درمان سرطان با سوزنی ۵۰۰ برابر نازک تر از موی انسان

سوزنی ۵۰۰ برابر نازک تر از موی انسان می تواند راه را برای توسعه روش های جدید درمان سرطان هموار کند.

به گزارش خبرآنلاین، محققان دانشگاه لیدز انگلیس از یک سوزن کوچک با فناوری پیشرفته به نام «نانوپیپت» استفاده کرده اند تا بررسی کنند که سلول‌های سرطانی چگونه به درمان واکنش نشان داده و در طول زمان تغییر می‌کنند.

به نقل از روزیاتو، تکنیک‌های کنونی برای بررسی سلول‌ها معمولاً آنها را از بین می‌برند، بنابراین محققان تنها می‌توانند شرایط این سلول ها را قبل یا بعد از دوره درمان بررسی کنند.

اما این ابزار جدید می تواند یک «بیوپسی» از سلول زنده ای که در معرض درمان سرطان قرار می گیرد را بدون از بین بردن سلول نمونه‌برداری کند.

این روش به دانشمندان اجازه داده تا نحوه واکنش سلول ها به درمان را در طول زمان مشاهده کنند. این ابزار دارای دو سوزن نانوسکوپی و بسیار ریز بوده که می توانند به طور همزمان نمونه ای را از یک سلول سرطانی استخراج و تزریق کند.

دکتر لوسی استید، دانشیار زیست‌شناسی سرطان مغز در دانشکده پزشکی لیدز، این یافته ها را «یک پیشرفت مهم» خوانده است.

درمان سرطان با سوزنی ۵۰۰ برابر نازک تر از موی انسان

این نوع فناوری به ما اطلاعاتی خواهد داد که تا به حال در دسترسمان نبوده و این درک و بینش جدید منجر به توسعه روش های نوظهوری برای درمان انواع سرطان خواهد شد.

تیمی از زیست‌شناسان و مهندسان، مقاومت سلول‌های سرطانی را در برابر شیمی‌درمانی و رادیوتراپی آزمایش کرده و یافته‌های خود را در مجله Science Advances منتشر کرده اند.

آنها به طور خاص گلیوبلاستوما (GBM) (کشنده ترین نوع تومور مغزی) را به دلیل مقاومت در برابر درمان مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران از یک دستگاه ریزجراحی در مقیاس نانو برای کنترل این ابزار استفاده کردند، زیرا ابعاد این پیپت آنقدر کوچک است که امکان کنترل آن با دست وجود ندارد.

سپس سوزن‌های بسیار کوچکی که توسط یک نرم‌افزار رباتیک کنترل می شدند، وارد سلول‌های گلیوبلاستوما شدند.

این دستگاه به دانشمندان این امکان را می دهد که به صورت مکرر از سلول ها نمونه‌برداری کرده و پیشرفت بیماری را در یک سلول جداگانه مطالعه کنند.

در حال حاضر، بسیاری از تحقیقات زیست‌شناسی مولکولی روی چندین سلولی انجام می‌شود که نتیجه ایده‌آلی ندارد و در واقع واکنش هر سلول متفاوت است.

توسعه این فناوری جدید که می‌تواند نمونه‌هایی را از سلول‌های تومور در آزمایشگاه قبل و بعد از درمان استخراج کند، بینش منحصربه‌فردی در مورد اینکه چگونه مقاومت دارویی ایجاد شده و منجر به رشد مجدد تومورها می شود، ارائه می‌کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =