درخواست علی‌اکبر صالحی از مسئولان سازمان انرژی اتمی‌

علی‌اکبر صالحی از مسئولان سازمان انرژی اتمی‌ خواست تا با همکاری سایر ارگان‌های ذی ربط نسبت به عضویت ایران در کنوانسیون‌های ایمنی هسته‌ای بین‌المللی با رعایت مصالح و منافع اقدام کند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در سمینار بررسی حادثه فوکوشیما که روز سه‌شنبه در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف برگزار شد با اشاره به سه حادثه هسته‌ای مهم در دنیا؛ تری مایل آیلند، چرنوبیل و فوکوشیما گفت: ژاپنی‌ها پیش‌بینی لازم را برای بروز حوادثی از جمله زلزله با قدرت بالا و سونامی انجام داده بودند، اما پیش‌بینی سونامی با ارتفاع ۱۵ متر را نداشتند، پیش‌بینی‌شان نهایت وقوع سونامی هشت متری بود. در عین حال بروز چنین حادثه ای در مارس ۲۰۱۱، سیستم ایمنی نیروگاه‌های فوکوشیما آن‌قدر محکم و ایمن بوده که آثار پرتوزای آن چندان نبود، یعنی موردی نداریم که بر اثر پرتودهی و آلودگی ناشی از انفجار در نیروگاه فوکوشیما بعد از سونامی و زلزله کشته شده باشد؛ بلکه کشته‌ها ناشی از حادثه زلزله و سونامی بوده است.

وی گفت: حدود هفتاد سال از راه‌اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای که برای تولید برق به کار گرفته شده می‌گذرد و در این مدت با این تعداد نیروگاهی که در دنیا ساخته شده است، بروز سه حادثه، که البته ای کاش رخ نمی‌دادند قابل توجه است.

به نقل از ایسنا این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید این حوادث را دقیق بررسی کنیم و برگزاری این سمینارها بسیار در این رابطه راهگشاست، گفت: همانطور که آقای مالکی مدیرعامل شرکت پسمانداری سازمان انرژی اتمی گفتند در هفت الی هشت سال گذشته شبیه سازی هایی با حادثه فوکوشیما برای تاسیسات اتمی کشور انجام دادیم تا مدیریت پسماند به نحو استاندارد در سطح جهانی داشته باشیم و متخصصان کشور و سازمان در امر حفاظت در برابر اشعه گزارش‌های خوبی ارائه کردند. ما پسماندهایی در سطح بیمارستانی و صنایع و تاسیستات اتمی داریم که در سطح استادندارهای جهانی نگهداری و پسمانداری می‌شود. همچنین در این رابطه دائم در ارتباط با آژانس هستیم.

صالحی ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های پرتوزای صنعت هسته‌ای و حساسیت افکار عمومی و اینکه اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد این حادثه از نوعی است که مرز نمی‌شناسد باید به روز باشیم. از طرفی باید دقت کنیم که جامعه جهانی نسبت به استانداردسازی در این صنعت در حوزه پسمانداری حساس است و هر کشوری که فعالیت هسته‌ای دارد باید لاجرم استاندارهای جهانی را رعایت کند و یکی از مسئولیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتقای استانداردها و نظارت بر ایمنی فعالیت‌های هسته‌ای در کشورها است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با انتقاد از تصویب نشدن کنواسیون ایمنی هسته‌ای در کشور گفت ضرورت دارد با توجه به داشتن نیروگاه اتمی بوشهر در کشور در این کنوانسیون‌ها عضو باشیم.

وی افزود: وقتی در سازمان مسئولیت داشتم یکی دو سال با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دولت این مساله را مطرح کردیم و در نهایت در شورای نگهبان بنا به دلایلی که اصلا تخصصی نبود جلوی تصویب برخی از این کنواسیون‌ها را گرفتند.

صالحی تاکید کرد چون ما کشوری هسته‌ای هستیم و نیروگاه اتمی داریم باید در این کنوانسیون ها عضو باشیم. البته تمام ملاحظات ایمنی را در نیروگاه بوشهر رعایت کرده و می‌کنیم و نمرات عالی از این لحاظ داریم، اما برای شرایط حاد باید آماده باشیم و در صورت عضو نبودن مشکلات حقوقی بین‌المللی زیادی پیدا می‌کنیم. اساسا عضویت در این کنوانسیون‌ها خود یک اقدام ایمنی است، از این رو به عنوان یک شهروند و کارشناس از مسئولان سازمان انرژی اتمی‌ می‌خواهم با همکاری سایر ارگان‌های ذی ربط روی این موضوع کار کنند. برای کشوری که داری صنعت هسته‌ای است عضویت در این کنوانسیون‌ها بخشی از صنعتش تلقی می‌شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1880803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =