بود حکم قضایی را می‌گرفت. »

موسوی چلک با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوان بیان می‌کند:« در این قانون آمده هر نوع وضعیت مخاطره آمیز و رفتاری که سلامت جسمی و روحی، و حتی امنیت زنان را تهدید کند فرد می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد. در یک وضعیت مخاطره‌آمیز، اگر دختر یا اطرافیان او از خطری که وجود دارد مطلع شوند، می‌توانند از اورژانس اجتماعی کمک بگیرند. می‌توانند به مراکز آن مراجعه کنند یا با شمار ۱۲۳ تماس بگیرند تا از حمایت برخوردار شوند. »

او ادامه می‌دهد:«در این قانون پیش‌بینی شده بعد از جدا کردن فرزند از خانواده توسط اورژانس، چطور می‌توانند با خانواده برخورد کنند و چه حمایت‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد، اما خیلی‌ها این قانون و مراکز را نمی‌شناسند، گاهی زنان موقعی تماس می‌گیرند که دیر شده و اقدام‌شان مانند همان ضرب‌المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. »

او درباره پیشگیرانه نبودن میزان مجازات در مواقع قتل فرزند توسط پدر بیان می‌کند:« مسئله قتل فرزند توسط پدر چون یک مساله شرعی دارد من اطلاعات کافی ندارم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم، اما همیشه این موضوع وجود داشته و همیشه هم یک چالش بین‌المللی برای کشور ما بوده است.»

گفتنی‌ست اگر پدر و پدربزرگ پدری یک دختر یا پسر، او را به قتل برسانند قصاص نمی‌شوند اما این عدم قصاص نیز به معنای معافیت از مجازات تعزیری نیست. طبق ماده ۶۱۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود، به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌شود.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1713178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =