به ظاهر معلم بیشتر از سلامت روانش توجه می‌شود/ خیلی از موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان اصلا رسانه‌ای نمی‌شود/ در زمینه آموزش معلمان خیلی فقیریم

یک کارشناس آموزش به خبرآنلاین می‌گوید: «برای خاتمه چرخه خشونت علیه دانش‌آموزان در مدارس، لازم است در وهله نخست و در زمان استخدام معلمان، گزینش سلامت روان به طور جدی انجام شود. افرادی که وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند و با بچه‌ها سروکار دارند، بیش از هر چیزی می‌بایست با قوانین و مبانی روانشناسی کودک و نوجوان آشنا باشند.»

الهه جعفرزاده: «خشونت علیه دانش‌آموزان»، بحرانی است که از سال‌های خیلی دور تا به امروز دامن‌گیر فضای آموزشی کشور ماست. اخیراً فیلمی از صحنه تنبیه و آزار دانش‌آموزان در یکی از مدارس غیر دولتی استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شده که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. به گفته رئیس کل دادگستری استان بوشهر و در پی انتشار محتوای خشونت فیزیکی علیه دانش‌آموزان، فرد خاطی در حال حاضر دستگیر شده است و با قاطعیت با او برخورد خواهد شد.

این اتفاق تلخ در موارد مشابهی طی سال جاری روی دور تکرار بوده است؛ به‌طوری که اواسط آبان‌ماه نیز ویدئویی از یک مدیر مدرسه در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که به طرز بی‌رحمانه و غیرانسانی دانش‌آموزان را تنبیه می‌کرد.

هم‌چنین در آغاز سال تحصیلی جاری، عکسی مبنی ‌بر ضرب‌ و شتم یک دانش‌آموز توسط معلم در فضای مجازی لرستان منتشر شد؛ که بنا به دستور مدیرکل آموزش ‌و پرورش لرستان، ابلاغ این معلم لغو شد و همکاری با این فرهنگی بازنشسته به پایان رسید.

پیرو این مسئله محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و معلم بازنشسته، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «تمام قوانین چه در آموزش و پرورش و چه در بخشنامه‌ها، همه علیه تنبیه است. رفتارها در کلاس درس مبتنی بر روابط انسانی هستند و طرفین ماجرا انسان‌هایی واجد شعورند که ممکن است تحت تأثیر شرایط مختلف در مواقعی دچار هیجانات آنی شوند و رفتارهای غلطی از آنها سر بزند. از همین رو، افرادی که وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند و با بچه‌ها سروکار دارند، بیش از هر چیزی می‌بایست با قوانین و مبانی روانشناسی کودک و نوجوان آشنا باشند و تحت نظارت و پشتیبانی روان‌شناختی قرار بگیرند.»

به ظاهر معلم بیشتر از سلامت روانش توجه می‌شود/ خیلی از موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان اصلا رسانه‌ای نمی‌شود/ در زمینه آموزش معلمان خیلی فقیریم

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

روان‌سنجی در استخدام کادر آموزشی مدارس چقدر اهمیت دارد؟

متأسفانه در کشور ما برای ورود به دانشگاه فرهنگیان آنقدر که به ظاهر، نمره و رتبه توجه می‌شود، به سلامت روانی متقاضیان اهمیت داده نمی‌شود. در مشاغلی همچون معلمی که مبتنی بر روابط اخلاقی و انسانی است، باید افرادی پذیرفته شوند که صرف نظر از اهداف معیشتی، از صمیم قلب علاقه‌مند به این کار هستند. در کشورهای دیگر در تست‌های انگیزه‌سنجی، وقتی فردی مدعی می‌شود که به تعلیم و تربیت کودکان علاقه‌مند است، آزمون‌های روان‌شناسی و ساز و کارهایی وجود دارد که وجود این انگیزه را اثبات می‌کند. اما در ایران افراد بدون گذراندن این فیلترها وارد دستگاه آموزش و پرورش می‌شوند و صرفاً برای اینکه بیکار نمانند و آب‌باریکه‌ای برای گذران زندگی داشته باشند، به سمت معلمی می‌آیند.

نحوه برخورد با موارد اعمال خشونت علیه دانش‌آموزان چگونه است؟

اعمال خشونت علیه کودکان به هر شکل و هر بهانه‌ای جرم است. حتی والدین حق ندارند رفتار خشونت‌آمیزی، چه جسمی چه روحی، علیه کودکان زیر سن قانونی داشته باشند، چه برسد به معلم، مدیر یا معاون مدرسه. اما متأسفانه تنبیه و خشونت علیه دانش‌آموزان در مدارس ما وجود دارد و خیلی از موارد آن عمومی و رسانه‌ای نمی‌شود. در برخی موارد با ریش‌سفیدی و گفت‌وگو مسئله را حل و فصل می‌کنند و از آنجا که اکثر خانواده‌ها چندان با حقوق خود و فرزند محصل‌شان در این زمینه آشنا نیستند، از پیگیری قضایی و تنظیم شکایت واهمه دارند؛ چون احتمال می‌دهند به ضرر فرزندشان تمام شود.

در مواردی هم که مسئله به ادارات بالاتر راه می‌یابد، مسئولان از ترس اینکه موضوع رسانه‌ای نشود، تلاش می‌کنند از دانش‌آموز و والدینش رضایت بگیرند تا قضیه بیش از این بیخ پیدا نکند. در بیشتر موارد حق به حق‌دار نمی‌رسد و کسی که مورد ضرب‌وشتم و یا خشونت قرار گرفته، مظلوم واقع می‌شود. همانطور که طی چند سال گذشته این تضییع حق را در خصوص مسئله آزار و تعرض جنسی به دانش‌آموزان در مدرسه شاهد بودیم. معمولاً مسئولان به دلیل اینکه می‌خواهند یک فضای امنیتی در مدارس حاکم باشد، اینگونه اتفاقات و اخبار مربوط به آن را به‌نحوی مدیریت می‌کنند که خیلی سر و صدا به پا نشود.

حالت سومی هم هست که خانواده جسارت به خرج می‌دهد و از فرد متخلف شکایت قضایی می‌کند. در این مورد، فرد متخلف مجازات و توبیخ می‌شود، اما ممکن است عبرت نگیرد. به عبارتی، گاهی معلم یا مسئول خاطی آنقدر وضعیت روحی و روانی ناسالمی‌ دارد که حتی بعد از جریمه و مجازات بعید نیست که این عمل دوباره از او سر بزند.

به ظاهر معلم بیشتر از سلامت روانش توجه می‌شود/ خیلی از موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان اصلا رسانه‌ای نمی‌شود/ در زمینه آموزش معلمان خیلی فقیریم

خودتان نمونه‌ای را سراغ دارید که اعمال قانون شده باشد؟

بله، من یک معلم بازنشسته‌ام و با توجه به سابقه سی‌ساله‌ای که در زمینه تدریس دارم، بعضاً با چنین مواردی روبه‌رو بوده‌ام؛ که در برخی از آنها کار معلم خاطی به دستگاه قضایی و جریمه‌های سنگین کشیده است.

این برخوردها چه زمانی جنبه بازدارندگی خواهند داشت؟

برای شروع، همین که در وهله نخست و در زمان استخدام معلمان، گزینش سلامت روان به طور جدی انجام شود، تا حدودی کفایت می‌کند. در واقع جنبه بازدارندگی پیش از ارتکاب جرم معنا پیدا می‌کند، نه اینکه منتظر بمانیم فردی مرتکب جرم شود و بعد تازه برای او مجازات تعیین کنیم که توجیه شود و عبرت بگیرد. امروزه جهان در زمینه جذب و حفظ یک معلم شایسته به این سمت رفته است که کارشناسانه‌بودن و حرفه‌ای‌بودن این شغل را به رسمیت بشناسد تا هر کسی صرف داشتن نمره و رتبه بالاتر نتواند معلم بشود.

نظر شما در خصوص رسانه‌ای شدن اخبار آزار و اذیت دانش‌آموزان چیست؟

به‌نظر من کوچک‌ترین اتفاقی در این زمینه باید رسانه‌ای شود، چون رسانه به‌مثابه دستگاه عصبی در اندام‌واره‌ جامعه است و تا زمانی که ما از وجود درد باخبر نشویم، نمی‌توانیم آن را درمان کنیم. این دردها باید بروز داده شود.

به ظاهر معلم بیشتر از سلامت روانش توجه می‌شود/ خیلی از موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان اصلا رسانه‌ای نمی‌شود/ در زمینه آموزش معلمان خیلی فقیریم

چرا با وجود برخوردهای لازم باز هم شاهد این اتفاقات هستیم؟

چنین مسائلی فقط مختص ایران نیست و در سایر کشورها هم رخ می‌دهد، اما در کشورهای دیگر قوانین جذب معلمان و کارمندان آموزش و پرورش سفت ‌و سخت‌تر است و کادر آموزشی با وسواس بیشتری گزینش می‌شوند. ما خیلی در این زمینه فقیریم؛ مثلاً در دانشگاه فرهنگیان هیچ درسی را نداریم که این قوانین را به معلم آموزش بدهد یا به او بفهماند که این خشونت چه تبعاتی می‌تواند برای دانش‌آموز یا خود معلم داشته باشد.

متأسفانه تنبیه و خشونت علیه دانش‌آموزان در مدارس ما وجود دارد و خیلی از موارد آن عمومی و رسانه‌ای نمی‌شود. در برخی موارد با ریش‌سفیدی و گفت‌وگو مسئله را حل و فصل می‌کنند و از آنجا که اکثر خانواده‌ها چندان با حقوق خود و فرزند محصل‌شان در این زمینه آشنا نیستند، از پیگیری قضایی و تنظیم شکایت واهمه دارند؛ چون احتمال می‌دهند به ضرر فرزندشان تمام شود.

ناآگاهی خانواده‌ها به حقوق خود و فرزندانشان و ناآگاهی معلمان از اینکه چگونه می‌توانند بدون توسل به زور و خشونت در کلاس اقتدار خودشان را حفظ کنند، از عواملی هستند که در تکرار وقوع این اتفاقات و زمینه‌سازی خشونت نقش دارند. معلم ضمن دارا بودن یک‌سری توانایی‌های ذاتی، باید این شغل را با روحیه و طبع خود سازگار بداند و بعد از اینکه این مسئله تشخیص داده شد، تحت آموزش‌های خاصی قرار بگیرد و مسیر یادگیری برایش هموار شود که بتواند هم در رشته‌ی تخصصی خودش آگاهی کسب کند و هم در ارتباط با کودک و نوجوان به مهارت‌های لازم برسد.

از دیگر عوامل زمینه‌ساز خشونت در مدارس می‌توان به تراکم کلاسی و تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس اشاره کرد؛ که به‌منظور برقراری آرامش روانی و افزایش بهره‌وری باید آن را کاهش داد، تا آستانه تحمل بالاتر برود و احتمال وقوع هرگونه تنشی به صفر برسد. وقتی کلاس درس شلوغ و پرهمهمه باشد، معمولاً دانش‌آموزان تمرکز زیادی روی درس ندارند و معلم هم به هر نحو در تلاش برای جذب تمرکز آنهاست، اما گاهی ممکن است آستانه‌ی تحمل طرفین لبریز شود و برخوردهای ناشایستی صورت گیرد. البته این حرف به معنی دفاع از این نحوه برخورد نیست؛ مقصود این است که بگویم باید زمینه‌های بروز خشونت را به‌کل حذف کرد.

بیشتر بخوانید:

بازداشت مدیر این مدرسه به‌دلیل کتک زدن دانش‌آموز

تفتیش دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه با تجهیزات الکترونیکی/ ممنوعیت همراه داشتن موبایل نیاز به چنین برخوردی دارد؟

این همه خشونت در متن جامعه و مدارس حاصل چیست؟

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردشیر عابدیان ریزی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    40 20
    با سلام در مورد تنبیه های که اتفاق می افتد آموزش و پرورش مقصر اصلی است زیرا که هیچگونه آموزشی در این خصوص به معلمان خود در مورد چگونگی برخورد با دانش آموزان خاطی به معلمان خود نمی دهد و در ضمن خدمات تخصصی مشاوره و روانکاوی به معلمان خود نمی دهد هم اکنون آموزش و پرورش برای تبرئه خود پیراهن عثمان را علم می کند در صورتی که با حمایت قاطعانه از این معلم و پذیرش مسئولیت خود میتواند روحیه معلمان را تقویت کند اگرچه این معلم خطا کار است ولی باید این را دانست که هیچ راننده ای صبح که سوار ماشین میشود قصد ندارد تصادف کند ولی ممکن است حادثه رخ دهد همه ی تقصیر مر بوط به راننده نمی تواند باشد ..
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      23 10
      کاملا درسته
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    19 21
    توی بیسواد که هیچ شناختی ازجامعه.مشکلات وروان بیمار جامعه نداری بهتره اول به درمان خودت بپردازی
  • حسن IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    30 67
    اگر تنبیه نباشد تعلیم و تربیت و سواد وجود نخواهد داشت و الان می بینیم که همه بی سواد هستند .
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      45 13
      واقعا تاسف داره چنین نگاهی خجالت بکشید
    • ناشناس IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      31 8
      تو الان تنبیه شدی فکر میکنی خیلی باسوادی؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    28 6
    اره واقعا، پسرم کلاس اول بودن معلمشون با خون کردن مادرا تو شیشه، شدن معلم نمونه، اون موقع ب خدا موهام سفید شد، خدا لعنتش کنه، به جاش، کلاس دوم معلمی داشتن فرشته، هرکجاهست خدا خیرش بده
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    30 45
    افزایش حقوق هم میخواهند و طلبکارن
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      17 23
      اتفاقا بعد اون جریان رتبه بندیشون بیشتر به جون بچه ها افتادن خودشون با معلمهای آلمان و ژاپن مقایسه میکنن حقوق اونها رو هم میخوان دو قرون حقوقشون اضافه شد ببین چکار میکنن وای به روزی که حقوق آلمان و ژاپن بگیرن 😂😂
  • حسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    54 14
    معلم هم از همین جامعه هست و اونم پر از مشکلات
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    40 3
    این میزان از خشونت تاسف داره همه جامغه رو هم گرفته
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    29 13
    دستش بشکنه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    52 1
    گزینش معلم ها با شاخص های غیر علمی و غلطه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    41 3
    معلم فقط معلمی که باب دل اینا باشه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    52 6
    حیف از این بچه ها که باید چنین آموزشی ببیند
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    27 14
    اون معلمو بسپارن دست پدر اون بچه ای که داشت شهیدش میکرد، تا پدر اون بچه، پدر اون معلمو طوری در بیاره، که کلا از حال و هوای معلمی، این یارو بیاد بیرون، بره یه گوشه ای تا آخر عمرش بشینه با پروانه هاش چت کنه.
  • ابراهیم IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    30 18
    علت این رفتار ها چیست . غیر از اینه که بالا دستی ها روان معلم رو بهم ریختن.خجالت بکشید .چرا درمئرد حقوق نمایندگان وبالا دستی ها چیزی نمی نویسید.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      19 16
      چرت نگو اینجوریه همه باید همدیگرو لت و پار کنند
  • محمد علی شریفی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    28 11
    دوران حکومت پهلوی معلم ها ما را بخاطر درس نخواندن تنبیه بدنی می کردند تنبیه بدنی کوچک لازم است بخصوص برای بچه هایی که دیگر بچه ها را اذیت می‌کنند حال من از رفتار دوران بچه گی ام ناراحتم چون اذیت میکردم
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    41 2
    این تنبیهات همش به دلیل همین استخدامهای فله ای است که متاسفانه مراکز تربیت معلم را تعطیل کرده و راه ورود هرنیرویی را به آموزش وپرورش باز کسانی که اصلا برای معلمی کوچکترین آمدزشی ندیدند
  • قاسمی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    27 10
    باسلام تنبیه به هرشکلی واقعا بایدممنوع شود حتی حیوانات هم بچه هاشونوتنبیه نمیکنن بچه ها ب دست مربیان مدرسه امانت هستندباتبنیه باروح وروان کودکان نوجوانان بازی میشه نوجوانان آینده کشوروجامعه هستنن همیشه بایدمعلمین خودشون جای بچه ها بذارنن خودشون هم تو این سنین بودنن بهرحال درهرسنی بحران های وجود دارد ک معلمان با وجدان وانسان به این بحرانها توجه داره امیدوارم خدا ب همه وجدان انسانیت بده
  • حمید رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    47 22
    من معلم هستم، هیچ معلمی از روی خشونت یا به قصد آزار و اذیت دانش آموزش را تنبیه نمی کند. تو یه کلاس بیست نفره، سی و پنج نفر دانش آموز روی هم می نشینند و هیچ یک از استانداردهای سخت افزاری آموزشی رعایت نمی شود. دانش آموزان به شدت شیطون و بازی گوش که معلم از هر ابزاری استفاده می کند قادر نیست آنها را کنترل کند خانواده ها هم اکثرا نه تنها همکاری نمی کنند بلکه طلبکارانه صحبت می کنند خوب معلم آدم آهنی که نیست او هم صبرش یه جایی لبریز میشه و دست به تنبیه میزنه. مسئولین ما همیشه عادت صورت مسئله رو پاک کنند دنبال حل مشکل و ارائه راهکار نیستند.
  • عیسی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    34 57
    بارهاگفتم وبازمیگم این جماعت همیشه مدعی که شش ماه کارمی کنن حقوق دوازده ماه رومیگیرن همیشه هم جلوی مجلس تحصن میکنن.باعث آبروریزی نظامند.همیشه ودرهمه حال ازاولش تاالان به بچه های مردم توهین میکنن تنبیه میکنن پاش بیفته آزارجسمی وجنسی می رسونن.وجالبتراینکه خودشون روهمترازرسالت انبیا میدونن
    • رضا IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      30 2
      سلام من از کلاس سی نفره دهم تجربی هشت دانش آموز دارم جمع نمره ی ریاضیشان هفت نمی شود .التماس می کنندبا خانواده های ما صحبت کن تغییر رشته فنی دهیم بعد از گذشت 5ماه از سال یکبار مراجعه نمی کنند پیگیر وضعیت درسشان شوند هر چه معاون و مدیر مدرسه را می گوییم اینها باید تغییر رشته دهند،پیغام می دهند در زندگی ما دخالت نکن،. اولیا زبان نفهمی دارند که به زور می خواهند بچه هایشان پزشک شوند.واقعا سر کلاس انرژی می گذاریم فرصت کننداین هشت دانش آموز بچه های مردم را اذیت می کنند.این هم وضعیت ما معلمها با بعضی از اولیا از خود راضی
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    15 17
    یعنی کسی که چند سال درس خونده و میخواهد معلم بشود نمیداند نباید دانش آموزی را کتک بزند و شخصیتش را خورد کند ؟ شما کارمندان توقع دارید هر تخلفی میکنید از شما حمایت بکنند و همین باعث شده بی قانون بار بیایید . ولی خدا را شکر مردمانی هستند جلوی این توقع بیجای شما بایستند تا در بی قانونی خودتان اصرار نکنید
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    33 9
    کاش که اینقدر که معلما را زیر سوال می‌برید در مورد نحوه برخورد اولیا هم حرف میزدید من یه معاونم روزی نیست اولیا طلبکار نیان وحرفهای زشت بار نکنن متاسفانه سیستم آموزش پرورش خراب شده هیچ جا معلم مصونیت نداره فقط کافیه یه خطا بکنه بعد رسانه ای میشه چرا برخورد اولیا با کادر مدرسه رسانه ای نمیشه زمانی که معلم از هر لحاظ ارزش داشته باشد این اتفاقات بد نمیفته اینکه شما مانور میدی در مورد حقوق واینجوری حرف می‌زنید اینم یه نوع نگرش غلط به معلم‌ها هست
  • مهلا IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    28 11
    واقعا خجالت آوره ... دانش آموزا انقد پررو و گستاخ و بی ادب شدن که دارن معلما رو میخورن ... تاسف آوره ... داریم به کجا می ریم ؟؟!!!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    11 12
    باید والدین دانش آموز از معلم و مدرسه شکایت بکنند
  • دانش آموز IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    8 10
    به نظر من گوشی برای این توی مدارس ممنوعه که نذارن همچین ویدیو هایی نشر پیدا کنه مثلا توی مدرسه ما دعوای ندیر و دانش اموز ها و کتک خوردن دانش آموز ها نشر پیدا کرده بود فرداش اومدن شروع کردن به گشتن ما بعداً هم گفتن یا گوشی نیارین اگر هم آوردین فیلم در نیاد وگرنه اخراج... اینا از مشکلات کشور ماست که همچین قوانینی داره.
  • دانش آموز IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    4 9
    به نظر من گوشی برای این توی مدارس ممنوعه که نذارن همچین ویدیو هایی نشر پیدا کنه مثلا توی مدرسه ما دعوای ندیر و دانش اموز ها و کتک خوردن دانش آموز ها نشر پیدا کرده بود فرداش اومدن شروع کردن به گشتن ما بعداً هم گفتن یا گوشی نیارین اگر هم آوردین فیلم در نیاد وگرنه اخراج... اینا از مشکلات کشور ماست که همچین قوانینی داره.