حمله ضدتروریستی سپاه به اربیل تأثیرات مثبتی دارد/ مسئولان کردستان عراق باید به وظیفه خود در قبال ایران عمل کنند

بامداد سه‌شنبه در پاسخ به ترور برخی فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت توسط رژیم صهیونیستی،‌ یکی از مقرهای اصلی جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق یعنی اربیل مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد.

مهسا مژدهی: نیمه شب دوشنبه موشک های سپاه پاسداران از جنوب غربی ایران برای حمله به مواضع شمال غرب سوریه و بخش‌هایی از اقلیم کردستان عراق پرتاب شدند. بر اساس اطلاعیه‌های صادر شده توسط روابط عمومی کل سپاه،‌ در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به ویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند. همچنین در پاسخ به ترور برخی فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت توسط رژیم صهیونیستی،‌ یکی از مقرهای اصلی جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق یعنی اربیل مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد. همزمان منابع کرد از کشته شدن پیشوا دیزایی طی حملات موشکی سپاه در اربیل خبر دادند. مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز با انتقاد از این حمله خواستار واکنش دولت مرکزی عراق نسبت به آن شد. عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که روابط نسبتا خوبی هم با ایران دارد، عملیات موشکی علیه مقر این تروریست‌ها در اربیل را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت جمهوری عراق حمله ایران به شهر اربیل را به‌عنوان بمباران اماکن مسکونی امن با موشک‌های بالستیک که منجر به تلفات غیرنظامی شد، به شدت محکوم می‌کند. در این بیانیه آمده است: دولت جمهوری عراق این رفتار را تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت مردم عراق می‌داند. چنین اقدامی به حسن همجواری و امنیت منطقه لطمه می‌زند. بغداد تایید می‌کند که تمامی اقدامات قانونی از جمله شکایت به شورای امنیت را انجام خواهد داد.

بارزانی خواستار برخورد با ایران شد!

در خبرآنلاین با سیدرضاصدرالحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد این حمله به گفتگو نشستیم.

 حمله ضدتروریستی سپاه به اربیل تأثیرات مثبتی دارد/ مسئولان کردستان عراق باید به وظیفه خود در قبال ایران عمل کنند

فرمانده پیشمرگه‌های کرد در اربیل کشته شد

عراق سفیر خود در تهران را فراخواند

بازتاب حمله موشکی ایران به مقر موساد در رسانه‌های جهان/ ترافیک هوایی فرودگاه اربیل متوقف شد

سیدرضا صدرالحسینی در مورد اقدامات اخیر سپاه پاسداران در اقلیم کردستان عراق و سوریه گفت:‌ به نظر می‌رسد اقدامی که دیشب توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل تروریست‌ها و مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در استان‌های کردنشین عراق انجام داد یکی از موضوعاتی است که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و بلافاصله در فضای مجازی و فضای واقعی مورد تایید قاطبه مردم قرار گرفت. در واقع انتظاری بود که برای مقابله یا برای از بین بردن مجموعه های تروریستی پیرامون ما که متأسفانه در ایام اخیر و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی جنایت انجام داده بودند؛ افکار عمومی این انتظار را داشت.

صدرالحسینی در بخش دیگری به عکس‌العمل مقامات اقلیم کردستان عراق پرداخت و گفت:‌ با شناسایی دقیق مراکز دقیق تجمعی و آموزشی داعش خراسان در خاک سوریه و در منطقه تجمع تروریست‌ها، این اقدام می‌تواند برای کسانی که تصور می‌کنند برای منافع ملی جمهوری اسلامی می‌توانند هزینه ایجاد کنند اما خودشان در مقابلش هزینه‌ای‌ندهند پاسخی روشن و شفاف بود. اما در ارتباط با مراکز جاسوسی موجود در استان‌های کردنشین عراق باید این نکته را گفت که با توجه به تعاملات مناسب میان دو کشور ایران و عراق و دیدارهای مقامات ارشد امنیتی دو کشور انتظار این بود که مسئولان اداره‌کننده اقلیم یا استان‌های کردنشین عراق به وظایف همسایگی خود عمل کنند و در گزارشاتی هم آنها عدم حضور مجموعه‌های تروریستی یا جاسوسی علیه ایران را اعلام کرده بودند. اما با توجه به اسناد و مدارک غیرقابل خدشه‌ای که وجود دارد این اقدام دیشب انجام گرفت که قطعا و یقینا می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، آنچه که مهم است این است که چنین اقداماتی با توافقات کلی که با دولت مرکزی عراق صورت گرفته انجام شده و با توجه به تعهد دو کشور که سرزمین هیچ‌یک از این دو بر علیه منافع ملی دو کشور استفاده نخواهد شد، می‌توان این اقدام جمهوری اسلامی ایران را اقدامی قانونی دانست.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1861560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    5 2
    وقتی ایران خسارات جنگ تحمیلی را مانند کویت نمیگیره.برق و گاز مجانی هم میدن بهش آنوقت کولی میگیره پپسی هم میخواد.بی معرفت تر عراقی خودشونن
  • عباس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    6 9
    کرد ها اقلیم به هیچ وجه قابل اعتماد نیستن همیشه ایران به آنها کمک کرد ولی در مقابل خیانت نصیب ایران شد باید مرزهای ایران با اقلیم به صورت کامل بسته شود و اگر دولت عراق توانایی کنترل سرزمین های خود را ندارد دولت ایران باید روابط خود را با عراق محدود کند عراق همان کشوری است که هشت سال مردم ایران را می کشت ایران باید با درخواست غرامت جنگ به این کشور فشار وارد کند نه اینکه با فشار به مردم ایران دنبال عمران و آبادانی باشد غرامت جنگ شرایط ایران بهتر می کند