۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۴

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نهم مهرماه با نماینده گروه 1+5 دیدار می​کند.

کریستینا گالاچ سخنگوی خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر گفت: خاویر سولانا دیداری با آقای دکترجلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را برای اول اکتبر - نهم مهر- ترتیب داده است. او در پاسخ به «خبر» درباره علت اصلی برگزاری این نشست و اینکه به بسته جدید ایران مربوط می‌شود یا قرار است در راستای دیدارهای پیشین صورت گیرد، افزود: هدف از برگزاری این ملاقات به‌دست آوردن اطلاعات بیشتری به منظور بحث درباره ایده‌های ایران و همچنین گروه متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان است. گالاچ افزود: گروه 1+5 این تصمیم را در کنفرانس تلفنی که روز جمعه با یکدیگر داشتند، اتخاذ کردند. سخنگوی نماینده گروه 1+5 همچنین گفت: انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا ضمن آنکه هنوز خواستار مذاکراتی حقیقی با ایران هستند، به بررسی پیشنهادات اخیری که تهران ارائه کرده، ادامه می‌دهند. جلیلی نیز پیش از این در گفت​وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن توافق درخصوص زمان آغاز گفت‌وگوها، بسته به روز شده پیشنهادی تهران را بستر مناسبی برای گفت‌وگوها با هدف تحقق صلح، عدالت و پیشرفت خواند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در گفت‌وگوهای اکتبر با جدیت و انگیزه‌ای مضاعف حاصل از مشارکت بی‌نظیر 85 درصدی ملت ایران در انتخابات اخیر، درمسیر همکاری‌ها وتعامل بیشتر تلاش کند.

خاویر سولانا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از مطالعه دقیق جزئیات بسته پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: بررسی دقیق‌تر ابعاد و زوایای این بسته نیازمند گفت‌وگوی دو طرف است. گفتنی است پس از این که منوچهر متکی چهارشنبه گذشته 18 شهریور بسته جدید پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را به نمایندگان شش کشور در تهران ارائه کرد خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تماس فوری با سعید جلیلی شد تا زمان آغاز گفت‌وگو‌ها درخصوص این بسته هرچه سریع‌تر تعیین شود.

ایالات متحده آمریکا نیز پس از ارائه این بسته در واکنشی منفعلانه ابتدا آن را پاسخگوی مسائل مورد نظر خود ندانست اما در کمتر از 24 ساعت با تغییر موضع خود از آغاز گفت‌وگو درخصوص مفاد این بسته و بررسی دقیق آن استقبال کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =